Fundusz remontowy razem, czy oddzielnie?
MX24PL
Użytkownik
Zarządca naszej nieruchomości ewidentnie pogubił się w finansach przede wszystkim dlatego, że nie prowadzi odrębnego konta, rachunku ( subkonta? ) dla funduszu remontowego.
Czy jakiś przepis/y reguluje zasadę, że fundusz remontowy powinien byś oddzielony od pozostałych finansów wspólnoty? Z góry dziękuję za odpowiedź.
Czy jakiś przepis/y reguluje zasadę, że fundusz remontowy powinien byś oddzielony od pozostałych finansów wspólnoty? Z góry dziękuję za odpowiedź.
Aby napisać komentarz, musisz się zalogować lub zarejestrować.
Komentarze
Nie ma obowiązku rozdzielania tych kont. Najważniejsze, żeby kasa się zgadzała.
To właściciele lokali, w uchwale, przyjmują zasady w jaki sposób ewidencja pozaksięgowa WM będzie prowadzona w tym czy fundusz remontowy ma być prowadzony na odrębnym koncie.
Nie rozumiem dlaczego się pogubił i czy on jest Zarządcą, a może tylko administratorem ?
Przecież FR jest zbierany wg udziału i można go wyliczyć .
Jeżeli WM ma wewnętrzny dług , bo nie płaca właściciele lokali, to w takim samym procencie WM nie ma funduszu na FR.
nie zgadzam się z tą tezą, że możliwość odpisów spowodowała, że on istnieje we wspólnotach.
FR jest po to by zastąpić koszty amortyzacyjne zużywania przez właścicieli lokali nieruchomości . Sama nazwa jest myląca o czy wiele WM przekonało się w Sądach .
Środki na FR są prowadzone w sposób księgowy.
Nikt nie zabrania prowadzenia osobnego konta dla FR.
Nowy doklejony: 07.07.13 20:16 Środki zgromadzone na FR nie mogą być przeznaczone na inne cele np. bieżące funkcjonowanie WM.
Wiele wspólnot korzysta w okresie nasilonych wydatków na ogrzanie lokali ze środków FR na podstawie tak podjętej uchwały. Oczywiście środki "pożyczone z FR" wracają w okresie niegrzewczym.
Ja wiem. że zaraz obudza się cytatolodzy i przytoczą orzeczenia sądowe stanowiące wprost przeciwnie.
Ustawa o własności lokali nie wprowadza pojęcia funduszu remontowego. O tym, w jaki sposób należy go ewidencjonować decydują właściciele lokali w formie uchwały.
Jeżeli właściciele nie podjęli uchwały nakazującego jego wydzielenie na odrębnym rachunku bankowym, to nie ma takiego obowiązku.
"W przeważającej większości wspólnot mieszkaniowych w Polsce funkcjonuje tzw. „fundusz remontowy", na który wpłacane są środki na poczet remontów nieruchomości wspólnej. Niestety, tylko w nielicznych właściciele sprecyzowali zasady jego funkcjonowania, co prowadzi do wielu nieprawidłowości w działalności wspólnoty. Konieczność wprowadzenia klarownych zasad funkcjonowania funduszu remontowego w drodze uchwały wynika z braku właściwych uregulowań prawnych. W ustawie z dnia 24 czerwca 1994 r. o własności lokali nie występuje nawet takie pojęcie...Właściciele lokali mogą, celem pokrycia kosztów remontów nieruchomości wspólnej, wyodrębnić fundusz remontowy, jego „wyodrębnienie nie jest obligatoryjne i zależy od woli członków wspólnoty, wymaga podjęcia uchwały, gdyż jest to czynność przekraczająca zakres zwykłego zarządu (art. 22 ust. 3 pkt. 3 „ - cyt. z postanowienia Sądu Apelacyjnego w Katowicach z dnia 31 maja 2006 roku, sygnatura I Aca 290/06)."
Więcej na ten temat w artykule: Podstawy funkcjonowania funduszu remontowego we wspólnocie mieszkaniowej na stronie czasopisma Zarządca Portal Informacyjny:
http://www.zarzadca.pl/komentarze/493-podstawy-funkcjonowania-funduszu-remontowego-we-wspolnocie-mieszkaniowej
piszemy oddzielnie. Osobno fundusz osobno remontowy.