Rozliczanie zaliczek za media

ElSzElSz Użytkownik
edytowano sierpnia 2013 w Zarządzanie Nieruchomościami
Witam,

Przepraszam jeśli wątek w złym dziale lecz nie mogłem znaleźć nic innego podobnego do mojego problemu.

Mieszkam na osiedlu domków jednorodzinnych, które zostały podzielone na mieszkania (1 domek, 2 mieszkania), niestety zarządcę odziedziczyliśmy po deweloperze i mieliśmy ostatnio rozsyłane rozliczenia za pewien okres.

W ramach opłat miesięcznych była wyszczególniona część dotycząca zaliczek na media: wodę zimną i ścieki, wodę ciepłą, gaz (kotłownia gazowa dla całego osiedla, woda podgrzewana gazem i rozsyłana do mieszkań). I teraz tak, mam kilka pytań:

1. W rozliczeniu są uwzględnione dwie pozycje, Koszty poniesione z kwotą X oraz zaliczki naliczone z kwotą Y, rozumiem, że różnicę pomiędzy tymi dwoma kwotami muszę dopłacić lub odebrać jako nadpłatę, co jednak w sytuacji gdy kwota Y nie zgadza się z kwotami, które zostały faktycznie wpłacone w ramach opłat miesięcznych a zwykła słowna perswazja nie skutkuje?

2. W ramach opłaty miesięcznej są dwie pozycje, pierwsza dotycząca zaliczek na media i druga kosztów eksploatacyjnych. Nie otrzymałem rozliczenia tej drugiej części, na podstawie jakiego przepisu mogę wymagać od zarządcy ujawnienia tego rozliczenia? Dodam, że nie ma żadnej uchwały wspólnoty dotyczącej rozliczeń, nie został nam też przedstawiony regulamin rozliczania tego typu opłat. Czy zarządca nie powinien wziąć pod uwagę nadpłat z tej drugiej części przy rozliczaniu ewentualnych niedopłat dla pierwszej?

3. Rzecz trzecia i najważniejsza, opłaty zmienne za gaz i wodę ciepłą.

Gaz.
Zarządca wziął kwotę z faktury X po czym podzielił ją przez łączne zużycie (suma zużycia z ciepłomierzy) i dopiero wynik tego działania pomnożył przez wskazania licznika w konkretnych lokalach, czyli wyliczył średnią cenę za zużycie dla całego osiedla i na podstawie tej średniej wyliczył opłatę w rozliczeniu.

Identyczna sytuacja miała miejsce z kosztem podgrzania wody, tzn. kwota z faktury została podzielona przez łączne zużycie na całym osiedlu.

Gdyby natomiast wziąć cenę za jednostkę z faktury to dla osób dla które oszczędzały w czasie zimy wynik mnożenia (i faktycznej opłaty) tej stawki przez stan licznika będzie niższy, a dla tych co grzali 24h/dobę wyższy, co jest uczciwe.

W moim wypadku opłaty które poniosę będą zawyżone, bo sąsiad nie oszczędzał i jego zużycie zwiększa średnią. Czy zarządca ma prawo w taki sposób wyliczać opłaty? pomijając już to, że prognoza na kolejne 6 miesięcy też w związku z tym została zawyżona.

Bardzo proszę o wskazówki, na jakie zapisy prawne mogę się powołać w czasie rozmów z zarządcą

Komentarze

  • Opcje
    KubaPKubaP Użytkownik
    edytowano listopada -1
    [cite] ElSz:[/cite]W rozliczeniu są uwzględnione dwie pozycje, Koszty poniesione z kwotą X oraz zaliczki naliczone z kwotą Y, rozumiem, że różnicę pomiędzy tymi dwoma kwotami muszę dopłacić lub odebrać jako nadpłatę, co jednak w sytuacji gdy kwota Y nie zgadza się z kwotami, które zostały faktycznie wpłacone w ramach opłat miesięcznych a zwykła słowna perswazja nie skutkuje?
    mylisz wiele pojęć ... nic nie piszesz jak ewidencja pozaksiegowa jest prowadzona u was : czy memoriałowa czy kasowa ?
    Nie ma dwóch takich samysch wspólnot i nie ma dwóch takich samych zasad prowadzenia ewidencji pozaksięgowej .
    We wspólnotach zasady ustalają właściciele lokali.
    [cite] ElSz:[/cite]2. W ramach opłaty miesięcznej są dwie pozycje, pierwsza dotycząca zaliczek na media i druga kosztów eksploatacyjnych.
    Nie otrzymałem rozliczenia tej drugiej części, na podstawie jakiego przepisu mogę wymagać od zarządcy ujawnienia tego rozliczenia?
    Dodam, że nie ma żadnej uchwały wspólnoty dotyczącej rozliczeń, nie został nam też przedstawiony regulamin rozliczania tego typu opłat.
    Czy zarządca nie powinien wziąć pod uwagę nadpłat z tej drugiej części przy rozliczaniu ewentualnych niedopłat dla pierwszej?
    Na wstępie zapoznaj się z treścia ustawy o własności lokali .
    To tam zanajdziesz przepisy ciebie interesujące. Wspólnota to nie podmiot budżetowy w myśl ustawy o rachunkowości . Wszelkie zasady obowiązujące we WM ustalają właściciele lokali np . Regulamin rozliczania kosztów urztymania lokali- media
    [cite] ElSz:[/cite]3. Rzecz trzecia i najważniejsza, opłaty zmienne za gaz i wodę ciepłą.

    Gaz.
    Zarządca wziął kwotę z faktury X po czym podzielił ją przez łączne zużycie (suma zużycia z ciepłomierzy) i dopiero wynik tego działania pomnożył przez wskazania licznika w konkretnych lokalach, czyli wyliczył średnią cenę za zużycie dla całego osiedla i na podstawie tej średniej wyliczył opłatę w rozliczeniu.

    Identyczna sytuacja miała miejsce z kosztem podgrzania wody, tzn. kwota z faktury została podzielona przez łączne zużycie na całym osiedlu.
    jest to prawidłowoe działane , rozliczenia się bilansują ... i oto chodzi w rozliczeniach
    [cite] ElSz:[/cite]Gdyby natomiast wziąć cenę za jednostkę z faktury to dla osób dla które oszczędzały w czasie zimy wynik mnożenia (i faktycznej opłaty) tej stawki przez stan licznika będzie niższy, a dla tych co grzali 24h/dobę wyższy, co jest uczciwe.
    Uczciwe ???
    a co z opłatami za cyrkulacje , przenikalności pomiędzy lokalami EC?....
    przecież żądasz, żeby po odrkreceniu kurka poleciała od razu ciepła woda
    kto ma zapłacic za koszty cyrkulacji , przenikalności EC , ect ?
    co stawki zakupu gazu mają wspólnego z kosztami przesyłu do twojego lokalu?
    [cite] ElSz:[/cite]W moim wypadku opłaty które poniosę będą zawyżone, bo sąsiad nie oszczędzał i jego zużycie zwiększa średnią. Czy zarządca ma prawo w taki sposób wyliczać opłaty? pomijając już to, że prognoza na kolejne 6 miesięcy też w związku z tym została zawyżona.
    To właściciele lokali winni ustalić zasady w jaki sposób są rozliczone koszty utrzymania nieruchmości , czy to zrobiłeś /zrobiliście? jak nie to zarządca mógł wybrać dowolny sposób rozliczenia kosztów taki który się bilansuje .
    aaa tak wyglada twoja sprawiedliwośc , hmmm...
    pytam... kto ma dopłacić do utrzymania twojego lokalu ?
  • Opcje
    ElSzElSz Użytkownik
    edytowano listopada -1
    Nie ma wspolnoty bo osiedle jest nowe i jest tylko zarzadca. Za swoje mieszkanie to ja sobie zaplace sam. Wezmiemy cene jednostki z faktury i po mnozeniu przez stan licznika wychodzi konkretne kwota. Ja zaplace mniej za moje mniejsze zuzycie a sasiad za swoje wieksze wiecej. bilans wychodzi na zero, a nie kazdy placi po rowno niewazne ile zuzyl.

    Stad moje pytanie dlaczego zarzadca zamiast wziac cene za m3 z faktury i pomnozyc ja przez stan mojego licznika i tyle mi dac na rozliczeniu wykonuje jakies karkolomne obliczenia z dzieleniem kwoty z calosci faktury przez calkowite zuzycie zeby otrzymac srednia cene za m3 dla calosci nieruchomosci i kazac mi to zaplacic?

    A za przesyl place w ramach oplaty stalej. Rozlicznej notabene dokladnie tak samo jak zmienna.
  • Opcje
    PiotrekPiotrek Użytkownik
    edytowano listopada -1
    Na początek proszę sprawdzić czy nie została zawarta umowa o zarządzanie mieniem wspólnym, prawdopodobnie tam są określone zasady dokonywania rozliczeń.
    Przypuszczalnie umowa ta została przez Pana zaakceptowana w momencie nabycia nieruchomości aktem notarialnym, pewnie odesłanie jest w tym akcie.
    Na osiedlu domków nie ma wspólnoty mieszkaniowej, "części wspólne" są (jeżeli wogóle istnieją) współwłasnością regulowaną przez kodeks cywilny (art. 195 i następne).
  • Opcje
    elan124elan124 Użytkownik
    edytowano listopada -1
    Elsz: Zarządca wziął kwotę z faktury X po czym podzielił ją przez łączne zużycie (suma zużycia z ciepłomierzy) i dopiero wynik tego działania pomnożył przez wskazania licznika w konkretnych lokalach, czyli wyliczył średnią cenę za zużycie dla całego osiedla
    Zarządca w podany sposób obliczył cenę 1 GJ dla całego osiedla. W czym problem ?
  • Opcje
    a-za-z Użytkownik
    edytowano listopada -1
    W rozliczeniu są uwzględnione dwie pozycje, Koszty poniesione z kwotą X oraz zaliczki naliczone z kwotą Y, rozumiem, że różnicę pomiędzy tymi dwoma kwotami muszę dopłacić lub odebrać jako nadpłatę, co jednak w sytuacji gdy kwota Y nie zgadza się z kwotami, które zostały faktycznie wpłacone w ramach opłat miesięcznych a zwykła słowna perswazja nie skutkuje?
    Najpierw mówisz o zaliczkach naliczonych, a potem o kwotach faktycznie wpłaconych.
    To są różne rzeczy. Mogą mieć tą samą wartość, ale nie muszą.
    Skoro co innego płacisz niż Ci naliczają, to wtedy powstaje saldo: masz nadpłatę lub niedopłatę.
    Natomiast do rozliczenia bierze się zaliczki naliczone i je się rozlicza. Efekt rozliczenia powinien skorygować Twoje saldo...
  • Opcje
    ZarządcaZarządca Zarzadca.pl ZARZADCA.PL
    edytowano listopada -1
    Zasadnicze pytanie, to taki czy te domki zostały posadowione na odrębnych działkach, chodzi mi o to czy dla każdej nieruchomości, na której jest taki domek sąd urządził i prowadzi księgę wieczystą. Jeżeli tak, to każdy domek jest odrębną wspólnotą mieszkaniową, dwu lokalową - czyli tzw. małą wspólnotą, do zarządzania którą stosujemy przepisy kodeksu cywilnego. Zatem w takie wspólnocie nie podejmuje się uchwał, nie ma obowiązku sporządzania planu gospodarczego, itd. Wszystkie decyzje przekraczające zakres zwykłego zarządu wymagają natomiast zgody wszystkich współwłaścicieli.

    Ponadto, w pierwszym akcie notarialnym wyodrębnienia i sprzedaży lokalu prawdopodobnie znalazły się zapisy o powierzeniu zarządu zarządcy, być może zmian sposobu zarządu jest więcej.

    W pierwszej kolejności należy zatem wyjaśnić stan prawny nieruchomości, czyli czy to duża wspólnota, czy mała, a take dotyczące sposobu zarządu nieruchomością wspólną.
    ZARZĄDCA PORTAL INFORMACYJNY II 6tfwtu9sbskv.png
Aby napisać komentarz, musisz się zalogować lub zarejestrować.