Zarządca a utrzymanie czystości
Viperksg
Użytkownik
Witam...proszę o odpowiedź na pytanie czy Zarządca może zapisać w umowie o zarządzanie sprzątanie wewnętrzne i zewnętrzne nieruchomości (zarządca miałby umowę zlecenie z osobą sprzątającą), jeśli tak to jak się to odbywa formalnie. Bo zarządzanie jest zwolnione z podatku VAT, a utrzymanie czystości jest objęte podatkiem 8% (zewnętrzne) i 23% (wewnętrzne). Czy mogę wystawić rachunek za zarządzanie np. 1 zł/m2 (w tym wynagrodzenie zarządcy i utrzymanie czystości) i pominąć podatek Vat?
Proszę o pomoc.
Proszę o pomoc.
Aby napisać komentarz, musisz się zalogować lub zarejestrować.
Komentarze
http://interpretacja-podatkowa.pl/interpretacja/pokaz/1-_podatek-od-towarow-i-uslug-oraz-podatek-akcyzowy_/2-podatek-od-towarow-i-uslug/36-stawki-podatku/79447-faktura-vat-stawki-podatku-uslugi-sprzatania-wspolnota-mieszkaniowa.html
A oto kwintesencja podanej interpretacji:
Na marginesie zauważa się, iż zgodnie z § 8 ust. 1 pkt 8 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27.04.2004 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 97, poz. 970 ze zm.) zwalnia się od podatku usługi w zakresie zarządzania nieruchomościami mieszkalnymi, świadczone na zlecenie, z wyłączeniem wyceny nieruchomości mieszkalnych (PKWiU ex 70.32.11). Świadczenie zatem kompleksowej usługi zarządzania o wskazanym symbolu PKWiU 70.32.11, której element składowy stanowi sprzątanie zarządzanej nieruchomości i utrzymanie porządku na jej terenie, korzysta ze zwolnienia przedmiotowego na podstawie § 8 ust. 1 pkt 8 rozporządzenia wykonawczego.
czy ty jesteś stroną tej interpretacji ? że twierdzisz jak twierdzisz ...
po za tym pozostaje jeszcze wyjaśnienie co Naczelnik rozumie pod pojęciem kompleksowa obsługa nieruchomości - czy usługa konserwacji części wspólnych też jest zwolniona!? usługa budowlana ect , jak twierdzi Naczelnik ?
"...W dniu 27 listopada 2009 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia od podatku VAT usługi kompleksowego zarządzania nieruchomościami mieszkalnymi.
Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 24 listopada 2009 r. (data wpływu 27 listopada 2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia od podatku VAT usługi kompleksowego zarządzania nieruchomościami mieszkalnymi – jest prawidłowe.
Wnioskodawca jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług i wykonuje w ramach prowadzonej działalności na rzecz kontrahentów – wspólnot mieszkaniowych – kompleksową usługę zarządzania nieruchomościami. Usługa świadczona na podstawie umów zlecenia zarządzania nieruchomością wspólną sklasyfikowana jest pod symbolem PKWiU 70.32.11 a także pod symbolem PKWiU z roku 2008 - 68.32.11.0 oraz 68.32.12.0. w skład zarządzania wchodzą usługi podstawowe polegające na:
- pobieraniu opłat za media i utrzymanie nieruchomości wspólnej,
- podejmowaniu działań dla uzasadnionego inwestowania w nieruchomość,
- obsłudze nieruchomości i terenu otaczającego nieruchomość (w tym sprzątaniu i konserwacji zieleni),
- utrzymaniu nieruchomości w stanie niepogorszonym,
- kontroli systemów ogrzewania, wentylacji, klimatyzacji,
- wykonywaniu drobnych napraw.
Usługi te, zgodnie z § 8 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. u. Nr 97, poz. 970 ze zm.), podlegają przedmiotowemu zwolnieniu od podatku VAT.
W nawiązaniu do powyższego a także w analogii do postanowienia Naczelnika Urzędu Skarbowego(...) z dnia 19 kwietnia 2007 r., PP/443-31/27235/07:
Podatnik, który w zakresie swej działalności – zarządzania nieruchomościami mieszkalnymi na zlecenie – wykonuje w ramach zawartych ze wspólnotami mieszkaniowymi umów zlecenia zarządzania nieruchomością wspólną, kompleksową usługę polegającą między innymi:
- na obsłudze nieruchomości i terenu otaczającego nieruchomość (w tym sprzątania i konserwacji zieleni),
- utrzymaniu nieruchomości w stanie niepogorszonym,
- kontroli systemów ogrzewania, wentylacji, klimatyzacji,
- wykonywaniu drobnych napraw,
może do całości usługi kompleksowej zastosować zwolnienie od podatku od towarów i usług.
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe..." - http://interpretacja-podatkowa.pl/interpretacja/pokaz/1-_podatek-od-towarow-i-uslug-oraz-podatek-akcyzowy_/16-przepisy-ogolne/289-czynnosci-opodatkowane/149919-podatek-od-towarow-i-uslug-polska-klasyfikacja-wyrobow-i-uslug-_pkwiu_-zwolnienia-z-podatku-od-towarow-i-uslug.html
Po drugie - naczelnik urzędu z jakiegoś Jarosławia działa w imieniu swoim, natomiast naczelnik Izby Skarbowej odpowiada w imieniu Ministra Finansów, a więc konstytucyjnego organu władzy.
chcę tylko przekazać, że zamiast na forum, Viperksg powinien się zwrócić o wydanie dla niego interpretacji podatkowej, i tylko tyle...
Co wchodzi w zakres takiej usługi - jej podstawowe elementy określa (poza klasyfikacją) konkretny przepis:
"... Art. 185. 1. Zarządzanie nieruchomością polega na podejmowaniu decyzji i dokonywaniu czynności mających na celu w szczególności:
1) zapewnienie właściwej gospodarki ekonomiczno-finansowej nieruchomości;
2) zapewnienie bezpieczeństwa użytkowania i właściwej eksploatacji nieruchomości;
3) zapewnienie właściwej gospodarki energetycznej w rozumieniu przepisów Prawa energetycznego;
4) bieżące administrowanie nieruchomością;
5) utrzymanie nieruchomości w stanie niepogorszonym zgodnie z jej przeznaczeniem;
6) uzasadnione inwestowanie w nieruchomość.
1a. Zarządca nieruchomości może wykonywać opracowania i ekspertyzy oraz doradztwo w zakresie zarządzania nieruchomościami.
1b. Zarządca nieruchomości wykonuje czynności, o których mowa w ust. 1, osobiście lub przy pomocy innych osób wykonujących czynności pomocnicze i działających pod jego bezpośrednim nadzorem, ponosząc za ich czynności odpowiedzialność zawodową określoną w ustawie.
3. Zakres uprawnień i obowiązków zarządcy wynika z przepisów ustawy, z przepisów odrębnych ustaw oraz z umowy o zarządzanie nieruchomością..."
Ustęp 3 tego artykułu umożliwia rozszerzenie wyszczególnionych elementów o inne wchodzące w zakres kompleksowego zarządzania w danej wspólnocie. Nie ma potrzeby aby z każdym przecinkiem lecieć po interpretację do naczelnika US skoro Minister Finansów za pośrednictwem Naczelników (kilku) Izb Skarbowych już to wyjaśnił.
Niekoniecznie ... o czym się już nie jeden Zarządca przekonał ... i to naprawdę zabolało .... a ministra Finansów ucieszyło za pośrednictwem Naczelników Izb Skarbowych ...
Natomiast jeśli ceny są przypisane do poszczególnych usług, to i na fakturze/rachunku muszą być oddzielne pozycje.
Jeśli zarządca jest VAT-owcem (a wcale nie musi nim być), to wtedy do tych odrębnych pozycji musi przypisać stosowny VAT.
i oto mi właśnie chodziło ,
bo przecież podpisane umowy winny mieć odzwierciedlenie w zaliczce, jaką otrzymuje szeregowy członek wspólnoty ...
https://forum.zarzadca.pl/wiki/wzor_-_zaliczka
bo i jak on ma kontrolować zarządzanie / administrowanie częściami wspólnymi?