Pierwsze rozliczenie CIT za sierpień - POMOZCIE :(
magda548
Użytkownik
Wspólnota powstała w m-c sierpniu - to był mój pierwszy m-c rozliczenia ale mam pewne wątpliwości. Na wspólnotę składa się 3 właścicieli z których każdy ma po kilka lokali mieszkalnych i lokali użytkowych, dodatkowo jeden z nich ma jeszcze strych który aktualnie jest adaptowany na cele mieszkaniowe lub użytkowe (właściciel jeszcze nie wie czy będą tam docelowo lokale mieszk. czy użytkowe). W pierwszym m-c zostały naliczone zaliczki na media i koszty eksploatacyjne oraz opłaty za licznik. Jeśli chodzi o koszty WM ma tylko dwie faktury za m-c sierpień. Jeden z właścicieli na podstawie uchwały został wybrany do pełnienia jednoosob. zarządu (wynagrodzenie zostało wypłacone we wrześniu). Wiem że WM powinna zapłacić CIT od przychodów - wpłat właścieli lokali użytkowych. Mam natomiast problem z właściwym przyporządkowaniem przychodów i kosztów do właściwego okresu.
Czy mam rację:
1. Przychód z tytułu zaliczek na media jest równy poniesionym kosztom?
Czyli jeśli do WM została wpłacona zaliczka na wodę (lokale uzytkowe) np. 100zł, ale fakturę otrzymam dopiero w październiku to za m-c sierpień nie wykazuję przychodu z tyt. zaliczki na wodę tylko dopiero w październiku (po otrzymaniu faktury i w wysokosci rownej temu co na fakturze)? Czy powinnam za m-c sierpień odprowadzic od tego podatek czyli 100zł - 0zł kosztow = 100 * 0,19 CIT
2. Czy przychody z tyt. zaliczki eksploatacyjnej powinny być wykazane w m-c sierpniu jeśli nie zostały w związku z nimi poniesione żadne koszty?
Mam jedną fakturę dot. Tej zaliczki. Czy w takim razie wykazuję tylko ten przychód (zaliczka należna za tą usługę) i koszt wynikający z faktury? Czy powinnam wykazac cala zaliczke eksploatacyjna minus ta jedna faktura i otrzymam dochod do opodatkowania (oczywiscie w czesci dotyczacej lokali uzytkowych)?
3. Czy wynagrodzenie zarządcy wybranego uchwałą powinnam wrzucić w koszty w m-cu za który jest należne czy w momencie wypłaty (był to wrzesień, a wynagrodzenie za m-c sierpień). W uchwale nie jest nic wspomniane o terminie wypłaty wynagrodzenia. Uwazam ze przychod bedzie w sierpniu a koszt dopiero we wrzesniu..
4. Rozdzielam zaliczki wpłacane przez właściceli oraz koszty ich dotyczące na dotyczące lokali mieszkalnych i użytkowych, aby móc wyszczególnić z nich dochody do opodatkowania CIT. Nie wiem tylko czy zaliczki wpłacane na strych należy zaliczyć do tych które podlegają zwolnieniu czy też nie. Strych aktualnie jest pomieszczeniem adaptowanym na cele mieszkalne i poki co jest on zupelnie nieużytkowy.
Przepraszam za niejasności. To mój pierwszy m-c i dopiero próbuję to jakoś ułożyć w całość :(
Proszę o pomoc, bo termin zaplaty CIT juz minal a ja nie wiem co zrobic:( Dziękuję.
Czy mam rację:
1. Przychód z tytułu zaliczek na media jest równy poniesionym kosztom?
Czyli jeśli do WM została wpłacona zaliczka na wodę (lokale uzytkowe) np. 100zł, ale fakturę otrzymam dopiero w październiku to za m-c sierpień nie wykazuję przychodu z tyt. zaliczki na wodę tylko dopiero w październiku (po otrzymaniu faktury i w wysokosci rownej temu co na fakturze)? Czy powinnam za m-c sierpień odprowadzic od tego podatek czyli 100zł - 0zł kosztow = 100 * 0,19 CIT
2. Czy przychody z tyt. zaliczki eksploatacyjnej powinny być wykazane w m-c sierpniu jeśli nie zostały w związku z nimi poniesione żadne koszty?
Mam jedną fakturę dot. Tej zaliczki. Czy w takim razie wykazuję tylko ten przychód (zaliczka należna za tą usługę) i koszt wynikający z faktury? Czy powinnam wykazac cala zaliczke eksploatacyjna minus ta jedna faktura i otrzymam dochod do opodatkowania (oczywiscie w czesci dotyczacej lokali uzytkowych)?
3. Czy wynagrodzenie zarządcy wybranego uchwałą powinnam wrzucić w koszty w m-cu za który jest należne czy w momencie wypłaty (był to wrzesień, a wynagrodzenie za m-c sierpień). W uchwale nie jest nic wspomniane o terminie wypłaty wynagrodzenia. Uwazam ze przychod bedzie w sierpniu a koszt dopiero we wrzesniu..
4. Rozdzielam zaliczki wpłacane przez właściceli oraz koszty ich dotyczące na dotyczące lokali mieszkalnych i użytkowych, aby móc wyszczególnić z nich dochody do opodatkowania CIT. Nie wiem tylko czy zaliczki wpłacane na strych należy zaliczyć do tych które podlegają zwolnieniu czy też nie. Strych aktualnie jest pomieszczeniem adaptowanym na cele mieszkalne i poki co jest on zupelnie nieużytkowy.
Przepraszam za niejasności. To mój pierwszy m-c i dopiero próbuję to jakoś ułożyć w całość :(
Proszę o pomoc, bo termin zaplaty CIT juz minal a ja nie wiem co zrobic:( Dziękuję.
Aby napisać komentarz, musisz się zalogować lub zarejestrować.
Komentarze
(...)
44) dochody spółdzielni mieszkaniowych, wspólnot mieszkaniowych, towarzystw budownictwa społecznego oraz samorządowych jednostek organizacyjnych prowadzących działalność w zakresie gospodarki mieszkaniowej uzyskane z gospodarki zasobami mieszkaniowymi – w części przeznaczonej na cele związane z utrzymaniem tych zasobów, z wyłączeniem dochodów uzyskanych z innej działalności gospodarczej niż gospodarka zasobami mieszkaniowymi
Przychody z tytułu zaliczek nie są przychodami w rozumieniu ur ani updop. Wspólnota nie osiąga przychodu z tytułu pobierania zaliczek od właścicieli, bo są to właśnie zaliczki na poczet kosztów (a nie korzyści ekonomiczne wspólnoty jako jednostki).
Przychodami/dochodami wspólnoty są przychody z lokat bankowych, czynszów najmu (np. reklam na elewacji, wynajmowanych pomieszczeń). I w praktyce od tego płacisz CIT (i wykazujesz w deklaracji, notabene kwartalnej a nie miesięcznej), przy założeniu że kup=0 (chyba że wrzucisz jakieś koszty w kup, u mnie tego nigdy nie robiliśmy).
Przy rozliczeniu rocznym należy odpowiednio rozdysponować ewentualną różnicę między pobranymi zaliczkami a poniesionymi kosztami, tzn. zwrócić ją właścicielom, albo przeznaczyć (uchwałą zebrania właścicieli) na cele związane z gospodarką zasobami mieszkaniowymi. Nie powinno się przeznaczać tej nadwyżki np. na fundusz remontowy, bo USy się do tego doczepiają i każą płacić podatek (argumentując że nie są są to cele związane z GZM).
No ładnie. A od zaliczek lokali mieszkalnych nie?
Co za różnica czy zaliczka pochodzi od właściciela lokalu mieszkalnego czy użytkowego?
I tak całość zaliczek opodatkowujesz? Tych na koszty zarządu NW i tych za lokale właścicieli też? Czy pytasz się o tego samego człowieka?
Ty jesteś zawodowa księgowa jakaś czy tylko amatorsko wzięłaś się za księgowanie?
Czy przeczytałaś chociaż raz UoWL albo Kodeks cywilny o współwłasności?
I nic ci to nie mówi?
Tutaj kolega Praktyk-realista zaraz cię uświadomi w kwestiach "podatkowych", bo ty sorry ale, zielona jesteś.
1) Nie sporządzasz żadnych deklaracji CIT. Sporządzisz taką dopiero za rok 2013 w terminie do końca marca 2014 (CIT-8 i ewentualnie CIT-8/O). W ciągu roku masz jedynie obowiązek wyliczyć stosowny podatek i jeśli jest co płacić, to zapłacić stosowną zaliczkę. Zaliczki wyliczasz i płacisz w terminie do 20 po każdym miesiącu. Dni wolne przesuwają terminy.
2) Przy wyliczaniu weź pod uwagę jedynie dochody wspólnoty z tytułu:
- wynajmowanych lokali użytkowych,
- odsetek od lokat bankowych,
- innych pożytków np. wynajmowanych ścian pod reklamy (u Was to możliwe).
3) Jeśli takowych nie posiadasz - nic nie musisz płacić.
4) Przy rozliczeniu rocznym powinnaś dodatkowo do wyliczenia podatku wziąć pod uwagę następującą sytuację: obciążenia właścicieli lokali użytkowych z tytułu zaliczek na utrzymanie nieruchomości wspólnej są wyższe od poniesionych przez wspólnotę (przypadających na te lokale) kosztów. Wtedy od nadwyżki powinnaś odprowadzić podatek. Jednak jest to przepis martwy i nie znam nikogo, kto by go stosował.
PS. Przydałaby się jakaś podstawa do takiego twierdzenia. Ja jej nie widzę.
PS2. Kolega Praktyk-realista ma poglądy anarchistyczne i tym samym jego wypowiedzi w aspekcie podatkowym stanowią jego prywatną opinię, a nie poradę dla osób niedoświadczonych.
a-z jest jedynie księgowym więc nie zna się na WM, a płaci podatki za WM ,bo to nie jego pieniądze, a "Naród głupi wszystko kupi". Poddaje się - No comments.:bigsmile::bigsmile::bigsmile:
Tak - moja wspólnota. Tzn. technicznie nie wynajmujemy "lokalu", tylko część NW. Wynajmowane pomieszczenie nie stanowi samodzielnego lokalu, a więc technicznie jest to NW. Niemniej jednak dochód z czynszu (i to całkiem przyzwoity ) uzyskujemy.
Wspólnota kupiła część tej NW, za co, skąd miała pieniądze?
Byłby to pierwszy przypadek w Polsce, że właściciele jako współwłaściciele nieruchomości wspólnej, zrzekli się dobrowolnie swojego prawa własności (współwłasność jest rodzajem własności) do NW i przekazali je do majątku odrębnego wspólnoty (wyrok SN, że wspólnota może posiadać majątek odrębny). Różne głupie decyzje właściciele podejmują ale chyba aż do tego stopnia jeszcze nie upadli na głowy.
I na koniec Żadna WM w Polsce nie ma prawa prowadzić ŻADNEJ DG, to są organizacje non profit więc nie mają dochodu. Jak nie mają dochodu to nie płacą podatku dochodowego. Niektóre mogą mieć jedynie pożytki wynikające ze współwłasności, które przeznaczają na UTRZYMANIE CZĘŚCI WSPÓLNEJ, bo takie jest ustawowe zadanie zarządów. Wiem ,że walka z US jest to walka z wiatrakami, więc po raz kolejny złożyłem CIT-8 z samymi zerami. Wierzę ,że doczekam chwili usunięcia tych bubli prawnych i zwolnienia WM z wypełniania głupiej, zbędnej makulatury.