Kominiarz, zakres obowiązków i odpowiedzialność
locator
Użytkownik
Interesuje mnie kilka kwestii związanych z obowiązkami kominiarzy :
1. czy prace kominiarskie i opinie z oględzin powinny obejmować wszystkie przewody kominowe w budynku, czy tylko wybrane ?
2. co w sytuacji kiedy właściciel lokalu nie zastosował się do zaleceń kominiarza zawartych w opinii wydanej rok wcześniej dotyczącej zabezpieczenia kanału spalinowego dla pieca gazowego i ilości przeglądów rocznych, czy takie zachowanie jest zagrożone karą administracyjną ?
3. kto i jak egzekwuje zalecenia kominiarskie ?
1. czy prace kominiarskie i opinie z oględzin powinny obejmować wszystkie przewody kominowe w budynku, czy tylko wybrane ?
2. co w sytuacji kiedy właściciel lokalu nie zastosował się do zaleceń kominiarza zawartych w opinii wydanej rok wcześniej dotyczącej zabezpieczenia kanału spalinowego dla pieca gazowego i ilości przeglądów rocznych, czy takie zachowanie jest zagrożone karą administracyjną ?
3. kto i jak egzekwuje zalecenia kominiarskie ?
Aby napisać komentarz, musisz się zalogować lub zarejestrować.
Komentarze
Kominiarz ma wykonać kontrolę zgodnie z zakresem zlecenia. Jeśli w budynku jest 100 przewodów, a dostał zlecenie na kontrolę tylko 10, to ma skontrolować 10. Ale... jeśli przewody są funkcjonalnie powiązane (na przykład przewody kominowe zbiorcze), to powinien wykonać kontrolę całego przewodu z wylotami u wszystkich użytkowników przyłączonych do niego i tak też powinien mieć to zlecone. Z uwagi na to, że właściciel lub zarządca obiektu ma obowiązek zapewnić kontrolę okresową, a kontrolą mają być objęte wszystkie przewody kominowe, to nie jest dobrze, żeby zlecać je kilku różnym kominiarzom po kilka przewodów. Najlepiej, kiedy kontrolę całości wykona jeden podmiot.
ad 2.
Właściciele, zarządcy oraz użytkownicy obiektów budowlanych, na których spoczywają obowiązki w zakresie napraw, określone w przepisach odrębnych, bądź umowach, są obowiązani w czasie lub bezpośrednio po przeprowadzonej kontroli, o której mowa w art. 62 ust. 1 ustawy Prawo budowlane, usunąć stwierdzone uszkodzenia oraz uzupełnić braki, które mogłyby spowodować zagrożenie życia lub zdrowia ludzi, bezpieczeństwa mienia bądź środowiska, a w szczególności katastrofę budowlaną, pożar, wybuch, porażenie prądem elektrycznym albo zatrucie gazem (art. 70 ust. 1 ustawy Prawo budowlane).
Inne drobniejsze nieprawidłowości powinny być usunięte w nakreślonym protokołem terminie. Najczęściej wyznacza się w uzgodnieniu z użytkownikiem termin 14 dni, a jeśli coś poważniejszego, to odpowiednio dłuższy. Przy następnej kontroli sprawdza się w pierwszej kolejności stan realizacji zaleceń z poprzedniej kontroli. Jeśli użytkownik nie stosuje się do zaleceń i nie usuwa nieprawidłowości, to - w zależności od skali problemu - należy go nakłonić do naprawy, a w razie braku reakcji złożyć wniosek o wszczęcie postępowania do PINB.
ad 3.
Egzekwuje zgodnie z literą prawa właściciel lub zarządca obiektu budowlanego. I tu zaczynają się schody.
Przytaczam stanowisko GUNB w tej sprawie:
Zgodnie z art. 61 pkt 1 ustawy - Prawo budowlane to właściciel lub zarządca obiektu budowlanego jest obowiązany użytkować go w sposób zgodny z jego przeznaczeniem i wymaganiami ochrony środowiska oraz utrzymywać w należytym stanie technicznym i estetycznym, nie dopuszczając do nadmiernego pogorszenia jego właściwości użytkowych i sprawności technicznej, zapewniając w szczególności spełnienie tzw. wymagań podstawowych dotyczących: bezpieczeństwa konstrukcji, bezpieczeństwa pożarowego, bezpieczeństwa użytkowania, odpowiednich warunków higienicznych i zdrowotnych oraz ochrony środowiska, ochrony przed hałasem i drganiami, oszczędności energii i odpowiedniej izolacyjności cieplnej przegród;
Nałożenie odpowiedzialności za stan obiektu na jego właściciela lub zarządcę oznacza, że jest ona powiązana ze stanem władania i zarządzania danym obiektem, czyli podejmowania czynności w zakresie bieżącej konserwacji i utrzymania obiektu budowlanego, a nie z prawem własności.
W lokalu - właściciel podpisem pod protokołem poświadcza, że wie o nieprawidłowościach. My dla pewności każdemu właścicielowi (w którego lokalu jest coś nie tak) wysyłamy info. I na tym koniec.
Nikt nie zmusi "opornego" do naprawy, ale w razie jakiejś katastrofy, awarii będzie jasne, kto za to odpowiada.