Osobowosc PRAWNA Wspolnot Mieszkaniowych

ToJurekToJurek Użytkownik
edytowano grudnia 2013 w Zarządzanie Nieruchomościami
Moim zdaniem nadanie osobowosci prawnej Wspolnotom jest sptzeczne z prawem i podwaza powage panstwa demokratycznego

1 - Wlasciciel nieruchomosci ma wylaczne prawo decydowac o USLUGACH a nie osoby trzecie czli rzad co potwierdzaja liczne orzeczenia Sadu Rejonowego w Stalowej Woli { brak umowy cywilnoprawnej pomiedzy wlascoicielem a uslugodawca oddala powodztwo }

2 - W Sadzie Najwyzszym nie bylo jednosci w tym TEMACIE

3 - Rzad oficjalnie zglosil POSELDKI PROJEK do sejmu w ubieglym roku w ktorym cofnal osobowosc prawna

4 - Tym POSELSKIM PROJEKTEM publicznie przyznal sie do bledu { jawnie ingerujac w prawa wlascicieli zagwarantowane w Konstytucji

5 - Kilkadziesiat lat wlasciciel czy najemca lokalu podpisywal umowe z uslugodawca i bylo OK a dzisiaj
z ludzi zrobili NIEWOLNIKOW wmawiajac im ze to DEMOKRACJA

Komentarze

  • Opcje
    PiotrekPiotrek Użytkownik
    edytowano grudnia 2013
    Ależ oczywiście!

    Wszak liberum veto to była najlepsza zasada ustrojowa (gwarant "złotej wolności"), to źli zaborcy to nam odebrali! Zdecydowanie należy ją przywrócić do należytej rangi we wspólnotach!
    Przecież nie może tak być, że ktoś coś będzie narzucał właścicielowi (na przykład że ma pokrywać jakieś tam koszty utrzymania swojego lokalu) - to przecież robienie z ludzi niewolników. A już w szczególności jakaś tam "wspólnota"!
    Niech żyje wolność i PRAWDZIWA demokracja, a co!

    :wink:
  • Opcje
    tajfuntajfun Użytkownik
    edytowano grudnia 2013
    To Jurek napisał:
    Moim zdaniem nadanie osobowosci prawnej Wspolnotom jest sptzeczne z prawem i podwaza powage panstwa demokratycznego
    Osobowośc prawna wspólnoty jest ograniczona wyłącznie do nieruchomości wspólnej. To tylko niektórzy administratorzy z wygody i lenistwa zaliczyli usługi zwiazane a lokalami do czynności związanych z zarządem NW.
    I ACa 1592/11


    Analiza art. 22 ust. 3 uwl, w kontekście pozostałych przepisów tej ustawy regulujących funkcjonowanie wspólnoty mieszkaniowej, prowadzi do wniosku, że właściciele lokali podejmują uchwały wyłącznie w kwestiach związanych z nieruchomością wspólna, nie mają natomiast takich uprawnień w zakresie praw zwianych z poszczególnymi lokalami (wyjątek art. 16 ust. 1 uwl).

    Konkluzji tej nie zmienia fakt, że opłaty z tego tytułu, wobec braku indywidualnych umów właścicieli poszczególnych lokali z dostawcami mediów, jako umowę zbiorczą zawarła wspólnota, która w tym przypadku jest jedynie swoistym pośrednikiem pomiędzy członkami wspólnoty, a dostawcami mediów, nie zaś samodzielnym podmiotem zobowiązanym do ponoszenia kosztów zużycia mediów w omawianym zakresie. -

    Jeżeli wspólnota nie jest zobowiązana do ponoszenia kosztów mediów to niech ich nie ponosi tylko POŚREDNiCZY ( długi tez niech pośredniczy)
  • Opcje
    ToJurekToJurek Użytkownik
    edytowano listopada -1
    W nawiazaniu do tego co napisales ,Wspolnota moze zawierac umowy z uslugodawca ale wylacznie za zgoda WSZYSTKICH wlascicieli co wynika z Kodeksu Cywilnego a jak to jest w przypadku oplat za centralne ogrzewanie ,to tez uslugi
  • Opcje
    tajfuntajfun Użytkownik
    edytowano listopada -1
    [cite] ToJurek:[/cite]W nawiazaniu do tego co napisales ,Wspolnota moze zawierac umowy z uslugodawca ale wylacznie za zgoda WSZYSTKICH wlascicieli co wynika z Kodeksu Cywilnego a jak to jest w przypadku oplat za centralne ogrzewanie ,to tez uslugi
    https://forum.zarzadca.pl/dyskusja/5424/sad-a-zarzad-wspolnoty/#Item_13
  • Opcje
    elan124elan124 Użytkownik
    edytowano listopada -1
    Tajfun: To tylko niektórzy administratorzy z wygody i lenistwa zaliczyli usługi związane z lokalami, do czynności związanych z zarządem NW
    Przy pełnej aprobacie leniwych i lękliwych właścicieli lokali.
  • Opcje
    ToJurekToJurek Użytkownik
    edytowano listopada -1
    Ja nie jestem prawnikiem i nie znam tego tematu dlatego jestem na tym forum,ale tak prostym jezykiem co ja rozumie ,Wspolnota jest do zarzadzania nieruchomosciom,czli budynkiem doslownie jego murami i tym co w nim jest.Mam w tym przypadku pytanie czy Wspolnota moze zawierac umowe za wlasciciela bez jego zgody i wiedzy za c.o. Wspolnota po otrzymaniu osobowosci prawnej twierdzi,ze ma takie prawo i zawarla umowe twierdzac ze to zgodnie z prawem i wniosla sprawe do sadu a sad wydal wyrok.Jako ciekawostke podam ze oplatach za wode wlasciciele zawierali osobno umowy
  • Opcje
    tajfuntajfun Użytkownik
    edytowano listopada -1
    [cite] elan124:[/cite]
    Tajfun: To tylko niektórzy administratorzy z wygody i lenistwa zaliczyli usługi związane z lokalami, do czynności związanych z zarządem NW
    Przy pełnej aprobacie leniwych i lękliwych właścicieli lokali.
    Oczywiście. Tego nie można zaprzeczyć . Ale do czasu ( przynajmniej u mnie).
  • Opcje
    ToJurekToJurek Użytkownik
    edytowano listopada -1
    Mamy tu taki przypadek,ze w tej samej Wspolnocie ,umowy na media zawiera Wspolnota i wlasciciele :

    Wspolnota - za centralne ogrzewanie

    Wlasciciele - za wode

    Nowy doklejony: 05.12.13 21:08
    Wspolnota reprezentujac wlascicieli nie moze dzialac na jej szkode ale tak jest .Zawierajac umowe za wlascicieli ciezar zaleglosci przelewa na wlascicieli .To jest chore i sprzeczne z prawem
  • Opcje
    HaneczkaHaneczka Użytkownik
    edytowano listopada -1
    [cite] tajfun:[/cite]
    Osobowośc prawna wspólnoty jest ograniczona wyłącznie do nieruchomości wspólnej. To tylko niektórzy administratorzy z wygody i lenistwa zaliczyli usługi zwiazane a lokalami do czynności związanych z zarządem NW.

    To jest bardzo ciekawa sugestia dotycząca wynagrodzenia zarządców/administratorów.
    Standardowo ustalają stawkę za wykonywaną usługę od m2 sumy powierzchni użytkowej wszystkich lokali wraz z pomieszczeniami przynależnymi.
    Może więc warto negocjować stawki świadczonych usług od powierzchni NW?
  • Opcje
    ToJurekToJurek Użytkownik
    edytowano listopada -1
    Pisalem w tej sprawie do ministerstwa :

    Warszawa, dnia 7 marca 2013 r.
    Ministerstwo Transportu,
    Budownictwa i Gospodarki Morskiej
    Departament Mieszkalnictwa

    BS-5bp-053-98/2013/638
    E:22511/13
    Pan
    Jerzy Kuszaj


    Odpowiadając na pismo otrzymane w dniu 22 lutego br. Departament Mieszkalnictwa przedstawia następującą opinię do zakresu problematyki zawartej w przedmiotowym wystąpieniu.
    Wspólnota mieszkaniowa działa na podstawie przepisów ustawy z dnia 24 czerwca 1994 r. o własności lokali (Dz. U. z 2000 r. Nr 80, poz. 903, z późn. zm.), która określa sposób ustanawiania odrębnej własności samodzielnych lokali mieszkalnych, lokali o innym przeznaczeniu, prawa i obowiązki właścicieli tych lokali oraz zarząd nieruchomością wspólną.
    W art. 6 ww. ustawy została podana definicja wspólnoty mieszkaniowej, którą tworzy ogół właścicieli, których lokale wchodzą w skład określonej nieruchomości. Wspólnota może nabywać prawa i zaciągać zobowiązania, pozywać i być pozwana.
    Wspólnota mieszkaniowa ma prawo decydowania o nieruchomości wspólnej. Pojęcie nieruchomości wspólnej wyznacza zakres praw i obowiązków właścicieli lokali. Zgodnie z art. 3 ust. 2 ustawy przez nieruchomość wspólną rozumie się grunt oraz części budynku i urządzenia, które nie służą wyłącznie do użytku właścicieli lokali.
    Zgodnie z art. 13 ust. 1 ustawy każdy właściciel jest obowiązany ponosić wydatki związane z utrzymaniem jego lokalu oraz uczestniczyć w kosztach zarządu związanych z utrzymaniem nieruchomości wspólnej.
    Wobec powyższego należy rozróżnić dwa rodzaje wydatków jakie zobowiązani są ponosić właściciele lokali:
    - wydatki związane z utrzymaniem lokalu (własności indywidualnej),
    - wydatki związane z utrzymaniem nieruchomości wspólnej.
    Przepis art. 13 ust. 1 ustanawia określone obowiązki dla każdego członka wspólnoty mieszkaniowej, zarówno ze względu na to, że jest on właścicielem nieruchomości lokalowej (lokalu mieszkalnego), jak i z tego powodu, że jest on współwłaścicielem nieruchomości wspólnej.
    Na pokrycie kosztów zarządu nieruchomością wspólną właściciele lokali uiszczają zaliczki w formie bieżących opłat, płatne z góry do 10 każdego miesiąca (art. 15 ust. 1). W ramach tych obowiązków właściciele lokali, zgodnie z art. 14 ustawy ponoszą wydatki przeznaczone na utrzymanie nieruchomości wspólnej, w tym obejmujące miedzy innymi opłaty za dostawę energii elektrycznej i cieplnej, gazu i wody w części dotyczącej nieruchomości wspólnej. Kosztami obciążającym wszystkich właścicieli (każdego w odpowiedniej ułamkowej części) są co do rodzaju te koszty, które zostały wymienione w art. 14 ustawy, a co do rozmiaru te, które są związane z utrzymaniem współwłasności (nieruchomości wspólnej).
    Należy jednak zauważyć, że przepisy ustawy o własności lokali dotyczą zasad rozliczania kosztów zarządu nieruchomością wspólną, o których mowa w art. 14 ustawy. Natomiast opłaty za świadczenia do lokali (np. dostawy energii, gazu, wody) związane są z utrzymaniem przedmiotu indywidualnej własności, tj. lokalu mieszkalnego. Opłaty za świadczenia do lokali nie należą do kosztów zarządu nieruchomością wspólną. Kwestie dotyczące zawierania umów na usługi do lokali i rozliczeń za media dostarczone do lokali wynikają z innych przepisów.
    Zasady dostarczania wody i odprowadzenia ścieków oraz zawierania umów z przedsiębiorstwem wodociągowo-kanalizacyjnym reguluje ustawa z dnia 7 czerwca 2001 r. o zbiorowym zaopatrzeniu w wodę i zbiorowym odprowadzaniu ścieków (tekst jednolity: Dz. U. z 2006 r. Nr 123, poz. 858, z późn. zm.).
    Art. 6 ust. 1 i 5 tej ustawy stanowi bowiem, że dostarczanie wody lub odprowadzanie ścieków odbywa się na podstawie umowy zawartej między przedsiębiorstwem wodociągowo - kanalizacyjnym a odbiorcą usług, jeżeli jednak nieruchomość jest zabudowana budynkiem wielolokalowym lub budynkami wielolokalowymi umowa jest zawierana z ich właścicielem lub z zarządcą. Przez odbiorcę usług należy rozumieć każdego, kto korzysta z usług wodociągowo-kanalizacyjnych z zakresu zbiorowego zaopatrzenia w wodę i zbiorowego odprowadzania ścieków na podstawie pisemnej umowy z przedsiębiorstwem wodociągowo-kanalizacyjnym (art. Art. 2 pkt 3 ww. ustawy). Tylko wyjątkowo, jeżeli spełnione są przesłanki określone w art. 6 ust. 6 ustawy, przedsiębiorstwo wodociągowo - kanalizacyjne, na wniosek właściciela lub zarządcy budynku wielolokalowego, zawiera umowę o zaopatrzenie w wodę lub odprowadzanie ścieków także z osobą korzystającą z lokalu. Zgodnie z definicją zawartą w art. 2 pkt 3a ustawy przez osobę korzystającą z lokalu należy rozumieć osobę posiadającą tytuł prawny do lokalu lub osobę korzystającą z lokalu o nieuregulowanym stanie prawnym. Zgodnie z art. 6 ust. 6 ustawy, na wniosek właściciela lub zarządcy budynku wielolokalowego, o którym mowa w ust. 4 i 5, przedsiębiorstwo wodociągowo-kanalizacyjne zawiera umowy z korzystającymi z lokali osobami, jeżeli:
    1) wszystkie lokale wyposażone są w zainstalowane wodomierze zgodnie z obowiązującymi warunkami technicznymi w sposób uzgodniony z przedsiębiorstwem wodociągowo-kanalizacyjnym,
    2) możliwy jest odczyt wskazań wodomierzy,
    3) wnioskodawca ustala sposób rozliczeń różnic wskazań między wodomierzem głównym a wodomierzami zainstalowanymi w poszczególnych lokalach oraz zasady ich utrzymania,
    4) uzgodniony został przez strony sposób przerwania dostarczania wody do lokalu bez zakłócania dostaw wody w pozostałych lokalach; w szczególności przez możliwość przerwania dostarczania wody do lokalu rozumie się również założenie plomb na zamkniętych zaworach odcinających dostarczanie wody do lokalu.
    Kwestie związane z dostarczaniem do budynków i lokali energii elektrycznej, cieplnej i gazu regulują przepisy ustawy z dnia 10 kwietnia 1997 r. – Prawo energetyczne (tekst jednolity: Dz. U. z 2012 r. poz. 1059), które zawierają regulacje odnoszące się m. in. do budynków wielolokalowych (wspólnot mieszkaniowych). Zgodnie z art. 5 ust. 1 tej ustawy dostarczanie paliw gazowych lub energii odbywa się na podstawie umowy. Umowę taką - zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy - przedsiębiorstwo energetyczne jest zobowiązane zawrzeć jeżeli istnieją techniczne i ekonomiczne warunki dostarczania, a żądający zawarcia umowy spełnia warunki przyłączenia do sieci i odbioru. Ze względu na to, iż urządzenia centralnego ogrzewania służące do ogrzewania poszczególnych lokali oraz całego budynku wyposażonego w jednolity system grzewczy są objęte współwłasnością przymusową właścicieli lokali, stroną umowy sprzedaży ciepła może być wyłącznie podmiot reprezentujący wspólnotę mieszkaniową. Zatem przedsiębiorstwo energetyki cieplnej zawiera tę umowę z jej odbiorcą w rozumieniu art. 3 pkt 13 Prawa energetycznego, czyli wspólnotą mieszkaniową.
    Oznacza to, że umowę o dostarczanie ciepła do budynku wielolokalowego, składającego się z lokali mieszkalnych (z ustanowioną odrębną własnością lokali) i części wspólnych tego budynku zawiera wspólnota mieszkaniowa. Natomiast właściciel lokalu nie jest uprawnionym odbiorcą ze względu na to, że lokal mieszkalny nie stanowi w pełni samodzielnej struktury, która mogłaby funkcjonować niezależnie od nieruchomości wspólnej (urządzeń wspólnych).
    Takie pogląd zaprezentował również Sąd Najwyższy w wyroku z dnia 7 maja 2004 r., sygn. akt III SK 37/2004, w którym stwierdził, że właściciel lokalu mieszkalnego znajdującego się w budynku wielorodzinnym nie może żądać zobowiązania przedsiębiorstwa energetyki cieplnej do zawarcia umowy o dostarczanie ciepła wyłącznie do jego lokalu.
    Natomiast zasady rozliczeń kosztów zakupu energii elektrycznej, cieplnej i gazu z odbiorcami zawarte są w art. 45a ustawy Prawo energetyczne. Z przepisu art. 45a ust. 6 ustawy wynika obowiązek rozliczania na poszczególne lokale całkowitych kosztów zakupu paliw gazowych, energii elektrycznej lub ciepła dostarczonych do budynku, który spoczywa na właścicielu lub zarządcy budynku wielolokalowego. Koszty zakupu paliw gazowych, energii elektrycznej lub ciepła dostarczanych do budynku, w którym znajdują się lokale mieszkalne i użytkowe są rozliczane w opłatach pobieranych od osób zamieszkujących lub użytkujących niebędących odbiorcami. Wysokość opłat powinna być ustalana w taki sposób, aby zapewniała wyłącznie pokrycie ponoszonych przez odbiorcę kosztów zakupu paliw gazowych, energii elektrycznej lub ciepła.
    Zatem przepisy art. 45a ustawy umożliwiają zarządcy budynku wielolokalowego (gdy umowy o dostawę usług dla każdego lokalu nie są lub nie mogą być zawarte przez odbiorców w lokalach bezpośrednio z przedsiębiorstwem energetycznym), zawarcie jednej umowy na dostawę zarówno do nieruchomości wspólnej i do lokali poszczególnych właścicieli, przy czym zarządca będzie odpowiedzialny za ustalenia jakie opłaty mają wnosić za te usługi ich faktyczni odbiorcy z poszczególnych lokali.
    Jednocześnie Departament informuje, że organem właściwym do udzielania szczegółowych wyjaśnień związanych z ustawą Prawo energetyczne jest Ministerstwo Gospodarki, które jest projektodawcą tej ustawy.
    Należy zauważyć, że środki uiszczane przez właścicieli lokali na utrzymanie swoich lokali nie stają się środkami wspólnoty mieszkaniowej, ponieważ nie są przeznaczone na utrzymanie nieruchomości wspólnej. Zatem ze środków tych wspólnota ma obowiązek rozliczyć się po zakończeniu roku obrachunkowego. Wspólnota winna wykazać ile wynosiły rzeczywiste wydatki na utrzymanie każdego lokalu (c.o., woda, wywóz śmieci, itp.) i porównać je z wpłatami na ten cel każdego z właścicieli i gdy wpłata przewyższała wydatki, różnica powinna mu być zwrócona lub zaliczona na poczet przyszłych wydatków na ten sam cel.
    W odniesieniu do nadpłat wynikających z rozliczenia mediów dostarczanych do lokali można posiłkować się wyrokiem Sądu Apelacyjnego z dnia 22 lutego 2001 r., sygn. akt I ACa 1309/00, w którym sąd stwierdził, że wspólnota podejmuje decyzje tylko w sprawach dotyczących zarządu nieruchomością wspólną w granicach zakreślonych prawem. Tym samym, w zakresie dysponowania środkami pieniężnymi właścicieli przekazanymi jej do rozliczenia się, nie ma żadnych uprawnień. To nadal są pieniądze właścicieli lokali, a nie wspólnoty i nie może ona, nawet gdy chce tego większość właścicieli, zmieniać ich przeznaczenia, także wtedy, gdy okaże się, że wydatki, na poczet których były uiszczane, były niższe niż przewidywano. Nadpłata stanowi własność właściciela i tylko on może zadecydować co z tymi środkami zrobić.
    Oznacza to, że nadpłaty za wodę, centralne ogrzewanie, ciepłą wodę, ścieki, wywóz nieczystości, itp. świadczenia dla poszczególnych lokali są własnością użytkowników tych lokali tzn. właścicieli lokali lub najemców. Tylko te osoby mogą dysponować środkami z tytułu nadpłat za te świadczenia.
    W uzasadnieniu ww. wyroku sąd stwierdził, że drugi rodzaj wydatków ponoszony przez właścicieli - to wydatki związane z utrzymaniem jego lokalu (art. 13 ust. 1 ustawy). Chodzi tu głównie o koszty zużytej przez właściciela energii cieplnej oraz wody, wywóz nieczystości. Zarząd wspólnoty w zakresie dostawy energii cieplnej i wody do poszczególnych lokali występuje praktycznie jedynie jako pośrednik między dostawcami a odbiorcami - czyli właścicielami lokali. Zawiera umowy na dostawę i rozlicza się z dostawcami, a środki na ten cel otrzymuje od właścicieli lokali. Płacą oni z reguły za zużytą wodę według wskazań wodomierzy lub ryczałtu (gdy nie mają wodomierzy) i zaliczek na centralne ogrzewanie, które rozliczane są po zakończeniu sezonu grzewczego. Pieniądze wpłacane na powyższe opłaty nie stają się środkami wspólnoty.

    Przekazując powyższe wyjaśnienia, Departament zwraca uwagę, że mają one jedynie charakter informacji o obowiązujących przepisach. Ministerstwo Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej, jako organ administracji rządowej nie jest uprawnione do przedstawiania wykładni, która miałaby charakter wiążący w stosunku do podmiotów stosujących prawo. Wszelkie spory, które występują na tle funkcjonowania wspólnoty mieszkaniowej mogą być rozstrzygane jedynie na drodze sądowej, bowiem tylko sąd jest władny wydać wiążące rozstrzygnięcie w konkretnej sprawie.

    Dyrektor
    Departamentu Mieszkalnictwa

    Zdzisław Żydak
  • Opcje
    KubaPKubaP Użytkownik
    edytowano grudnia 2013
    [cite] Haneczka:[/cite]Standardowo ustalają stawkę za wykonywaną usługę od m2 sumy powierzchni użytkowej wszystkich lokali wraz z pomieszczeniami przynależnymi.
    Może więc warto negocjować stawki świadczonych usług od powierzchni NW?
    to tylko tam, gdzie rządzi wszechmocny m2 ,
    większość wspólnot ma stawkę za m-c uwarunkowana zakresem czynności i odpowiedzialności jakie bierze na siebie Zarządca czy Administrator.
    W zaliczkach jest: stawka za m-c X udział w NW
    Ministerstwo Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej, jako organ administracji rządowej nie jest uprawnione do przedstawiania wykładni, która miałaby charakter wiążący w stosunku do podmiotów stosujących prawo
    i to by było na tyle ...
  • Opcje
    elan124elan124 Użytkownik
    edytowano listopada -1
    KubaP: Przekazując powyższe wyjaśnienia, Departament zwraca uwagę, że mają one jedynie charakter informacji o obowiązujących przepisach. Ministerstwo Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej, jako organ administracji rządowej nie jest uprawnione do przedstawiania wykładni, która miałaby charakter wiążący w stosunku do podmiotów stosujących prawo. Wszelkie spory, które występują na tle funkcjonowania wspólnoty mieszkaniowej mogą być rozstrzygane jedynie na drodze sądowej, bowiem tylko sąd jest władny wydać wiążące rozstrzygnięcie w konkretnej sprawie
    Kulturalny przekaz, nic więcej.
  • Opcje
    tajfuntajfun Użytkownik
    edytowano listopada -1
    Szanowne Panie i Panowie.

    A może przyjąć następującą interpretacyjną zasadę.

    Jeśli UWL jest uszczególowieniem KC. Jesli zarzad + administrator, lub zarzadca. zarządzaja wyłącznie NW, to wszystkie czynności które wykonują, to czynności zwiazane z zarzadzaniem Nieruchomościa Wspólną.
    Zarząd/ zarządca wykonują wyłącznie czynności związane z NW.
    Jesli więc zarządca podpisuje umowe na dostawe wody do budynku wspólnoty i ma obowiązek dostarczenia jej do lokali i rozlczyc ją to nie dlatego że ten zawór czy licznik jest lub nie jest elementem NW tylko dlatego że ustawa mówi że wszystkie czynności które wykonuje zarząd/ zarządca to czynności należące do zarządu NW.
    Nieistotne jest czy CO od licznika nie jest, lub jest elementem NW. czy energia przenika czy nie przenika przez ściany Decydujące jest to że zarząd/ zarzadca wykonuja czynności związane z zarządem NW.
    Mówiąc krótko. Jedynym kryterium podziału kosztów funkcjonowania wspolnoty nie jest podział na NW i lokale, lecz ustawowy zakres prawny wspolnoty jako osoby ustawowej.
    A ponieważ zakres ten ograniczony jest do NW ( wyłaczone sa lokale),a ustawy około wspólnotowe zobowiązują wspolnote do czynności materialnoprawnych w stosunku do lokali, wszystkie te czynności wchodzą w zakres zarządu NW.
    Albo inaczej.
    Z punktu widzenia czynności cywilnoprawnych wszystkie czynności wykonywane przez zarząd/ zarządcę w stosunku do nieruchomość wspolnoty ,łacznie z wydzielonymi lokalmi to czynności należące do zakresu zarządzania NW
    Co prawda nie zgadzam sie z tym poglądem, ale jest racjonalny.
  • Opcje
    ToJurekToJurek Użytkownik
    edytowano listopada -1
    Jezeli sam RZAD wystapil do Sejmu z poselskim projektem w ktorym stanowczo potwierdza,ze :

    - Wspolnota jest od zarzadzanie nieruchomosciom { murami i tym co w nich jest }

    - O uslugach decyduja tylko wlasciciele zawierajac umowy z uslugodawca a nie Wspolnota

    - Wspolnotom cofa sie osobowosc prawna { potwierdzaly to publicznie srodki masowego
    przekazu,prasa}

    To jak zachowa sie sad jezeli w aktach sadowych ma kilkanascie spraw w ktorych podstawa prawna zgodna z K.C. jest umowa wlasciciela z uslugodawca { a dzisiaj uwzgledni powodztwo Wspolnoty , tak czy nie }
  • Opcje
    tajfuntajfun Użytkownik
    edytowano grudnia 2013
    [cite] ToJurek:[/cite]Jezeli sam RZAD wystapil do Sejmu z poselskim projektem w ktorym stanowczo potwierdza,ze :

    - Wspolnota jest od zarzadzanie nieruchomosciom { murami i tym co w nich jest }

    - O uslugach decyduja tylko wlasciciele zawierajac umowy z uslugodawca a nie Wspolnota

    - Wspolnotom cofa sie osobowosc prawna { potwierdzaly to publicznie srodki masowego
    przekazu,prasa}

    To jak zachowa sie sad jezeli w aktach sadowych ma kilkanascie spraw w ktorych podstawa prawna zgodna z K.C. jest umowa wlasciciela z uslugodawca { a dzisiaj uwzgledni powodztwo Wspolnoty , tak czy nie }

    Nic z tego nie kumam :sad:
  • Opcje
    PiotrekPiotrek Użytkownik
    edytowano listopada -1
    [cite] ToJurek:[/cite]Jezeli sam RZAD wystapil do Sejmu z poselskim projektem w ktorym stanowczo potwierdza,ze :

    - Wspolnota jest od zarzadzanie nieruchomosciom { murami i tym co w nich jest }

    - O uslugach decyduja tylko wlasciciele zawierajac umowy z uslugodawca a nie Wspolnota

    - Wspolnotom cofa sie osobowosc prawna { potwierdzaly to publicznie srodki masowego
    przekazu,prasa}

    To jak zachowa sie sad jezeli w aktach sadowych ma kilkanascie spraw w ktorych podstawa prawna zgodna z K.C. jest umowa wlasciciela z uslugodawca { a dzisiaj uwzgledni powodztwo Wspolnoty , tak czy nie }

    "Cofnięcie" osobowości prawnej wspólnocie to chyba najgłupsza rzecz i największa krzywda jaką można byłoby zrobić wspólnotom.
    Popytaj sobie jak w praktyce funkcjonują tzw. "wielkie współwłasności", kiedy jest np. kilka tysięcy współwłaścicieli (autentyczne - okolice osiedla Leśnego na warszawskim Bemowie).
    W takiej sytuacji panuje wolna amerykanka.
    Ktokolwiek może sobie dowolnie przestawiać płoty, tworzyć parkingi, usuwać place zabaw, itp. To oczywiście niezgodne z prawem, ale co z tego jak nie da się tego prawa wyegzekwować?
    Takie "współwłasności" są w praktyce niezaskarżalne w sądzie (ustal adresy i skutecznie doręcz pozew nawet kilkuset współwłaścicielom, biorąc pod uwagę że pewnie w części przypadków w toku są sprawy rozwodowe, spadkowe, sprzedawane są udziały, itp.).
    To był pomysł paru nawiedzonych, którzy mają takie pojęcie o praktycznym funkcjonowaniu wspólnot jak świnia o gwiazdach.

    Ja osobiście mam nadzieję, że ustawodawstwo pójdzie w dokładnie odwrotnym kierunku - przyznania wspólnocie pełnej (a nie jak obecnie ułomnej) osobowości prawnej, z wpisem do KRS (jak w przypadku stowarzyszeń), i wszystkimi konsekwencjami. Z punktu widzenia sprawności i efektywności zarządzania NW jest to najlepsze rozwiązanie. Być może rzeczywiście mniejsze wspólnoty (nawet niekoniecznie poniżej siedmiu lokali, może ten próg powinien być wyższy), przy "zgranych" właścicielach będą dobrze funkcjonowały w formule współwłasności, ale w przypadku większych wspólnot to poroniony pomysł.

    O usługach NIE MOGĄ decydować pojedynczy współwłaściciele, bo wynika to z funkcjonowania budynku wielorodzinnego, a nie z konstrukcji prawnej wspólnoty. Wyobrażasz sobie, że każdy właściciel mieszkania będzie miał "swojego" konserwatora na częściach wspólnych? Albo każdy zatrudni swoją firmę sprzątającą? A każde piętro dźwigu będzie obsługiwane przez innego "windziarza"? Mieszkanie w jednym budynku wymusza scedowanie części praw związanych z własnością na szersze gremium (tzn. wszystkich właścicieli, a w konsekwencji zarząd) i do tego powinno być dostosowane prawodawstwo.
  • Opcje
    ToJurekToJurek Użytkownik
    edytowano listopada -1
    Przez dzisieciolecia caly okres PRL i po nim wlasciciele decydowali o uslugach podpisujac umowy z uslugodawca bo to bylo zgodne z K.C. i swiat sie nie zawalil

    Zastanow sie nad jednym , Wspolnota nie moze dzialac na szkode poszczegolnych wlascicieli bo nie jest wlascicielem tylko ich reprezentantem

    Wspolnota dzialala tez bez osobowosci prawnej byl taki okres

    Mi chodzi jedynie o fakt podpisywania umow na uslugi przez Wspolnote

    Dopiero nadanie osobowosci prawnej dalo jej to prawo ,tak mysle

    Tym sposobem wszelkie zaleglosci wlascicieli RZAD przelal na Wspolnote a jakby nie podpisywala umow to by tego nie bylo , jescze raz podkreslam Wspolnota nie moze dzialac przeciwko wlascicielom bo jest ich reprezentantem a nie wlascicicielem nieruchomosci wspolnej

    Nowy doklejony: 09.12.13 23:00
    Zapomnialem nadmienic ,ze mi chodzi o pojedynczy budynek blok mieszkalny w miescie , 24 mieszkan a nie jakies tam osiedla mieszkalne

    W akcie kupna nieruchomosci nie ma zadnych zastrzezen co do uslug i mowy o jakies tam rzdowej WSPOLNOCIE

    W swietle prawa KONSTYTUCJI ludzie ci maja prawo sami powolywac wlasne nazwijmy to " WSPOLNOTY " kto z Was zaprzeczy temu faktowi { mowa o pojedynczym budynku 24-ro rodzinnym }
  • Opcje
    KubaPKubaP Użytkownik
    edytowano grudnia 2013
    [cite] ToJurek:[/cite] W swietle prawa KONSTYTUCJI ludzie ci maja prawo sami powolywac wlasne nazwijmy to " WSPOLNOTY "
    kto z Was zaprzeczy temu faktowi { mowa o pojedynczym budynku 24-ro rodzinnym }
    jak zawsze problem leży w szczegółach,
    czy te 24 rodzin ma współwłasność tego budynku
    czy posiada samodzielne wyodrębnione lokale z przypisanym udziałem w częściach wspólnych
    Komentarz edytowany KubaP
  • Opcje
    tajfuntajfun Użytkownik
    edytowano grudnia 2013
    ToJurek napisał:
    W swietle prawa KONSTYTUCJI ludzie ci maja prawo sami powolywac wlasne nazwijmy to " WSPOLNOTY " kto z Was zaprzeczy temu faktowi

    Najlepiej z tz przywódcą duchowym
  • Opcje
    elan124elan124 Użytkownik
    edytowano listopada -1
    Tojurek: ludzie ci mają prawo sami powoływać własne - nazwijmy to - " WSPÓLNOTY ". Kto z Was zaprzeczy temu faktowi (mowa o pojedynczym budynku 24-ro rodzinnym )
    Może to jakaś... komuna.
  • Opcje
    ToJurekToJurek Użytkownik
    edytowano listopada -1
    Rzad skladajac projek poselski do sejmu predstawil swoje stanowisko co potwierdzili rzadowi prawnicy { wzystko zgodnie z prawem i Konstytucja }
    to jak w praktyce moze byc odwrotnie lub dowolnie w panstwie demokratycznym

    Umowy na uslugi w dniu dzisiejszym podpisuje wsplnota i wlasciciele

    Fakt , ze podpisuja wlasciciele potwierdza rzadowy poselski projek i to jest oczywiste

    A Wspolnota nie bedac wlascicielem jakie ma do tego prawa , to nie ja , to obecny rzad z tym sie nie zgadza tak czy nie
  • Opcje
    tajfuntajfun Użytkownik
    edytowano listopada -1
    ToJurek: O jakim ty projekcie piszesz?
  • Opcje
    ToJurekToJurek Użytkownik
    edytowano listopada -1
    Popatrz tu

    http://www.sejm.gov.pl/Sejm7.nsf/agent.xsp?symbol=KOMISJAND&NrKadencji=7&KodKom=NPS

    druk nr 816 819 864 o spoldzielniach

    http://prawo.gazetaprawna.pl/artykuly/632143,130_tys_wspolnot_mieszkaniowych_czekaja_rewolucyjne_zmiany.html

    http://www.administrator24.info/artykul/id724,wspolnota-bez-zdolnosci-prawnej
  • Opcje
    ZarządcaZarządca Zarzadca.pl ZARZADCA.PL
    edytowano grudnia 2013
    [cite] ToJurek:[/cite]Moim zdaniem nadanie osobowosci prawnej Wspolnotom jest sptzeczne z prawem i podwaza powage panstwa demokratycznego

    Wspólnota mieszkaniowa nie ma osobowości prawnej.

    Na szczęście dla właścicieli lokali (przede wszystkim dla nich) jako jednostka organizacyjna może zaciągać zobowiązania, pozywać i być pozywaną.

    Jakoś trudno mi wyobrazić sobie sytuację, w której kilkuset właścicieli jest powodami w sprawie o zapłatę zaległych zaliczek przeciwko niesolidnemu członkowi wspólnoty mieszkaniowej - a tak właśnie by to wyglądało.

    Nie dostrzegam w tej konstrukcji ani sprzeczności z prawem, ani naruszenia powagi państwa demokratycznego.
    ZARZĄDCA PORTAL INFORMACYJNY II 6tfwtu9sbskv.png
  • Opcje
    ToJurekToJurek Użytkownik
    edytowano listopada -1
    Kazdy z nas ma prawo miec wlasne zdanie w tym temacie , ale na dzien dzisiejszy stanowisko rzadu jest odmienne co potwierdzili publicznie rzadowi prawnicy

    Tak jak nadmienilem wczesniej mnie interesuje sprawa podpisywania umow na uslugi

    Wylacznie wlasciciele maja PRAWO podpisywac umowy a nie Wspolnota takie tez jest ostatnie stanowisko rzadu ,ktore popieram { Kodeks Cywilny nie ulegl zadnej zmianie w tej materii }

    Nowy doklejony: 13.12.13 16:01
    KubaP mieszkania wszystkie sa wykupione
Aby napisać komentarz, musisz się zalogować lub zarejestrować.