Rozliczenie usługi sprzątania dla wspólot
PolaB
Użytkownik
Witam.
Mam problem natury księgowej dot.rozliczania kosztów sprzątania.
Sytuacja wygląda następująco:
Jest wspólnota A i B, które łączy hall klatki schodowej gdyż wspólnota B jest w oficynie wspólnoty A. Jako, że żadna wspólnota nie była zadowolona z firmy sprzątającej postanowiono na mocy uchwały i porozumienia między wspólnotami zatrudnić osobę fizyczną do sprzątania obu wspólnot. I tak Wspólnota A została w ten sposób płatnikiem składek ZUS oraz pdof. Na mocy porozumienia wspólnota A obciąża proporcjonalnie do powierzchni wspólnotę B usługą sprzątania ( za pomocą faktury zw.z VAT) więc dla wspólnoty B jest to koszt a dla wspólnoty A przychód ze sprzedaży.Tylko, że wtedy wspólnota A zostaje bez kosztu usług sprzątania. Czyli teraz co? Proporcjonalnie tak jak wspólnota B musi pokryć koszt sprzątania we wspólnocie A. W jaki sposób mam te operacje zaksięgować? Będę bardzo wdzięczna za pomoc. Jeszcze z taką sytuacja nie miałam do czynienia i nic nie mogę znaleźć w internecie.
Z góry dziękuje.
Mam problem natury księgowej dot.rozliczania kosztów sprzątania.
Sytuacja wygląda następująco:
Jest wspólnota A i B, które łączy hall klatki schodowej gdyż wspólnota B jest w oficynie wspólnoty A. Jako, że żadna wspólnota nie była zadowolona z firmy sprzątającej postanowiono na mocy uchwały i porozumienia między wspólnotami zatrudnić osobę fizyczną do sprzątania obu wspólnot. I tak Wspólnota A została w ten sposób płatnikiem składek ZUS oraz pdof. Na mocy porozumienia wspólnota A obciąża proporcjonalnie do powierzchni wspólnotę B usługą sprzątania ( za pomocą faktury zw.z VAT) więc dla wspólnoty B jest to koszt a dla wspólnoty A przychód ze sprzedaży.Tylko, że wtedy wspólnota A zostaje bez kosztu usług sprzątania. Czyli teraz co? Proporcjonalnie tak jak wspólnota B musi pokryć koszt sprzątania we wspólnocie A. W jaki sposób mam te operacje zaksięgować? Będę bardzo wdzięczna za pomoc. Jeszcze z taką sytuacja nie miałam do czynienia i nic nie mogę znaleźć w internecie.
Z góry dziękuje.
Aby napisać komentarz, musisz się zalogować lub zarejestrować.
Komentarze
Wspólnota A:
Koszt miesięczny zatrudnienia sprzątacza: 1000.
Przychód miesięczny ze świadczenia usług wspólnocie B: 400.
Wspólnota B:
Koszt miesięczny usług świadczonych przez wspólnotę A: 400
Wspólnota B nie ma żadnych kosztów sprzątacza, bo go nie zatrudnia. Jedyny koszt B to koszt usługi sprzątania, ale usługę tę na rzecz B świadczy wspólnota A, a nie bezpośrednio sprzątacz - to, że on faktycznie wykonuje tę czynność we wspólnocie B, nie ma znaczenia, zatrudniony jest u was.
Pracownicy to utopia i problemy: urlop, zastępstwa, chorobowe, ZUS, kodeks pracy, sprzęt, zaliczki, rozliczanie i notoryczne sprawdzanie a waszym układzie niesprawiedliwe rozliczanie Waszych Wspólnot.
A co do rozliczania jest to proporcjonalnie do powierzchni budynków.
Wspólnota A ma co prawda na siebie ZUS ale wspólnota B w tym partycypuje, czyli jeżeli całkowity koszt wynosi 1000 zł ( w tym wynagr.netto, ZUS pracownika i pracodawcy, zaliczka na pdof i zakup środków czystości) to ponoszą koszty proporcjonalnie, czyli to co wspólnota B ma jako koszt to wspólnota A ma przychód a 60% wspólnoty A kosztem sprzątania. Tylko nie bardzo wiem jak to księgowo rozwiązać.
Teraz musi te 400 usługodawca zaksięgować po stronie przychodów, a więc wspólnota A księguje to po stronie przychodów (tak jak księguje inne przychody, np z wynajmowania powierzchni pod reklamę)