gdzie płacić

gutmirgutmir Użytkownik
edytowano stycznia 2014 w Zarządzanie Nieruchomościami
Mamy wielki problem. Jesteśmy dużą wspólnotą - 30 lokali mieszkalnych w tym 6 lokali gminnych. Do końca tego roku zarządzała nami spółka komunalna. Od nowego roku inny zarządca, który zmienił numer konta naszej Wspólnoty. Problem polega na tym, ze spółka komunalna upiera się aby za mieszkania gminne(wynajmowane) zaliczki wpłacać na ich dotychczasowe konto. Uważają, że lokale są własnością gminy i za te mieszkania należy wpłacać zaliczki na poczet zarządu oraz fundusz remontowy na ich konto. Straszą najemców, ze jeżeli nie będą dokonywać wpłat to zostaną pozbawieni tych mieszkań. My obawiamy się, gdyż ta spółka ma ogromne kłopoty finansowe i nie przekazuje tych środków na nasze konto. Mało tego - uważają, że środki przekazywane na fundusz remontowy są ich i dopóki wspólnota nie nie będzie prowadziła remontów nie otrzyma tych środków.
Zaznaczam, ze wszyscy najemcy chcą płacić, ale boją się i nie wiedza gdzie. Proszę udzielić nam porady, czy spółka gminna może tak zastraszać najemców i wręcz nakazywać w/w wpłat na swoje konto. Jeżeli jest to zgodne z prawem to proszę o ewentualną podstawę prawną. Z góry dziękuje za rzeczową odpowiedź. Gutmir :angry:

Komentarze

  • Opcje
    KubaPKubaP Użytkownik
    edytowano stycznia 2014
    [cite] gutmir:[/cite]Mamy wielki problem. Jesteśmy dużą wspólnotą - 30 lokali mieszkalnych w tym 6 lokali gminnych. Do końca tego roku zarządzała nami spółka komunalna. Od nowego roku inny zarządca, który zmienił numer konta naszej Wspólnoty.

    Problem polega na tym, ze spółka komunalna upiera się aby za mieszkania gminne(wynajmowane) zaliczki wpłacać na ich dotychczasowe konto.
    i to jest właściwa decyzja . Płatnikami zaliczek na konto wspólnoty są właściciele lokali.
    [cite] gutmir:[/cite]Uważają, że lokale są własnością gminy i za te mieszkania należy wpłacać zaliczki na poczet zarządu oraz fundusz remontowy na ich konto.
    Straszą najemców, ze jeżeli nie będą dokonywać wpłat to zostaną pozbawieni tych mieszkań.
    takie jest prawo właściciela lokalu. Właściciel Gmina niczym się nie różni od ciebie jako właściciela lokalu. Oni na tych lokalach prowadzą działalność gospodarczą w postaci najmu
    [cite] gutmir:[/cite]My obawiamy się, gdyż ta spółka ma ogromne kłopoty finansowe i nie przekazuje tych środków na nasze konto.
    to należy szybko i cyklicznie pozywać ich o zaległe zobowiązania wobec wspólnoty . Windykacja sądowa powinna załatwić sprawę. Myślę jedna czy druga przegrana ustawi ich do pionu . Szukajcie dobrego prawnika w okolicy, który zna sie na sprawach wspólnotowych , nie pierwszego lepszego.
    [cite] gutmir:[/cite]Mało tego - uważają, że środki przekazywane na fundusz remontowy są ich i dopóki wspólnota nie nie będzie prowadziła remontów nie otrzyma tych środków.
    to się mylą , mają płacić tak samo jak ty, uchwały wspólnoty jednakowo traktują właścicieli lokali.
    [cite] gutmir:[/cite]Zaznaczam, ze wszyscy najemcy chcą płacić, ale boją się i nie wiedza gdzie.
    wpłaty najemców są traktowane przez US jako pożytki dla wspólnoty i od tego trzeba zapłacić podatek . Najemca ma płacić temu od którego najmuje lokal. Oni od gminy mogą mieć inny wymiar czynszu niż wasze właścicielskie zaliczki. Wymiar czynszu dla najemców ustala Rada gminy.
  • Opcje
    stonkastonka Użytkownik
    edytowano listopada -1
    Problem polega na tym, ze spółka komunalna upiera się aby za mieszkania gminne(wynajmowane) zaliczki wpłacać na ich dotychczasowe konto.
    I niestety mają rację. Gmina do Wspólnoty wpłaca zaliczki za wszystkie swoje lokale więc i czynsz za swoje lokale powinny być wpłacane na konto które wskaże gmina. Oprócz tego czynsz przez gminę może być naliczany w zupełnie inny sposób niż zaliczki we Wspólnocie tak więc i kwota należna gminie może być zupełnie odmienna od tej jaką wpłacają właściciele do Wspólnoty. Odstępstwem od tego może być umowa zawarta pomiędzy najemcami , gminą i Wspólnotą o tym że czynsz najemców wpłacany będzie przez nich na konto Wspólnoty ale ja nigdy się nie spotkałem z taką sytuacją.
    Mało tego - uważają, że środki przekazywane na fundusz remontowy są ich i dopóki wspólnota nie nie będzie prowadziła remontów nie otrzyma tych środków.
    W tym przypadku gmina mija się z prawdą. Gmina jest współwłaścicielem we Wspólnocie i w tym zakresie obowiązują ją przepisy zawarte w UoWL. Tak więc jeżeli Wspólnota uchwałą utworzyła fundusz remontowy to wszyscy (włącznie z gminą) powinni tą uchwałę respektować i wpłacać zaliczki z tego tytułu w określonym terminie. Z tego co piszesz mogę wnioskować że taki fundusz remontowy już został uchwalony i to działa więc nie powinno być zagrożenia ze strony gminy że będą chcieli się z tego wyłamywać.
    Jeżeli zaś takiego funduszu nie ma a będziecie go chcieli utworzyć to obawiam się że gmina będzie Wam robiła pod górkę aby taka uchwała nie weszła w życie i będą się starać aby wpłacać należność na remonty tylko wtedy kiedy Wspólnota takowy będzie realizować. Chodzi tu o gromadzenie środków na swoim koncie a nie na koncie Wspólnoty.
  • Opcje
    EgzoEgzo Użytkownik
    edytowano listopada -1
    [cite] gutmir:[/cite] - Jesteśmy dużą wspólnotą - 30 lokali mieszkalnych w tym 6 lokali gminnych. Do końca tego roku zarządzała nami spółka komunalna.
    Od nowego roku inny zarządca, który zmienił numer konta naszej Wspólnoty.

    - Problem polega na tym, ze spółka komunalna upiera się aby za mieszkania gminne(wynajmowane) zaliczki wpłacać na ich dotychczasowe konto. Uważają, że lokale są własnością gminy i za te mieszkania należy wpłacać zaliczki na poczet zarządu oraz fundusz remontowy na ich konto.

    Odradzam wpłacania pieniędzy na konto spółki, o ile mówimy naprawdę o spółce z .o.o. , a nie o jednostkach organizacyjnych gminy lub zakładach budżetowych. Spółka ma rację tylko w tym, że lokale są własnością gminy - czyli nie spółki - spółka to odrębny byt, posiadający własną osobowość prawną, a więc nie jest per se reprezentantem gminy, nawet jeżeli jest w 100% własnością gminy. Spółka dotychczas inkasowała wpłaty za lokale tylko dlatego, że pełniła zarząd we wspólnocie - ale z chwilą utraty tego zarządu, straciła tytuł do inkasowania opłat. Najemcy lokali gminnych powinni dokonywać wpłat czynszu na rachunek gminy, ewentualnie na rachunek gminnej administracji domów mieszkalnych, jeżeli takową w gminie posiadacie.

    Jedynym przypadkiem, w którym należałoby nadal płacić na rachunek wskazany przez spółkę, jest taki, gdyby tak przewidywało prawo miejscowe. Jeżeli istnieje odpowiednia uchwała rady gminy lub zarządzenie burmistrza w tej sprawie, to najemcy muszą płacić na rachunek wskazany przez spółkę, tylko niech w gminie najpierw pokażą im odpowiedni tytuł prawny: uchwałę rady gminy lub zarządzenie burmistrza o powierzeniu danej spółce zarządu zasobem mieszkaniowym gminy. Nawet w takiej sytuacji nie musicie się obawiać niewypłacalności spółki, ponieważ właścicielem lokali jest gmina i to ona jest zobowiązana wobec was finansowo, a nie spółka. W razie, gdyby do wspólnoty nie wpływały wpłaty za mieszkania komunalne, to jako wspólnota będziecie pozywać do sądu gminę a nie spółkę; spółka może nawet zbankrutować, was ten problem nie dotyczy, za wszystko odpowiada gmina.
  • Opcje
    ZarządcaZarządca Zarzadca.pl ZARZADCA.PL
    edytowano listopada -1
    [cite] gutmir:[/cite]Mamy wielki problem. Jesteśmy dużą wspólnotą - 30 lokali mieszkalnych w tym 6 lokali gminnych. Do końca tego roku zarządzała nami spółka komunalna. Od nowego roku inny zarządca, który zmienił numer konta naszej Wspólnoty. Problem polega na tym, ze spółka komunalna upiera się aby za mieszkania gminne(wynajmowane) zaliczki wpłacać na ich dotychczasowe konto.

    To nie jest żaden problem - właściciel inkasuje pieniądze od najemcy, dlaczego miałaby to robić wspólnota mieszkaniowa? Jedynie komornik mógłby na podstawie tytułu egzekucyjnego domagać się tych środków z pominięciem właściciela zajmując wierzytelność z tytułu czynszu najmu.

    [cite] gutmir:[/cite]Mało tego - uważają, że środki przekazywane na fundusz remontowy są ich i dopóki wspólnota nie nie będzie prowadziła remontów nie otrzyma tych środków.

    Nie mają racji:


    "Gmina ma płacić tak jak pozostali właściciele, nie można jej zwalniać z określonych kosztów lub naliczać zmniejszonej niż wynikająca z udziału w nieruchomości wspólnej zaliczki - orzekł Sąd Apelacyjny w Szczecinie (wyrok z dnia 16 sierpnia 2012 roku, sygn. akt: I Aca 8/12)."
    ZARZĄDCA PORTAL INFORMACYJNY II 6tfwtu9sbskv.png
  • Opcje
    JakubJakub Użytkownik
    edytowano listopada -1
    gutmir: inny zarządca... zmienił numer konta naszej Wspólnoty... spółka komunalna upiera się aby za mieszkania gminne(wynajmowane) zaliczki wpłacać na ich dotychczasowe konto. Uważają, że lokale są własnością gminy i za te mieszkania należy wpłacać zaliczki na poczet zarządu oraz fundusz remontowy na ich konto.
    KubaP: i to jest właściwa decyzja
    stonka: I niestety mają rację.
    egzo: Odradzam wpłacania pieniędzy na konto spółki, o ile mówimy naprawdę o spółce z .o.o. , a nie o jednostkach organizacyjnych gminy lub zakładach budżetowych.
    Zarządca: To nie jest żaden problem - właściciel inkasuje pieniądze od najemcy, dlaczego miałaby to robić wspólnota mieszkaniowa?
    Z racji zainteresowania chciałbym prosić o jakąś zdecydowaną w miarę jednakową odpowiedź, bo z powyższych zapewne i pytający dalej nie wie: mają najemcy płacić spółce czy wspólnocie czy może gminie której konta nie znają.
    Oczywistym jest, że czynsz najmu płaci się temu od kogo się wynajęło mieszkanie czyli w tym wypadku chyba gminie a nie spółce a więc niektóre rady są nietrafione.
    Zarządca: Gmina ma płacić tak jak pozostali właściciele, nie można jej zwalniać
    Tu o spółkę chodzi a nie o gminę!
  • Opcje
    stonkastonka Użytkownik
    edytowano listopada -1
    Wyjaśniam swoje stanowisko. Najemcy powinni wpłacać czynsz na wskazane konto przez gminę ponieważ gmina jest właścicielem tych lokali.
  • Opcje
    MarcoPoloMarcoPolo Użytkownik
    edytowano listopada -1
    W uzupełnieniu wypowiedzi stonki chciałbym dodać, że:
    1. wspólnota wysyła do właściciela tych 6 lokali (czyli gminy) wyliczenie opłat miesięcznych dla tych lokali (z rozbiciem na poszczególne lokale) i wskazuje konto na które gmina ma wpłacać całą sumę
    2. właściciel lokali (gmina) wpłaca na konto wspólnoty pieniądze, dotrzymując podanego przez wspólnotę terminu wpłat. I to jest problemem gminy, by egzekwować od najemców lokali gminnych terminowość wpłat
    3. Jest oczywiste, że gmina musi wpłacać całą kwotę wynikającą z wyliczenia miesięcznego wspólnoty, w tym kwoty wpłacane na fundusz remontowy

    Podobna sytuacja jest, jeżeli we wspólnotach są mieszkania spółdzielcze
  • Opcje
    koziorozkakoziorozka Użytkownik
    edytowano listopada -1
    gutmir, jak wyobrazisz sobie, że gmina jest takim samym właścicielem, jak każdy inny, to ci sie obraz sytuacji uprości.
    Jakbyś wynajmował swoje mieszkanie, to przecież nadal byś płacił na konto wspólnoty a najemca tylko tobie.
Aby napisać komentarz, musisz się zalogować lub zarejestrować.