konto bankowe wspólnoty
gonia
Użytkownik
witam ponownie, nasza wspólnota(7 mieszkań wyodrębniona własność i 3 mieszkania gminy)podjęła uchwałę, o przekazanie administrowania naszą wspólnotą zakładowi budżetowemu ADM. Kierownik tej jednostki poinformował, że na rachunek bankowy wspólnoty będziemy wpłacać tylko fundusz remontowy(2 zł. z m.kw.)a inne składniki czynszu będziemy wpłacać osobiście i bezpośrednio w biurze ADM na tzw. KP, moje pytanie, czy jest to zgodne z prawem.Bardzo proszę, o możliwie szybką odpowiedź, ponieważ jeżeli jest to niezgodne z prawem, to trzeba szybko interweniować.
Aby napisać komentarz, musisz się zalogować lub zarejestrować.
Komentarze
To są Wasze pieniądze i powinny być wpłacane na Wasze konto. Żadnych wpłat na konto administratora!
Jeżeli jesteście tacy hojni, to może podam Wam numer mojego konta?
Świadome powierzanie zarządzania czy administrowania zakładom budżetowym gminy to samobójstwo. Sami pakujecie się w kłopoty.
Albo zarządzajcie się sami (wspólnota jest nieduża, zaledwie 10 lokali!), albo zawrzyjcie umowę z zarządcą zawodowym.
Moja rada - uchylcie czym prędzej tę uchwałę, wybierzcie zarząd wspólnoty (jeśli go nie macie) i wynajmijcie zarządcę z zewnątrz, niezwiązanego z gminą.
Czy to była uchwała, protokołowana przez notariusza?
Czy zakład budżetowy jest wpisany do księgi wieczystej jako zarządca z art. 18.1 ustawy o własności lokali?
STANDARDY ZAWODOWE ZARZĄDCÓW NIERUCHOMOŚCI
2. Zarządca nieruchomości, obracając środkami pieniężnymi właścicieli nieruchomości, w szczególności:
a) nie dopuszcza do łączenia środków finansowych swoich lub swojej firmy ze środkami finansowymi zamawiającego,
Więcej na temat rozliczeń gotówkowych w artykule na stronie czasopisma:
"Cytowany powyżej przepis art. 30 ustawy o własności lokali dopuszcza jedynie bezgotówkową formę rozliczeń we wspólnocie mieszkaniowej, co niewątpliwie gwarantuje bezpieczeństwo finansów i jasność dokonywanych transakcji. O ile oczywistym jest, że ten ustawowy nakaz wyklucza przyjmowanie wpłat od właścicieli lokali, np. w kasie administratora czy zarządcy, to wątpliwości budzi jego stosowanie w praktyce w odniesieniu do regulowania niektórych zobowiązań"
http://www.zarzadca.pl/content/view/301/32/
Pozostaje skarga do:
Ministerstwo Infrastruktury
Komisja Odpowiedzialności Zawodowej
Departament Gospodarki Nieruchomościami Ministerstwa Infrastruktury
ul. Wspólna 2/4
00-926 Warszawa
sekretariat tel. 022 661 82 14, fax 022 621 24 47
Możesz napisać skargę na działania pani burmistrz do rady gminy, ale najczęściej takie skargi są odrzucane.
Generalnie: bez poparcia innych właścicieli nic nie wskórasz.
Możesz wystąpić do sądu o wyznaczenie zarządcy przymusowego, wskazując jakąś osobę z licencją.
Spółka nie realizowała obowiązku określonego w art. 29 ust. 1 oraz w art. 30 ust. 1 pkt 1 ustawy o własności lokali oraz uchwał wspólnot mieszkaniowych32 w zakresie wyodrębnienia rachunku bankowego dla zarządzanych wspólnot oraz wyodrębnienia ewidencji pozaksięgowej dla każdej wspólnoty z uwzględnieniem poszczególnych tytułów rozliczeń. Ewidencja wpłat na fundusz remontowy, opłat za media (wodę, nieczystości, centralne ogrzewanie) oraz z tytułu usług świadczonych przez Spółkę dokonywanych przez członków wspólnot mieszkaniowych, które w latach 2005-2007 nie posiadały konta bankowego, odbywała się w księgach rachunkowych Spółki
Nie dali Wam tego w uchwale, bo pewnie wiedzą, że wówczas łatwo byłoby ją zaskarżyć i w sądzie uchylić.
Art. 25. 1. Właściciel lokalu może zaskarżyć uchwałę do sądu z powodu jej niezgodności z przepisami prawa lub z umową właścicieli lokali albo jeśli narusza ona zasady prawidłowego zarządzania nieruchomością wspólną lub w inny sposób narusza jego interesy.
1a. Powództwo, o którym mowa w ust. 1, może być wytoczone przeciwko wspólnocie mieszkaniowej w terminie 6 tygodni od dnia podjęcia uchwały na zebraniu ogółu właścicieli albo od dnia powiadomienia wytaczającego powództwo o treści uchwały podjętej w trybie indywidualnego zbierania głosów.
2. Zaskarżona uchwała podlega wykonaniu, chyba że sąd wstrzyma jej wykonanie do czasu zakończenia sprawy.
Musisz w treści uchwały wskazać te punkty, które uważasz za:
1) sprzeczne z prawem,
2) sprzeczne z umową właścicieli lokali (jeżeli wcześniej była taka umowa),
3) naruszające zasady prawidłowego zarządzania nieruchomością wspólną
4) naruszające Twoje interesy.
Następnie musisz przedstawić dowody, potwierdzające Twoje zarzuty. To Ty musisz wszystko udowodnić. Urzędnicy będą przedstawiać swoją wersję, a sąd rozstrzygnie spór, bez wchodzenia w kwestie bezradności życiowej itp., w oparciu o przedłożone dowody.
Nie przedstawiłaś treści uchwały, nie mamy do czego się odnieść.
To, że ktoś jest w starszym wieku nie jest powodem, żeby bezmyślnie podpisywał, co mu Pan Urzędnik podsunie.
Na pewno nie jest to powodem uchylenia uchwały.
Jeżeli osoby te nie są ubezwłasnowolnione, to maja prawo same decydować o swoim majątku i podpisywać uchwały, również na swoją zgubę.
JAK DO TEGO SIĘ ZABRAĆ, PROSZĘ, O KONKRETY
"Działalność polegająca na odpłatnym świadczeniu, na podstawie odrębnych umów, podmiotom innym niż gmina, usług dotyczących zarządzania nieruchomościami nie wchodzi w zakres zadań własnych gminy wymienionych w art. 7 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym /t.j. Dz.U. 2001 nr 142 poz. 1591 ze zm./, ma charakter komercyjny i jako taka wykracza poza zadania o charakterze użyteczności publicznej.
Działalność tę należy odróżnić od administrowania nieruchomościami wspólnymi, prowadzonego na podstawie art. 18 ust. 2 ustawy z dnia 24 czerwca 1994 r. o własności lokali /Dz.U. 2000 nr 80 poz. 903 ze zm./ stanowiącego, że w razie sukcesywnego wyodrębniania lokali przyjęty przez dotychczasowych współwłaścicieli sposób zarządu nieruchomością wspólną odnosi skutek także do każdego kolejnego nabywcy lokalu. Skoro gmina jest jednym ze współwłaścicieli nieruchomości wspólnej powstałej wskutek sukcesywnego wyodrębniania lokali mieszkalnych, to zarządzanie taką nieruchomością mieści się w zakresie zadań o charakterze użyteczności publicznej z tej to przyczyny, że wykonywane jest również i na rzecz gminy w zakresie jej własnych zadań w celu zaspokojenia zbiorowych potrzeb wspólnoty samorządowej.
W uzasadnieniu organ nadzoru wskazał, że na sesji w dniu 28 marca 2003 r. Rada Miejska uchwałą nr VI/92/03 przekształciła z dniem 1 kwietnia 2003 r. jednostkę budżetową pod nazwą - Administracja Budynków Komunalnych "Nieruchomości Ś." w zakład budżetowy pod nazwą Miejski Zarząd Nieruchomości
Działalność polegająca na odpłatnym świadczeniu podmiotom innym niż gmina usług dotyczących zarządzania nieruchomościami ma w ocenie organu charakter komercyjny i jako taka wykracza poza zadania o charakterze użyteczności publicznej.
Zarząd Budynków Mieszkalnych jako komunalny zakład budżetowy podlega przepisom m.in. ustawy z dnia 20 grudnia 1996 r. o gospodarce komunalnej /Dz.U. 1997 nr 9 poz. 43 ze zm./.
Zgodnie z art. 7 tej ustawy działalność wykraczająca poza zadania o charakterze użyteczności publicznej nie może być prowadzona w formie zakładu budżetowego, a zgodnie z art. 10 ust. 1 cyt. ustawy poza sferą użyteczności publicznej gmina może tworzyć spółki prawa handlowego i przystępować do nich.
Z treści cyt. art. 10 ust. 1 i art. 7 ustawy o gospodarce komunalnej wynika, że działalność wykraczającą poza użyteczność publiczną mogą prowadzić wyłącznie tworzone przez gminy spółki prawa handlowego /z ograniczoną odpowiedzialnością i akcyjne/."
Jednostka budżetowa – jest to jednostka organizacyjna sektora finansów publicznych, która wszystkie swoje wydatki pokrywa bezpośrednio z budżetu, natomiast wszystkie dochody takiej jednostki odprowadzane są odpowiednio, albo na rachunek budżetu państwa, albo na rachunek jednostki samorządu terytorialnego (rozliczenie brutto – pełnymi kwotami).
Zakład budżetowy - jednostka organizacyjna sektora finansów publicznych, która odpłatnie wykonuje wyodrębnione zadania i pokrywa koszty swojej działalności z przychodów własnych. Nie posiada osobowości prawnej. Prowadzi gospodarkę finansową na zasadach określonych w przepisach prawa budżetowego (art.6.1). Dotacje dla zakładu budżetowego nie mogą przekroczyć 50% kosztów jego działalności, z wyłączeniem dotacji inwestycyjnych.
Nie można ludzi uszczęśliwiać na siłę, wbrew ich woli.
===
Skarga na Prezydenta Łodzi:
Prezes Zarządu Łódzkiego Oddziału Polskiego Stowarzyszenia Zarządców Nieruchomości, pan Andrzej Michał Kubarski, pismem z dnia 12 marca 2009 r. do Wojewody
Łódzkiego oraz pismem z dnia 11 marca 2009 r. do Rady Miejskiej w Łodzi złożył skargę na działania Prezydenta Miasta Łodzi w zakresie zarządzania nieruchomościami wspólnymi przez Miasto Łódź.
Pan Kubarski stwierdza, że „gminne zakłady budżetowe nie mogą zarządzać wspólnotami lokalowymi (mieszkaniowymi) od 1996 r.” i przywołuje art. 7 ustawy z dnia
20 grudnia 1996 r. o gospodarce komunalnej. Artykuł ten stanowi, że „działalność wykraczająca poza zadania o charakterze użyteczności publicznej nie może być prowadzona w formie zakładu budżetowego”.
Uchwalono
Skargę Polskiego Stowarzyszenia Zarządców Nieruchomości – Oddział w Łodzi – na działanie Prezydenta Miasta Łodzi w zakresie zarządzania nieruchomościami wspólnymi przez Miasto Łódź – uznaje się za bezzasadną.
Projekt uchwały Rady Miejskiej w Łodzi z uzasadnieniem (maj 2009)
http://bip.uml.lodz.pl/_plik.php?id=18702&PHPSESSID=fd357cc96ea63a0f2bcadaa3681ed730
http://www.szklarskaporeba.pl/biparch/file1.php-doc=XV_Projekt_Nr_10.doc
i tutaj
http://bip.nik.gov.pl/pl/bip/wyniki_kontroli_wstep/inform2007/p_07_140_200704171518271176815907/lki/id_jk_lki_p_07_140_200704171518271176815907_id2/px_remote_lki_p_07_140_200704171518271176815907_id2_01
Prezydent wyjaśnił: Zgodnie z uzasadnieniem do wyroku NSA /II SA Wr 1234/03/ - skoro gmina jest jednym ze współwłaścicieli nieruchomości wspólnej, to zarządzanie należy do zadań o charakterze użyteczności publicznej. Jest ono bowiem wykonywane także na rzecz gminy i w celu zaspokojenia potrzeb zbiorowych wspólnoty samorządowej. Ponadto to sama wspólnota może zadecydować o wyborze zarządcy, co też czyni pozostając przy ZBK lub też wybierając innego zarządcę.
http://bip.nik.gov.pl/pl/bip/wyniki_kontroli_wstep/inform2007/p_07_140_200704171518271176815907/lki/id_jk_lki_p_07_140_200704171518271176815907_id5/px_remote_lki_p_07_140_200704171518271176815907_id5_03
Ponadto Burmistrz powołał się na orzeczenie Naczelnego Sądu Administracyjnego – Oddział we Wrocławiu z 11 września 2003 r. sygn. akt – II S.A./Wr 1234/03 i wskazał, że w przypadku Gminy Jędrzejów administrowanie nieruchomościami wspólnot mieszkaniowych wykonywane przez ZUK, poprzednio ZBM, dotyczy właśnie wspólnot, w których Gmina posiada własne lokale, a zatem nie można postawić tezy, że ZUK jako zakład budżetowy Gminy wykonuje zadania wykraczające swym charakterem poza zadania użyteczności publicznej zawarte w art. 7 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym w związku z art. 7 ustawy o gospodarce komunalnej.
i teraz do Zarządcy mam pytanie,czy zarząd jest obowiązany przedstawić nam tę umowę? czy jeżeli zapisy w niej będą dla nas niekorzystne(wpłaty do kasy ADM) to czy można coś z tym zrobić?
Co do wpłat w kasie administratora zawartych w umowie lub faktycznie dokonywanych - to jeżeli w umowie zostanie wskazany licencjonowany zarządca to skarga do KOZZ-y przy Ministrze Infrastruktury (adres ja wyżej) plus NIK. A jak brak licencjonowanego zarządcy - to NIK - wtedy bez KOZZ-y.
pozdrawiam