Koszty eksploatacyjne wspólnoty

M_BM_B Użytkownik
Witam serdecznie, szukałem na forum lecz nie znalazłem jednoznacznej odpowiedzi. Czy ktoś z obecnych tu może mi wytłumaczyć jaki zakres prac czy inwestycji można podciągnąć pod koszty eksploatacyjne?
Czy koszty zakupu np. Ławek na osiedlu można zaliczyć do tej grupy czy takie koszty powinny być realizowane z kosztów inwestycyjnych czyli funduszu remontowego? I czy na takie inwestycje wystarczy zgoda zarządu wsólnoty czy powinno być to ustalone w drodze głosowania?

Wielkie dzięki za pomoc.

Komentarze

  • Opcje
    elan124elan124 Użytkownik
    edytowano listopada -1
    M_B: kosztów inwestycyjnych czyli funduszu remontowego
    (...) "REMONT - przywrócenie funkcjonalności, sprawności, wartości użytkowej do stanu pierwotnego lub należy przez to rozumieć wykonywanie w istniejącym obiekcie budowlanym robót budowlanych polegających na odtworzeniu stanu pierwotnego, a niestanowiących bieżącej konserwacji, przy czym dopuszcza się stosowanie wyrobów budowlanych innych niż użyto w stanie pierwotnym. EKSPLOATACJA - utrzymanie obiektu w odpowiedniej zdatności i zapewnienie jego bezpieczne i ekonomiczne użytkowanie. INWESTYCJA - to wydatki na zwiększenie majątku trwałego lub działanie podjęte i obliczone na przyniesienie zysków"(...). Jak chcecie, to oprócz funduszu remontowego uchwalcie sobie fundusz inwestycyjny.
  • Opcje
    ZarządcaZarządca Zarzadca.pl ZARZADCA.PL
    edytowano lutego 2014
    [cite] M_B:[/cite]Witam serdecznie, szukałem na forum lecz nie znalazłem jednoznacznej odpowiedzi. Czy ktoś z obecnych tu może mi wytłumaczyć jaki zakres prac czy inwestycji można podciągnąć pod koszty eksploatacyjne?
    Czy koszty zakupu np. Ławek na osiedlu można zaliczyć do tej grupy czy takie koszty powinny być realizowane z kosztów inwestycyjnych czyli funduszu remontowego? I czy na takie inwestycje wystarczy zgoda zarządu wsólnoty czy powinno być to ustalone w drodze głosowania?

    Wielkie dzięki za pomoc.


    Środki zgromadzone na funduszu remontowym wspólnota mieszkaniowa może przeznaczyć na inwestycje orzekł Sąd Apelacyjny w Lublinie w wyroku z dnia 5 czerwca 2013 r. (sygn. akt: I Aca 106/13) ...W ocenie Sądu zagadnienie, czy przedmiotowa inwestycja była remontem oraz czy została sfinansowana z funduszu remontowego lub w inny sposób nie miało decydującego znaczenia dla rozstrzygnięcia, ponieważ wydatki te i tak należało ponieść. Ponadto, na gruncie prawa cywilnego takie pojęcia jak „remont”, „inwestycja”, „modernizacja” wzajemnie się przenikają skonstatował Sąd.

    Więcej na ten temat w artykule:

    "Inwestycja" i "remont" mają tożsame znaczenie w prawie cywilnym
    na stronie czasopisma Zarządca Portal Informacyjny

    http://www.zarzadca.pl/komentarze/2093-qinwestycjaq-i-qremontq-maja-tozsame-znaczenie-w-prawie-cywilnym-

    Pomocne orzecznictwo:

    z uzasadnienia wyroku Sądu Apelacyjnego w Lublinie z dnia 5 czerwca 2013 r., sygn. akt: I ACa 106/13:


    "W pierwszej kolejności należy odnieść się do drugiego i trzeciego zarzutu apelacji, które sprowadzają się w istocie do tej samej kwestii. Są one zasadne o tyle, o ile skarżący zarzuca wyrokowi Sądu pierwszej instancji wysnucie błędnego wniosku, że środki zgromadzone na funduszu remontowym nie mogą być przeznaczone na sfinansowanie instalacji CO i CCW, gdyż nie stanowi ona remontu w rozumieniu art. 14 u.w.l. Zagadnienie, czy przedmiotowa inwestycja była remontem oraz czy została sfinansowana z funduszu remontowego lub w inny sposób, w ocenie Sądu Apelacyjnego nie ma decydującego znaczenia dla rozstrzygnięcia w niniejszej sprawie. Przepis art. 14 u.w.l. wymienia, co składa się na koszty zarządu nieruchomością wspólną. Katalog ten zawiera między innymi wydatki na remonty i bieżącą konserwację, przy czym wymienione pozycje są jedynie przykładowym wyliczeniem. Do kosztów zarządu nieruchomością wspólną należą zatem również wydatki związane z innymi inwestycjami jej dotyczącymi, nawet jeżeli nie stanowią remontu w ścisłym tego słowa znaczeniu. Okoliczności niniejszej sprawy wskazują, że instalacja nowego system grzewczego w budynku przy ul. (...) w R. była nie tylko potrzebna, ale wręcz niezbędna. Poprzedni system ogrzewania stanowił realne zagrożenie życia i zdrowia mieszkańców, zaś zarząd Wspólnoty został zobowiązany przez odpowiednie organy administracyjne do jego zlikwidowania. Również powodowie nie kwestionowali konieczności zainstalowania nowego systemu ogrzewania budynku. W tym kontekście nie ma znaczenia, czy przedmiotową inwestycję nazwiemy remontem czy też nie i czy zostanie ona sfinansowana poprzez fundusz remontowy czy w inny sposób – skoro właściciele byli zobowiązani do jej sfinansowania w granicach ustalonych ustawą, a nadto wyrazili na to uprzednią zgodę. Należy tym samym podzielić pogląd zaprezentowany w wyroku Sądu Apelacyjnego w Katowicach z dnia 27 stycznia 2012 r. w sprawie I ACa 972/11 (LEX nr 1171260, Biul.SAKa 2012/2/31) o tym, że „nie sposób sprzeczności z prawem dopatrzyć się w pomieszczeniu w funduszu remontowym środków przewidzianych na cele inne niż wąsko rozumiane remonty według ich definicji zawartej wprawie budowlanym, nic bowiem nie stoi na przeszkodzie, by tworzący wspólnot."


    Treść orzeczenia na stronie czasopisma Zarządca Portal Informacyjny:

    http://www.zarzadca.pl/orzecznictwo-sadowe/2092-i-aca-10613-budowa-jednolitego-systemu-ogrzewania-

    Moim zdaniem w pierwszej kolejności należałoby ustalic jakie są rzeczywiste potrzeby, jeżeli np. konieczny jest remont dachu, a właściciele podejmują uchwałę w przedmiocie zakupu ławek ze środków funduszu remontowego, to prawodpodobnie sąd uchyliłby taką uchwałę.

    Moim zdaniem z ostrożności warto jednak wyodrębnić taki fundusz na inwestycje, ponieważ sądy orzekają bardzo różnie.
    ZARZĄDCA PORTAL INFORMACYJNY II 6tfwtu9sbskv.png
  • Opcje
    stonkastonka Użytkownik
    edytowano listopada -1
    Zasadniczo Fundusz Remontowy (FR) powinien by wykorzystywany tylko i wyłącznie na cele w związku z którym został utworzony i nie powinno się go wykorzystywać do niczego innego. Uważam że jeżeli istnieje potrzeba do wykorzystania finansów z FR na koszty eksploatacji to powinno się w tym wypadku podjąć uchwałę.
    Czy koszty zakupu np. Ławek na osiedlu można zaliczyć do tej grupy czy takie koszty powinny być realizowane z kosztów inwestycyjnych czyli funduszu remontowego?
    Nie bardzo rozumiem... Chcecie sfinansować zakup ławek na całe osiedle czy tylko do swojej Wspólnoty?? Jeżeli ławki miały by służyć Wspólnocie to decyzję na temat ich zakupu i z jakich środków (czy z kosztów zarządzania czy z FR) powinniście podjąć na spotkaniu sprawozdawczym na którym również ustala się plan gospodarczy na dany rok. W takim planie gospodarczym powinno uwzględnić się zakup takich ławek. To właściciele większością głosów podejmą decyzję na co, w jakim celu i skąd weźmiecie pieniądze.
  • Opcje
    ZarządcaZarządca Zarzadca.pl ZARZADCA.PL
    edytowano listopada -1
    [cite] stonka:[/cite]Zasadniczo Fundusz Remontowy (FR) powinien by wykorzystywany tylko i wyłącznie na cele w związku z którym został utworzony i nie powinno się go wykorzystywać do niczego innego. Uważam że jeżeli istnieje potrzeba do wykorzystania finansów z FR na koszty eksploatacji to powinno się w tym wypadku podjąć uchwałę.

    Oczywiście, że uchwałę,pytanie czy sąd jej nie uchyli. Moim zdaniem, to zależy od konkretnej sprawy, dlatego lepiej nie mieszać remontów z inwestycjami, szczególnie, gdy są pilne potrzeby remontowe.
    ZARZĄDCA PORTAL INFORMACYJNY II 6tfwtu9sbskv.png
  • Opcje
    elan124elan124 Użytkownik
    edytowano listopada -1
    Zarządca: lepiej nie mieszać remontów z inwestycjami, szczególnie, gdy są pilne potrzeby remontowe.
    I o to właśnie chodzi.
  • Opcje
    stonkastonka Użytkownik
    edytowano listopada -1
    Również jestem podobnego zdania. Lepiej jest podnieść zaliczkę na koszty zarządzania i zaplanować to co jest realnie potrzebne(w tym zakup ławek) niż uchwałą podejmować decyzję o przeniesieniu finansów z FR na koszty zarządzania, ponieważ tu w tym konkretnym przypadku można to podważyć.
  • Opcje
    M_BM_B Użytkownik
    edytowano listopada -1
    Mi dokładnie o to chodzi że zarządca naszej wspólnoty (Osiedla), zdecydował (sam lub w porozumieniu z zarządem) zakup i umieszczenie na terenie wspólnoty kilku ławek. miało to miejsce w lipcu zeszłego roku. Jak zadałem mu pytanie jako członek wspólnoty kto o tym zdecydował i z jakiego funduszu zostało to zrealizowane to dostałem informacje że jest to realizowane z kosztów eksploatacyjnych.
    Nie powinno być tak że takie rzeczy powinny być ustalone na zebraniu?
    Fakt jesteśmy młoda wspólnotą (od lutego 2013) i od tamtej pory nie mieliśmy żadnego formalnego zebrania.

    Dziwne jest też to że gdy ja poddałem pomysł montażu luster przy wyjazdach z garaży to dostałem informacje od Administratora że w tym roku (2013) wspólnota nie posiada środków finansowych na ten cel, a poza tym nie były one przewidziane w plenie gospodarczym.
  • Opcje
    koziorozkakoziorozka Użytkownik
    edytowano listopada -1
    Czy koszty zakupu np. Ławek na osiedlu można zaliczyć do tej grupy czy takie koszty powinny być realizowane z kosztów inwestycyjnych czyli funduszu remontowego?
    Z remontowego (można z niego płacić też za inwestycje, jak już napisał Zarządca).
    U mnie jest tak (uchwała), że wydatki z f. remontowego do 5 tys. zł zarząd może sam ustalać. Powyżej tej sumy konieczna uchwała.
  • Opcje
    KubaPKubaP Użytkownik
    edytowano lutego 2014
    [cite]Zarzadca[/cite]Środki zgromadzone na funduszu remontowym wspólnota mieszkaniowa może przeznaczyć na inwestycje orzekł Sąd Apelacyjny w Lublinie w wyroku z dnia 5 czerwca 2013 r. (sygn. akt: I Aca 106/13) ..
    o tym to ja wiedziałem już w 1995 roku i nie potrzebowałem potwierdzenia , bo ja
    Wspólnoty mieszkaniowe traktuje jako trzeci model zarzadzania nieruchomościami w Polsce: całkiem odmienne od komunalnego i spółdzielczego .

    Niestety miliony osob odrzuca takie traktowanie spraw WM . Chcę być właścicielem lokalu, a żyć jakby miał lokal komunalny ... wszytko mu napraw w nim a najlepiej na koszt innych współwłaścicieli - temat balkony.

    Zapatrzeni i nasiąknięci spółdzielczością mieszkaniową na każda czynności szukają potwierdzenia w orzecznictwie sadowym . Inaczej nie potrafią wykonać czynności z zarządzaną nieruchomością. Żenada ...

    Dopóty , dopóki sądy będą ferować wyroki przez pryzmat prawa spółdzielczego, a nie patrzyli na WM jako nowy model zarzadzania , tak długo będzie zapotrzebowanie na sprzeczne wyroki ...

    [cite] M_B:[/cite] szukałem na forum lecz nie znalazłem jednoznacznej odpowiedzi.
    Czy ktoś z obecnych tu może mi wytłumaczyć jaki zakres prac

    czy inwestycji można podciągnąć pod koszty eksploatacyjne?.
    koszty eksploatacyjne dotyczą tylko lokali np. media

    jak nazywają sie te które dotyczą NW - to są koszty zarządu nieruchomością wspólną
    [cite] M_B:[/cite] Czy koszty zakupu np. Ławek na osiedlu można zaliczyć do tej grupy czy takie koszty powinny być realizowane z kosztów inwestycyjnych czyli funduszu remontowego? I czy na takie inwestycje wystarczy zgoda zarządu wsólnoty czy powinno być to ustalone w drodze głosowania?
    wszelkie wydatki wymagają uchwły czy to w postaci palnu gospodarczego , czy to planu remontowego NW
  • Opcje
    stonkastonka Użytkownik
    edytowano listopada -1
    o tym to ja wiedziałem już w 1995 roku i nie potrzebowałem potwierdzenia , bo ja
    Ale nikt dla ciebie dla potwierdzenia nie przytaczał tego orzeczenia. O co ci kaman??
  • Opcje
    KubaPKubaP Użytkownik
    edytowano lutego 2014
    [cite] stonka:[/cite]
    o tym to ja wiedziałem już w 1995 roku i nie potrzebowałem potwierdzenia
    Ale nikt dla ciebie dla potwierdzenia nie przytaczał tego orzeczenia.
    O co ci kaman??
    zrobiono to dla ciebie żebyś uwierzył stoneczku ...
Aby napisać komentarz, musisz się zalogować lub zarejestrować.