Wymiana czujników dymu i CO2

ZawiszaZawisza Użytkownik
Witam.
W mojej wspólnocie mieszkaniowej pojawiła się konieczność wymiany czujników dymu i CO2. Osobiście znam się na elektryce i posiadam uprawnienia SEP. Czy mogę sam wymienić te czujniki? Czy musi to zrobić firm a zewnętrzna z jakimiś uprawnieniami? Jeśli tak to jakie uprawnienia trzeba posiadać do takiego zabiegu?
Jest to mój pierwszy post i proszę o wyrozumiałość i poważne odpowiedzi.

Komentarze

  • Opcje
    czajnik5czajnik5 Użytkownik
    edytowano listopada -1
    [cite] Zawisza:[/cite]Czy mogę sam wymienić te czujniki?
    Podstawowa sprawa: czy masz na myśli autonomiczne czujniki które każdy właściciel ma niezależnie w swoim lokalu, czy też czujniki będące elementami większej instalacji z okablowaniem i centralką (np. SAP)? W pierwszym przypadku nikomu nic do Twoich czujników i możesz robić z nimi co chcesz, nie trzeba również mieć żadnych uprawnień. W drugim przypadku sprawę należy załatwić na poziomie wspólnoty.
    [cite] Zawisza:[/cite]CO2
    Do czego używasz we wspólnocie czujników CO2? Masz wentylację mechaniczną sterowaną CO2? W budownictwie mieszkaniowym to mało prawdopodobne. Zakładam również, że nie masz pieczarkarni, ani innych upraw hydroponicznych.
  • Opcje
    ZawiszaZawisza Użytkownik
    edytowano listopada -1
    Oczywiście wkradł się błąd powinno być CO - czujnik czadu - tlenku węgla a nie dwutlenku węgla. Przepraszam.
    We wspólnocie mają być wymieniane czujniki w hali garażowej pod blokami. Najprawdopodobniej będę członkiem zarządu wspólnoty i zobaczyłem propozycję wymiany tych czujników przez jedną firmie i cena jest masakryczna. Sam posiadam umiejętności by wymienić takie czujniki ale nie wiem czy mogę sam to zrobić, społecznie, czy potrzebne są jeszcze jakieś uprawnienia.
  • Opcje
    stonkastonka Użytkownik
    edytowano listopada -1
    Jeżeli uważasz że obecna propozycja wymiany czujników złożona przez firmę X jest nieodpowiednia i wygórowana to możesz poszukać we własnym zakresie coś odpowiedniejszego. Jeżeli masz uprawnienia SEP-owskie a montaż takich czujników nie wychodzi poza zakres tych uprawnień (o ile w ogóle wymagane są jakieś uprawnienia) to uważam że możesz wykonać to samodzielnie a nawet było by to wskazane aby nie ponosić zbyt dużych kosztów. Ograniczenia mogą wyniknąć jedynie z gwarancji takich czujników o ile obejmuje ona (gwarancja) montaż przez konkretnie wskazane i wykwalifikowane osoby.
  • Opcje
    ZawiszaZawisza Użytkownik
    edytowano listopada -1
    A czy nie jest potrzebny jakiś dokument do przeglądu technicznego (czy coś podobnego), nie znam się na wymaganiach budowlanych i jeśli są jakieś wymagania co do tego kiedy i kto musi zrobić jakiś przegląd/wymianę to proszę o nazwę takiego dokumentu.
    Najlepiej i najtaniej będzie jak zrobię to sam, ale nie chcę się narazić na jakieś nieprzyjemności.
    Dziękuję za odpowiedzi.
  • Opcje
    stonkastonka Użytkownik
    edytowano marca 2014
    Nie spotkałem się lub brak mi wiedzy na ten temat aby przeglądy techniczne czujników tlenku węgla były ustawowo wymagane. Gdzieś czytałem że ma wejść nowelizacja prawa budowlanego i ustawy o ochronie ppoż, która będzie określała obowiązek montowania tego typu czujników a co za tym idzie być może określone będą szczegółowe zasady ich montażu i przeglądów.
    A na jakiej zasadzie montowano w Twojej Wspólnocie czujniki, którymi teraz dysponujecie?? Konieczność ich wymiany o której wspomniałeś w swoim pierwszym poście może wynikać z ich okresu używalności? Wpięci jesteście w jakiś system alarmowania czy są to czujniki założone ot tak dla poprawy swojego bezpieczeństwa aby alarmował mieszkańców w razie zagrożenia?
  • Opcje
    czajnik5czajnik5 Użytkownik
    edytowano listopada -1
    [cite] Zawisza:[/cite]czy mogę sam to zrobić, społecznie, czy potrzebne są jeszcze jakieś uprawnienia.
    Nie są potrzebne. Możesz to zrobić sam, społecznie.
    [cite] Zawisza:[/cite]A czy nie jest potrzebny jakiś dokument do przeglądu technicznego (czy coś podobnego)
    Wymagana jest kontrola okresowa raz do roku, lub dwa razy do roku, w zależności od powierzchni zabudowy i to wszystko. Jeśli wymieniasz czujniki CO na nowe, to należy do książki obiektu budowlanego (KOB) dołączyć dokumenty nowych czujników (karty gwarancyjne, świadectwa kalibracji, instrukcje itp.).
    [cite] Zawisza:[/cite] kiedy i kto musi zrobić jakiś przegląd/wymianę to proszę o nazwę takiego dokumentu.
    Określa to producent urządzenia, a takie informacje są zawarte w instrukcji eksploatacji, względnie na stronie producenta, a jeśli nie ma, to zawsze można zadzwonić i zapytać. Nie wiem, jakie Ty masz czujniki, ale te najbardziej popularne na rynku, których nazwy nie wymienię, należy kalibrować max. co 36 miesięcy, a zalecane jest co 12 miesięcy.

    Żebyśmy się dobrze zrozumieli - czy potrzebujesz wymieniać cały czujnik z obudową i elektroniką, czy tylko sam sensor - czyli tę małą celę CO? Bo jeśli to drugie, to sprawa jest prosta - zamawiasz, dostajesz kurierem, następnie w niezwykle łatwy sposób wymieniasz stary na nowy. To jest prawie jak wymiana baterii w zabawce.

    Nie muszę chyba dodawać, że po wymianie należy przeprowadzić test działania sygnalizacji. Pozdrawiam.
Aby napisać komentarz, musisz się zalogować lub zarejestrować.