Jaka księgowość we wspólnocie?
Jakub
Użytkownik
W świetle tego artykułu chciałbym uzyskać potwierdzenie, że wspólnota mieszkaniowa (duża, mała) poza ewidencją pozaksięgową ma obowiązek prowadzić także księgowość wg ustawy o rachunkowości.
Czy coś się w tej kwestii zmieniło?
Czy coś się w tej kwestii zmieniło?
- http://www.zarzadca.pl/pytania-i-odpowiedzi/70-ksiegowosc/768-czy-wspolnota-mieszkaniowa-stosuje-ustawe-o-rachunkowosci"...Wspólnota mieszkaniowa ma obowiązek stosować się do ustawy o rachunkowości. W wyroku z dnia 28 stycznia 2009 roku, sygn. akt: II FSK 1508/07 NSA wskazał, iż wspólnota mieszkaniowa jako podatnik podatku od osób prawnych obowiązana jest prowadzić zgodnie z art. 9 ust. 1 u.p.d.o.pl ewidencję rachunkową „zgodnie z odrębnymi przepisami w sposób zapewniający określenie wysokości dochodu (straty), podstawy opodatkowania i wysokości należnego podatku za rok podatkowy, a także uwzględnienia w ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych zgodnie z przepisami art. 16a - 16 m. Tymi odrębnymi przepisami ustalającymi zasady prowadzenia rachunkowości są przepisy art. 2 ust. 1 pkt 5, art. 3 ust. 1 pkt 1, art. 80 ust. 3 i art. 82 pkt 1 ustawy z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości (Dz. U. nr z 2002 r., Nr 76, poz. 694 ze zm.). Przepisu ustawy o rachunkowości stosuje się do wspólnot mieszkaniowych w zakresie uwzględniającym to, że jako jednostka organizacyjna nie mająca osobowości prawnej nie mogą prowadzić działalności gospodarczej. Obowiązki, o których mowa istnieją niezależnie od wprowadzonego w art. 29 ustawy o własności lokali obowiązku prowadzenia przez zarząd ewidencji pozaksięgowej kosztów zarządu nieruchomością wspólną oraz zaliczek uiszczanych na pokrycie tych kosztów, a także rozliczeń z innych tytułów na rzecz nieruchomości wspólnej...”
Aby napisać komentarz, musisz się zalogować lub zarejestrować.
Komentarze
http://orzeczenia.nsa.gov.pl/doc/EB569B8665
a rozumiesz , o co w tym galimatiasie chodzi
Mi chodzi o potwierdzenie kluczowych stwierdzeń NSA: Więc czy tylko ewidencję pozaksięgową w formie przysłowiowego zeszytu czy też normalne księgi wymagane ustawą o rachunkowości.
Należałoby to w końcu wyjaśnić jednoznacznie.
W mojej ocenie: skoro obłożono wspólnoty koniecznością płacenia podatku CIT, to wspólnoty powinny księgować w oparciu o ustawę o rachunkowości (uor).
Zatem w uor należałoby dopisać wspólnoty, a z uwl wykreślić zapisy o ewidencji pozaksięgowej.
mam odmienne zdanie (no może nie we wszystkich WM) , ale to ma też miejsce i tam, gdzie w majestacie prawa jest prowadzona księgowość na podstawie UoR w sposób kreatywny
- rasowi księgowi coś o tym wiedzą
Ewidencje prowadzą ludzie i to od nich zależy, czy mają bajzel czy porządek ...
Uważam, że właściciele lokali tworzący wspólnotę mają prawo do wyboru zasad w oparciu o jakie zasady będzie prowadzona ewidencja należności i kosztów
(tzn. będzie zrozumiana przez jak największą grupę właścicieli lokali)
Wielu właścicieli lokali rozumienie zasad prowadzenia ewidencji księgowej WM kończy się na etapie ... otrzymanej zaliczki ...
konkluzja : dlaczego ja tak dużo płacę .... albo płacę (mało) a nieruchomość wygląda jak "warszawski slams" ....
skąd ONI wzięli takie koszty ogrzewania !!! (a sezon grzewczy trwał 10-m-c: styczeń - czerwiec ; wrzesień - grudzień)
A dokładniej czy każdej pozycji w strukturze zaliczki odpowiada konto księgowe,
tak , z grubsza
http://www.jak-ksiegowac.pl/plan-kont.php
ponieważ obecnie księgowość prowadzi się w technologi informatycznej nadawanie nr kont to podstawa ...
To zależy jak sobie właściciele uchwalą, moim zdaniem ustalenie struktury zaliczki - mieści się w zakresie sposobu prowadzenia ewidencji pozaksięgowej.