Umowa wspólnoty na zarządzanie

tajfuntajfun Użytkownik
edytowano kwietnia 2014 w Zarządzanie Nieruchomościami
Nie mogę znaleźć odpowiedzi na to pytanie na wielu forach.
Czy zarządca któremu powierzono zarząd NW na podstawie art18.1może podpisać umowę na administrowanie ( a praktycznie z treści umowy wynika że jest to umowa na zarządzanie) w imieniu wspólnoty z osobą prawną lub fizyczna, podobnie jak to jest w przypadku zarządy właścicielskiego wybranego na podstawie art20 UoWL.
Dodam jeszcze że nie chodzi o umowę o sposobie zarządzania NW podpisaną prze wszystkich właścicieli, lecz o umowę na zarządzanie/administrowanie między zarządcą a firmą zewnętrzną .
I czy może to być firma tego zarządcy?
W strukturze zaliczki mamy pozycję :
1.Administrowanie
2.Adm/ sprzątanie i konserwacja.
W umowie na administrowanie zaś mamy pozycję:
wynagrodzenie ryczałtowe,( które jest sumą 1.administrowania i 2.adm/ sprzątanie i konserwacja)
Rozumię więc że zrządca włączył do swojego wynagrodzenia sprzatanie i konserwację.
I na tej podstawie odmawia udostępnienia dokumentów dotyczących tych pozycji do kontroli.I oczywiście nie rozlicza tych pozycji w rocznym sprawozdaniu.
Podczas gdy w UoWL pozycje te są oddzielone od wynagrodzenia.
Odmowe tą tłumaczy waśnie zapisem w umowie.

W kontekście tej sytuacji nasuwa sie pytanie: Czy na podstwie umowy o zarządzaniu można włączyć do wynagrodzenia zarządcy wszystkie pozycje w strukturze zaliczki. Bo czemu nie?
I pytanie postawione wcześniej. Czy takie umowy ( zastępujące uchwały) sa dozwolone prawnie?

Komentarze

  • Opcje
    ZarządcaZarządca Zarzadca.pl ZARZADCA.PL
    edytowano listopada -1
    [cite] tajfun:[/cite]Nie mogę znaleźć odpowiedzi na to pytanie na wielu forach.
    Czy zarządca któremu powierzono zarząd NW na podstawie art18.1może podpisać umowę na administrowanie ( a praktycznie z treści umowy wynika że jest to umowa na zarządzanie) w imieniu wspólnoty z osobą prawną lub fizyczna, podobnie jak to jest w przypadku zarządy właścicielskiego wybranego na podstawie art20 UoWL.

    Wobec braku odmiennych postanowień umowy - tak - o czym stanowi art. 33 ustawy o własności lokali:

    W razie powierzenia zarządu osobie fizycznej lub prawnej, w trybie przewidzianym w art. 18 ust. 1, w braku odmiennych postanowień umowy, stosuje się odpowiednio przepisy niniejszego rozdziału.

    Jednak nie może zmienić w ten sposób sposobu zarządu powierzając, np. reprezentację wspólnoty temu administratorowi poprzez upoważnienie do zawierania umów.



    [cite] tajfun:[/cite] Dodam jeszcze że nie chodzi o umowę o sposobie zarządzania NW podpisaną prze wszystkich właścicieli, lecz o umowę na zarządzanie/administrowanie między zarządcą a firmą zewnętrzną . I czy może to być firma tego zarządcy?

    Sam ze sobą podpisze tę umowę? Z jednej strony podpis naniesie jako reprezentant wspólnoty a z drugiej jako właściciel? To nie jest szczęśliwe rozwiązanie w związku z zakazem wynikającym z art. 108 kodeksu cywilnego:

    "Pełnomocnik nie może być drugą stroną czynności prawnej, której dokonywa w imieniu mocodawcy, chyba że co innego wynika z treści pełnomocnictwa albo że ze względu na treść czynności prawnej wyłączona jest możliwość naruszenia interesów mocodawcy. Przepis ten stosuje się odpowiednio w wypadku, gdy pełnomocnik reprezentuje obie strony."
    ZARZĄDCA PORTAL INFORMACYJNY II 6tfwtu9sbskv.png
  • Opcje
    tajfuntajfun Użytkownik
    edytowano listopada -1
    http://wspolnota.net.pl/zarzadca/zarzad-powierzony-notarialnie-umowa-zarzadzanie-t8561-6.html
    Lepiej tego nie czytać. ale jak chcesz....

    I co z ta umową zrobić? Bo jak podejmiemy uchwałę o oddzieleniu sprzątania i konserwacji od administrowania ( wynagrodzenia) to napewno dojdzie do dużego konfliktu. Bo z tego co wiem środki na konserwacje zarządca przeznacza na różne cele np: paliwo do samochodów ,itp..
  • Opcje
    KubaPKubaP Użytkownik
    edytowano listopada -1
    [cite] tajfun:[/cite]http://wspolnota.net.pl/zarzadca/zarzad-powierzony-notarialnie-umowa-zarzadzanie-t8561-6.html
    Lepiej tego nie czytać. ale jak chcesz....

    I co z ta umową zrobić?
    Bo jak podejmiemy uchwałę o oddzieleniu sprzątania i konserwacji od administrowania ( wynagrodzenia) to napewno dojdzie do dużego konfliktu.

    Bo z tego co wiem środki na konserwacje zarządca przeznacza na różne cele np: paliwo do samochodów ,itp..
    a ty na co przeznaczasz swoje środki ? jak to są środki Zarządcy a nie wspólnoty, to co ciebie to obchodzi?
  • Opcje
    tajfuntajfun Użytkownik
    edytowano kwietnia 2014
    Środkami zarzadcy są wyłącznie środki przeznaczone na na jego wynagrodzenia.
    Komu jak komu , ale tobie nie muszę przytaczać art UoWL co składa sie na koszty NW.
    Napisanie sobie świstka że koszty te sa wynagrodzeniem zarzadcy nie jest jak zreszta widzisz takie oczywiste.
    Odpowiadam na pytanie:
    Część swoich srodków wydaje na na utrzymanie czystości NW , część na konserwacje NW. Środki gromadzone ne te cele sa majatkiem wspólnoty , część wydaje na wynagrodzenie zarzadcy i to nie jest majatek współnoty.
  • Opcje
    ZarządcaZarządca Zarzadca.pl ZARZADCA.PL
    edytowano kwietnia 2014
    [cite] tajfun:[/cite]http://wspolnota.net.pl/zarzadca/zarzad-powierzony-notarialnie-umowa-zarzadzanie-t8561-6.html
    Lepiej tego nie czytać. ale jak chcesz....

    I co z ta umową zrobić? Bo jak podejmiemy uchwałę o oddzieleniu sprzątania i konserwacji od administrowania ( wynagrodzenia) to napewno dojdzie do dużego konfliktu. Bo z tego co wiem środki na konserwacje zarządca przeznacza na różne cele np: paliwo do samochodów ,itp..

    Przede wszystkim sprawdzić jej treść i zwrócić szczególną uwagę na jej strony - moim zdaniem taka umowa będzie nieskuteczna z uwagi na cytowany powyżej art. 108 kodeksu cywilnego.

    Nie rozumiem dlaczego konieczna miałaby być uchwała o oddzieleniu tych pozycji - była już uchwała o połączeniu? Czy w ogóle w tej wspólnocie podjęto uchwałę o prowadzeniu ewidencji pozaksięgowej a jeżeli tak, to jak ujęto takie pozycje?

    Wydaje mi się, że zarządca zawarł sam ze sobą umowę, ponieważ nie było innego podmiotu do reprezentowania wspólnoty a bardzo chciał mieć taką jak w ustawie o gospodarce nieruchomościami.
    ZARZĄDCA PORTAL INFORMACYJNY II 6tfwtu9sbskv.png
  • Opcje
    tajfuntajfun Użytkownik
    edytowano listopada -1
    Nie rozumiem dlaczego konieczna miałaby być uchwała o oddzieleniu tych pozycji - była już uchwała o połączeniu? Czy w ogóle w tej wspólnocie podjęto uchwałę o prowadzeniu ewidencji pozaksięgowej a jeżeli tak, to jak ujęto takie pozycje?
    Nie było osobnej uchwały ani o połączeniu , ani o oddzieleniu tych pozycji.W pierwszym roku była pozycja administrowanie ,a w drugim roku w planie finansowym rozbito to na dwie pozycje 1. administrowanie, 2 admin/sprzątanie i konserwacja
    Uchwała o ewidencji pozaksięgowej byla. Ale w ciągu 5 lat już 3 razy zmieniała się struktura zaliczki W tym roku np: włączono w pozycje koszt eksploatacyjne energię elektryczna w części wspólnej.
    Zrobiono to w planie finansowym na 2014rok. A ponieważ plan finansowy ma charakter uchwały to ta zmiana jako cżęść uchwały też. Idąc tym tokiem rozumowania można powiedzieć że każda zmiana była podjęta uchwałą bo byłą ujęta w planie finansowym
    Zmiana o oddzieleniu tych pozycji jest moim zdaniem konieczna, ponieważ sprzątanie i konserwacja nijak się maja do po pojęcia i zakresu zarządzania i administrowania.A poza tym sa rozdzielone w UoWL.
  • Opcje
    ZarządcaZarządca Zarzadca.pl ZARZADCA.PL
    edytowano listopada -1
    Czy zarządca pobiera teraz wynagrodzenie ryczałtowe, z którego opłaca koszty sprzątania i konserwacji? Jeżeli tak, to powinno to być ujęte w umowie ze wspólnotą a wcześniej wynikać z uchwały, wiąże się ze zmianą wysokości wynagrodzenia.

    Należałoby sprawdzić umowę przede wszystkim.
    ZARZĄDCA PORTAL INFORMACYJNY II 6tfwtu9sbskv.png
  • Opcje
    tajfuntajfun Użytkownik
    edytowano kwietnia 2014
    Jeżeli tak, to powinno to być ujęte w umowie ze wspólnotą a wcześniej wynikać z uchwały,
    Tak . Była wcześniej uchwała, a później umowa.
    Stawka się zgadza. Taka sama jest w umowie jak uchwale. Tylko po co umowa , jak jest uchwała.
    Rozumie podpisywanie umów z podmiotem zewnętrznym. Ale nie zawiera sie przecież umowy z zarządcą na koszenie trawy, sprzątania, konserwacji czy wywozu śmieci.
    Wynagrodzenie zarządcy jest jednym z pkt tz kosztów utrzymania NW i tak jak uchwałą określa sie stawke FR, czy sprzatania tak samo stawkę wynagrodzenia zarządcy.
    Nie rozumię tego podwójnego rozwiązania . I jeszcze taki farfocel.
    4)	Wynagrodzenie określone w treści pkt 1 podlegać będzie corocznej waloryzacji o wysokość wzrostu cen towarów i usług ogłoszoną przez Główny Urząd Statystyczny w poprzednim roku kalendarzowym. Przedmiotowa zmiana wynagrodzenia nie wymaga zmiany Umowy i odbywać się będzie na podstawie zawiadomienia Wspólnoty przez Administratora z mocą obowiązującą od dnia 01 stycznia danego roku kalendarzowego.
    
    Albo ustalenie sobie stawki za roboczogodzinę za konserwacje ...itp..
    O tej umowie nikt z właścicieli przez 5 lat nie wiedział. Bo skąd miał wiedzieć?
    Może zarządca mysli że jak podpisze taką ( moim zdaniem ) pseudoumowę to wspólnota nie będzie mogła mu zmniejszyć stawki za wynagrodzenie?

    Cokolwiek jednak by w tej umowie nie było , to ja kwestjonuje umocowanie prawne do podpisanie takiej umowy W IMIENIU WSPÓLNOTY.
    Bo prosze mi podać taką podstawę prawną . Ja jej nie widze.
    Włączenie do wynagrodzenie innych kosztów utrzymania NW jest noże dla zarządcy korzystne ( nie musi sie z nich rozliczać) , ale wspólnota może to moim zdaniem w każdej chwili zmienić uchwałą.
    I co umowa taka ma wtedy jakieś znaczenie?
  • Opcje
    KubaPKubaP Użytkownik
    edytowano listopada -1
    [cite] tajfun:[/cite]Rozumie podpisywanie umów z podmiotem zewnętrznym. Ale nie zawiera sie przecież umowy z zarządcą na koszenie trawy, sprzątania, konserwacji czy wywozu śmieci.
    a na jakiej podstawie ma być ta usługa fakturowana ???? ze stawki na zarządzanie - administrowanie?
    [cite] tajfun:[/cite]Wynagrodzenie zarządcy jest jednym z pkt tz kosztów utrzymania NW i tak jak uchwałą określa sie stawke FR, czy sprzatania tak samo stawkę wynagrodzenia zarządcy.
    Nie rozumię tego podwójnego rozwiązania . I jeszcze taki farfocel.
    4)	Wynagrodzenie określone w treści pkt 1 podlegać będzie corocznej waloryzacji o wysokość wzrostu cen towarów i usług ogłoszoną przez Główny Urząd Statystyczny w poprzednim roku kalendarzowym. Przedmiotowa zmiana wynagrodzenia nie wymaga zmiany Umowy i odbywać się będzie na podstawie zawiadomienia Wspólnoty przez Administratora z mocą obowiązującą od dnia 01 stycznia danego roku kalendarzowego.
    
    A dlaczego farfocel ... takie zapisy to standard w umowach cywilnych
    [cite] tajfun:[/cite]O tej umowie nikt z właścicieli przez 5 lat nie wiedział. Bo skąd miał wiedzieć?
    a to już problem właścicieli lokali, że się nie interesują wspólnotą czyli pośrednio swoja własnością , czekają aż ktoś za nich to zrobi ?:bigsmile:
    Widzę, że stosujesz metody : złapali złodzieja a cygana powiesili ... dobre
    [cite] tajfun:[/cite]Może zarządca mysli że jak podpisze taką ( moim zdaniem ) pseudoumowę to wspólnota nie będzie mogła mu zmniejszyć stawki za wynagrodzenie?
    nie wiem co myśli zarządca, ale zawsze można zdjąć parę punktów z zakresu usług Zarządcy i obniżyć wynagrodzenie . Zasady umów działają w obie strony , nie?
  • Opcje
    tajfuntajfun Użytkownik
    edytowano kwietnia 2014
    Kuba P napisał
    ..czyli chcieliście zmienić upoważnianego do dysponowania środkami zgromadzonymi na rachunku bankowym ? jak tak, to do tego potrzebna jest uchwała właścicielki lokali .
    

    A u nas zarządca sam upoważnił się do dysponowania środkami zgromadzonymi na rachunku bankowym ( bez uchwały) podpisując , sam z sobą umowę na zarzadzanie ... i przekazał to upowaznienie swojemu pracownikowi.

    Ale ... wg Kuby P to standard w umowach cywilnych.
  • Opcje
    ZarządcaZarządca Zarzadca.pl ZARZADCA.PL
    edytowano listopada -1
    [cite] tajfun:[/cite] Tylko po co umowa , jak jest uchwała.

    Zarządca mógł mieć wątpliwości czy nie obowiązuje go przepis art. 185 ugn (obecnie już nieaktualny)- czyli, ze wynagrodzenie winno wynikać z umowy o zarządzanie.
    ZARZĄDCA PORTAL INFORMACYJNY II 6tfwtu9sbskv.png
  • Opcje
    KubaPKubaP Użytkownik
    edytowano listopada -1
    [cite] tajfun:[/cite]Kuba P napisał
    ..czyli chcieliście zmienić upoważnianego do dysponowania środkami zgromadzonymi na rachunku bankowym ? jak tak, to do tego potrzebna jest uchwała właścicielki lokali .
    

    A u nas zarządca sam upoważnił się do dysponowania środkami zgromadzonymi na rachunku bankowym ( bez uchwały) podpisując , sam z sobą umowę na zarzadzanie ... i przekazał to upowaznienie swojemu pracownikowi.

    Ale ... wg Kuby P to standard w umowach cywilnych.
    Tajfun jak nie umiesz czytać ze zrozumiem to nie pisz oszczerstw pod moim adresem
    [cite]tajfun:[/cite]
    Wynagrodzenie zarządcy jest jednym z pkt tz kosztów utrzymania NW i tak jak uchwałą określa sie stawke FR, czy sprzatania tak samo stawkę wynagrodzenia zarządcy.
    Nie rozumię tego podwójnego rozwiązania . I jeszcze taki farfocel.
    4)	Wynagrodzenie określone w treści pkt 1 podlegać będzie corocznej waloryzacji o wysokość wzrostu cen towarów i usług ogłoszoną przez Główny Urząd Statystyczny w poprzednim roku kalendarzowym. Przedmiotowa zmiana wynagrodzenia nie wymaga zmiany Umowy i odbywać się będzie na podstawie zawiadomienia Wspólnoty przez Administratora z mocą obowiązującą od dnia 01 stycznia danego roku kalendarzowego.
    

    A dlaczego farfocel ... takie zapisy to standard w umowach cywilnych
Aby napisać komentarz, musisz się zalogować lub zarejestrować.