Zarzad
abm12
Użytkownik
Sprawa jest taka.Budynek nalezy do mienia komunalnego. Dwa lata temu zostalo sprzedane pierwsze mieszkanie.Wydzielono 12 mieszkan do sprzedarzy. Do tej pory sprzedano 10 z nich , jedno bedzie sprzedane na dniach i jedno pozostanie w gminie. Budynek byl hotelem pielegniarskim. Wiekszosc mieszkan ( 9) byla sprzedana
bylym najemca.Do tej pory budynkiem zarzadza i administruje ZMK ,, komunalka´´. Budynek nie zostal wylaczany z mienia komunalnego,chcialem zwolac zebranie zeby wybrac zarzad i zalatwic wszystkie formalnosci zwiazane ze Wspolnota Mieszkaniowa ale dyrektor ZMK poszedl na urlop ( do konca pazdziernika). Wjaki sposob powiadomic lokatorow o zebraniu. Co bedzie jak nikt nie przyjdzie lub nie beda chcieli powolac nowego zarzadu, czy musi byc glosowanie, czy wystarzy przejsc sie po lokatorach i zebrac podpisy ( tak lub nie zgadzam sie na powolanie zarzadu ), czy na zebraniu musi byc notariusz. Prosze o pomoc. Z gory DZIEKUJE
bylym najemca.Do tej pory budynkiem zarzadza i administruje ZMK ,, komunalka´´. Budynek nie zostal wylaczany z mienia komunalnego,chcialem zwolac zebranie zeby wybrac zarzad i zalatwic wszystkie formalnosci zwiazane ze Wspolnota Mieszkaniowa ale dyrektor ZMK poszedl na urlop ( do konca pazdziernika). Wjaki sposob powiadomic lokatorow o zebraniu. Co bedzie jak nikt nie przyjdzie lub nie beda chcieli powolac nowego zarzadu, czy musi byc glosowanie, czy wystarzy przejsc sie po lokatorach i zebrac podpisy ( tak lub nie zgadzam sie na powolanie zarzadu ), czy na zebraniu musi byc notariusz. Prosze o pomoc. Z gory DZIEKUJE
Aby napisać komentarz, musisz się zalogować lub zarejestrować.
Komentarze
Czy do księgi wieczystej jest wpisana gmina lub ZMK jako Wasz zarządca?
Jeżeli tak, to uchwałę musi zaprotokołować notariusz i powinno się odbyć zebranie, bo notariusz raczej nie będzie chodził z Tobą po mieszkaniach. W takiej sytuacji, jeżeli chcecie powołać zarząd, powinniście przyjąć uchwałę o zmianie sposobu zarządu i wykreśleniu gminy (lub ZMK) z księgi wieczystej nieruchomości wspólnej.
Jeżeli nie macie w Kw wpisu o zarządcy, to notariusz nie jest potrzebny. Ale i tak lepiej zwołać zebranie, przedyskutować sprawę, niech każdy się wypowie, zgłosi kandydatury do zarządu i przeprowadźcie głosowanie.
W jakim sensie? Dlatego, że zarządza nim jednostka gminna?
Czy do księgi wieczystej jest wpisana gmina lub ZMK jako Wasz zarządca?
Odp. Zarzadza ZMK, administruje ZMK. Nie wiem co jest wpisane w ksiedze wieczystej. Czy trzeba sprawdzic ksiegi wieczyste, czy powinien poinformowac mnie notariusz przy zakupie
o sposobie zarzadzania. Bo mam rozumiec, ze jezeli byl zapis w ksiedze wieczystej to potrzebne jest zebranie z notariuszem a jezeli nie to moge wystawic kandydatow, przejsc sie po lokatorach, zebrac podpisy kto jest ,, za´´ kto ,, przeciw´´ i jezeli kandydaci przejda to do notariusza.
To przejdź się do sądu rejonowego do wydziału ksiąg wieczystych i sprawdź. Wcześniej zadzwoń i umów się na przejrzenie księgi wieczystej, wyznaczą Ci termin. Przeglądanie księgi w sądzie jest bezpłatne.
Zapis o powierzeniu zarządu nieruchomością gminie może też być w akcie notarialnym, ale nie musi być w każdym - wystarczy, że był wpisany do pierwszego aktu (przys przedaży pierwszego mieszkania). Jeżeli nie jesteś w stanie dotrzeć do pierwszego aktu notarialnego, będziesz musiał się pofatygować do sądu.
Jeżeli macie wpisany zarząd powierzony gminie (czy ZMK), to potrzebny jest notariusz do zaprotokołowania uchwały o zmianie sposobu zarządu. Jeżeli nie ma wpisu, to notariusz nie jest potrzebny (uchwała o zmianie też nie).
Zarząd powołuje się w formie uchwały.
Po wyborze zarządu wspólnoty nie idziesz do notariusza!
Jesteście dużą wspólnotą (ponad 7 lokali), jeżeli nie macie wpisanego zarządcy w Kw, to macie obowiązek powołać zarząd wspólnoty (art. 20 ustawy).
Przeczytaj ustawę o własności lokali: http://je.pl/qfad
.
A skąd wziąłeś te [cite ]?
Jak wykasujesz powinno zadziałać.
Próba: Jest OK
"Jeżeli nie macie w Kw wpisu o zarządcy, to notariusz nie jest potrzebny".
Brak wpisu rodzi tylko domniemanie (które można obalić), że właściciele nie dokonali zmiany sposobu zarządu. Jeżeli jednak taka sytuacja miała miejsce, a brak wpisu, to i tak zmiana wymaga zachowania rygorów 18 uwl.
To nie jest konstytutywny wpis.
Ponieważ jesteście dużą wspólnotą (ponad 7 lokali), jeśli nie macie zarządcy z art. 18.1 to macie ustawowy obowiązek powołania zarządu wspólnoty, niezależnie od umowy z ZMK.
Zapytaj w gminie, czy jest jakaś umowa z ZMK w sprawie zarządzania Waszą nieruchomością.
Zapytaj też o zapis w aktach notarialnych (o powierzeniu zarządu na podstawie art. 18.1 uwl). Nikogo do niczego nie możesz zmusić. Możecie powołać zarząd uchwałą, podjętą w trybie obiegowym, ale najlepiej zwołać zebranie w tym celu.
Zacznij od początku: sprawdź, czy nastąpiło powierzenie zarządu ZMK i czy w związku z tym musicie zaprosić notariusza.
Czy zapoznałeś się z ustawą o własności lokali?
Zebranie powinien zwołać ZMK, na wniosek właścicieli. Najlepiej zbierz podpisy właścicieli, którzy mają w sumie co najmniej 10% udziałów, pod pismem do ZMK o zwołanie zebrania w sprawie powołania zarządu wspólnoty.
Równolegle musisz prowadzić inne działania:
1) wyjaśnić status ZMK - czy jest zarządcą notarialnym (pisałem o tym na początku posta),
2) rozmawiaj z właścicielami, namawiaj do udziału w zebraniu,
3) skompletuj skład zarządu, najlepiej 3 osoby,
4) dokładnie zapoznaj się z ustawą o własności lokali
Czy możesz zacytować, co dokładnie zostało wypowiedziane?
Czy chodzi o "umowę o zarządzanie", czy "umowę powierzenia zarządu"?
A czym różni się jedna od drugiej w przypadku wspólnoty mieszkaniowej?
Powierzenie zarządu związane jest z zarządzaniem w zakresie czynności zarządu zwykłego. A może jeszcze się nie wybudziłam i ciągle śnię...?
Fakt, wspólnota może mieć zarząd i jednocześnie przekazać część czynności zarządzania umową, ale na to musi być najpierw uchwała wspólnoty określająca te czynności wraz z jej zgodą i pełnomocnictwem.
Ustawa o własności lokali: W tym wątku usiłujemy dociec, na jakiej podstawie podmiot gminny (ZMK) zarządza nieruchomością wspólną: czy na podstawie umowy cywilnoprawnej o zarządzanie, czy na podstawie notarialnej umowy powierzenia zarządu z art. 18.1 uwl. Ponieważ ZMK "wypowiedział zarządzanie z dniem 31.12.2009", trzeba ustalić, czy konieczna jest uchwała o zmianie sposobu zarządu, zaprotokołowana przez notariusza, czy wystarczy zwykła uchwała o powołaniu zarządu wspólnoty.
Powierzenie zarządu w szerszym zakresie czyli poza czynnościami zarządu zwykłego, jest już związane ze zmianą sposobu zarządu (określeniem sposobu zarządu w formie aktu notarialnego).
Jeśli miałaby to być umowa cywilnoprawna o zarządzanie, to mówimy tutaj o umowie nazywanej potocznie umową o administrowanie, a wspólnota musi mieć swój wybrany zarząd.
W innym przypadku powierzenie zarządu osobie fizycznej/prawnej musi być zawsze zgodne z art. 18 uowl i nie ma innej możliwości.
Dalej pytam o to samo:
Czym różni się jedna od drugiej w przypadku wspólnoty mieszkaniowej?
Umowa o zarządzanie i umowa powierzenia zarządu wynika również z art.18 uowl. Jeśli wspólnota powierzy zarząd osobie fizycznej/prawnej to i tak podpisuje z tą osboą umowę o zarządzanie.
Jeśli wspólnota zmieni sposób zarządu nieruchomością wspólną i jednocześnie powierzy go osobie fizycznej/prawnej to również zawrze umowę o zarządzanie.
Na Twoje pytanie już odpowiedziałem.
Jestem ciekaw odpowiedzi abm12 w sprawie konkretnego sformułowania w piśmie ZMK o "wypowiedzeniu zarządzania", bo może to pchnąć sprawę naprzód.
A czy już wiesz, jaka to była umowa?
Czy w formie aktu notarialnego, czy zwykła?
Dziwne, że nie podano ani nazwy umowy, ani daty jej zawarcia ("wypowiadamy umowę z dnia ...."). W zasadzie gmina nie wypowiada umowy, lecz "zarządzanie" (czynność).
Stawiam na to, że gmina sprawuje zarząd bezumownie, prawem Kaduka. Niejako siłą rozpędu z czasów "komunalki". Jeśli tak, to macie z głowy notariusza i podejmowanie uchwały o zmianie sposobu zarządu. Odpadają też koszty (opłata notarialna). Ale dla pewności powinieneś dotrzeć do pierwszego aktu notarialnego - albo do właściciela, który wykupił lokal jako pierwszy w kamienicy, albo do gminy - tam jest drugi egzemplarz. To nie powinno być trudne, bo to świeże sprawy. Pisałeś przecież: