korekta finansowa
korzen01
Użytkownik
Witam
W marcu br. dostałem jak zawsze od wspólnoty mieszkaniowej sprawozdanie za rok 2013 wraz z korektą finansową. Na końcu tej korekty znajduje się tabela, pod którą widnieje zdanie: Saldo na dzień 31.12.2013r uwzględnia rozliczenie, mediów, abonamentu zimnej wody oraz kosztów za rok 2013.
Tabela wygląda następująco
Rejestr........................ Niedopłata......Nadpłata
Eksploatacja........................71,58......0,00
Fundusz Remontowy RPO........566,54.......0,00
Kredyt..........................19 401,20......0,00
Świadczenia........................46,40......0,00
Ogółem.........................20 085,72.....0,00
Eksploatacja - wiadomo zawsze coś wyjdzie
Kredyt - wzięliśmy na remont kamienicy
Świadczenia - poszło więcej wody niż przewidywaliśmy
Moją uwagę przykuła pozycja Funduszu Remontowego. Co miesiąc z wpłat jakie dokonujemy na konto wspólnoty odciągana jest z góry ustalona kwota. Zastanowiło mnie zatem skąd tak duża niedopłata. Poszedłem, więc do siedziby wspólnoty z prośbą o wyjaśnienie. Księgowa głowiła się dobre pół godziny, żeby powiedzieć mi, że nie jest w stanie mi tego wyjaśnić. Ustaliliśmy, że odpowie mailowo. Czas mijał a odpowiedzi się nie doczekałem. Napisałem, więc e-maila do wspólnoty z prośbą o wyjaśnienie. po miesiącu doczekałem się w końcu odpowiedzi:
Dzień dobry
Szanowny Panie w odpowiedzi na Pana maila z dnia 13 maja 2014 roku w części dotyczącej kartoteki finansowej Pana lokalu mieszkalnego informujemy, że:
saldo na dzień 31.12.2013 rok przedstawia się następująco:
eksploatacja niedopłata 71,58 zł wynikająca z rozliczenia kosztów za 2013rok
fundusz remontowy RPO nadpłata 1 019,08 zł,
kredyt kwota kapitału do spłaty 19 401,20 zł,
świadczenia niedopłata 46,40 zł wynikająca z rozliczenia kosztów za 2013rok
kartoteka finansowa na dzień 31.12.2013 rok wykazuje ogółem niedopłatę w kwocie 18 500,10 zł
odnośnie niedopłaty w kwocie 566,54 zł na funduszu remontowego RPO na kartotece finansowej, którą otrzymał Pan wraz z dokumentami rozliczeniowymi na dzień 31.12.2013 rok informujemy, że:
w miesiącu grudniu dokonywane były przeksięgowania między rejestrami fundusz remontowy , kredyt i remont poza zaliczką mające na celu uregulowanie obciążeń za:
- prowizję od udzielonego kredytu w kwocie 519,70zł,
- za remont do wysokości nie zapłaconego z kredytu remontu w kwocie 916,89 zł
- zapłata odsetek od kredytu za miesiące od października do grudnia 2013 roku w kwocie 149,03zł
W związku z powyższym łączna kwota do zapłaty z funduszu remontowego wynosiła 1 585,62 zł, które to środki w kwocie 668,73 zł zostały przeniesione na rejestr „Kredyt”, a 916,89 na rejestr „Remont poza zaliczką „ nie została natomiast zrobiona równolegle korekta zmniejszająca odpis na funduszu remontowym do kwoty 1 585,62zł co przy przeniesionych środkach pieniężnych na zapłatę obciążeń jw. wykazało niedopłatę na funduszu remontowym Sprawdzając ponownie kartotekę wprowadzono korektę zmniejszającą naliczenie funduszu remontowego w kwocie 1 585,62zł przez co saldo na dzień 31.12.2013 uległo zmianie i jest prawidłowe.
Za zaistniała sytuację przepraszamy.
Z poważaniem
....... ..............
Gł. Księgowy
Okazało się zatem, że w miejscu 566,54zł niedopłata jest 1019,08zł nadpłata. No jest to kolosalna różnica. Mój sąsiad ma również niedopłatę ale ponad 700zł. Juz napisał w tej sprawie do wspólnoty. Martwi mnie fakt, że takich osób jak my może być dużo więcej i ktoś mógł już zapłacić "zaległe" pieniądze.
Mam zatem do Was pytanie:
Co zrobić w takiej sytuacji? Kto może skontrolować wspólnotę? Co zrobić żeby takie sytuacje się nie powtarzały?
Pozdrawiam
Michał
W marcu br. dostałem jak zawsze od wspólnoty mieszkaniowej sprawozdanie za rok 2013 wraz z korektą finansową. Na końcu tej korekty znajduje się tabela, pod którą widnieje zdanie: Saldo na dzień 31.12.2013r uwzględnia rozliczenie, mediów, abonamentu zimnej wody oraz kosztów za rok 2013.
Tabela wygląda następująco
Rejestr........................ Niedopłata......Nadpłata
Eksploatacja........................71,58......0,00
Fundusz Remontowy RPO........566,54.......0,00
Kredyt..........................19 401,20......0,00
Świadczenia........................46,40......0,00
Ogółem.........................20 085,72.....0,00
Eksploatacja - wiadomo zawsze coś wyjdzie
Kredyt - wzięliśmy na remont kamienicy
Świadczenia - poszło więcej wody niż przewidywaliśmy
Moją uwagę przykuła pozycja Funduszu Remontowego. Co miesiąc z wpłat jakie dokonujemy na konto wspólnoty odciągana jest z góry ustalona kwota. Zastanowiło mnie zatem skąd tak duża niedopłata. Poszedłem, więc do siedziby wspólnoty z prośbą o wyjaśnienie. Księgowa głowiła się dobre pół godziny, żeby powiedzieć mi, że nie jest w stanie mi tego wyjaśnić. Ustaliliśmy, że odpowie mailowo. Czas mijał a odpowiedzi się nie doczekałem. Napisałem, więc e-maila do wspólnoty z prośbą o wyjaśnienie. po miesiącu doczekałem się w końcu odpowiedzi:
Dzień dobry
Szanowny Panie w odpowiedzi na Pana maila z dnia 13 maja 2014 roku w części dotyczącej kartoteki finansowej Pana lokalu mieszkalnego informujemy, że:
saldo na dzień 31.12.2013 rok przedstawia się następująco:
eksploatacja niedopłata 71,58 zł wynikająca z rozliczenia kosztów za 2013rok
fundusz remontowy RPO nadpłata 1 019,08 zł,
kredyt kwota kapitału do spłaty 19 401,20 zł,
świadczenia niedopłata 46,40 zł wynikająca z rozliczenia kosztów za 2013rok
kartoteka finansowa na dzień 31.12.2013 rok wykazuje ogółem niedopłatę w kwocie 18 500,10 zł
odnośnie niedopłaty w kwocie 566,54 zł na funduszu remontowego RPO na kartotece finansowej, którą otrzymał Pan wraz z dokumentami rozliczeniowymi na dzień 31.12.2013 rok informujemy, że:
w miesiącu grudniu dokonywane były przeksięgowania między rejestrami fundusz remontowy , kredyt i remont poza zaliczką mające na celu uregulowanie obciążeń za:
- prowizję od udzielonego kredytu w kwocie 519,70zł,
- za remont do wysokości nie zapłaconego z kredytu remontu w kwocie 916,89 zł
- zapłata odsetek od kredytu za miesiące od października do grudnia 2013 roku w kwocie 149,03zł
W związku z powyższym łączna kwota do zapłaty z funduszu remontowego wynosiła 1 585,62 zł, które to środki w kwocie 668,73 zł zostały przeniesione na rejestr „Kredyt”, a 916,89 na rejestr „Remont poza zaliczką „ nie została natomiast zrobiona równolegle korekta zmniejszająca odpis na funduszu remontowym do kwoty 1 585,62zł co przy przeniesionych środkach pieniężnych na zapłatę obciążeń jw. wykazało niedopłatę na funduszu remontowym Sprawdzając ponownie kartotekę wprowadzono korektę zmniejszającą naliczenie funduszu remontowego w kwocie 1 585,62zł przez co saldo na dzień 31.12.2013 uległo zmianie i jest prawidłowe.
Za zaistniała sytuację przepraszamy.
Z poważaniem
....... ..............
Gł. Księgowy
Okazało się zatem, że w miejscu 566,54zł niedopłata jest 1019,08zł nadpłata. No jest to kolosalna różnica. Mój sąsiad ma również niedopłatę ale ponad 700zł. Juz napisał w tej sprawie do wspólnoty. Martwi mnie fakt, że takich osób jak my może być dużo więcej i ktoś mógł już zapłacić "zaległe" pieniądze.
Mam zatem do Was pytanie:
Co zrobić w takiej sytuacji? Kto może skontrolować wspólnotę? Co zrobić żeby takie sytuacje się nie powtarzały?
Pozdrawiam
Michał
Aby napisać komentarz, musisz się zalogować lub zarejestrować.
Komentarze
Właściciele też powinni określić bardzo precyzyjnie, w sposób dla siebie wygodny i zrozumiały - jak ma być prowadzona ewidencja wszelkich kosztów i ich rozliczania - art. 22 ust. 3 ppkt 10 UoWL.
Jeżeli już zatrudniają księgową czy też firmę zarządzająca to powyższe ustalenia powinni przekazać do wykonania i egzekwowania. W sytuacji gdy księgowa czy też firma zarządzająca robi takie rozliczenia po swojemu i nie chce "słuchać" czyli wykonywać woli właścicieli wyrażonej uchwałą dotyczącą rozliczeń finansowych - należy to zmienić i poszukać takiej księgowej czy firmy zarządzającej, która będzie wiedziała i potrafiła to robić zgodnie z wolą właścicieli i przepisami prawa.
W opisywanym, twoim przypadku, po chociażby pozycjach rozliczenia widać, że "księgowość" we wspólnocie prowadzona jest nieprawidłowo, niezgodnie z UoWL.
jakim prawem dokonano przeksięgowań, bez stosownej uchwały właścicieli lokali.... to całkiem zaciemnia prawdziwy obraz finansów wspólnoty, a tym samym rozliczeń z właścicielami.
Kontrolować finanse WM może każdy właściciel lokalu (art. 27 UoWL).