mała wspólnota a konto bankowe

olenka202olenka202 Użytkownik
edytowano czerwca 2014 w Zarządzanie Nieruchomościami
witam
jestem jednym z 3 współwaścicieli budynku mieszkalnego, nie założyliśmy jeszcze prawnie wspólnoty tzn nie ma NIP i Regon.Nie mamy. Na. żadnych wspólnych mediów tzn prąd na klatce na 2 okablowaniach nalezy do 2 lokatorów , nam wystaracza światło z mieszkania - po otwarciu drzwi klatki obok są nasze drzwi do mieszkania, umowę o śmieci, prąd, gaz itp każdy ma sam i każdy sam płaci, Jedynie licznik zbiorczy na wodę jest wspólny i jest na mnie, każdy ma w mieszkaniu podlicznik i po podaniu jego stanu rozliczam wtedy koszty i każdy samodzielnie wpłaca daną kwote na konto wodociągów.Na samym począku ustaliliśmy dyżury przy sprzątaniu i odśnieżaniu - grafik na bieżący rok wisi na klatce. Czy w tej sytuacji musimy mieć rachunek bankowy, czy musimy mieć zarządcę?

Komentarze

  • Opcje
    KubaPKubaP Użytkownik
    edytowano czerwca 2014
    Jedynie licznik zbiorczy na wodę jest wspólny i jest na mnie, każdy ma w mieszkaniu podlicznik i po podaniu jego stanu rozliczam wtedy koszty
    i każdy samodzielnie wpłaca daną kwote na konto wodociągów.
    Na samym począku ustaliliśmy dyżury przy sprzątaniu i odśnieżaniu - grafik na bieżący rok wisi na klatce
    No , Tak dopóki jest zgoda to jest OK, ale jak coś pęknie i zaczniecie sobie do gardeł skakać ....to co wtedy ...
  • Opcje
    olenka202olenka202 Użytkownik
    edytowano listopada -1
    to gardeł skaczemy sobie juz od roku. Ale wszyscy solidnie płacą za wodę . Pytanie tylko czy jeśli nie ma wspólnych mediów to musi być rachunek bankowy, bo prawdopodobnie teraz pójde i złożę zgłoszenie o NIP i Regon, bo niby ten obowiązek jest
  • Opcje
    EgzoEgzo Użytkownik
    edytowano czerwca 2014
    Wspólne media macie, wodę, bo rozliczacie się z dostawcą z głównego licznika. Jako mała wspólnota nie musicie mieć rachunku bankowego. Zarządcy nie musi posiadać ani duża ani mała wspólnota. Ale z tą wodą to radzę pozbyć się "umowy na siebie", bo to tylko kwestia czasu jak będzie trzeba za kogoś dopłacać.
  • Opcje
    olenka202olenka202 Użytkownik
    edytowano listopada -1
    myslę, że nie bedzie problemu, bo rury do obu mieszkań biegną przez naszą komórkę i tam równiez sa pierwsze zawory do jej zamknięcia.
    A co jeśli bedziemy mieli już regon i nip z urzedem skarbowym, czy powinniśmy jako wspólnota skłądac jakieś rozliczenia
  • Opcje
    EgzoEgzo Użytkownik
    edytowano listopada -1
    [cite] olenka202:[/cite]myslę, że nie bedzie problemu, bo rury do obu mieszkań biegną przez naszą komórkę i tam równiez sa pierwsze zawory do jej zamknięcia.
    Jeśli masz na myśli zakręcanie wody w razie niepłacenia, to nic z tego, tobie nie wolno tego robić. Może to zrobić tylko dostawca wody, a i to po zapewnieniu alternatywnego punktu czerpalnego. I nie jest istotne czy licznik jest na ciebie, nie możesz uniemożliwiać innym korzystania z wody ze wspólnej instalacji wodnej. Więc będziesz musiała za kogoś płacić i się z nim sądzić o zwrot pieniędzy a woda będzie szła... Wierz mi, że rada w sprawie licznika nie jest bezpodstawna.
    A co jeśli bedziemy mieli już regon i nip z urzedem skarbowym, czy powinniśmy jako wspólnota skłądac jakieś rozliczenia
    Do urzędu skarbowego.
  • Opcje
    StasiuStasiu Użytkownik
    edytowano listopada -1
    olenka202 - niech Cię Bóg chroni przed jakimkolwiek zgłoszeniem do US. Co chcecie zgłosić ,że prowadzicie działalność gospodarczą? IDIOTYZM. Siądźcie w 3 i podpiszcie umowę o rozliczaniu wody, jak się nie dogadacie, idziecie do wodociągów po oddzielne umowy.
  • Opcje
    olenka202olenka202 Użytkownik
    edytowano listopada -1
    nie możemy mieć osobnych umów, bo wodociągi nie chcą załozyć osobnych liczników, na samym poczatku to przerabialiśmy. Wszystko oprócz tej wody jest oddzielne - nawet światło na klatce schodowej. Trzeba by więc założyc wniosek o licznik na wspólnote, to pociąga za soba rozliczenia księgowe , to prowadzenie ksiag, to z kolei zatrudnienie kogoś do obsługi i tak zaczynają się koszty. Dla mnie to głupota do 3 mieszkań w odnowionym, wyremontowanym domu - elewacja i dach zrobione w 2008 roku zatrudniac obsługę
    A co do wody to wiem, że nie moge jej zakręcić za niepłacenie, ale w razie awarii rury mogę zakręcić zawór, aby nie dopuścić do zalewania pomieszczenia,
  • Opcje
    koziorozkakoziorozka Użytkownik
    edytowano listopada -1
    olenka - dobrze sobie radzisz :smile:
    Konto ci niepotrzebne, urząd skarbowy też bym sobie darowała
    Powodzenia
  • Opcje
    igaiga Użytkownik
    edytowano czerwca 2014
    [cite] olenka202:[/cite]nie możemy mieć osobnych umów, bo wodociągi nie chcą załozyć osobnych liczników, na samym poczatku to przerabialiśmy. Wszystko oprócz tej wody jest oddzielne - nawet światło na klatce schodowej. Trzeba by więc założyc wniosek o licznik na wspólnote, to pociąga za soba rozliczenia księgowe , to prowadzenie ksiag, to z kolei zatrudnienie kogoś do obsługi i tak zaczynają się koszty. Dla mnie to głupota do 3 mieszkań w odnowionym, wyremontowanym domu - elewacja i dach zrobione w 2008 roku zatrudniac obsługę
    A co do wody to wiem, że nie moge jej zakręcić za niepłacenie, ale w razie awarii rury mogę zakręcić zawór, aby nie dopuścić do zalewania pomieszczenia,
    Bardzo rozsądnie. Jedyne co bym zmieniła/podpisała, to nową umowę z wodociągami na wszystkich właścicieli.Ewentualnie aneks do umowy.Reszta OK.
    Ps.Na temat wygodnictwa wodociągów ,nie będę się wypowiadała.Szkoda słów.
  • Opcje
    a-za-z Użytkownik
    edytowano listopada -1
    Stasiu pisze jak zwykle swoje głupoty, a olenka202 łyka to wszystko jak fakir sztylety...

    Ta strona ma pomagać ludziom, a nie robić im wodę z mózgu.

    A jeśli tak się dzieje to wina adminów, że do tego dopuszczają.
  • Opcje
    olenka202olenka202 Użytkownik
    edytowano listopada -1
    odpowiedzi na moje pytanie traktuje pomocniczo i tak będę musiała zweryfikowac wszystko pod kątem prawnym. W tej chwili mamy nieuregulowaną sytuacje prawną tzn nie mamy NIP ani Regon, wspólnota z mocy prawa niby jest ale faktycznie nie została nigdzie zgłoszona. Wiem jednak, że przepisy czesto bywają martwe, do nas i tak tyczy się Kodeks Cywilny. Nie wiem właśnie jak z przymusem tego rachunku bankowego i czy mimo ,że nie prowadzimy zadnych rozliczeń nie musimy wypełnić deklaracji do US. W US nie potrafią mi na to odpowiedzieć, bo jesteśmy nietypowi i nikt takiego czegoś nie zgłasza
  • Opcje
    ZarządcaZarządca Zarzadca.pl ZARZADCA.PL
    edytowano czerwca 2014
    Obowiązek rozliczania się przez rachunek bankowy został wyratykułowany w art. Art. 30 ust. 1 pkt. 1. ustawy o własności lokali : "Zarząd lub zarządca, któremu zarząd nieruchomością wspólną powierzono w sposób określony w art. 18 ust. 1, jest obowiązany: 1) dokonywać rozliczeń przez rachunek bankowy"

    Przepis ten dotyczy tzw. dużej wspólnoty mieszkaniowej, ponieważ w przypadku małej mamy odesłanie do k.c. zawarte w art. 19 uwl:

    "Jeżeli liczba lokali wyodrębnionych i lokali niewyodrębnionych, należących nadal do dotychczasowego właściciela, nie jest większa niż siedem, do zarządu nieruchomością wspólną mają odpowiednie zastosowanie przepisy Kodeksu cywilnego i Kodeksu postępowania cywilnego o współwłasności."

    Mała wspólnota mieszkaniowa jest podatnikiem, dlatego dotyczy jej obowiązek rozliczeń z fiskusem i NIP jest konieczny.
    ZARZĄDCA PORTAL INFORMACYJNY II 6tfwtu9sbskv.png
  • Opcje
    KubaPKubaP Użytkownik
    edytowano czerwca 2014
    [cite]olenka202[/cite] Nie wiem właśnie jak z przymusem tego rachunku bankowego
    olenka202 Was jako właścicielei obowiązują przepisy zapisane w kodeksie cywilnym dział Współwłasność art.195 - art.212 ... zapoznaj sie z nimi zapisy ustawy o własności lokali traktuj pomocniczo, nie odwrotnie.


    Temat wątku: mała wspólnota a konto bankowe
    [cite] Zarządca:[/cite]Obowiązek rozliczania się przez rachunek bankowy został wyratykułowany w art. Art. 30 ust. 1 pkt. 1. ustawy o własności lokali : .
    to nie ta bajka ...
  • Opcje
    ZarządcaZarządca Zarzadca.pl ZARZADCA.PL
    edytowano listopada -1
    Ustawa o własności lokali obowiązuje również małe wspólnoty - z wyłączeniem przepisów regulujących zarząd nieruchomością wspólną - chodzi o art. 20 do 33 uwl - te w zasadzie nie obowiązują, choć zaznaczyć należy, że w pewnym stopniu również i ta regulacja w szczątkowym zakresie będzie miała zastosowanie - ponieważ kc i kpc należy stosować "odpowiednio".
    ZARZĄDCA PORTAL INFORMACYJNY II 6tfwtu9sbskv.png
  • Opcje
    KubaPKubaP Użytkownik
    edytowano czerwca 2014
    [cite] Zarządca:[/cite]Ustawa o własności lokali obowiązuje również małe wspólnoty - z wyłączeniem przepisów regulujących zarząd nieruchomością wspólną
    obowiązuje, ale nie bezwzględnie .... zwłaszcza w temacie posiadania konta bankowego .
    Rozumiem, że jako dziennikarz próbujesz manipulować wybiórczo co ma zastosowanie a co nie.
    Art. 30.
    1. Zarząd lub zarządca, któremu zarząd nieruchomością wspólną powierzono w sposób określony w art. 18 ust. 1, jest obowiązany:
    1) dokonywać rozliczeń przez rachunek bankowy,
    
    art. 30 mieści się w : Rozdział 4 Zarząd nieruchomością wspólną...
  • Opcje
    ZarządcaZarządca Zarzadca.pl ZARZADCA.PL
    edytowano listopada -1
    O koncie bankowym mowa jest właśnie w rozdziale regulującym zarząd nieruchomością wspólną. Poza tym - ustawa obowiązuje w całym zakresie i bezwględnie - np. dotyczą małej wspólnoty przepisy regulujące prawa i obowiązki właścicieli, np.
    art. 15:
    1. Na pokrycie kosztów zarządu właściciele lokali uiszczają zaliczki w formie bieżących opłat, płatne z góry do dnia 10 każdego miesiąca.
    2. Należności z tytułu kosztów zarządu mogą być dochodzone w postępowaniu upominawczym, bez względu na ich wysokość.
    ZARZĄDCA PORTAL INFORMACYJNY II 6tfwtu9sbskv.png
  • Opcje
    olenka202olenka202 Użytkownik
    edytowano listopada -1
    no tak ale u nas nie ma zarządu ani zarządcy i ja m.in nie chcę się na to zgodzić. To tylko i wyłącznie bedzie generowac koszty, a i tak wszystkie wiązące decyzje bedziemy musieli podejmowac my jako współwłaściciele.
    W tej chwili nie ma żadnych kosztów tzn wszystko jest osobno na każdego ze wspólwłaścicieli, jedynie ta nieszczęsna woda, ale i tu każdy wpłaca swoją działkę bezpośrednio na konto wodociągów. Nie ma czynszu itp rzeczy. Obowiązuje nas umowa ustna co do sprzątania i odśnieżania podparta grafikiem wiszącym na klatce schodowej. Co do sprzątania to różnie z tym bywa , ale z odsnieżaniem nie ma problemu, zreszta cała część wspólna oprócz dachu , murów itp to klatka schodowa i 6 m2 przed wejściem.
    Tak więc nie ma co generowac kosztów i r-k bankowy prowadzilibyśmy tylko po to, aby zbierać na niego kase na opłaty bankowe

    Nowy doklejony: 19.06.14 10:45
    dziękuję Iga, masz racje spóbuję podpiąc pod umowę z wodociągami jakiś aneks, biurokratycznie zacznę pisac i podpierac się tym, że jako zapłata za wodę wpływają wpłaty od róznych osób
  • Opcje
    igaiga Użytkownik
    edytowano czerwca 2014
    olenka202
    jedynie ta nieszczęsna woda, ale i tu każdy wpłaca swoją działkę bezpośrednio na konto wodociągów.
    No proszę. I ta sytuacja odpowiada wodociągom ? Macie licznik główny, czy tylko liczniki lokalowe ?
  • Opcje
    olenka202olenka202 Użytkownik
    edytowano listopada -1
    mamy jeden licznik , który akurat ja przejęłam po byłym głownym właścicielu domu,(trzy mieszkania i w każdym mieszkała rodzina, czyli to był przedtem dom rodzinny) a każdy ma u siebie jeszcze swój licznik - prywatnie. Prawnie to oprócz mnie nikt nie podpisał umowy z wodociągami i własciwie nie jestem zobowiązana do dostarczania nikomu wody. to moja dobra wola. Ja podpisałam umowe i woda idzie do mnie,
  • Opcje
    koziorozkakoziorozka Użytkownik
    edytowano listopada -1
    olenka - nie przejmuj się tak bardzo. Trzy rodziny w miarę dobrze się dogadują, więc po co wam czwarty wspólnik czyli państwo polskie?
    Ono już kiedyś miało np. taki pomysł, że wspólnota "odsprzedaje" wodę do poszczególnych lokali, więc choć zysku nie ma, ale podatek może warto zapłacić. A za chwilę może się okazać, że coś tam nie jest gospodarowaniem nieruchomością i znów jakiś podatek wymyśli.
    Zakładam, że na wywóz śmieci macie oddzielne umowy?
  • Opcje
    StasiuStasiu Użytkownik
    edytowano listopada -1
    olenka202 - Twoja sytuacja jest komfortowa. Chociaż doradzałbym , aby pozostali nie wpłacali pieniędzy na konto wodociągów ale Twoje. Dla nich to żadna różnica, a unikniesz ewentualnych nieporozumień z wodociągami. i "doktrynerzy" tego forum będą zadowoleni, będziesz rozliczać poprzez rachunek bankowy. Chyba ,że Ci teoretycy wskażą , ze chodzi o rachunek bankowy Wspólnoty, a nigdzie takiego przepisu nie ma. Ja oczywiście poparłbym zakładanie takich kont, pod jednym warunkiem, że nie będzie to rachunek dla firm i przedsiębiorców, a niestety banki tak to kwalifikują w swoich regulaminach, więc żądają REGON, NIP i innych bzdur. REGON oznacza ,że zgłaszasz WM jako podmiot gospodarczy, który prowadzi działalność gospodarczą " Zarządzanie nieruchomościami na zlecenie", czyli dla US jesteś taką samą firmą jaką prowadzą zarządcy. Na szczęście w twoim US trafiłaś na jakiegoś mądrzejszego urzędnika
    W US nie potrafią mi na to odpowiedzieć, bo jesteśmy nietypowi i nikt takiego czegoś nie zgłasza
    Mała wspólnota mieszkaniowa jest podatnikiem, dlatego dotyczy jej obowiązek rozliczeń z fiskusem i NIP jest konieczny.
    Na szczęście nie musicie zatrudniać zarządców, więc nie będziecie mieli problemów, które nie byłyby takie wielkie. Raz do roku napisalibyście CIT-8 gdzie w paru rubrykach wstawiacie 0. Ot , taka zwykła strata czasu i papieru. Choć z papierem będę oszczędzał, od przyszłego roku, chyba już po raz 5 będę wpisywał te 0, ale już na formularzu elektronicznym, z podpisem certyfikowanym. A kto chce we WM płacić podatki " Aby Polska rosła w siłę , a ludziom żyło się dostatnio" jego sprawa.:bigsmile:
  • Opcje
    ZarządcaZarządca Zarzadca.pl ZARZADCA.PL
    edytowano listopada -1
    Moim zdaniem autorka tego wątku doskonale wie, że mogłaby nie zgłaszać wspólnoty, jeżeli nie ma ochoty - może się uda i nikt nigdy tego nie zauważy, jednak zadała pytania, ponieważ jak rozumiem interesuje ją ta kwestia od strony formalno- prawnej.
    ZARZĄDCA PORTAL INFORMACYJNY II 6tfwtu9sbskv.png
  • Opcje
    olenka202olenka202 Użytkownik
    edytowano listopada -1
    to znaczy wspólnota nie była zgłoszona i nie jest do tej pory, ale moi sasiedzi oszaleli chcą zarządcy, nadzoru, inspektora popoż, chcą na drewnianych dobrze utrzymanych schodach położyc wykładzinę termokurczliwą, chcą jakiś niewiarygodnych rzeczy zupełnie niepasujących do domu z 1930 r., ciezko im nagle zamieść po 10 schodów i chca sprzątaczki, rozliczeń, rachunku bankowego. Ja jestem w dość trudnej sytuacji finansowej, przeprowadziliśmy się 8 lat temu z bloku żeby uciec od czynszów i ludzi, którzy nam mówią, że na klatce musi byc tynk sturkturalny, bo zwykła farba jest bee, A teraz znów zaczyna się to samo. Zeby było jasne dom jest w bardzo dobrym stanie, ew trzeba by odmalowac klatkę, ale to normalne co pare lat Nie chcę żeby znów za mnie decydował ktoś inny i oczywiście doił niemiłosiernie. Liczyliśmy wstępne koszty - tak jak dla nas to zarządca około 80 zł, firma sprzątająca też pewnie ze 100, rk bankowy po 20 zł, obsługa księgowa ze 100 zł czyli na wstępie licząc około 300 zł za nic. Nie ma żadnych wspólnych urządzeń, wszyscy ze względu na swoje ubezpieczenia sami robią przeglądy domowych sieci gazowych, elektrycznych czy kominów. Zresztą do licznika jest firmy, a od licznika właściciela czyli nie ma żadnych wsólnych instalacji. I za co mam płacić? Za ewidencję lokatorów , czy obsługę mediów których nie ma
  • Opcje
    KubaPKubaP Użytkownik
    edytowano czerwca 2014
    [cite] olenka202:[/cite]to znaczy wspólnota nie była zgłoszona i nie jest do tej pory, ale moi sasiedzi oszaleli chcą zarządcy, nadzoru, inspektora popoż,
    chcą na drewnianych dobrze utrzymanych schodach położyc wykładzinę termokurczliwą, chcą jakiś niewiarygodnych rzeczy zupełnie niepasujących do domu z 1930 r.,
    ciezko im nagle zamieść po 10 schodów i chca sprzątaczki, rozliczeń, rachunku bankowego.

    Ja jestem w dość trudnej sytuacji finansowej, przeprowadziliśmy się 8 lat temu z bloku żeby uciec od czynszów i ludzi, którzy nam mówią, że na klatce musi byc tynk sturkturalny, bo zwykła farba jest bee, A teraz znów zaczyna się to samo. Zeby było jasne dom jest w bardzo dobrym stanie, ew trzeba by odmalowac klatkę, ale to normalne co pare lat
    Nie chcę żeby znów za mnie decydował ktoś inny i oczywiście doił niemiłosiernie.

    Zresztą do licznika jest firmy, a od licznika właściciela czyli nie ma żadnych wsólnych instalacji. I za co mam płacić? Za ewidencję lokatorów , czy obsługę mediów których nie ma
    jednym słowy jesteście bogaci ....

    Widzisz twój problem zaczyna się w twojej wiedzy o małych wspólnotach, a właściwie jej braku .
    Już parę wpisów powyżej prosiłem ciebie, abyś zapoznała się z treścią zapisów w kodeksie cywilnym http://isap.sejm.gov.pl/DetailsServlet?id=WDU19640160093 ... a ty wolisz się użalać, zamiast edukować .
    https://forum.zarzadca.pl/komentarz/77701/
    Liczyliśmy wstępne koszty - tak jak dla nas to zarządca około 80 zł,
    firma sprzątająca też pewnie ze 100,
    rk bankowy po 20 zł,
    obsługa księgowa ze 100 zł
    czyli na wstępie licząc około 300 zł za nic.
    trochę przesadziłaś z tymi kosztami przypadającymi na ciebie ...

    to zarządca około 120 zł X udział w NW, lub 0,60 zł / m2 X pow. ogółem X udział w NW
    firma sprzątająca też pewnie ze 100 X udział w NW,
    rk bankowy po 20 zł - za darmo ,
    obsługa księgowa ze 100 zł - usługa jest w kosztach zarządzania
    czyli na wstępie licząc około .... policz sobie ....
  • Opcje
    EgzoEgzo Użytkownik
    edytowano listopada -1
    Zatrudnianie zarządcy w 3-lokalowej wspólnocie to nieporozumienie. Nie musisz się na to godzić, ani na żadne inne pomysły, ponieważ w małej wspólnocie musi być zgoda wszystkich współwłaścicieli w sprawach przekraczających zwykły zarząd. Zatrudnienie zarządcy lub wydatkowanie pieniędzy na remonty przekracza zwykły zarząd, więc bez twojej zgody ani rusz.
  • Opcje
    koziorozkakoziorozka Użytkownik
    edytowano listopada -1
    olenka - a może to pomysł dla ciebie?
    Możesz zarobić parę groszy jako administratorka, a robotę już znasz, księgowość przy 3 lokalach to pestka, więc się nie przepracujesz. Pomyśl. Serio.
    Wprowadź wspólne (te obowiązkowe) przeglądy a przy okazji dopilnujesz, żeby np. malowanie klatki schodowej było solidne i tanie.
  • Opcje
    olenka202olenka202 Użytkownik
    edytowano listopada -1
    oj, to nie o to chodzi. Do przepisów muszę zajrzeć na spokojnie, a w poprzednim poscie po prostu mnie poniosło i przepraszam za "wynurzenia". Ja jestem jeszcze z tego pokolenia, gdzie nikomu nic się nie działo jak podniósł papier z podłogi , umył okno na klatce czy wspólnie z sąsiadami porzadkował plac zabaw przed blokiem. Dlatego serce i kieszeń mnie boli jak płaci się komuś właściwie tylko za to, że jest. Owszem w wyliczeniach się zagalopowałam, bo nie pomyślałam, ze prowadzenie księgowości wchodzi w skład zarzadu. Teraz też pewnie w ramach wolontariatu załatwię NIP i Regon, bo tylko ja jestem zainteresowana w oszczędzaniu kasy, której po prostu mam mało.
    Bardzo pomogło mi część postów i po zapoznaniu się z ustepami z Kodeksu cywilnego - dzięki za link - jeśli cos dalej nie bedzie dla mnie jasne to po prostu zapytam
  • Opcje
    KubaPKubaP Użytkownik
    edytowano czerwca 2014
    [cite] olenka202:[/cite]. Ja jestem jeszcze z tego pokolenia, gdzie nikomu nic się nie działo jak podniósł papier z podłogi ,
    umył okno na klatce czy wspólnie z sąsiadami porzadkował plac zabaw przed blokiem.

    Bardzo pomogło mi część postów i po zapoznaniu się z ustepami z Kodeksu cywilnego - dzięki za link
    - jeśli cos dalej nie bedzie dla mnie jasne to po prostu zapytam
    nie ma sprawy, a na populistów, tych co im papierek lezący na klatce schodowej przeszkadza, ale nie podniosą - to uważaj tu na forum ... wpuszczą cie w bęben prawny
Aby napisać komentarz, musisz się zalogować lub zarejestrować.