wadliwie wykonany remont komina

aleksandraaleksandra Użytkownik
edytowano czerwca 2014 w Zarządzanie Nieruchomościami
Zwracamy się o udzielenie porady w następującej sprawie.
W 2009 roku latem wykonany był remont komina dymowego i przyległych 4 kanałów wentylacyjnych. Remont polegał na rozebraniu starego komina i wykonanie nowego w części od powierzchni dachu płaskiego na wysokość ok.1,5 m. Nadbudowę wykonano z cegły klinkierowej- kratówka - używając zaprawy, która obecnie kruszy się w palcach (napewno nie cementowa), spoiwo zafugowano. Czapę komina dymnego i kanałów wentylacyjnych wykonano z tej samej cegły -kratówki- zaspoinowanej i wytynkowanej od góry.
Wiosną w 2013 r. coś działo sie z kominem - dym wydobywał sie z komina zasłaniając widoczność na drodze (dom 4 kondygnacje) - zjawili się strażacy (straż tuż obok.) Po tym incydencie okazało sie, że komin jest uszkodzony. Spękaniu uległa czasza komina, w górnej jego części nastąpiło pęknięcie czterech warstw cegły. Cegły w szczytowej części komina uległy rozlużnienieniu, ale nie rozsypały się, można je było z łatwością wyjąć, gdyż zaprawa, którą były spojone zmieniła się na jasno stalowy puder. W szczytowej części komina szczelina miała szerokość 1,5 cm W dolnej części komina wystąpiły lekkie widoczne pęknięcia pionowe na trzech warstwach cegieł. W dolnej części komina z łatwością można oddzielić fugę od zaprawy, która ma konsystencję popiołu.
Naszym zdaniem do remontu komina użyto niewłaściwych materiałów: 1) cegły kratówki zamiast pełnej. 2)Niewłaściwej lub złej jakości zaprawy, nieodpornej na wyższą temperaturę występującą w kominie dymnym,
3) Wadliwe i niefrasobliwe wykonanie czopa na kominie
Zwróciliśmy sie do wykonawcy o naprawienie szkody- ten oświadczył, że komin został wykonany zgonie ze sztuka budowlaną a że sie rozsypał to wina inwestora a nasze pretensje są nieuzasadnione.
W związku z powyższym bardzo prosimy o pomoc w tej sprawie i udzielenie wyczerpujących odpowiedzi na nasze pytania.
1) Na jaki okres udzielana jest gwarancja lub rękojmia na wykonanie komina.
2) Czy po wygaśnięciu gwarancji lub rękojmi możemy domagać się naprawienia szkody.
3) Czy zużyte materiały i wadliwe wykonane prace nie były bezpośrednio przyczyną rozsypania się komina dymowego do którego podłączony był piec co obsługujący 8 mieszkań.
Z góry serdecznie dziękujemy za udzielenie nam porady,

Komentarze

  • Opcje
    gecongecon Użytkownik
    edytowano czerwca 2014
    Kto w ogóle dokonał odbioru komina? Czy jest protokół odbioru?
    A jakie były wyniki czy też zalecenia corocznych przeglądów?
    Naraz wszystkie spoiny nie puściły i cegły nagle nie popękały.
    "...Komin należy do tych nielicznych instalacji w domu, które – zanim zacznie się z nich korzystać – muszą być odebrane przez uprawnionego do tego fachowca, w tym wypadku kominiarza.
    Wizyta kominiarza związana z odbiorem technicznym nowo budowanego lub gruntownie remontowanego komina nie może być pierwszą i zarazem ostatnią. Wszystkie przewody kominowe domu powinny być bowiem obowiązkowo sprawdzane co najmniej raz w roku, a dymowe i spalinowe, jeśli są do nich podłączone urządzenia grzewcze, muszą być dodatkowo regularnie czyszczone: spalinowe - dwa razy w roku, dymowe - nawet cztery..."
    - http://muratordom.pl/budowa/dachy-i-stropy/odbior-komina,17_1432.html
    Kwestie gwarancji reguluje art. 577 - 581 Kc
    Powszechnie stosowaną praktyką jest udzielanie rocznych gwarancji.
    Kwestie rękojmi reguluje natomiast art. 556-576 Kc
    Pamiętać należy, że kupujący ma jedynie miesiąc czasu na zawiadomienie sprzedającego o wykryciu wady towaru. W przeciwnym wypadku kupujący traci uprawnienia z rękojmi (art. 563 § 1 k.c.).
Aby napisać komentarz, musisz się zalogować lub zarejestrować.