Kilka pytań o finanse we wspólnocie
Nowy29
Użytkownik
Witam
Chciał bym zdobyć kilka informacji na temat finansów wspólnoty mieszkaniowej, gdyż nie wszystko do końca rozumiem.
Członek wspólnoty mieszkaniowej ma obowiązek uiszczać co miesiąc opłaty na rzecz wspólnoty tzw. zaliczki na koszt zarządu, w których skład wchodzą opłaty za:
-koszty zadbania o czystość oraz porządek na terenie wspólnoty;
-koszty przeglądów różnego rodzaju instalacji znajdujących się na terenie wspólnoty;
-koszty różnego rodzaju konserwacji;
-koszty za wszelkiego rodzaju media;
-koszty ubezpieczeń;
-koszty obsługi nieruchomości.
I tu pojawia się moje pytanie a raczej pytania.
1.Jak ustala się tą zaliczkę na koszt zarządu dla pojedynczego mieszkania, czy ustala się ją na podstawie powierzchni mieszkania należącego do wspólnoty.
2.Czy wysokość tej zaliczki ustalana jest na podstawie danych o wysokości kosztów poniesionych w latach ubiegłych, jak i planowanych w przyszłości wydatków. Czy jest to tylko suma wszystkich tych wyżej wymienionych zaliczek dodanych do siebie?
3. Czym jest przychód wspólnoty mieszkaniowej na dany rok. Czy jest do suma zaliczek na koszt zarządu i funduszu remontowego?
4.Dochód wspólnoty oblicza się odejmując od przychodu wspólnoty koszty czyli wyżej wymienione np. koszty konserwacji czy ubezpieczeń?
5.Na co wspólnota mieszkaniowa może przeznaczyć swój dochód?
Z góry dziękuję za pomoc.
Chciał bym zdobyć kilka informacji na temat finansów wspólnoty mieszkaniowej, gdyż nie wszystko do końca rozumiem.
Członek wspólnoty mieszkaniowej ma obowiązek uiszczać co miesiąc opłaty na rzecz wspólnoty tzw. zaliczki na koszt zarządu, w których skład wchodzą opłaty za:
-koszty zadbania o czystość oraz porządek na terenie wspólnoty;
-koszty przeglądów różnego rodzaju instalacji znajdujących się na terenie wspólnoty;
-koszty różnego rodzaju konserwacji;
-koszty za wszelkiego rodzaju media;
-koszty ubezpieczeń;
-koszty obsługi nieruchomości.
I tu pojawia się moje pytanie a raczej pytania.
1.Jak ustala się tą zaliczkę na koszt zarządu dla pojedynczego mieszkania, czy ustala się ją na podstawie powierzchni mieszkania należącego do wspólnoty.
2.Czy wysokość tej zaliczki ustalana jest na podstawie danych o wysokości kosztów poniesionych w latach ubiegłych, jak i planowanych w przyszłości wydatków. Czy jest to tylko suma wszystkich tych wyżej wymienionych zaliczek dodanych do siebie?
3. Czym jest przychód wspólnoty mieszkaniowej na dany rok. Czy jest do suma zaliczek na koszt zarządu i funduszu remontowego?
4.Dochód wspólnoty oblicza się odejmując od przychodu wspólnoty koszty czyli wyżej wymienione np. koszty konserwacji czy ubezpieczeń?
5.Na co wspólnota mieszkaniowa może przeznaczyć swój dochód?
Z góry dziękuję za pomoc.
Aby napisać komentarz, musisz się zalogować lub zarejestrować.
Komentarze
Pkt 3, 4 i 5 - wspólnota nie prowadzi działalności gospodarczej a więc nie uzyskuje przychodów i nie uzyskuje dochodów (poza bardzo nielicznymi, specyficznymi wspólnotami).
Są też zdania odmienne, że na podstawie ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych wspólnota winna prowadzić pełną księgowość wynikającą z tej ustawy bo osiąga dochód i powinna płacić podatki od m.in. zaliczek czy nawet nadpłat właścicieli co już jest idiotyzmem do potęgi entej.
Tak. Sprawozdanie z ostatniego roku
https://forum.zarzadca.pl/wiki/sprawozdanie_finansowe
pokazuje ci różnicę między kosztami planowanymi a rzeczywistymi. Analizujesz każdą "dużą" pozycję - gdzie jest nadpłata, gdzie niedopłata. Dodaj na awarie 10% i powinno być bezpiecznie.
O dochodzie i płaceniu podatku zapomnij.
Nie wliczaj mediów do zaliczki - to ma być odrębna pozycja.
Przykładowo, powierzchnia wszystkich lokali w budynku (wraz z pomieszczeniami przynależnymi, zazwyczaj piwnicami) wynosi 4000m2, powierzchnia lokalu + pomieszczenie przynależne danego właściciela A jest 80m2. Koszt sprzątania to 2000zł/mies. Właściciel A płaci więc miesięcznie za sprzątanie
80/4000 * 2000 = 40zł Czyli za wszystko (oprócz oczywiście zaliczek za media) płaci proporcjonalnie do swojego udziału wynoszącego 80/4000=0.0200
Dla mnie jest bardzo niepokojący poziom nauczania w szkole, w której chcesz uzyskać dyplom. Fakt zadawania tak podstawowych pytań świadczy o tym, że właściwie niczego tam Was nie nauczyli o wspólnotach i stwierdzenie "nie wszystko do końca rozumiem" jest eufemizmem na określenie całkowitej ignorancji w temacie.
Sorry za taką może zbyt ostrą opinię, ale niestety absolwenci szkoły z taka niewiedzą będą chcieli zarządzać wspólnotami, a to jest już szkodliwe.
Ale do tej pory mógł on administrować, a obecnie również zarządzać nie kończywszy tej szkoły.
Z drugiej strony na forum mamy do czynienia z różnymi sprawami, które opisują użytkownicy i okazuje się, że część z nich to efekt działań doświadczonych stażem zarządców/administratorów czasami z licencjami, których wiedza (delikatnie mówiąc) odbiega od prawideł...
Skrytykowałam poziom nauczania w takiej szkole, jaką teraz ma zamiar zakończyć pracą dyplomową Nowy29. Skoro Nowy29 doszedł do etapu pisania pracy naukowej z takim poziomem niewiedzy, to nawet jak ta niewiedza wynika z jego osobistego niechętnego stosunku do pobierania nauk, to też to świadczy źle o szkole, że go do tego etapu dopuściła. Myślę jednak, że to nie niechęć Nowego29 jest powodem takiego stanu rzeczy, tylko marny poziom nauczania panujący w tej szkole. Po prostu szkoda czasu i pieniędzy na uczenie się w tego typu placówkach.
Piszesz, że może administrować bez skończenia takiej czy innej szkoły. Oczywiście, że teoretycznie może, ale ktoś go musi chcieć zatrudnić (a po dwóch miesiącach nie zwolnić). Ja bym go nie zatrudniła. Jasne, że doświadczenie zdobywa się trakcie pracy, ale znacznie łatwiej się je zdobywa, gdy po jakiejś tam szkole wchodzi się do zawodu z podstawowa wiedzą. Np od lekarza, nawet początkującego, będę oczekiwała, że jednak niezbyt skomplikowane przypadki potrafi leczyć a nie będzie prosił o pomoc forumowiczów z portali internetowych.
PS
do Nowy29: proszę byś słów krytyki nie brał do siebie - to nie Twoja wina, że nauczanie jest na takim kiepskim poziomie
Zaliczka dla indywidualnego właściciela lokalu jest podzielona na na tyle części ile wynika z uchwały właścicieli lokali . Standardowo są to dwie części. Pierwsza to dotyczy utrzymania części wspólnych, druga kosztów związanych utrzymanie lokalu ( media). Podstawą naliczania jest udział w nieruchomości wspólnej zawarty w akcie notarialnym
standardowo w poprawnie działającej WM stawki ustala się na podstawie kosztów z roku poprzedniego +10 % .
Domniemam, że chodzi ci o przychód do opodatkowania , ten pochodzi tylko z pożytków WM.
nic mi na ten temat nie wiadomo ... czy twoja WM jest Vatowcem?
bez opodatkowania , najlepiej na Fundusz remontowy WM