Kilka pytań o finanse we wspólnocie

Nowy29Nowy29 Użytkownik
Witam
Chciał bym zdobyć kilka informacji na temat finansów wspólnoty mieszkaniowej, gdyż nie wszystko do końca rozumiem.
Członek wspólnoty mieszkaniowej ma obowiązek uiszczać co miesiąc opłaty na rzecz wspólnoty tzw. zaliczki na koszt zarządu, w których skład wchodzą opłaty za:
-koszty zadbania o czystość oraz porządek na terenie wspólnoty;
-koszty przeglądów różnego rodzaju instalacji znajdujących się na terenie wspólnoty;
-koszty różnego rodzaju konserwacji;
-koszty za wszelkiego rodzaju media;
-koszty ubezpieczeń;
-koszty obsługi nieruchomości.
I tu pojawia się moje pytanie a raczej pytania.
1.Jak ustala się tą zaliczkę na koszt zarządu dla pojedynczego mieszkania, czy ustala się ją na podstawie powierzchni mieszkania należącego do wspólnoty.
2.Czy wysokość tej zaliczki ustalana jest na podstawie danych o wysokości kosztów poniesionych w latach ubiegłych, jak i planowanych w przyszłości wydatków. Czy jest to tylko suma wszystkich tych wyżej wymienionych zaliczek dodanych do siebie?
3. Czym jest przychód wspólnoty mieszkaniowej na dany rok. Czy jest do suma zaliczek na koszt zarządu i funduszu remontowego?
4.Dochód wspólnoty oblicza się odejmując od przychodu wspólnoty koszty czyli wyżej wymienione np. koszty konserwacji czy ubezpieczeń?
5.Na co wspólnota mieszkaniowa może przeznaczyć swój dochód?
Z góry dziękuję za pomoc.

Komentarze

  • Opcje
    gecongecon Użytkownik
    edytowano listopada -1
    Pkt 1 i 2 - wszystkie te sprawy ustalają właściciele na zebraniu rocznym, podejmując stosowną uchwałę na podstawie art. 22 ust. 3 ppkt3, 8 i 10 UoWL.
    Pkt 3, 4 i 5 - wspólnota nie prowadzi działalności gospodarczej a więc nie uzyskuje przychodów i nie uzyskuje dochodów (poza bardzo nielicznymi, specyficznymi wspólnotami).
    Są też zdania odmienne, że na podstawie ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych wspólnota winna prowadzić pełną księgowość wynikającą z tej ustawy bo osiąga dochód i powinna płacić podatki od m.in. zaliczek czy nawet nadpłat właścicieli co już jest idiotyzmem do potęgi entej.
  • Opcje
    koziorozkakoziorozka Użytkownik
    edytowano lipca 2014
    Jak ustala się tą zaliczkę na koszt zarządu dla pojedynczego mieszkania, czy ustala się ją na podstawie powierzchni mieszkania należącego do wspólnoty.
    Tu masz przykład. https://forum.zarzadca.pl/wiki/wzor_-_zaliczka
    Czy wysokość tej zaliczki ustalana jest na podstawie danych o wysokości kosztów poniesionych w latach ubiegłych, jak i planowanych w przyszłości wydatków.
    Tak. Sprawozdanie z ostatniego roku
    https://forum.zarzadca.pl/wiki/sprawozdanie_finansowe
    pokazuje ci różnicę między kosztami planowanymi a rzeczywistymi. Analizujesz każdą "dużą" pozycję - gdzie jest nadpłata, gdzie niedopłata. Dodaj na awarie 10% i powinno być bezpiecznie.
    O dochodzie i płaceniu podatku zapomnij.
    Nie wliczaj mediów do zaliczki - to ma być odrębna pozycja.
  • Opcje
    citizencitizen Użytkownik
    edytowano listopada -1
    Jeszcze dodałbym, tytułem uzupełnienia do wyjaśnień poprzedników, że właściciele lokali płacą za koszty zarządzania nieruchomością wspólną proporcjonalnie do posiadanych udziałów.
    Przykładowo, powierzchnia wszystkich lokali w budynku (wraz z pomieszczeniami przynależnymi, zazwyczaj piwnicami) wynosi 4000m2, powierzchnia lokalu + pomieszczenie przynależne danego właściciela A jest 80m2. Koszt sprzątania to 2000zł/mies. Właściciel A płaci więc miesięcznie za sprzątanie
    80/4000 * 2000 = 40zł Czyli za wszystko (oprócz oczywiście zaliczek za media) płaci proporcjonalnie do swojego udziału wynoszącego 80/4000=0.0200
  • Opcje
    piastowskapiastowska Użytkownik
    edytowano listopada -1
    Przeczytałam w innym wątku na tym forum, że zadając te pytania po prostu zbierasz materiały do pracy dyplomowej.
    Dla mnie jest bardzo niepokojący poziom nauczania w szkole, w której chcesz uzyskać dyplom. Fakt zadawania tak podstawowych pytań świadczy o tym, że właściwie niczego tam Was nie nauczyli o wspólnotach i stwierdzenie "nie wszystko do końca rozumiem" jest eufemizmem na określenie całkowitej ignorancji w temacie.
    Sorry za taką może zbyt ostrą opinię, ale niestety absolwenci szkoły z taka niewiedzą będą chcieli zarządzać wspólnotami, a to jest już szkodliwe.
  • Opcje
    koziorozkakoziorozka Użytkownik
    edytowano listopada -1
    Rence i nogi opadajom
  • Opcje
    a-za-z Użytkownik
    edytowano listopada -1
    piastowska
    Ale do tej pory mógł on administrować, a obecnie również zarządzać nie kończywszy tej szkoły.
    Z drugiej strony na forum mamy do czynienia z różnymi sprawami, które opisują użytkownicy i okazuje się, że część z nich to efekt działań doświadczonych stażem zarządców/administratorów czasami z licencjami, których wiedza (delikatnie mówiąc) odbiega od prawideł...
  • Opcje
    piastowskapiastowska Użytkownik
    edytowano listopada -1
    do a-z: Chciałabym Ci odpowiedzieć, ale muszę przyznać, że nie rozumiem intencji Twojej wypowiedzi.

    Skrytykowałam poziom nauczania w takiej szkole, jaką teraz ma zamiar zakończyć pracą dyplomową Nowy29. Skoro Nowy29 doszedł do etapu pisania pracy naukowej z takim poziomem niewiedzy, to nawet jak ta niewiedza wynika z jego osobistego niechętnego stosunku do pobierania nauk, to też to świadczy źle o szkole, że go do tego etapu dopuściła. Myślę jednak, że to nie niechęć Nowego29 jest powodem takiego stanu rzeczy, tylko marny poziom nauczania panujący w tej szkole. Po prostu szkoda czasu i pieniędzy na uczenie się w tego typu placówkach.

    Piszesz, że może administrować bez skończenia takiej czy innej szkoły. Oczywiście, że teoretycznie może, ale ktoś go musi chcieć zatrudnić (a po dwóch miesiącach nie zwolnić). Ja bym go nie zatrudniła. Jasne, że doświadczenie zdobywa się trakcie pracy, ale znacznie łatwiej się je zdobywa, gdy po jakiejś tam szkole wchodzi się do zawodu z podstawowa wiedzą. Np od lekarza, nawet początkującego, będę oczekiwała, że jednak niezbyt skomplikowane przypadki potrafi leczyć a nie będzie prosił o pomoc forumowiczów z portali internetowych.

    PS
    do Nowy29: proszę byś słów krytyki nie brał do siebie - to nie Twoja wina, że nauczanie jest na takim kiepskim poziomie
  • Opcje
    KubaPKubaP Użytkownik
    edytowano listopada -1
    [cite] Nowy29:[/cite]
    I tu pojawia się moje pytanie a raczej pytania.
    1.Jak ustala się tą zaliczkę na koszt zarządu dla pojedynczego mieszkania, czy ustala się ją na podstawie powierzchni mieszkania należącego do wspólnoty.
    zaliczka jest ustalana na podstawie uchwały właścicielei lokali ws stawek służących do naliczania zaliczeki na pokrycie kosztów utrzymania nieruchomości przykładowy wzór znajdziesz tu https://forum.zarzadca.pl/wiki/wzor_-_zaliczka
    Zaliczka dla indywidualnego właściciela lokalu jest podzielona na na tyle części ile wynika z uchwały właścicieli lokali . Standardowo są to dwie części. Pierwsza to dotyczy utrzymania części wspólnych, druga kosztów związanych utrzymanie lokalu ( media). Podstawą naliczania jest udział w nieruchomości wspólnej zawarty w akcie notarialnym

    [cite] Nowy29:[/cite]2.Czy wysokość tej zaliczki ustalana jest na podstawie danych o wysokości kosztów poniesionych w latach ubiegłych, jak i planowanych w przyszłości wydatków. Czy jest to tylko suma wszystkich tych wyżej wymienionych zaliczek dodanych do siebie?
    standardowo w poprawnie działającej WM stawki ustala się na podstawie kosztów z roku poprzedniego +10 % .

    [cite] Nowy29:[/cite]3. Czym jest przychód wspólnoty mieszkaniowej na dany rok. Czy jest do suma zaliczek na koszt zarządu i funduszu remontowego?
    Domniemam, że chodzi ci o przychód do opodatkowania , ten pochodzi tylko z pożytków WM.


    [cite] Nowy29:[/cite]4.Dochód wspólnoty oblicza się odejmując od przychodu wspólnoty koszty czyli wyżej wymienione np. koszty konserwacji czy ubezpieczeń?
    nic mi na ten temat nie wiadomo ... czy twoja WM jest Vatowcem?

    [cite] Nowy29:[/cite]5.Na co wspólnota mieszkaniowa może przeznaczyć swój dochód?
    bez opodatkowania , najlepiej na Fundusz remontowy WM
Aby napisać komentarz, musisz się zalogować lub zarejestrować.