Zarządca ze wspólnoty
adax
Użytkownik
Witam Państwa
Zmieniamy Zarządce wspólnoty, poprzedni był mieszkańcem i zrezygnował bo nie dawał rady w sporach między lokatorami. Jest chętny nowy zarządca również mieszkaniec wspólnoty. W umowie zastrzega że nie będzie roztrzygał sporów między lokatorami. Nie ma żadnych uprawniem związanych z prowadzeniem wspólnoty.
Jego praca sprowadzie się do administrowaniem finansami i to wszystko. Większość się prawdopodobnie zgodzi bo będzie tanio. A co z prawnym administrowaniem wspólnoty, kto będzie odpowiadać w razie awarii, wypadków sporów prawnych. Ja jestem za administracją poza wspólnotową z pełnymi odpowiedzialnościami prawnymi. Czy możemy i musimy zgodzić się na kogoś z współnoty ?
Pozdrawiam
Zmieniamy Zarządce wspólnoty, poprzedni był mieszkańcem i zrezygnował bo nie dawał rady w sporach między lokatorami. Jest chętny nowy zarządca również mieszkaniec wspólnoty. W umowie zastrzega że nie będzie roztrzygał sporów między lokatorami. Nie ma żadnych uprawniem związanych z prowadzeniem wspólnoty.
Jego praca sprowadzie się do administrowaniem finansami i to wszystko. Większość się prawdopodobnie zgodzi bo będzie tanio. A co z prawnym administrowaniem wspólnoty, kto będzie odpowiadać w razie awarii, wypadków sporów prawnych. Ja jestem za administracją poza wspólnotową z pełnymi odpowiedzialnościami prawnymi. Czy możemy i musimy zgodzić się na kogoś z współnoty ?
Pozdrawiam
Aby napisać komentarz, musisz się zalogować lub zarejestrować.
Komentarze
Myślę, że piszesz o jednoosobowym zarządzie Waszej wspólnoty.
Ani zarząd, ani zarządca nie jest zobowiązany z racji wykonywanych czynności do rozstrzygania sporów sąsiedzkich.
Ogół właścicieli może sam zarządzać swoją wspólnotą wybierając zarząd zgodnie z art.20 uowl :
1. Jeżeli lokali wyodrębnionych, wraz z lokalami niewyodrębnionymi, jest więcej niż siedem, właściciele lokali są obowiązani podjąć uchwałę o wyborze jednoosobowego lub kilkuosobowego zarządu. Członkiem zarządu może być wyłącznie osoba fizyczna wybrana spośród właścicieli lokali lub spoza ich grona.
2. Zarząd lub poszczególni jego członkowie mogą być w każdej chwili na mocy uchwały właścicieli lokali zawieszeni w czynnościach lub odwołani.
Powołanie zarządu nie wyklucza możliwości zawarcia umowy z licencjonowanym zarządcą (ale też nie musi to być wcale osoba z licencją zarządcy) w celu świadczenia na rzecz wspólnoty określonych usług.
Z osobą kompetentną można zawrzeć umowę o administrowanie nieruchomością, a w niej dokładnie określić zakres jej obowiązków, wysokość wynagrodzenia i sposób rozwiązania tej umowy, w przypadku kiedy współpraca nie będzie się układać i będą uzasadnione powody aby z niej zrezygnować.
Zawarcie umowy skutkuje odpowiedzialność prawną każdej ze stron. Duża wspólnota zgodnie z ustawą o własności lokali ma obowiązek wybrania zarządu, o ile wcześniej nie powierzyła tego zarządu osobie fizycznej albo prawnej w umowie zawartej w formie aktu notarialnego, albo właściciele nie przyjęli tego typu zarządu w umowie o ustanowieniu odrębnej własności lokali.
O jakie uprawnienia Ci chodzi? Masz na myśli licencję zawodową zarządcy nieruchomości, czy zawężenie odpowiedzialności w umowie wyłącznie do spraw księgowych?
Nie można uszczuplić uprawnień zarządu wspólnoty, które nadał mu ustawodawca. Osoba, będąca jednoosobowym zarządem, ma pełnię ustawowych kompetencji i obowiązków. Tego nie można zmienić umową ze wspólnotą. Chyba, że pozostałe uprawnienia i obowiązki będzie wykonywał inny członek zarządu - ktoś to musi robić.
Podaj więcej informacji, bo na razie zgadujemy. Ile jest wszystkich lokali?
do adax : na zebraniu należy panu wytłumaczyć, że zarządzanie polega na obowiązkach jakie nakłada na zarządzającego wspólnotą prawo, nie może on sam sobie ustalać czym się będzie zajmował, ma się on zapoznać z ustawą o własności lokali, prawem energetycznym, kodeksem cywilnym i innym ustawami obowiązującymi dla wspólnot mieszkaniowych, może to pomoże?
Jeśli adax naświetla sprawę mało precyzyjnie, to albo trzeba to wyjaśnić, albo....można udzielić mu równie nieprecyzyjnej odpowiedzi, która będzie mijać się z prawdą.
Albo powołanie jednoosobowego zarządu, albo umowa o zarządzanie. Ewentualnie wybór jednoosobowego zarządu i umowa (zlecenie) o administrowanie nieruchomościa wspólną.
"Nowy" (?) zarządzać finansami nie może, bo jest to domena wspólnoty. On może zająć się finansami wspólnoty i ich ewidencją , zgodnie z decyzjami podjętymi na podstawie uchwał wspólnoty.
Małe sprosotowanie dla przejrzystości informacji.
Nie ma czegoś takiego, jak zarządzanie wspólnotą. :-) Zarządzać można nieruchomością wspólną.
Art. 6. uowl:
Ogół właścicieli, których lokale wchodzą w skład określonej nieruchomości, tworzy wspólnotę mieszkaniową. Wspólnota mieszkaniowa może nabywać prawa i zaciągać zobowiązania, pozywać i być pozwana.