Problemy zarządu z administratorem

Jacek_KJacek_K Użytkownik
edytowano października 2009 w Zarządzanie Nieruchomościami
Witam.
Proszę o wyjaśnienie kogo dotyczy pojęcie zarządu zwykłego tzn: czy pozostaje to w kompetencjach zarządu wspólnoty wybranego przez ogół właścicieli czy administratora - firmy z którą zarząd podpisał umowę na administrowanie.
Moje pytanie wynika z ostatnich wydarzeń jakie miały miejsce w naszej wspólnocie, a mianowicie zmiana firmy sprzątającej bez powiadomienia zarządu oraz inwestycji w postaci ułożenia progów zwalniających także bez powiadomienia
- tu sytuacja jest nieco bardziej skomplikowana, gdyż w drodze udziały mają także inne wspólnoty.
Czy ułożenie progów zwalniających to są czynności przekraczające zarząd zwykły zwłaszcza, że inwestycja dotyczy także innych wspólnot?

Komentarze

  • Opcje
    ZarządcaZarządca Zarzadca.pl ZARZADCA.PL
    edytowano listopada -1
    [cite] Jacek_K:[/cite]Witam.
    Proszę o wyjaśnienie kogo dotyczy pojęcie zarządu zwykłego tzn: czy pozostaje to w kompetencjach zarządu wspólnoty wybranego przez ogół właścicieli czy administratora - firmy z którą zarząd podpisał umowę na administrowanie..... zmiana firmy sprzątającej bez powiadomienia zarządu oraz inwestycji w postaci ułożenia progów zwalniających także bez powiadomienia

    To nie jest kwestia klasyfikacji danej czynności, tzn. ustalenia czy mieści się w zakresie zarządu zwykłego czy przekracza ten zarząd.
    Jest sprawa o ustalenie kompetencji organu wspólnoty mieszkaniowej.
    Jeżeli nie dokonano zmiany sposobu zarządu i w Waszej wspólnocie działa jej Zarząd- to ten organ może reprezentowac wspólnotę na zewnątrz i w stosunkach pomiędzy właścicielami. Administratorowi takie uprawnienia nie przysługują, a co za tym idzie, nie ma takich obowiązków.

    Wypowiedzenia umowy winien zatem dokonac Zarząd, czynnośc dokonana przez administratora jest nieważna, jednak zarząd może ją "zatwierdzic".
    Odnośnie progów zwalniających - czy naprawdę udziały w tej drodze mają wspólnoty? A może właściciele lokali tworzący wspólnoty mieszkaniowe?
    ZARZĄDCA PORTAL INFORMACYJNY II 6tfwtu9sbskv.png
  • Opcje
    Jacek_KJacek_K Użytkownik
    edytowano listopada -1
    Przepraszam faktycznie właściciele lokali tworzący cztery oddzielne wspólnoty. Ale nadal nie wiem jak powinno się tą inwestycję formalnie przeprowadzić.
  • Opcje
    ownerowner Użytkownik
    edytowano października 2009
    [cite] Jacek_K:[/cite]Przepraszam faktycznie właściciele lokali tworzący cztery oddzielne wspólnoty.
    Żadna ze wspólnot nie powinna brać w tym udziału: ani podejmować uchwał w tej sprawie, ani tym bardzie współfinansować tej inwestycji.
    Droga nie leży na nieruchomości wspólnej, zatem wspólnota nie ma żadnego prawa nią się zajmować.
    Tamta nieruchomość jest wspólną własnością właścicieli lokali w różnych wspólnotach, w częściach ułamkowych.
  • Opcje
    Jacek_KJacek_K Użytkownik
    edytowano października 2009
    To w takim razie kto powinien zawierać umowę np. na sprzątanie, odśnieżanie, OC, remonty inwestycje itp.
    A w przepadku wypadku kto odpowiada? Kto powinien administrować tą drogą? I najważniejsze kto ma w tych kwestiach decydować? Uchwała właścicieli drogi? Nie wystarczy porozumienie zarządów wspólnot?
    Nasz administrator nie uzgadniając z nami wykonał progi zwalniające i obciąża wspólnoty kosztami tych progów, na dodatek nie tylko te których właściciele mają udziały ale również pozostałe wobec których właścicieli mamy w aktach notarialnych służebność, a w których "interesie" jest ustawienie tych progów.
  • Opcje
    ZarządcaZarządca Zarzadca.pl ZARZADCA.PL
    edytowano listopada -1
    [cite] owner:[/cite]Droga nie leży na nieruchomości wspólnej, zatem wspólnota nie ma żadnego prawa nią się zajmować.
    Tamta nieruchomość jest wspólną własnością właścicieli lokali w różnych wspólnotach, w częściach ułamkowych.
    Jest dokładnie tak jak napisał Owner.
    Ale proszę jeszcze wyjaśnić jak to zostało sformułowane w umowie
    [cite]

    Jacek_K:[/cite] wobec których właścicieli mamy w aktach notarialnych służebność, a w których "interesie" jest ustawienie tych progów.

    No właśnie służebność została ustanowiona na rzecz właścicieli a nie na rzecz wspólnot, dokładnie taka jest wykładania Sądu Najwyższego.

    Taki zarząd, to bardzo trudna sprawa, jeżeli chodzi o praktykę oczywiście.
    Czy właściciele drogi w ogóle wybrali jakiegoś zarządcę? Nie wybrali, prawda?
    ZARZĄDCA PORTAL INFORMACYJNY II 6tfwtu9sbskv.png
  • Opcje
    Jacek_KJacek_K Użytkownik
    edytowano listopada -1
    Nie wybrali. I nie za bardzo wiem jak do tego się zabrać. Na dzień dzisiejszy obciążane kosztami są wspólnoty których właściciele są właścicielami ułamkowymi drogi.
  • Opcje
    ownerowner Użytkownik
    edytowano listopada -1
    [cite] Jacek_K:[/cite]Na dzień dzisiejszy obciążane kosztami są wspólnoty których właściciele są właścicielami ułamkowymi drogi.
    Przez kogo są obciążane?
    I na jakiej podstawie prawnej?
  • Opcje
    Jacek_KJacek_K Użytkownik
    edytowano listopada -1
    Przez naszego administratora. Zarządza jak na razie wszystkimi wspólnotami na osiedlu. My po prawie trzech latach zmagań zmieniliśmy sposób zarządu nieruchomością wspólną (narzucony przez dewelopera w akcie notarialnym) i wreszcie mamy własny zarząd. A podstawy prawne? No właśnie.
  • Opcje
    ownerowner Użytkownik
    edytowano listopada -1
    Nie tylko nie ma podstaw do obciążania wspólnot kosztami utrzymania drogi, która leży poza nieruchomościami wspólnymi tych wspólnot, ale administrator nie ma też podstaw prawnych do zarządzania tą drogą. Chyba, że powierzenie zarządu działką gruntu, na której jest droga, nastąpiło w tej samej umowie notarialnej, którą dokonano sprzedaży udziału w drodze. Jak było?
  • Opcje
    rozbikrozbik Użytkownik
    edytowano listopada -1
    Witam,


    Pragnę podpiąć się pod temat i zapytać o kompetencje zarządu.
    Jesteśmy nową wspólnotą i członkowie zarządu nie mają doświadczenia w zarządzaniu nieruchomością. Czy na podstawie Art. 22 Ustawy o własności lokali, zarząd wspólnoty może rozwiązać umowę z administratorem budynku czy taka czynność podchodzi pod czynności przekraczające zakres zwykłego zarządu i potrzebna jest do tego uchwała właścicieli lokali.
  • Opcje
    wwwinylwwwinyl Użytkownik
    edytowano listopada -1
    Może zrobić to samemu bez pytania się wspólnoty. Jednak w praktyce zarządy dość często wolą mieć najpierw aprobatę wspólnoty do podjęcia takiej decyzji.
  • Opcje
    rozbikrozbik Użytkownik
    edytowano listopada -1
    Tak też myślałem. Ale czy są na to jakieś opinie prawników lub wyroki sądów.
  • Opcje
    ownerowner Użytkownik
    edytowano października 2009
    Rozwiązanie umowy z administratorem jest czynnością zwykłego zarządu. Zarząd wspólnoty nie potrzebuje do tej czynności zgody właścicieli i ich pełnomocnictwa.
    Żeby mieć pewność, należy sprawdzić treść umowy - jakie są warunki jej wypowiedzenia.
    Czasami zdarza się bowiem, że w umowie jest zapis o zgodzie (w formie uchwały) ogółu właścicieli lokali jako warunku wypowiedzenia umowy - zupełnie niepotrzebnie. Taki zapis jest forsowany przez niektórych zarządców, ponieważ w większym stopniu zabezpiecza ich interesy. Zarządcy mają świadomość, że często we wspólnotach zebranie większości głosów pod uchwałą jest długotrwałe, a czasami wręcz niemożliwe. W dodatku jest to okazja do "rozgrywania" jednych właścicieli przeciwko drugim przez usługodawcę (administratora), który włącza się aktywnie do procedury podejmowania decyzji przez właścicieli i niejako chce być sędzią we własnej sprawie. Zdarza się na przykład, że zarządca domaga się zwołania zebrania dla podjęcia takiej uchwały i swojej obecności na tym zebraniu. Jest to bardzo zła praktyka, świadcząca o żenująco niskim poziomie etycznym zarządcy.
  • Opcje
    HaneczkaHaneczka Użytkownik
    edytowano października 2009
    To zarząd zawiera umowę o administrowanie i zarząd może ją jedynie rozwiązać.

    Jeśli są wyraźne przesłanki oraz zastrzeżenia do pracy administratora należy poinformować o tym wspólnotę i o decyzji zarządu odnośnie rowiązania umowy, za zgodą właścicieli, choć formalnie nie jest to konieczne ponieważ to zarząd podpisuje umowę, ale..... ten zarząd reprezentuje wspólnotę.

    Wybór administratora powinien być jednak za zgodą (w formie uchwały) wspólnoty lub wspólnota powinna podjąć uchwałę dającą zgodę i pełnomocnictwo do wyboru administratora przez zarząd.
  • Opcje
    rozbikrozbik Użytkownik
    edytowano listopada -1
    Dzisiaj właśnie idę zobaczyć treści umowy bo jest ona na czas określony i nie jestem pewien czy w uchwale była mowa o terminie wypowiedzenia. Ale jeżeli nie ma nic na ten temat w umowie i uchwale wspólnoty to domniemam że należy zajrzeć do KC

    Widzę że udzielają się tu osoby dobrze znające się na rzeczy więc zadam jeszcze jedno nurtujące mnie pytanie.

    Abstrahując od kontroli nad kontem bankowym (wy wystarczy tylko wgląd do konta dla członków zarządu czy należy każdy przelew potwierdzić) z 2 źródeł doszły do mnie słuchy że każdą fakturę którą otrzymuje wspólnota (faktura wpływa do zarządcy) muszą podpisać członkowie zarządu. Czy ktoś o tym słyszał? Bo ja nie mogę się doczytać o tym nigdzie a nie ma już obowiązku podpisywania faktur.
  • Opcje
    wwwinylwwwinyl Użytkownik
    edytowano listopada -1
    To jest sprawa wewnętrzna.

    Sporo wspólnot ani nie zagląda do konta, ani nie ogląda płaconych faktur. Czasami tego bardzo żałują (poniewczasie).

    Czasami wspólnoty robią to wszystko o czym piszesz (a wtedy się pytam: po co im administrator? Żeby kasę wyrzucać?).
    Wg mnie powinien wystarczyć podgląd do konta. Gdy okaże się że administrator płaci dziwne faktury trzeba natychmiast reagować i zbadać. Jeśli się potwierdzi, że administrator zrobił jeden, drugi błąd należy mu zakazać płacenia faktur bez Waszej akceptacji. Gdy błędy są groźne lub nie są to błędy tylko patologia z administratora trzeba zrezygnować...

    Z tym że moje zdanie jest zdaniem od strony administratora. Na forum jest wielu uczestników, którzy patrzą od strony wspólnoty. Oni mogą mieć inne zdanie...
  • Opcje
    ownerowner Użytkownik
    edytowano listopada -1
    nie ma już obowiązku podpisywania faktur.
    Dokładnie.
    "Gdy zarząd jest kilkuosobowy, oświadczenia woli za wspólnotę mieszkaniową składają przynajmniej dwaj jego członkowie." (art. 21.2 ustawy o własności lokali).
    Ten wymóg dotyczy zawierania umów, zaciągania zobowiązań, dokonywania przelewów itp. Faktura jest efektem wcześniej zaciągniętego zobowiązania (zawartej umowy).
  • Opcje
    rozbikrozbik Użytkownik
    edytowano listopada -1
    Tak też myślałem. Skoro zarząd zawiera umową z kimś tam to po co ma akceptować faktury - wystarczy że na podglądzie do konta będzie widział ile za daną fakturę jest płacone.
  • Opcje
    rozbikrozbik Użytkownik
    edytowano listopada -1
    a administrator płaci fakturę na jakiejś podstawie. Bo przecież nie może zapłacić faktury wziętej z kosmosu. Tą podstawą jest umowa zawarta przez zarząd
  • Opcje
    HaneczkaHaneczka Użytkownik
    edytowano listopada -1
    [cite] rozbik:[/cite]a administrator płaci fakturę na jakiejś podstawie. Bo przecież nie może zapłacić faktury wziętej z kosmosu. Tą podstawą jest umowa zawarta przez zarząd
    Podstawą jest zawsze uchwała wspólnoty dotycząca zgody na określone w niej wydatki.
    Zarząd jest jedynie wykonawcą woli wspólnoty.
    Samodzielność jego decyzji dotyczy jedynie czynności zarządu zwykłego.

    Najlepiej jak dostęp do konta wspólnoty ma tylko i wyłącznie jej zarząd - zdrowe to i bezpieczne dla właścicieli konta.
  • Opcje
    ownerowner Użytkownik
    edytowano listopada -1
    Zarząd jest jedynie wykonawcą woli wspólnoty.
    Samodzielność jego decyzji dotyczy jedynie czynności zarządu zwykłego.
    W zakresie zarządu zwykłego mieszczą się wszystkie zobowiązania i inne wydatki wspólnoty, które:
    1) są narzucone przez prawo (np. okresowe przeglądy budynku i instalacji, czyszczenie przewodów kominowych)
    2) są wynikiem usuwania zagrożenia bezpieczeństwa dla życia, zdrowia i mienia oraz środowiska (np. katastrofy, awarie)
    3) służą utrzymaniu nieruchomości w stanie niepogorszonym (bieżąca konserwacja)
    4) umożliwiają normalne korzystanie z nieruchomości wspólnej oraz odrębnych lokali zgodnie z ich przeznaczeniem (umowy o dostawy wody i ciepła, energii elektrycznej do NW, wywóz odpadów, utrzymanie czystości i porządku w nieruchomości wspólnej, ściąganie należności - łącznie z postępowaniem sądowym i komorniczym).

    W tym zakresie zarząd nie tylko ma prawo, ale wręcz obowiązek wyszukiwać dostawców, negocjować warunki (o ile jest to możliwe), zawierać umowy, składać wiążące oświadczenia woli, oraz zaciągać zobowiązania, dokonywać płatności. Po to zarząd jest powoływany, żeby wykonywał te obowiązki.

    Jak to ujęto w ustawie:
    "Art. 22. 1. Czynności zwykłego zarządu podejmuje zarząd samodzielnie."
    Czyli: bez konieczności zwracania się o zgodę właścicieli lokali.
  • Opcje
    rozbikrozbik Użytkownik
    edytowano listopada -1
    "Gdy zarząd jest kilkuosobowy, oświadczenia woli za wspólnotę mieszkaniową składają przynajmniej dwaj jego członkowie." (art. 21.2 ustawy o własności lokali).
    Ten wymóg dotyczy zawierania umów, zaciągania zobowiązań, dokonywania przelewów itp. Faktura jest efektem wcześniej zaciągniętego zobowiązania (zawartej umowy).

    Co do oświadczenia woli 2 członków zarządu to rozumiem że jeżeli wspólnota podjęła taką uchwałę to administrator nie może podpisać jakiejś umowy bez tych 2 członków ? Bo u nas jedna umowa została podpisana tylko przez administratora - zarząd jej nie zobaczył (ciekawe!!!)
  • Opcje
    ownerowner Użytkownik
    edytowano października 2009
    Administrator nie może podpisywać żadnych umów w imieniu wspólnoty bez pełnomocnictwa, udzielonego uchwałą właścicieli.
    Nawet zarząd nie może udzielić mu takiego pełnomocnictwa.

    Ważność umowy zależy od tego, czy zostanie ona potwierdzona przez wspólnotę.
    Możecie drugiej stronie umowy przesłać oświadczenie zarządu, że administrator nie miał umocowania do zawarcia tej umowy i wspólnota nie czuje się związana jej postanowieniami.

    Kodeks cywilny:
    Art. 103. § 1. Jeżeli zawierający umowę jako pełnomocnik nie ma umocowania albo przekroczy jego zakres, ważność umowy zależy od jej potwierdzenia przez osobę, w której imieniu umowa została zawarta.
    § 2. Druga strona może wyznaczyć osobie, w której imieniu umowa została zawarta, odpowiedni termin do potwierdzenia umowy; staje się wolna po bezskutecznym upływie wyznaczonego terminu.
    § 3. W braku potwierdzenia ten, kto zawarł umowę w cudzym imieniu, obowiązany jest do zwrotu tego, co otrzymał od drugiej strony w wykonaniu umowy, oraz do naprawienia szkody, którą druga strona poniosła przez to, że zawarła umowę nie wiedząc o braku umocowania lub o przekroczeniu jego zakresu.
  • Opcje
    themoththemoth Użytkownik
    edytowano listopada -1
    [cite] owner:[/cite]Administrator nie może podpisywać żadnych umów w imieniu wspólnoty bez pełnomocnictwa, udzielonego uchwałą właścicieli.
    Nawet zarząd nie może udzielić mu takiego pełnomocnictwa.

    Ważność umowy zależy od tego, czy zostanie ona potwierdzona przez wspólnotę.
    [/quote]

    możesz to rozwinąć owner? podaj jakąś podstawę prawną... to dla mnie bardzo istotne, mam poważny problem we wspólnocie, a zarządca odkąd się "stawiam" nie bardzo chce ze mną dyskutować, bo nie jestem członkiem zarządu (na razie) więc nie jestem dla nich stroną, a zarząd jest lewy.
  • Opcje
    TomTomTomTom Użytkownik
    edytowano listopada -1
    Zarząd jest organem wspólnoty uprawnionym do podpisywania umów, których koszty wynikają z podjętych uchwał np. o planie gospodarczym.

    Art. 21 UWL
    1. Zarząd kieruje sprawami wspólnoty mieszkaniowej i reprezentuje ją na zewnątrz oraz w stosunkach między wspólnotą a poszczególnymi właścicielami lokali.
    2. Gdy zarząd jest kilkuosobowy, oświadczenia woli za wspólnotę mieszkaniową składają przynajmniej dwaj jego członkowie.



    Administrator jest wyłącznie zatrudnionym przez zarząd zleceniobiorcą, podobnie jak inni usługodawcy na rzecz wspólnoty.
  • Opcje
    themoththemoth Użytkownik
    edytowano listopada -1
    no tak, ale to co napisałeś TomTom nie podważa kompetencji zarządu do udzielenia zarządcy pełnomocnictwa do podpisywania umów w imieniu wspólnoty. skoro zarząd ma prawo coś podpisać, co co stoi na przeszkodzie by udzielił pełnomocnictwa komuś innemu (w tym przypadku zarządcy/administratorowi)?
  • Opcje
    ownerowner Użytkownik
    edytowano listopada -1
    Zarząd jest organem wspólnoty uprawnionym do podpisywania umów, których koszty wynikają z podjętych uchwał np. o planie gospodarczym.
    Nie tylko. Zarząd ma obowiązek zawierać umowy, które służą utrzymaniu nieruchomości w stanie niepogorszonym oraz zwykłemu zarządowi nieruchomością wspólną: dostawy mediów, ubezpieczenie, przeglądy okresowe, wywóz nieczystości, bieżąca konserwacja. Do tego nie potrzebuje uchwały i ani pełnomocnictw.
  • Opcje
    themoththemoth Użytkownik
    edytowano listopada -1
    tak wiem,
    mnie chodzi tylko o samo PEŁNOMOCNICTWO zarządu dla zarządcy nie dotyczące zwykłego zarządzania nieruchomością wspólną, tylko czego innego. Czy do takiego PEŁNOMOCNICTWA zarządu dla zarządcy jest potrzebna rzeczywiście jak napisałeś OWNER uchwała wspólnoty. Zakłdając że zarząd już został uprawomocniony do podpisania tej umowy.
  • Opcje
    ZarządcaZarządca Zarzadca.pl ZARZADCA.PL
    edytowano listopada -1
    [cite] themoth:[/cite]no tak, ale to co napisałeś TomTom nie podważa kompetencji zarządu do udzielenia zarządcy pełnomocnictwa do podpisywania umów w imieniu wspólnoty. skoro zarząd ma prawo coś podpisać, co co stoi na przeszkodzie by udzielił pełnomocnictwa komuś innemu (w tym przypadku zarządcy/administratorowi)?
    To wówczas byłaby zmiana sposobu zarządu, której należałoby dokonać w trybie art. 18 uwl.
    ZARZĄDCA PORTAL INFORMACYJNY II 6tfwtu9sbskv.png
  • Opcje
    ownerowner Użytkownik
    edytowano listopada -1
    Zakłdając że zarząd już został uprawomocniony do podpisania tej umowy.
    Czy w uchwale, zawierającej pełnomocnictwo właścicieli lokali dla zarządu jest zawarte prawo do udzielania dalszych pełnomocnictw przez zarząd? Jeżeli jest, to OK, jeżeli nie ma, to zarządowi nie wolno tego robić.
    Art. 106 Kodeksu cywilnego:
    Pełnomocnik może ustanowić dla mocodawcy innych pełnomocników tylko wtedy, gdy umocowanie takie wynika z treści pełnomocnictwa, z ustawy lub ze stosunku prawnego będącego podstawą pełnomocnictwa.
  • Opcje
    themoththemoth Użytkownik
    edytowano listopada -1
    napiszę więc jaka jest sytuacja u mnie (być może mało kogo to obchodzi)

    -zarządca (i tylko zarządca) podpisał umowę na wykonanie remontu elewacji z wykonawcą, na podstawie przetargu wykonawcę wybrał zarząd.
    -zarząd zatwierdził protokularnie zakres remontu, cenę, termin, itd.
    -umowa pomiędzy wspólnotą a zarządcą na zarządzanie (jaką podpisał zarząd) mówi w jednym z punktów, że zarządca jest upoważniony do podpisywania umów w imieniu wspólnoty przy współudziale jednego z członków zarządu (ale żaden z członków zarządu nie był nawet zaparafowany na umowie z wykonawcą),

    czy jeżeli punkt o upoważnieniu do podpisywania umów przez zarządce nie ma umocowania w uchwale, to ta umowa o zarządzanie jest nieważna i tym samym pełnomocnictwo, a co dalej idzie umowa z wykonawcą jest nieważna bo nie podpisana przez żadnego z członków zarządu?

    tak to wygląda
  • Opcje
    ZarządcaZarządca Zarzadca.pl ZARZADCA.PL
    edytowano października 2009
    [cite] owner:[/cite]
    Czy w uchwale, zawierającej pełnomocnictwo właścicieli lokali dla zarządu jest zawarte prawo do udzielania dalszych pełnomocnictw przez zarząd? Jeżeli jest, to OK, jeżeli nie ma, to zarządowi nie wolno tego robić.
    Art. 106 Kodeksu cywilnego:
    Pełnomocnik może ustanowić dla mocodawcy innych pełnomocników tylko wtedy, gdy umocowanie takie wynika z treści pełnomocnictwa, z ustawy lub ze stosunku prawnego będącego podstawą pełnomocnictwa.

    Niezupełnie tak jest, zarząd jest organem wspólnoty, takie umocowanie do działania to coś więcej niż pełnomocnictwo.
    Zmiana sposobu reprezentacji wspólnoty mieszkaniowej to zmiana sposobu zarządu.
    ZARZĄDCA PORTAL INFORMACYJNY II 6tfwtu9sbskv.png
  • Opcje
    ownerowner Użytkownik
    edytowano listopada -1
    Niezupełnie tak jest, zarząd jest organem wspólnoty, takie umocowanie do działania to coś więcej niż pełnomocnictwo.
    W tym przypadku zarząd dostał pełnomocnictwo do podpisania konkretnej umowy. Tak rozumiem wypowiedź themoth:
    Zakłdając że zarząd już został uprawomocniony do podpisania tej umowy.
  • Opcje
    themoththemoth Użytkownik
    edytowano listopada -1
    nie wiem jak zinterpretować tą odpowiedź ale dzięki...
  • Opcje
    ownerowner Użytkownik
    edytowano listopada -1
    nie wiem jak zinterpretować tą odpowiedź
    Którą?
  • Opcje
    themoththemoth Użytkownik
    edytowano listopada -1
    [cite] Zarzdca:[/cite]Niezupełnie tak jest, zarząd jest organem wspólnoty, takie umocowanie do działania to coś więcej niż pełnomocnictwo.
    Zmiana sposobu reprezentacji wspólnoty mieszkaniowej to zmiana sposobu zarządu.

    tą...
    czy to znaczy że mam się martwić... czy może wszystko formalnie jest okey...

    dla ownera: tak zarząd zgodnie z uchwałą mógł podpisać tą umowę, ale zrobił to zarządca powołując się na umowę o zarządzanie, która wg mnie nie ma mocy prawnej do spraw wykraczających poza zwykłe zarządzanie nieruchomością, o ile tamten punkt o pełnomocnictwie nie został potwierdzony uchwałą.
  • Opcje
    wwwinylwwwinyl Użytkownik
    edytowano października 2009
    Wg mnie zapis w umowie o zarządzanie nie jest najlepszy. Albo zarząd akceptuje umowę z wykonawcą albo nie. Jeśli tak, to przy zarządzie wieloosobowym wymagane są 2 podpisy. Czyli 2 nazwiska występujące na umowie w imieniu wspólnoty.
    Jedno nazwisko i administrator to ni pies ni wydra.
  • Opcje
    TomTomTomTom Użytkownik
    edytowano listopada -1
    Niezupełnie tak jest, zarząd jest organem wspólnoty, takie umocowanie do działania to coś więcej niż pełnomocnictwo.
    Zmiana sposobu reprezentacji wspólnoty mieszkaniowej to zmiana sposobu zarządu.

    A jeśli np jest taki zapis w uchwale: właściciele powierzają wykonanie uchwały administratorowi wspólnoty ....
    czy tak będzie poprawnie?
  • Opcje
    themoththemoth Użytkownik
    edytowano listopada -1
    [cite] wwwinyl:[/cite]Wg mnie zapis w umowie o zarządzanie nie jest najlepszy. Albo zarząd akceptuje umowę z wykonawcą albo nie. Jeśli tak, to przy zarządzie wieloosobowym wymagane są 2 podpisy. Czyli 2 nazwiska występujące na umowie w imieniu wspólnoty.
    Jedno nazwisko i administrator to ni pies ni wydra.
    też do tego doszedłem i mnie to martwi... dlatego uważam że mój zarząd jest niekompetentny i wątpię czy ten zapis ma umocowanie w uchwale, ale jak tu przejrzeć uchwały z kilkunastu lat? pomijając ten fakt na umowie nie ma żadnego podpisu członka zarządu, jak pisałem wyżej
  • Opcje
    ownerowner Użytkownik
    edytowano listopada -1
    Zatem umowa została podpisana przez administratora bez umocowania. Ważność umowy zależy od tego, czy wspólnota ją potwierdzi - w formie uchwały, lub przez złożenie podpisów 2 członków zarządu pod umową.
  • Opcje
    ZarządcaZarządca Zarzadca.pl ZARZADCA.PL
    edytowano października 2009
    TomTom:
    A jeśli np jest taki zapis w uchwale: właściciele powierzają wykonanie uchwały administratorowi wspólnoty ....
    czy tak będzie poprawnie?

    Moim zdaniem to nie będzie poprawne.

    owner:Zatem umowa została podpisana przez administratora bez umocowania. Ważność umowy zależy od tego, czy wspólnota ją potwierdzi - w formie uchwały, lub przez złożenie podpisów 2 członków zarządu pod umową.

    Dokładnie tak, choć uchwała potwierdzająca czynność administratora będzie sprzeczna z prawem i Sąd ją mógłby uchylić.
    ZARZĄDCA PORTAL INFORMACYJNY II 6tfwtu9sbskv.png
  • Opcje
    themoththemoth Użytkownik
    edytowano listopada -1
    to umowa o zarządzanie nie ma teraz żadnej wartości?
    [cite] owner:[/cite]Zatem umowa została podpisana przez administratora bez umocowania. Ważność umowy zależy od tego, czy wspólnota ją potwierdzi - w formie uchwały, lub przez złożenie podpisów 2 członków zarządu pod umową.
    zarządca: treść umowy została uchwalona na zebraniu, problem o którym od początku piszę jest w tym, że umowę podpisał jedynie zarządca bez udziału zarządu (pomijając protokół poprzetargowy, który został zaakceptowany przez zarząd).
  • Opcje
    ownerowner Użytkownik
    edytowano listopada -1
    Zarządca:
    Dokładnie tak, choć uchwała potwierdzająca czynność administratora będzie sprzeczna z prawem i Sąd ją mógłby uchylić.
    A dlaczego? Jeżeli właściciele powołali zarząd, to czy nie mogą już nikomu udzielić pełnomocnictwa?
  • Opcje
    ZarządcaZarządca Zarzadca.pl ZARZADCA.PL
    edytowano listopada -1
    Dochodzę nawet do przekonania, że czynność owego pełnomocnika, pomimo uchwały, będzie bezskuteczna.
    Regulacje dotyczące sposobu reprezentacji wspólnoty są bezwzględnie obowiązujące - naruszenie tych reguł wiąże się z określonymi skutkami - a to, w omawianym przypadku, nieważnością danej czynności.
    Trudno przyjąć, aby taka "uchwała" obowiązywała ogół właścicieli lokali.
    Właściciele mogą udzielać pełnomocnictwa osobie trzeciej (mam na myśli podmiot, któremu brak zdolności do reprezentacji wspólnoty, bo nie jest jej organem), ale wówczas osoba ta będzie składać oświadczenia wyłącznie w imieniu tych właścicieli a nie w imieniu wspólnoty mieszkaniowej.
    ZARZĄDCA PORTAL INFORMACYJNY II 6tfwtu9sbskv.png
  • Opcje
    szczecin8szczecin8 Użytkownik
    edytowano listopada -1
    mam pytanie z czego wynika uprawnienie zarządu wspólnoty do wypowiedzenia umowy o zarządzanie? zarząd został upoważniony do jej zawarcia natomiast nie było w uchwale już mowy o prawie do jej wypowiedzenia. czy istnieją jakieś orzeczenia w sprawie takiej interpretacji?
  • Opcje
    themoththemoth Użytkownik
    edytowano listopada -1
    [cite] rozbik:[/cite]Tak też myślałem. Skoro zarząd zawiera umową z kimś tam to po co ma akceptować faktury - wystarczy że na podglądzie do konta będzie widział ile za daną fakturę jest płacone.
    a no naprzykład po to, aby stwierdzić kompletne wykonanie zleconej usługi przed dokonaniem płatności
Aby napisać komentarz, musisz się zalogować lub zarejestrować.