proszę o wyjaśnienie

martaszemartasze Użytkownik
edytowano grudnia 2014 w Zarządzanie Nieruchomościami
Witam. Jestem mieszkańcem nowego osiedla. Moje mieszkanie było wyodrębnione jako pierwsze, dlatego też zaproponowano mi stanowisko zarządcy. W akcie notarialnym zostało wpisane że zarząd został mi powierzony oraz, że wspólnota musi ze mną podpisać umowę. Teraz nasuwa mi się pytanie czy w ogóle mogę być zarządcą oraz jaką umowę mamy podpisać? Czy osoba nie prowadząca działalności gospodarczej zarządzającej nieruchomościami oraz nie posiadająca licencji może zostać zarządcą? W akcie dokładnie jest wpisane, że będę pełniła funkcję zarządcy i prezesa zarządu. Czy jeśli jestem mieszkańcem tego osiedla to znaczy,że jestem przewodniczącą wspólnoty. O jaką umowę w takim razie chodzi, czy o uchwałę?

Komentarze

  • Opcje
    KowalKowal Użytkownik
    edytowano listopada -1
    Gratuluję , jesteś i Prezeską i Przewodniczącą i Całą władzą. Co to za osiedle podjęło tak idiotyczne rozwiązanie.
  • Opcje
    martaszemartasze Użytkownik
    edytowano listopada -1
    Kolejne moje pytanie zarządca powinien posiadać OC, zarząd wspólnoty nie ma takiego obowiązku. A w moim przypadku jak powinno być?
  • Opcje
    koziorozkakoziorozka Użytkownik
    edytowano listopada -1
    martasze - zgodziłaś się na pełnienie funkcji o której nie masz pojęcia. Jesteś figurantem.
    Oby to piwo, które sobie nawarzyłaś nie okazało się zbyt gorzkie.
  • Opcje
    cdncdn Użytkownik
    edytowano listopada -1
    Można powierzyć zarząd osobie bez licencji. Nie tylko dlatego, że obecnie licencje nie są wymagane i nowych się nie wydaje - przed zniesieniem licencji też tak było.

    Obowiązek ubezpieczenia odpowiedzialności cywilnej dotyczy osób, które zarządzaniem nieruchomościami zajmują się zawodowo, jest to ich źródło utrzymania. Dla Ciebie to tylko dodatkowe (czy tak?) zajęcie.

    Inna rzecz, czy nie narobisz sobie problemów, bo orientację w tej dziedzinie masz słabą.
  • Opcje
    martaszemartasze Użytkownik
    edytowano listopada -1
    Tak to dodatkowe zajęcie. Zgodziłam się bo zamierzam w tej dziedzinie zostać i poszerzyć wiedzę. Faktycznie na dzień dzisiejszy mam małą wiedzę. Wolałabym,aby to był zarząd właścicielski. Ale skoro to już jest powierzony to czy dochody z tego czerpane mogę rozliczać nadal jako inne dochody? I jeszcze jedno pytanie w akcie notarialnym jest wpisane aby spisać umowę a w niej zakres obowiązków. Czy jest jakiś wzór takiej umowy, bo te, które znalazłam to są wzory umów z zarządcami.
  • Opcje
    cdncdn Użytkownik
    edytowano listopada -1
    Kto w imieniu wspólnoty zawrze z Tobą tę umowę, skoro jest zarząd powierzony Tobie? Czy w akcie notarialnym (lub załączniku do aktu) nie określono w żaden sposób Twoich obowiązków?

    Nie ma wzorów takich umów. Możesz znaleźć wzory umów właścicieli o powierzeniu zarzadu, ale to masz już za sobą.
  • Opcje
    martaszemartasze Użytkownik
    edytowano listopada -1
    Chcę tylko zrozumieć te zapis w akcie ""zadania zarządu i jego wynagrodzenie regulować będzie umowa pomiędzy Wspólnotą i zarządem, w umowie z zarządem Wspólnotę reprezentuje pełnomocnik powołany uchwałą". Nie było żadnego załącznika do aktu. Dalej myślę, że wiem co mam robić muszę zarejestrować wspólnotę starać się o Regon ,Nip, rachunek bankowy. Nie rozliczamy mediów, ponieważ każdy rozliczany jest indywidualnie. Dlatego myślę, że sobie poradzę.

    Nowy doklejony: 11.12.14 19:54
    Chociaż po cichu liczę na pomoc forumowiczów i osób z doświadczeniem:shamed:
  • Opcje
    ZarządcaZarządca Zarzadca.pl ZARZADCA.PL
    edytowano listopada -1
    Proszę zacytować cały zapis z tego aktu dotyczący powierzenia zarządu, oczywiście po animizacji danych. Ten, zacytowany powyżej nie jest poprawny, zarząd nie zawiera umowy ze wspólnotą - a tutaj wygląda na to, że tak. To trochę zagmatwało Waszą sytuację.
    ZARZĄDCA PORTAL INFORMACYJNY II 6tfwtu9sbskv.png
  • Opcje
    martaszemartasze Użytkownik
    edytowano listopada -1
    Strony niniejszej umowy oświadczyły, iż zawierają umowę ustalającą sposób zarządu nieruchomością wspólną poprzez powierzenie zarządu XX , która sprawować będzie funkcję zarządcy i prezesa zarządu przez czas nieoznaczony, odpłatnie, z tym że zadania ,zarządu i jego wynagrodzenie regulować będzie umowa pomiędzy Wspólnotą i zarządem, w umowie z zarządem, po zbyciu przez XX większości z lokali, wspólnotę reprezentuje pełnomocnik powołany uchwałą wspólnoty.
  • Opcje
    cdncdn Użytkownik
    edytowano listopada -1
    sprawować będzie funkcję zarządcy i prezesa zarządu
    Ktoś nie przeczytał ustawy o własności lokali i myli pojęcia. Zarządca sprawujący zarząd powierzony (zarząd rzeczą, czyli zarządzanie) nie jest zarządem wspólnoty. Ustawa wyraźnie odróżnia te dwa pojęcia. Zadania zarządu wspólnoty (zarząd = organ) jak i zarządcy sprawującego zarząd powierzony (zarząd = czynności) określa ustawa o własności lokali. Właściciele mogą inaczej, niż w ustawie określić sposób zarządu, ale nie można tego zrobić w trybie umowy między wspólnotą a zarządcą - to musi być umowa właścicieli lokali (zgoda 100% udziałów) i to w formie aktu notarialnego.

    Zapisy z Waszego aktu są niezgodne z ustawą.
  • Opcje
    tajfuntajfun Użytkownik
    edytowano grudnia 2014
    Jeżeli właściciele w umowie o sposobie zarządu NW wyrazili wolę podpisania umowy z zarządca przez ich pełnomocnika powołanego uchwałą to tak ustalili sposób zarządu NW . Moim zdanie wszystko jest OK
    W mojej wspólnocie właściciele takie woli nie wyrazili więc zarządca podpisał umowę sam z sobą.
  • Opcje
    cdncdn Użytkownik
    edytowano listopada -1
    zadania ,zarządu i jego wynagrodzenie regulować będzie umowa pomiędzy Wspólnotą i zarządem, w umowie z zarządem
    Nie jest OK.
    Zadania zarządu i zarządcy określa ustawa.
    Sposób zarządu określa się w umowie właścicieli, a nie w umowie między wspólnotą a zarządcą.
  • Opcje
    tajfuntajfun Użytkownik
    edytowano grudnia 2014
    CDN
    Zapisy z Waszego aktu są niezgodne z ustawą.
    Z jaką ustawą?

    Nowy doklejony: 11.12.14 20:42
    cdn
    Zadania zarządu i zarządcy określa ustawa.
    NIE ! Sposób zarządu ustalaja właściciele. Ta procedura ma pierwszeństwo przed UoWL i zasady w niej określone wcale nie muszą być zgodne z ustawą.A nawet nie powinny być, bo wtedy ma to sens.
  • Opcje
    martaszemartasze Użytkownik
    edytowano listopada -1
    Czyli jednak ten zapis jest prawidłowy? Jeśli dobrze rozumiem treść aktu to sposób zarządu mamy powierzony. Ale jak zawrzeć tą umowę ze wspólnotą? Jesteśmy dopiero na samym początku. Kiedy wyłonić tego pełnomocnika wspólnoty i zatwierdzić go uchwałą. Dopiero po tym można podpisać tą umowę. Jeżeli w ogóle tak można.
  • Opcje
    tajfuntajfun Użytkownik
    edytowano listopada -1
    Tak jak jest zapisane w umowie notarialnej - po zbyciu większości lokali...
  • Opcje
    martaszemartasze Użytkownik
    edytowano listopada -1
    Rozumiem,że musimy wyjaśnić czy ma być zarządca czy zarząd, bo to są dwie różne rzeczy. Dobrze by było gdyby zarząd został powierzony zarządowi wspólnoty ?
  • Opcje
    tajfuntajfun Użytkownik
    edytowano grudnia 2014
    Nie .Zarząd nie powierza się zarządowi . Zarząd sie wybiera na podstawie art 20 UoWl. Ale ponieważ właściciele ustalili sposób zarządu na podstawie art 18.1 to trzeba ten sposób zmienić na podstawie art 18.2a i dopiero wtedy wybrać zarząd tz . podmiotowy na podstawie art 20 UoWL.
    Aby było jaśniej. TY nie jesteś zarządem tylko zarządcą. Zarząd wybiera sie na podstawie art 20 UoWL.
  • Opcje
    gecongecon Użytkownik
    edytowano grudnia 2014
    cdn: Sposób zarządu określa się w umowie właścicieli, a nie w umowie między wspólnotą a zarządcą.
    No zgoda i tak właśnie został określony sposób zarządu w tej nowej wspólnocie:
    ...Strony niniejszej umowy oświadczyły, iż zawierają umowę ustalającą sposób zarządu nieruchomością wspólną poprzez powierzenie zarządu XX...
    Czyli jest to zgodne z art. 18 ust.1 UoWL - właściciele a dokładnie dwóch właścicieli (dotychczasowy, deweloper i pierwszy nabywca - razem 100% udziałów) w umowie zawartej między sobą (właścicielami) w AN kupna lokalu określili sposób zarządu.
    Wynagrodzenie dla zarządcy powierzonego zgodnie z art. 22 ust. 3 ppkt 1 właściciele powinni ustalić uchwałą.
    Nic nie stoi na przeszkodzie aby taką uchwałę podjąć i nie czekać kilka miesięcy aż iluś tam właścicieli wykupi kolejne lokale.
    Zapis o umowie określającej dokładne obowiązki zarządcy jest jak najbardziej OK, ale to może poczekać.
    To jest zdaje się to z czym walczy tajfun bo u niego takiej umowy nie ma.
    musimy wyjaśnić czy ma być zarządca czy zarząd,
    Nie nic nie musisz wyjaśniać bo wszystko jest jasne - Ty sprawujesz zarząd powierzony, nie jesteś zarządem - organem wspólnoty ale sprawujesz zarząd jako zarządca (prezes). Gdy większość właścicieli uzna, że chce to zmienić to muszą to zrobić w trybie art. 18 ust. 2a UoWL.
  • Opcje
    tajfuntajfun Użytkownik
    edytowano listopada -1
    [cite] martasze:[/cite]Strony niniejszej umowy oświadczyły, iż zawierają umowę ustalającą sposób zarządu nieruchomością wspólną poprzez powierzenie zarządu XX , która sprawować będzie funkcję zarządcy i prezesa zarządu przez czas nieoznaczony, odpłatnie, z tym że zadania ,zarządu zarządcy i jego wynagrodzenie regulować będzie umowa pomiędzy Wspólnotą i zarządem, zarządcą w umowie z zarządem z zarządcą, po zbyciu przez XX większości z lokali, wspólnotę reprezentuje pełnomocnik powołany uchwałą wspólnoty.
    Tak należy rozumieć zapis AN
  • Opcje
    martaszemartasze Użytkownik
    edytowano listopada -1
    Dziękuję za wyjaśnienie, szkoda tylko,ze tak wyszło bo teraz aby zmienić sposób zarządu to potrzebny jest notariusz a to są dodatkowe koszty. Notariuszka wprowadziła Nas w błąd mówiąc, że zarząd i zarządca to to samo. A zarządcą może być osoba nie prowadząca działalności i bez licencji. Od początku podkreślałam, że jesteśmy tylko mieszkańcami i chcemy sami zarządzać.
  • Opcje
    gecongecon Użytkownik
    edytowano listopada -1
    szkoda tylko,ze tak wyszło
    Zgadza się, niepotrzebnie znalazł się w AN ten sposób sprawowania zarządu - gdyby go nie było (art. 18 ust.3) wtedy zastosowanie miałby art. 20 ust. 1 i moglibyście wybrać sobie normalną uchwałą zarząd złożony z właścicieli.
    Ale spoko, nie ma strachu - wszystko dopiero przed wami właścicielami.
  • Opcje
    martaszemartasze Użytkownik
    edytowano listopada -1
    Zastanawia mnie tylko jeszcze jedna rzecz, zgodziłam się być w zarządzie jestem zarządcą-trudno. Ale nadal dochody mogę rozliczać jako inne dochody, ponieważ póki co nie zajmuję się zarządzaniem zawodowo.
  • Opcje
    ZarządcaZarządca Zarzadca.pl ZARZADCA.PL
    edytowano grudnia 2014
    Ten sposób zarządu jest problematyczny, chodzi mi o to, że z uwagi na pewne nieścisłości zwykle pojawia się kilka interpretacji, a takich rzeczy trzeba unikać. Wystarczy poczytać orzeczenia w różnych sprawach i potem każdy sobie coś tam może dopowiedzieć.

    Zmieniliście sposób zarząd na taki, że odeszliście od sposobu ustawowego - rozdział IV obowiązuje, ale w takim zakresie , z jakim umowa zawarta przez właścicieli nie stanowi inaczej.

    Konieczna jest umowa wspólnoty z zarządem, która ma określić zadania tego zarządu. Innymi słowy właściciele lokali cedują swoje uprawnienia na pełnomocnika, nie wskazując przy tym treści tej umowy, którą ma zawrzeć. Moim zdaniem pełnomocnictwo jest mocno naciągane, ogólne nie wystarczy - konieczne byłoby rodzajowe. A rodzajowego tu nie widzę. Temu pełnomocnikowi trzeba byłoby dodatkowo wskazać treść tych obowiązków, jak również wysokość wynagrodzenia zarządu i dopiero wtedy, na podstawie tego aktu notarialnego będzie umocowany do zawarcia umowy. Jeżeli powtórzycie ustawę, albo, np. wskażecie, że o obowiązki wynikające z uwl chodzi - to powinno być ok, w przeciwnym razie konieczny nowy akt notarialny i umowa o sposobie zarządu.

    Do czasu zawarcia umowy z zarząde nie ma, jak rozumiem obowiązków, tak? A na nową umowę trzeba czekać do czasu zbycia większości lokali. Czyli kto ma do tego momentu zarządzać tą wspólnotą i na jakiej podstawie? Kto podpisze umowy na dostawy mediów?
    To moim zdaniem nieprzemyślane i narusza ustawę, bo mamy oto wspólnotę, która do czasu sprzedaży większości lokali nie może funkcjonować.
    ZARZĄDCA PORTAL INFORMACYJNY II 6tfwtu9sbskv.png
  • Opcje
    gecongecon Użytkownik
    edytowano grudnia 2014
    Zarządca: Zmieniliście sposób zarząd na taki, że odeszliście od sposobu ustawowego - rozdział IV obowiązuje
    A niby na jakiej podstawie Zarządca tak twierdzisz?
    Oni nic nie zmieniali, od niczego nie odeszli!
    Przecież na podstawie art. 18 ust. 1 a więc ustawy - pierwsi dwaj właściciele (z chwilą wyodrębnienia pierwszego lokalu) określili w AN sposób zarządu zgodny z tą ustawą.
    Oni nie mieli z czego odchodzić i co zmieniać bo dopiero z chwilą sprzedaży pierwszego lokalu zawiązała się wspólnota i tych dwóch właścicieli określiło sobie sposób sprawowania zarządu, też ustawowy (wg art. 18 ust.1).
    Konieczna jest umowa wspólnoty z zarządem, która ma określić zadania tego zarządu.
    No jest - ale 99 % wspólnot w Polsce z zarządami powierzonymi zarządcom od początku powstania takich umów osobnych nie ma (vide: tajfun) i funkcjonują tyle lat już.
    w przeciwnym razie konieczny nowy akt notarialny i umowa o sposobie zarządu.
    Nic podobnego! To jakaś wymyślona abstrakcja! Proszę nie wprowadzać zamieszania.
    Czyli kto ma do tego momentu zarządzać tą wspólnotą i na jakiej podstawie?
    Na podstawie umowy w formie AN - art. 18 ust.1 - nie słyszałem żeby w przypadkach tych 99% wspólnot firma zarządzająca musiała legitymować się pełnomocnictwami przy podpisywaniu umów itp. W tej wspólnocie zarządca powierzony zarządza wspólnotą a dokładnie NW. Zarządca powierzony powinien mieć pełnomocnictwo do reprezentowania wspólnoty (bo nie jest jej organem) do czasu zawarcia umowy ale tak jest wszędzie w praktyce, że go nie ma. W sądach przy okazji sprawy wychodzą tego rodzaju braki chociaż nie powinny bo przy składaniu pozwu wystarczy takie pełnomocnictwo udzielić, w końcu co tydzień wspólnota nie idzie do sądu.
    To moim zdaniem nieprzemyślane i narusza ustawę, bo mamy oto wspólnotę, która do czasu sprzedaży większości lokali nie może funkcjonować.
    Proszę Zarządcę o sprostowanie tego swojego nieprzemyślanego wpisu bo sugeruje, że w tej nowej wspólnocie złamano prawo a nic takiego nie miało miejsca - proces powstawania wspólnoty i określenia sposobu zarządu NW został przeprowadzony zgodnie z prawem zgodnie z UoWL!
    Komentarz edytowany gecon
  • Opcje
    tajfuntajfun Użytkownik
    edytowano listopada -1
    Gecon:
    Oni nie mieli z czego odchodzić i co zmieniać bo dopiero z chwilą sprzedaży pierwszego lokalu zawiązała się wspólnota i tych dwóch właścicieli określiło sobie sposób sprawowania zarządu, też ustawowy (wg art. 18 ust.1).
    Dla uściślenia.
    Poprzez ustawowy sposób zarządzania rozumie sie tu zarzadzanie oparte na UoWL.
    Natomiast w tej samej ustawie jest punkt 18.1 który mówi że wspolnota może ustalić sobie sposób zarządzania odrębny ( inny) niz rozwiązania zawarte w UoWL.I ten sposób ma pierwszeństwo przed rozwiązaniami w UoWL.
    Więc ustalenie sposobu zarządzania na podstawie art18.1 Uowl to nie jest spsób zarządzania na podstawie USTAWY ( ustawowy) o własności lokali .
    Albo inaczej. Na podstawie UoWL określa sie inny sposób zarządu NW niz określony w tej ustawie.
    Na podstawie umowy w formie AN - art. 18 ust.1 - nie słyszałem żeby w przypadkach tych 99% wspólnot firma zarządzająca musiała legitymować się pełnomocnictwami przy podpisywaniu umów itp.
    A słyszaleś żeby ktoś wytoczył wspólnocie proces z tego powodu? Bo ja nie.
    W tej sprawie twój pogląd jest oparty na uchwle SN z 2005r, a mój na podstawie uchwały SN z 2009 i niech tak zostanie .
    - do pierwszego wyroku w tej sprawie
    Zarządca powierzony powinien mieć pełnomocnictwo do reprezentowania wspólnoty (bo nie jest jej organem) do czasu zawarcia umowy ale tak jest wszędzie w praktyce, że go nie ma.
    Wg mojego poglądu opartego na uchwale SN z 2009 takiego pełnomocnictwa ogólnego zarządca 18.1 nie może uzyskać na podstawie umowy na zarządzanie. Musi ono być zawarte w umowie o sposobie zarządu NW zawartą pomiędzy właśccielami w AN, lub wynikać z zapisów tej umowy.I dotyczy to zarówno umów cywilnoprawnych jaki i pełnomocnictwa procesowego. W takiej sytuacji musi uzyskać od wspolnoty w każdej sprawie związanej z reprezentacją pełnomocnictwo rodzajowe.
    Ale w oparciu o uchwałę SN z 2005 ( lub 2006 nie pamiętam) zarządca 18.1 ma takie same uprawnienia jak zarząd podmiotowy art20. I taka jest praktyka.
  • Opcje
    martaszemartasze Użytkownik
    edytowano listopada -1
    Dziękuję wszystkim za udzielenie odpowiedzi, Na razie zostanie u Nas tak jak to zostało zapisane w akcie notarialnym. W takim razie muszę zająć się rejestracją Wspólnoty, podpisywać umów o media nie muszę ponieważ każdy właściciel podpisuję je indywidualnie.Nie mamy także klatek schodowych. Wspólny mamy tylko licznik prądu z oświetlenia w częściach wspólnych. Wierzę, że taką wspólnotą (20 lokali) mieszkańcy dadzą radę pokierować sami.

    Nowy doklejony: 12.12.14 12:20
    Jeszcze mam jedno pytanie, wynagrodzenie zostanie zatwierdzone uchwałą. Normalnie członkom zarządu wspólnota wystawia PIT 8C do końca lutego, potem członek zarządu rozlicza się jako inne dochody. Teraz mam pytanie skoro nie jestem członkiem zarządu a zarządcą jak w takim razie wspólnota będzie się ze mną rozliczać?
  • Opcje
    gecongecon Użytkownik
    edytowano listopada -1
    Tu na forum są księgowi wspólnotowi to ci wyjaśnią dokładnie.
  • Opcje
    ZarządcaZarządca Zarzadca.pl ZARZADCA.PL
    edytowano grudnia 2014
    [cite] tajfun:[/cite]
    [cite] martasze:[/cite]Strony niniejszej umowy oświadczyły, iż zawierają umowę ustalającą sposób zarządu nieruchomością wspólną poprzez powierzenie zarządu XX , która sprawować będzie funkcję zarządcy i prezesa zarządu przez czas nieoznaczony, odpłatnie, z tym że zadania ,zarządu zarządcy i jego wynagrodzenie regulować będzie umowa pomiędzy Wspólnotą i zarządem, zarządcą w umowie z zarządem z zarządcą, po zbyciu przez XX większości z lokali, wspólnotę reprezentuje pełnomocnik powołany uchwałą wspólnoty.
    Tak należy rozumieć zapis AN

    Odejście od ustawowego sposobu zarządzania moim zdaniem ma tutaj miejsce - w szczególności, że powołano zarządcę - nazwya sie go co prawda zarządem, a nawet prezesem , ale to nie jest zarząd.

    Zapis: "po zbyciu przez XX większości z lokali, wspólnotę reprezentuje pełnomocnik powołany uchwałą wspólnoty" skutkuje tym, że do czasu zbycia większości ten pełnomocnik nie może reprezentować wspólnoty a przecież został powołany w celu zawarcia umowy z zarządcą sprawującym zarząd powierzony, przy czym to ta właśnie ta umowa a nie ustawa ma określać obowiązki zarządcy.

    Moim zdaniem ten zarządca nie ma prawa bez umowy podejmować jakichkolwiek czynności.

    Onośnie niezgodności z prawem tego zapisu, to mam na myśli to, że de facto ubezwłasnowalnia wspólnotę mieszkaniową.
    ZARZĄDCA PORTAL INFORMACYJNY II 6tfwtu9sbskv.png
  • Opcje
    KowalKowal Użytkownik
    edytowano listopada -1
    martasze - przestań się przejmować jakimś głupim wpisem w AN, cała ta dyskusja ma charakter "akademickiego bicia piany". Zrób sobie wizytówkę i pieczątkę o treści "PREZES ZARZĄDU WSPÓLNOTY" i będziesz i Zarządem i zarządcą i administratorką.
    Twój przykład to typowe pozbawienie się problemu przez dewelopera, teraz ma gdzie wysyłać faktury np. za oświetlenie, chyba ,że siedzicie po ciemku.
    Jeszcze mam jedno pytanie, wynagrodzenie zostanie zatwierdzone uchwałą
    Tak będzie najlepiej dla Ojczyzny, niekoniecznie dla Ciebie. Domniemywam, że w grę wchodzi około 500 zł? W pierwszej uchwale o wysokości zaliczki na utrzymanie części wspólnej dodaj pozycje - koszty zarządzania/administrowania - ryczałt 500 zł. Broń Boże nie użyj słowa - WYNAGRODZENIE. Problem z głowy.
  • Opcje
    gecongecon Użytkownik
    edytowano grudnia 2014
    Zarządca: Onośnie niezgodności z prawem tego zapisu, to mam na myśli to, że de facto ubezwłasnowalnia wspólnotę mieszkaniową
    To brzmi jak jakaś herezja. Proszę o wyjaśnienie - bo to jest jak dla mnie stwierdzenie absurdalne - niezgodne z prawem, z ustawą.
    Art. 18. 1. Właściciele lokali mogą w umowie o ustanowieniu odrębnej własności lokali ...określić sposób zarządu nieruchomością wspólną, a w szczególności mogą powierzyć zarząd osobie fizycznej albo prawnej.
    Tyle - ustawa nie wymaga, nie ma takiego zapisu że poza tą umową musi być jeszcze inna.
    Dotychczasowy właściciel (deweloper) i pierwszy nabywca lokalu podpisali zgodnie z art. 18 ust. 1 umowę w formie AN o wyodrębnieniu pierwszego lokalu ustanawiając odrębną własność określając jednocześnie w tej umowie sposób zarządu nieruchomością wspólną, powierzając zarząd osobie fizycznej - martasze.
    Ten zapis jest obowiązujący dla wszystkich kolejnych nabywców lokali na podstawie art. 18 ust. 2 dopóki go nie zmienią art. 18 ust. 2a.
    Więc ponawiam pytanie - skoro wszystko odbyło się zgodnie z prawem, zgodnie z UoWL na jakiej podstawie Zarządca twierdzisz, że takie - zgodne z prawem działanie - ubezwłasnowalnia wspólnotę?
    Który artykuł UoWL o tym mówi? Czy przytoczone brzmienie art. 18 UoWl nie tak wygląda?
    Uważam, że jeżeli głosi się tak "rewolucyjny pogląd", że działanie zgodne z ustawą jest bezprawiem (ubezwłasnowalnia) to należy przedstawić argumenty albo wycofać się z takiej herezji.

    p.s. pomijam fakt, iż Kowal ma w tej sytuacji rację, że:
    W pierwszej uchwale o wysokości zaliczki na utrzymanie części wspólnej dodaj pozycje - koszty zarządzania/administrowania - ryczałt 500 zł... Problem z głowy.
  • Opcje
    martaszemartasze Użytkownik
    edytowano listopada -1
    Tak kwota jest niewielka, cały cas myślałam,że będę rozliczała ten dochód jako z innych źródeł,ale teraz mam wątpliwości czy tak będzie, czy zarządcy wspólnota może wystawić PIT 8C? Czy teraz to będzie wyglądać inaczej?
Aby napisać komentarz, musisz się zalogować lub zarejestrować.