Ustawa o rachunkowości odpowiedzialność karna
Mila
Użytkownik
witam,
to, że wspólnota musi podlegać ww. Ustawie juz wiadomo. Pozostaje kwestia odpowiedzialności karnej.
Co o tym sądzicie, czy art. 77 ma zastosowanie we wspólnotach?
to, że wspólnota musi podlegać ww. Ustawie juz wiadomo. Pozostaje kwestia odpowiedzialności karnej.
Co o tym sądzicie, czy art. 77 ma zastosowanie we wspólnotach?
Aby napisać komentarz, musisz się zalogować lub zarejestrować.
Komentarze
Na jakiej podstawie wspólnota ma być przedsiębiorstwem (firmą) i prowadzić pełną rachunkowość?
http://forum.gazeta.pl/forum/w,523,156698204,,Ustawa_o_rachunkowosci_odpowiedzialnosc_karna.html?v=2
Moja WM (20 lokali) otrzymała wezwanie z US do złożenia sprawozdania za rok 2014 zgodnie z UoR, grożąc art 77. To jak w końcu jest, wspólnoty podlegają w/w ustawie czy też nie? Trzeba składać sprawozdanie w US? jażeli tak to jak one ma wyglądać? Nadmienię, że corocznie składamy w US CIT-8.
Urzędnik zawsze napisze "zgodnie z UoR". Ma tak w szymelu w komputerze.
Co drugi człowiek w US wrzuci wspólnotę do jednego wora ze spółdzielniami.
Fiskus stoi na stanowisku, że to wspólnota mieszkaniowa podejmuje decyzję w jakiej formie bedzie prowadzić ewidencję księgową (rachunkową) na potrzeby rozliczeń podatku dochodowego od osób prawnych.
Zatem może postanowić, że będą to księgi handlowe regulowane Ustawą o rachunkowości, bądź że będzie to ewidencja uproszczona.
Nie można jednoznacznie stwierdzić, że dana wspólnota mieszkaniowa podlega bądź nie pod Ustawę o rachunkowości. Trzeba zapoznać się z dokumentami wewnętrznymi.
Należy również pamiętać, że Ustawa o własnosci lokali narzuca na WM obowiązek prowadzenia ewidencji pozaksięgowej, niemniej jednak dotyczy ona jedynie kosztów zarządu nieruchomością wspólną (art.29 ust.1 UWL), a jak wiadomo, poza kosztami NW wspólnota mieszkaniowa jest nabywcą i dostawcą innych dóbr na potrzeby korzystających z lokali (media, garaż jako odrębny lokal), co już nie mieści się w zakresie kosztów NW.
...
Podam podstawy prawne bedące przesłankami, które mogłyby wskazywać na stosowanie przepisów Ustawy o rachunkowości do wspólnot mieszkaniowych, które wywarły wpływ na powstanie wątpliwości:
1. Kodeks cywilny
Art.331 §1
Do jednostek organizacyjnych niebędących osobami prawnymi, którym ustawa przyznaje zdolność prawną, stosuje się odpowiednio przepisy o osobach prawnych.
2.Ustawa o podatku dochodowym od osób prawnych
Art.1 ust.2
Przepisy ustawy mają również zastosowanie do jednostek organizacyjnych niemających osobowości prawnej, z wyjątkiem spółek niemających osobowości prawnej, z zastrzeżeniem ust. 1 i 3.
Art. 9 ust.1
Podatnicy są obowiązani do prowadzenia ewidencji rachunkowej, zgodnie z od-rębnymi przepisami, w sposób zapewniający określenie wysokości dochodu (straty), podstawy opodatkowania i wysokości należnego podatku za rok podatkowy, a także do uwzględnienia w ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych informacji niezbędnych do obliczenia wysokości odpisów amortyzacyjnych zgodnie z przepisami art. 16a–16m.
3. Ustawa o rachunkowości
Art.2 ust.1
Przepisy ustawy o rachunkowości, zwanej dalej „ustawą”, stosuje się, z zastrzeżeniem ust. 3, do mających siedzibę lub miejsce sprawowania zarządu na teryto-rium Rzeczypospolitej Polskiej:
5) jednostek organizacyjnych niemających osobowości prawnej, z wyjątkiem spółek, o których mowa w pkt 1 i 2;
4. uchylone Rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 18 sierpnia 1998r. w sprawie szczególnych zasad rachunkowości dla niektórych jednostek nie prowadzących działaności gospodarczej (które spowodowało, że istniejące wówczas WM były zobligowane do prowadzenia ewidencji wg UOR, a w latach następnych kontynują te zasady)
§1 pkt.1
Przepisy rozporządzenia stosuje się do niektórych jednostek nie będących spółkami prawa handlowego, nie prowadzących działności gospodarczej, a w szczególności do:
9) wspólnot mieszkaniowych [...]
oraz jego "następca" z dnia 15 listopada 2001r. (również uchylone), gdzie usunięto zapis "wspólnot mieszkaniowych", ale zastosowano otwarty katalog poprzez zastosowanie sformułowania "w szczegolności"
Oraz że większość wspólnot tego wyboru dokonuje uchwałą.
Potem sięgnąć po rozum, który posiada i nie interpretować, że skoro wspólnota nie określiła tego sposobu, to automatycznie powinna prowadzić pełną księgowość. Ponieważ konsekwencje takiego myślenia to absurd i szkodzenie wspólnotom.
Tutaj problem mógł się wziąć tylko z tego, że wspólnota nieopatrznie / nadgorliwie złożyła rocznego CIT-a 8. I że składa go corocznie.
Art.9 ust.1 PDOP mówi o ewidencji rachunkowej zgodnie z odrębnymi przepisami. Jeżeli przychód WM został wygenerowany z nieruchomości wspólnej (np. reklama na elewacji, odsetki z lokaty, itp.) to mieście się to w zakresie ewidencji pozaksięgowej z art.29 ust.1 UWL.
Trzeba zweryfikować dokumenty wewnętrzne WM. I jeżeli istniała ona przed 1 stycznia 2002r. i nie zostało złożone oświadczenie, że zamyka się księgi rachunkowe i zaprowadza ewidencję uproszczoną to jest wysoce prawdopodobne, że konsekwencje wynikające z art.77 UOR stanowią zagrożenie (podstawa Rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 15 listopada 2001r. w sprawie szczególnych zasad rachunkowości dla niektórych jednostek nie prowadzących działaności gospodarczej, którym usunięto bezpośredni zapis o wspólnotach mieszkaniowych)
W mojej opinii zapis "odrębne przepisy" w art.9 ust1 UPDOP mówiący, że ewidencja powinna być prowadzona „zgodnie z odrębnymi przepisami w sposób zapewniający określenie wysokości dochodu (..)” dotyczy UoWL, a nie UoR.
Czy są jakieś aktualne wyroki sądu czy też interpretacje podatkowe stwierdzające, że wspólnoty nie podlegaja UoR?
Po co urząd chce sprawozdanie? Nie pytaj. :bigsmile:
W sprawozdaniu wspólnoty, nie sporządzonym w rygorze UoR, nie ma przecież sposobu obliczenia podatku. Choć urzędnik może kombinować inaczej.
Są to kwestie nieuregulowane, a zapis o ewidencji rachunkowej zgodnie z odrębnymi przepisami jest również niezbyt precyzyjny.
Zarówno Ustawa o własności lokali, jak również Ustawa o rachunkowości nie są podatkotwórcze, zatem wydawać by się mogło, że mogą być równorzędne.
Istotę jednak stanowi to, że WM podatnikiem CIT może być w wyniku wykonywania działań nie mieszczących się w zakresie kosztów zarządu nieruchomością wspólną, a ewidencja pozaksięgowa z art.29 ust.1 UWL ogranicza się jedynie właśnie do tych. Brak jest również precyzyjnych regulacji odnośnie tego czym są czynności zwykłego zarządu. Art.14 UWL określa je w sposób otwarty przez zastosowanie określenia "w szczególności" (również w art.22 ust.3 UWL wyszczególnione czynności wykraczające poza zwykły zarząd pozostały niedopowiedziane poprzez zastosowanie określenia "w szczególności").
Najlepszym rozwiązaniem (praktycznym) jest podjęcie uchwały w sprawie ewidencji rachunkowej jako podatnika podatku dochodowego od osób prawnych (na podstawie PDOP) i określenie, że WM prowadzi księgi rachunkowe (zgodnie z UOR) bądź prowadzi ewidencję przychodów i kosztów na potrzeby podatku CIT na podstawie odrębnych przepisów.
Bo należy pamiętać, że ewidencja pozaksięgowa z art.29 ust.1 UWL nie jest tożsama z ewidencją rachunkową (w tej drugiej nalezy ewidencjonować wszelkie czynności, które wykonywane są poza zarządem nieruchomoscią wspólną; w moim przekonaniu jest to np. nabywanie mediów na potrzeby dostawy do odrębnych lokali, w tym lokali użytkowych, które nie mieszczą się w zakresie czynności zwolnionych na mocy art.17 ust.1 pkt.44 PDOP)
Stanowiska są rozbieżne
http://interpretacja-podatkowa.pl/interpretacja/pokaz/93-podatek-dochodowy-od-osob-prawnych/61044-ewidencja-rachunkowa-ksiegi-rachunkowe-wspolnota-mieszkaniowa.html
http://www.isp-modzelewski.pl/component/content/article?id=632&start=28
http://www.zarzadca.pl/pytania-i-odpowiedzi/70-ksiegowosc/768-czy-wspolnota-mieszkaniowa-stosuje-ustawe-o-rachunkowosci
Reasumując: wspólnota mieszkaniowa nie ma żadnych obowiązków ani podstaw prawnych do tego aby coroczne sprawozdanie zarządu (wraz z jego integralną częścią - sprawozdaniem finansowym), wykonywane było według rygorów UoR.
Gdyby ktokolwiek miał jeszcze jakiekolwiek wątpliwości i bajdurzył o obowiązku prowadzenia rachunkowości we wspólnotach zgodnie z UoR to przytaczam poniższą najświeższą interpretację MF.
http://www.poznajprodukty.gofin.pl/3,zmr,3985,188560,wspolnoty-mieszkaniowe-nie-musza.htm
Natomiast jeżeli WM nie jest jednostką prowadzącą księgi rachunkowe ( 99% nie prowadzi ), to zgodnie z ustawą z dnia 29.09.1994 r. o rachunkowości, nie ma obowiązku po zakończeniu każdego roku podatkowego sporządzać sprawozdania finansowego w rozumieniu tej ustawy.
Dlatego złóż to, co macie przyklapane na zebraniu rocznym. Jak nie masz papieru to pozostaje ci ten wyrok z Gdańska albo dać na mszę, żeby urzędnik się nie zbiesił, że nie dostał papieru.
Skladanie CIT-8 w ogóle bez załącznika to proszenie się o kłopoty. W zasadzie w ogóle składanie tego to kłopoty i zawracanie gitary, ale skoro trzeba?
Dzięki wszystkim za informacje w tym temacie.
Także jakby się uparli, że papiery muszą się inaczej nazywać i być zgodne z UoR, to jeszcze nie stoisz na straconej pozycji.
Zgodnie z art.27 ust.2 PDOP podatnicy obowiązani do sporządzenia sprawozdania finansowego (dopisek: na podstawie odrębnych przepisów, co znajduje potwierdzenie np. w art.15 ust.4b PDOP) przekazują do urzędu skarbowego sprawozdanie wraz z opinią i raportem podmiotu uprawnionego do badania sprawozdań finansowych, w terminie 10 dni od daty zatwierdzenia rocznego sprawozdania finansowego (pomijam dodatkowe uregulowania).
Obowiązek sporządzenia sprawozdania finansowego winika z Ustawy o rachunkowości (składają się na nie bilas, rachunek zysków i strat, informacja dodatkowa (plus inne dla większych jednostek)).
Wspólnoty mieszkaniowe (poprzez swój zarząd bądź zarządcę art.18 ust.1 UWL), które nie stosują ustawy o rachunkowości, są obowiązane do sporządzenia sprawozdania określonego w art.30 ust.1 pkt.2) Ustawy o własności lokali, w którego skład winno wchodzić sprawozdanie finansowe (jego forma nie została nigdzie uregulowana, ale orzecznictwo i literatura są zgodne co do tego, że musi ono zawierać sprawozdanie finansowe). Zatem UWL również może być tym odrębnym przepisem obligującym do sporządzenia sprawozdania finansowego, a co za tym idzie, do złożenia go do US zgodnie z art.27 ust.2 PDOP.
Szanowni Państwo, z całym szacunkiem, ale obowiązek sporządzenia CIT-8 i sprawozdania finanansowego wynika z innych ustaw. PDOP łączy je, gdyż reguluje termin złożenia jednego i drugiego w art.27.
Również obydwa te dokumenty mają ze sobą niewiele wspólnego, prócz jednostki, która obowiązana jest je sporządzać i składać w odpowiednich terminach i urządach.
O ile na podstawie sprawozdania finansowego można sporządzić CIT-8, to z całą pewnością nie da się tego zrobić odwrotnie.
Na podstawie Cita księgowej zrobiłbym sprawozdanie bez problemu, bo prowadzimy równoległe księgowości (ja dla sportu). Księgowa częściej uzgadnia konta ze mną niż ja z nią, także teoretycznie jestem w stanie nawet podkręć na papierze to, co dla US jest zyskiem lub stratą i nikt mi tego nie zweryfikuje. Nawet własna księgowa.
Nadmiar teorii autorowi pytania nie jest do niczego potrzebny, ponieważ nie wiemy co z tym sprawozdaniem zrobi urzędnik. Prawdopodobnie poprosił, bo po prostu go nie ma, a być powinno bo przepis każe. W każdym razie art. 77 obawiać się nie trzeba, papiery składać trzeba.
Tylko drzew szkoda na to wszystko, a ludzie się denerwują.
ps. Jako informację dodatkową załączyłbym orzeczenie z Gdańska. :devil:
Są pewne wydatki, które nie stanowią kosztów uzyskania przychodów (podatkowych), ale stanowią koszt zarządu nieruchomością. Najprostrzy przykład: odsetki budżetowe.
Cała lista wyłączeń z kosztów podatkowych została zawarta w art.16 ust.1 PDOP
...
Interpretacje indywidualne nie stanowią podstawy do stosowania ich przez inne jednostki. Zresztą bardzo często (o zgrozo) są błędne, niemniej jednak chronią wtedy tego podatnika, który takową otrzymał.
Załączam link http://pawelpiskorski.natemat.pl/157877,sad-sadem-a-sprawiedliwosc-musi-byc-po-naszej-fikusowej-stronie
Co prawda nie moge znaleźć linku do artukułu z rp, o którym mowa, ale stanowisko P.Piskorskiego w opisywanej sprawie jest jednoznaczne
Polski system podatkowy jest zbyt skomplikowany żebyśmy się mieli na tym forum tak w niego wgłębiać. 99% tych wyłączeń nie ma prawa wystąpić np. w mojej wspólnocie, więc pisanie o nich raczej nie ma sensu. Czasu na pewno szkoda.
Niemniej jednak nie możemy mylić pojęć jak wynik finansowy i dochód.
Bo o ile dochód jest podatkowy, to od wyniku finansowego nie jesteśmy zobowiązani do zapłaty żadnego podatku To nie jest takie trudne
A czy Twoja interpretacja może być podstawą do stosowania przez wspólnoty?
Liczę również na poznanie stanowiska innych. Znaczy to tyle, że prowadzę dyskusję, co jest podstawą istnienia forów.
Nie nalegam, żeby korzystać z moich wpisów.
Decyzja w sprawie stosowania odpowiednich przepisów należy zawsze do danej jednostki, gdyż to ona ponosi konsekwencje swoich działań i decyzji.
Miło jednak, kiedy zawartość merytoryczna moich postów pomogła chociażby jednej osobie.
Jak nie kijem to pałą ...
A koszty podatkowe z Ustawą o rachunkowości to już zupełnie nie mają nic wspólnego. Nie ogarniasz tematu, ale starasz sią pomądrzyć...
Nowy doklejony: 22.10.15 15:28
I jeszcze należy zauważyć, że pan Minister Finansów w sprytny sposób odpowiedział, że nie mają zastosowania zarówno przepisy ustawy z dnia 29.09.1994 r. o rachunkowości, jak i rozporządzeń wykonawczych do tej ustawy w kwestii kosztów zarządu nieruchomością wspólną oraz zaliczek uiszczanych na pokrycie tych kosztów, a także rozliczeń z innych tytułów na rzecz nieruchomości wspólnej (ewidencja pozaksięgowa).
A co z rozliczeniami na rzecz właścicieli lokali, które nie mają nic wspólnego z nieruchomością wspólną zdefiniowaną w art.3 ust.2 UWL?
(Nieruchomość wspólną stanowi grunt oraz części budynku i urządzenia, które nie służą wyłącznie do użytku właścicieli lokali)
Gdzie winny być ewidencjonowane? Nie są to rozliczenia na rzecz nieruchomości wspólnej, a ustawy nie można stosować rozszerzająco.
Jak sobie WM ustali, to tak będzie ewidencjonować . Nie musi to wskazywać ustawa .
Jeżeli na media właściciele lokali będą mieli odrębne, indywidualne umowy, to takie koszty we wspólnocie w ogóle nie będą istnieć. (np. etażowe gazowe ogrzewanie , wodomierze na klatce schodowej)
Pisałem o tym wczoraj w tym wątku:
Inne dowody na Twoją nieprawdę przytoczył dzisiaj cdn.
Przestań już mącić - albo .....
ty zupełnie mylisz pojęcia.
Czym innym jest przedstawienie sprawozadania na zebraniu, a czym innym jego sporządzenie. Zresztą z treści zaprezentowanej przez ciebie również to wynika. Widziałeś kiedyś dokument, który został jedynie stworzony ustnie? (pominajm kwestie zapisu elektronicznego, bo wtedy jest to dokument elektroniczny)
Sprawozdanie musi być weryfikowalne, nawet dla nieobecnych na zebraniu. A w jaki sposób można byłoby je zweryfikować, gdyby nie było fizycznie istniejącym dokumentem?
Błądzisz.... Sromotnie błądzisz....
Dlatego sąd Gdański przytomnie zauważył że dopuszczalne jest ustne sprawozdanie na zebraniu i że dobrze byłoby, żeby ten dokument jednak był.
Najważniejsze w tym wyroku jest stwierdzenie, że nie musi to być wypasiony bilans zrobiony przez księgowego.
- do Cit- 8 załączamy uproszczony bilans, którego wzór jest w UoR, jak go nie mamy, to dokument sprawozdania finansowego z uchwałą zatwierdzającą, jak tego też nie mamy - to niestety musimy doszkolić urzędnika, któremu w głowie nie pomieści się że osoba prawie prawna może nie mieć takich papierów
- jak dokument podpisze znana urzędnikowi księgowa z renomą, to już połowa sukcesu, ponieważ urzędnik nie będzie się w to wczytywał bo ma lepsze rzeczy do roboty, to działa w małych miejscowościach
- te papiery są zbierane w celach sprawozdawczych, czyli jakaś korzyść z tego składania mają przy najmniej Lasy Państwowe, i GUS ma robotę
Lalunia od tej weryfikacji śmietana się warzy... W twojej teorii wszytko musi wynikać "z papierów"...
odnośnie orzecznictwa trudno dyskutować, bo jest jakie jest, ale proszę, podaję orzeczenie z apelacyjnego http://orzeczenia.katowice.sa.gov.pl/content/$N/151500000002503_V_ACa_000533_2012_Uz_2013-02-08_001
gdzie mowa jest o konieczności weryfikowalności sprawozdania jako narzędzia kontroli zarządu na podstawie art.29 ust.3 UWL, ba, nawet o załączaniu kopii dokumentów stanowiących podstawę do sporządzenia zestawienia przychodów i rozchodów (załącznik sprawozdania), w tym kopii faktur.
Zwolennikiem ustnego sprawozdania jest gecon (vel KubaP), ja wskazałam, że błądzi... Czytaj całość, nie wyrwane z konterkstu wypowiedzi
Argumenty przytoczone przeze mnie w cytowanych interpretacjach działają - wbrew temu, co pisze tu blazejh - w bardzo dużych miastach - po prostu temat "obowiązku dołączania sprawozdań finansowych wspólnot mieszkaniowych" znika i urzędnicy US odpuszczają. Sprawdzone w realu. :bigsmile:
Nowy doklejony: 23.10.15 23:07
gecon: A dlaczego ty gecon robisz to samo? W jakim celu koniecznie na siłę chcesz przekonywać innych (i mnie też) że tylko ty masz rację? Mi to nie jest potrzebne. Mnie nie musisz "uszczęśliwiać na swoją modłę".
Mamy wolny kraj, nie można zamykać ust innym dlatego, że głoszą coś, co ci się nie podoba.
Nie wiedziałem, że od wczoraj zmieniłeś zdanie i trzeba cię przekonywać do już przekonanego. :shocked:
Tak jak w banku. Jeśli urzędniki US o coś wzywa pod rygorem ścięcia głowy, to lepiej mu te papiery zanieść. Nawet jeśli ma je wrzucić tylko do szuflady.
CIT i sprawozdanie finansowe to dwa zupełnie inne dokumenty, sporządzenie których wynika z odrębnych ustaw, a jedynie złożenie ich w US wynika z art.27 PDOP.
Pamiętajmy, urzędnik też człowiek. Do tego nie jest obowiązany do udzielania porad.
Dobrym "narzędziem" jest wystapienie o interpretyację indywidualną. Orzymujemy wtedy "dupokrytkę" (która nie jest akterm prawnym, ale chroni podatnika)