Ustawa o rachunkowości odpowiedzialność karna

MilaMila Użytkownik
witam,

to, że wspólnota musi podlegać ww. Ustawie juz wiadomo. Pozostaje kwestia odpowiedzialności karnej.
Co o tym sądzicie, czy art. 77 ma zastosowanie we wspólnotach?

Komentarze

  • Opcje
    gecongecon Użytkownik
    edytowano listopada -1
    to, że wspólnota musi podlegać ww. Ustawie juz wiadomo.
    Coś takiego - a gdzie to niby wiadomo?
    Na jakiej podstawie wspólnota ma być przedsiębiorstwem (firmą) i prowadzić pełną rachunkowość?
  • Opcje
    KubaPKubaP Użytkownik
    edytowano listopada -1
    [cite] Mila:[/cite]witam,

    to, że wspólnota musi podlegać ww. Ustawie juz wiadomo. Pozostaje kwestia odpowiedzialności karnej.
    Co o tym sądzicie, czy art. 77 ma zastosowanie we wspólnotach?
    a skąd te rewelacje od p.Śleszyńskiej ? jeżdżącej po Polsce i za 4... zł wygłaszającej te herezje ?
  • Opcje
    KrakusKrakus Użytkownik
    edytowano listopada -1
    [cite] Mila:[/cite]witam,

    to, że wspólnota musi podlegać ww. Ustawie juz wiadomo. Pozostaje kwestia odpowiedzialności karnej.
    Co o tym sądzicie, czy art. 77 ma zastosowanie we wspólnotach?

    Moja WM (20 lokali) otrzymała wezwanie z US do złożenia sprawozdania za rok 2014 zgodnie z UoR, grożąc art 77. To jak w końcu jest, wspólnoty podlegają w/w ustawie czy też nie? Trzeba składać sprawozdanie w US? jażeli tak to jak one ma wyglądać? Nadmienię, że corocznie składamy w US CIT-8.
  • Opcje
    blazejhblazejh Użytkownik
    edytowano października 2015
    Nie podlegają ale trafiliście na niedouczonego biurokratę. Widocznie dotąd składaliście CIT-8 bez załączników, lub z takimi, które nie pasują komuś w US, bo nie przypominają tego, co składają osoby prawne zgodnie z ustawą o rachunkowości.

    Urzędnik zawsze napisze "zgodnie z UoR". Ma tak w szymelu w komputerze.
    Co drugi człowiek w US wrzuci wspólnotę do jednego wora ze spółdzielniami.
  • Opcje
    LaluniaLalunia Użytkownik
    edytowano października 2015
    Temat szeroki jak rzeka....
    Fiskus stoi na stanowisku, że to wspólnota mieszkaniowa podejmuje decyzję w jakiej formie bedzie prowadzić ewidencję księgową (rachunkową) na potrzeby rozliczeń podatku dochodowego od osób prawnych.
    Zatem może postanowić, że będą to księgi handlowe regulowane Ustawą o rachunkowości, bądź że będzie to ewidencja uproszczona.
    Nie można jednoznacznie stwierdzić, że dana wspólnota mieszkaniowa podlega bądź nie pod Ustawę o rachunkowości. Trzeba zapoznać się z dokumentami wewnętrznymi.
    Należy również pamiętać, że Ustawa o własnosci lokali narzuca na WM obowiązek prowadzenia ewidencji pozaksięgowej, niemniej jednak dotyczy ona jedynie kosztów zarządu nieruchomością wspólną (art.29 ust.1 UWL), a jak wiadomo, poza kosztami NW wspólnota mieszkaniowa jest nabywcą i dostawcą innych dóbr na potrzeby korzystających z lokali (media, garaż jako odrębny lokal), co już nie mieści się w zakresie kosztów NW.
    ...
    Podam podstawy prawne bedące przesłankami, które mogłyby wskazywać na stosowanie przepisów Ustawy o rachunkowości do wspólnot mieszkaniowych, które wywarły wpływ na powstanie wątpliwości:

    1. Kodeks cywilny
    Art.331 §1
    Do jednostek organizacyjnych niebędących osobami prawnymi, którym ustawa przyznaje zdolność prawną, stosuje się odpowiednio przepisy o osobach prawnych.

    2.Ustawa o podatku dochodowym od osób prawnych
    Art.1 ust.2
    Przepisy ustawy mają również zastosowanie do jednostek organizacyjnych niemających osobowości prawnej, z wyjątkiem spółek niemających osobowości prawnej, z zastrzeżeniem ust. 1 i 3.
    Art. 9 ust.1
    Podatnicy są obowiązani do prowadzenia ewidencji rachunkowej, zgodnie z od-rębnymi przepisami, w sposób zapewniający określenie wysokości dochodu (straty), podstawy opodatkowania i wysokości należnego podatku za rok podatkowy, a także do uwzględnienia w ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych informacji niezbędnych do obliczenia wysokości odpisów amortyzacyjnych zgodnie z przepisami art. 16a–16m.

    3. Ustawa o rachunkowości
    Art.2 ust.1
    Przepisy ustawy o rachunkowości, zwanej dalej „ustawą”, stosuje się, z zastrzeżeniem ust. 3, do mających siedzibę lub miejsce sprawowania zarządu na teryto-rium Rzeczypospolitej Polskiej:
    5) jednostek organizacyjnych niemających osobowości prawnej, z wyjątkiem spółek, o których mowa w pkt 1 i 2;

    4. uchylone Rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 18 sierpnia 1998r. w sprawie szczególnych zasad rachunkowości dla niektórych jednostek nie prowadzących działaności gospodarczej (które spowodowało, że istniejące wówczas WM były zobligowane do prowadzenia ewidencji wg UOR, a w latach następnych kontynują te zasady)
    §1 pkt.1
    Przepisy rozporządzenia stosuje się do niektórych jednostek nie będących spółkami prawa handlowego, nie prowadzących działności gospodarczej, a w szczególności do:
    9) wspólnot mieszkaniowych [...]
    oraz jego "następca" z dnia 15 listopada 2001r. (również uchylone), gdzie usunięto zapis "wspólnot mieszkaniowych", ale zastosowano otwarty katalog poprzez zastosowanie sformułowania "w szczegolności"
  • Opcje
    blazejhblazejh Użytkownik
    edytowano października 2015
    Powyższe przepisy urzędnik zna, właściciel lokalu nie musi. Urzędnik powinien też wiedzieć, że wspólnocie przysługuje określenie zakresu i sposobu prowadzenia przez zarząd lub zarządcę ewidencji pozaksięgowej kosztów zarządu nieruchomością wspólną.

    Oraz że większość wspólnot tego wyboru dokonuje uchwałą.
    Potem sięgnąć po rozum, który posiada i nie interpretować, że skoro wspólnota nie określiła tego sposobu, to automatycznie powinna prowadzić pełną księgowość. Ponieważ konsekwencje takiego myślenia to absurd i szkodzenie wspólnotom.

    Tutaj problem mógł się wziąć tylko z tego, że wspólnota nieopatrznie / nadgorliwie złożyła rocznego CIT-a 8. I że składa go corocznie.
  • Opcje
    LaluniaLalunia Użytkownik
    edytowano października 2015
    Złożenie CIT-8 wcale nie oznacza, że podatnik podlega pod Ustawę o rachunkowości i jest obowiązany prowadzić księgi rachunkowe.

    Art.9 ust.1 PDOP mówi o ewidencji rachunkowej zgodnie z odrębnymi przepisami. Jeżeli przychód WM został wygenerowany z nieruchomości wspólnej (np. reklama na elewacji, odsetki z lokaty, itp.) to mieście się to w zakresie ewidencji pozaksięgowej z art.29 ust.1 UWL.
    Trzeba zweryfikować dokumenty wewnętrzne WM. I jeżeli istniała ona przed 1 stycznia 2002r. i nie zostało złożone oświadczenie, że zamyka się księgi rachunkowe i zaprowadza ewidencję uproszczoną to jest wysoce prawdopodobne, że konsekwencje wynikające z art.77 UOR stanowią zagrożenie (podstawa Rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 15 listopada 2001r. w sprawie szczególnych zasad rachunkowości dla niektórych jednostek nie prowadzących działaności gospodarczej, którym usunięto bezpośredni zapis o wspólnotach mieszkaniowych)
  • Opcje
    KrakusKrakus Użytkownik
    edytowano listopada -1
    Nasza WM istnieje od 2013. Mamy uchwaloną ewidencję pozaksięgową. Od 2014 płacimy podatek (grosze) od lokalu użytkowego (dochód uzyskany z innej DG niż gospodarka ZM). Teraz US domaga sie od nas na podstawie UoR zlożenia sprawozdania.
    W mojej opinii zapis "odrębne przepisy" w art.9 ust1 UPDOP mówiący, że ewidencja powinna być prowadzona „zgodnie z odrębnymi przepisami w sposób zapewniający określenie wysokości dochodu (..)” dotyczy UoWL, a nie UoR.
    Czy są jakieś aktualne wyroki sądu czy też interpretacje podatkowe stwierdzające, że wspólnoty nie podlegaja UoR?
  • Opcje
    blazejhblazejh Użytkownik
    edytowano października 2015
    W związku z tym dostarcz im sprawozdanie finansowe, które żeście uchwalili w marcu br., a US sprawdzi sobie czy są w nim wyszczególnione te grosze odprowadzonych zaliczek na CIT. I załącz im uchwałę o ewidencji pozaksięgowej.

    Po co urząd chce sprawozdanie? Nie pytaj. :bigsmile:
    W sprawozdaniu wspólnoty, nie sporządzonym w rygorze UoR, nie ma przecież sposobu obliczenia podatku. Choć urzędnik może kombinować inaczej.
  • Opcje
    LaluniaLalunia Użytkownik
    edytowano października 2015
    Temat nie jest taki łatwy jakby się mogło wydawać.
    Są to kwestie nieuregulowane, a zapis o ewidencji rachunkowej zgodnie z odrębnymi przepisami jest również niezbyt precyzyjny.
    Zarówno Ustawa o własności lokali, jak również Ustawa o rachunkowości nie są podatkotwórcze, zatem wydawać by się mogło, że mogą być równorzędne.
    Istotę jednak stanowi to, że WM podatnikiem CIT może być w wyniku wykonywania działań nie mieszczących się w zakresie kosztów zarządu nieruchomością wspólną, a ewidencja pozaksięgowa z art.29 ust.1 UWL ogranicza się jedynie właśnie do tych. Brak jest również precyzyjnych regulacji odnośnie tego czym są czynności zwykłego zarządu. Art.14 UWL określa je w sposób otwarty przez zastosowanie określenia "w szczególności" (również w art.22 ust.3 UWL wyszczególnione czynności wykraczające poza zwykły zarząd pozostały niedopowiedziane poprzez zastosowanie określenia "w szczególności").

    Najlepszym rozwiązaniem (praktycznym) jest podjęcie uchwały w sprawie ewidencji rachunkowej jako podatnika podatku dochodowego od osób prawnych (na podstawie PDOP) i określenie, że WM prowadzi księgi rachunkowe (zgodnie z UOR) bądź prowadzi ewidencję przychodów i kosztów na potrzeby podatku CIT na podstawie odrębnych przepisów.
    Bo należy pamiętać, że ewidencja pozaksięgowa z art.29 ust.1 UWL nie jest tożsama z ewidencją rachunkową (w tej drugiej nalezy ewidencjonować wszelkie czynności, które wykonywane są poza zarządem nieruchomoscią wspólną; w moim przekonaniu jest to np. nabywanie mediów na potrzeby dostawy do odrębnych lokali, w tym lokali użytkowych, które nie mieszczą się w zakresie czynności zwolnionych na mocy art.17 ust.1 pkt.44 PDOP)

    Stanowiska są rozbieżne
    http://interpretacja-podatkowa.pl/interpretacja/pokaz/93-podatek-dochodowy-od-osob-prawnych/61044-ewidencja-rachunkowa-ksiegi-rachunkowe-wspolnota-mieszkaniowa.html
    http://www.isp-modzelewski.pl/component/content/article?id=632&start=28
    http://www.zarzadca.pl/pytania-i-odpowiedzi/70-ksiegowosc/768-czy-wspolnota-mieszkaniowa-stosuje-ustawe-o-rachunkowosci
  • Opcje
    gecongecon Użytkownik
    edytowano października 2015
    Krakus: Czy są jakieś aktualne wyroki sądu czy też interpretacje podatkowe stwierdzające, że wspólnoty nie podlegaja UoR?
    Jest tego trochę, o chociażby:
    " ...Nie ma w związku z tym przeszkód, aby sprawozdanie to przedstawiono np. tylko ustnie przez jednego z członków zarządu czy nawet osobę przez zarząd do tego upoważnioną. Istotne jest tylko, aby zarząd wyraził w każdy dostępny sposób wolę uznania tego dokumentu za własny.
    Bezzasadny jest zatem zarzut, że sprawozdanie (finansowe) za rok 2011 zostało przedstawione w postaci zestawienia kosztów i przychodów a nie sprawozdania finansowego określonego w ustawie o rachunkowości..." - Wyrok Sądu Okręgowego w Gdańsku z dnia 05.11.2013 roku sygn.akt I C 29/13
    http://www.baltic-management.pl/aktualnosci-szczegoly-13.html

    Reasumując: wspólnota mieszkaniowa nie ma żadnych obowiązków ani podstaw prawnych do tego aby coroczne sprawozdanie zarządu (wraz z jego integralną częścią - sprawozdaniem finansowym), wykonywane było według rygorów UoR.
    Gdyby ktokolwiek miał jeszcze jakiekolwiek wątpliwości i bajdurzył o obowiązku prowadzenia rachunkowości we wspólnotach zgodnie z UoR to przytaczam poniższą najświeższą interpretację MF.
    "...Wspólnoty mieszkaniowe nie muszą prowadzić ksiąg rachunkowych – wyjaśnienie MF
    W Zeszytach Metodycznych Rachunkowości wielokrotnie wskazywaliśmy (ostatnio w ZMR nr 1 z 1 stycznia 2015 r.), iż wspólnota mieszkaniowa nie ma obowiązku prowadzenia ksiąg rachunkowych zgodnie z ustawą o rachunkowości. Naszym zdaniem przez ewidencję pozaksięgową, którą zobowiązane są prowadzić wspólnoty mieszkaniowe na podstawie art. 29 ustawy o własności lokali, rozumie się generalnie ewidencję inną niż księgi rachunkowe. Każda wspólnota powinna sama ustanowić zasady i sposób jej prowadzenia. Podejmując taką decyzję może zdecydować, że będą to księgi rachunkowe prowadzone zgodnie z przepisami o rachunkowości (jest to prawo, a nie obowiązek). Nie ma również przeszkód, aby wspólnota mieszkaniowa prowadziła księgi rachunkowe w sposób uproszczony przewidziany dla jednostek mikro.
    W związku z licznymi pytaniami Czytelników nadsyłanymi do naszego Wydawnictwa zwróciliśmy się do Ministerstwa Finansów o wyjaśnienie czy na podstawie art. 2 ust. 1 pkt 5 ustawy o rachunkowości wspólnoty mieszkaniowe, jako jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, muszą obowiązkowo prowadzić księgi rachunkowe zgodnie z przepisami ustawy o rachunkowości? Jeżeli tak to czy mogą stosować uproszczenia dla jednostek mikro?
    Wspólnoty mieszkaniowe nie muszą prowadzić ksiąg rachunkowych...
    W odpowiedzi na nasze pytanie Ministerstwo Finansów w piśmie z 27 kwietnia 2015 r., wyjaśniło m.in.: "(...) zgodnie z art. 29 ust. 1 ustawy z dnia 24 czerwca 1994 r. o własności lokali wspólnoty mieszkaniowe mają obowiązek prowadzić określoną przez siebie ewidencję pozaksięgową kosztów zarządu nieruchomością wspólną oraz zaliczek uiszczanych na pokrycie tych kosztów, a także rozliczeń z innych tytułów na rzecz nieruchomości wspólnej. Z uwagi na fakt, że ewidencja ta ma charakter ewidencji pozaksięgowej - z punktu widzenia prawa bilansowego - nie mają tu zastosowania zarówno przepisy ustawy z dnia 29.09.1994 r. o rachunkowości, jak i rozporządzeń wykonawczych do tej ustawy.
    Podsumowując: Z treści zaprezentowanych przez Ministerstwo Finansów wyjaśnień wynika, że wspólnoty mieszkaniowe nie mają ustawowego obowiązku prowadzenia ksiąg rachunkowych. Mogą prowadzić je na zasadach dobrowolności. Jeżeli natomiast podejmą decyzję o prowadzeniu ksiąg rachunkowych mogą zastosować uproszczenia przewidziane dla jednostek mikro.
    Zeszyty Metodyczne Rachunkowości
    nr 10 (394) z dnia 20.05.2015 ..."
    http://www.poznajprodukty.gofin.pl/3,zmr,3985,188560,wspolnoty-mieszkaniowe-nie-musza.htm
    Komentarz edytowany gecon
  • Opcje
    blazejhblazejh Użytkownik
    edytowano października 2015
    Nieopacznie napisałem że CIt-8 złożyliście nieopatrznie. Wspólnota, widzę nie jest zwolniona z obowiązku składania tej deklaracji. Moim zdaniem powinna. Pewnie dlatego nasza księgowa składa i wasza też.

    Natomiast jeżeli WM nie jest jednostką prowadzącą księgi rachunkowe ( 99% nie prowadzi ), to zgodnie z ustawą z dnia 29.09.1994 r. o rachunkowości, nie ma obowiązku po zakończeniu każdego roku podatkowego sporządzać sprawozdania finansowego w rozumieniu tej ustawy.

    Dlatego złóż to, co macie przyklapane na zebraniu rocznym. Jak nie masz papieru to pozostaje ci ten wyrok z Gdańska albo dać na mszę, żeby urzędnik się nie zbiesił, że nie dostał papieru.

    Skladanie CIT-8 w ogóle bez załącznika to proszenie się o kłopoty. W zasadzie w ogóle składanie tego to kłopoty i zawracanie gitary, ale skoro trzeba?
  • Opcje
    KrakusKrakus Użytkownik
    edytowano listopada -1
    [cite] blazejh:[/cite]Dlatego złóż to, co macie przyklapane na zebraniu rocznym.
    Tak zrobię.
    Dzięki wszystkim za informacje w tym temacie.
  • Opcje
    blazejhblazejh Użytkownik
    edytowano listopada -1
    Moja księgowa do CIT-8 załączyła Rachunek zysków i strat oraz niezwykle uproszczony bilans mieszczący się na A4. Wszystkie te same kwoty mamy też w moim sprawozdaniu finansowym dla wspólnoty. Teoretycznie cita można przerobić w sprawozdanie i na odwrót. Trzeba tylko wiedzieć co jak się nazywa. Widzę to na mojej wspólnocie, gdzie księgowość prowadzimy na dwie ręce.

    Także jakby się uparli, że papiery muszą się inaczej nazywać i być zgodne z UoR, to jeszcze nie stoisz na straconej pozycji.
  • Opcje
    LaluniaLalunia Użytkownik
    edytowano października 2015
    CIT-8 to zeznanie podatkowe, u podstaw którego leży Ustawa o podatku dochodowym. Wykazuje się w nim wysokość dochodu (stratę) jednostki (oraz zobowiązanie podatkowe) i zgodnie z art.27 ust.1 PDOP składa się je do końca trzeciego miesiąca roku następnego.

    Zgodnie z art.27 ust.2 PDOP podatnicy obowiązani do sporządzenia sprawozdania finansowego (dopisek: na podstawie odrębnych przepisów, co znajduje potwierdzenie np. w art.15 ust.4b PDOP) przekazują do urzędu skarbowego sprawozdanie wraz z opinią i raportem podmiotu uprawnionego do badania sprawozdań finansowych, w terminie 10 dni od daty zatwierdzenia rocznego sprawozdania finansowego (pomijam dodatkowe uregulowania).
    Obowiązek sporządzenia sprawozdania finansowego winika z Ustawy o rachunkowości (składają się na nie bilas, rachunek zysków i strat, informacja dodatkowa (plus inne dla większych jednostek)).
    Wspólnoty mieszkaniowe (poprzez swój zarząd bądź zarządcę art.18 ust.1 UWL), które nie stosują ustawy o rachunkowości, są obowiązane do sporządzenia sprawozdania określonego w art.30 ust.1 pkt.2) Ustawy o własności lokali, w którego skład winno wchodzić sprawozdanie finansowe (jego forma nie została nigdzie uregulowana, ale orzecznictwo i literatura są zgodne co do tego, że musi ono zawierać sprawozdanie finansowe). Zatem UWL również może być tym odrębnym przepisem obligującym do sporządzenia sprawozdania finansowego, a co za tym idzie, do złożenia go do US zgodnie z art.27 ust.2 PDOP.

    Szanowni Państwo, z całym szacunkiem, ale obowiązek sporządzenia CIT-8 i sprawozdania finanansowego wynika z innych ustaw. PDOP łączy je, gdyż reguluje termin złożenia jednego i drugiego w art.27.
    Również obydwa te dokumenty mają ze sobą niewiele wspólnego, prócz jednostki, która obowiązana jest je sporządzać i składać w odpowiednich terminach i urządach.
    O ile na podstawie sprawozdania finansowego można sporządzić CIT-8, to z całą pewnością nie da się tego zrobić odwrotnie.
  • Opcje
    blazejhblazejh Użytkownik
    edytowano października 2015
    Z innych ustaw, ale kwoty w obydwu papierach są te same. Z punktu widzenia wspólnoty w Cit są tylko głupio ponazywane. Już pisałem: nadwyżka naliczeń nad kosztami to "zysk" a odwrotnie mamy "stratę".
    Na podstawie Cita księgowej zrobiłbym sprawozdanie bez problemu, bo prowadzimy równoległe księgowości (ja dla sportu). Księgowa częściej uzgadnia konta ze mną niż ja z nią, także teoretycznie jestem w stanie nawet podkręć na papierze to, co dla US jest zyskiem lub stratą i nikt mi tego nie zweryfikuje. Nawet własna księgowa.

    Nadmiar teorii autorowi pytania nie jest do niczego potrzebny, ponieważ nie wiemy co z tym sprawozdaniem zrobi urzędnik. Prawdopodobnie poprosił, bo po prostu go nie ma, a być powinno bo przepis każe. W każdym razie art. 77 obawiać się nie trzeba, papiery składać trzeba.
    Tylko drzew szkoda na to wszystko, a ludzie się denerwują.

    ps. Jako informację dodatkową załączyłbym orzeczenie z Gdańska. :devil:
  • Opcje
    cdncdn Użytkownik
    edytowano listopada -1
    Lalunia:
    Zatem UWL również może być tym odrębnym przepisem obligującym do sporządzenia sprawozdania finansowego, a co za tym idzie, do złożenia go do US zgodnie z art.27 ust.2 PDOP.
    Izby Skarbowe uważają inaczej.
    Wspólnoty nie mają obowiązku składania we właściwym urzędzie skarbowym sprawozdań finansowych, wymienionych w ustawie o rachunkowości.

    Interpretacja z Izby Skarbowej w Gdańsku, sygnatura BI/005-0118/05
    https://www.poradaprawna.pl/index.php/interpretacje/73098/bi-005-0118-05
    Wspólnoty Mieszkaniowe nie podlegają ustawie o rachunkowości i nie ciąży na nich obowiązek składania rocznego sprawozdania finansowego, z zastrzeżeniem jednak zawartym w art. 9 ust. 1 w/w ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, że ewidencja prowadzona przez podatnika ma zapewniać określenie wysokości dochodu (straty), podstawy opodatkowania i wysokości należnego podatku za dany rok podatkowy.

    Interpretacja z Drugiego Urzędu Skarbowego w Kielcach (sygnatura OG-005/6/PDI-/9/2004).
    http://e-prawnik.pl/biznes/interpretacje-podatkowe/og-0056pdi-92004.html
    Wspólnota Mieszkaniowa nie podlega ustawie o rachunkowości i nie ciąży na niej obowiązek składania rocznego sprawozdania finansowego. Wspólnota mieszkaniowa prowadzi ewidencję pozaksięgową kosztów zarządu nieruchomością wspólną oraz zaliczek uiszczanych na pokrycie tych kosztów. Specyfika działalności Wspólnoty polega na przyjmowaniu zaliczkowych wpłat na pokrycie kosztów: zarządzania i eksploatacji, świadczeń (media) oraz funduszu remontowego. Podstawę działań Wnioskodawcy stanowi jedynie gromadzenie środków i odpowiednie nimi dysponowanie w zakresie gospodarki zasobami mieszkaniowymi.

    Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Łodzi (sygnatura IPTPP2/443-557/11-6/JN)
    http://e-prawnik.pl/biznes/interpretacje-podatkowe/iptpp2443-55711-6jn-1.html
  • Opcje
    LaluniaLalunia Użytkownik
    edytowano października 2015
    blazejh napisał:
    Z innych ustaw, ale kwoty w obydwu papierach są te same [...]
    Nieprawda :) Wynik finansowy (SF) nie musi wcale być równy dochodowi (CIT).
    Są pewne wydatki, które nie stanowią kosztów uzyskania przychodów (podatkowych), ale stanowią koszt zarządu nieruchomością. Najprostrzy przykład: odsetki budżetowe.
    Cała lista wyłączeń z kosztów podatkowych została zawarta w art.16 ust.1 PDOP
    ...
    Interpretacje indywidualne nie stanowią podstawy do stosowania ich przez inne jednostki. Zresztą bardzo często (o zgrozo) są błędne, niemniej jednak chronią wtedy tego podatnika, który takową otrzymał.
    Załączam link http://pawelpiskorski.natemat.pl/157877,sad-sadem-a-sprawiedliwosc-musi-byc-po-naszej-fikusowej-stronie
    Co prawda nie moge znaleźć linku do artukułu z rp, o którym mowa, ale stanowisko P.Piskorskiego w opisywanej sprawie jest jednoznaczne
  • Opcje
    blazejhblazejh Użytkownik
    edytowano listopada -1
    Również rozjadę się z księgową jak zaproszę dzielnicowego na obiad na koszt wspólnoty, zapłacę odsetki karne od kredytu wspólnoty, wspólnota zapłaci karę komornikowi bo nie płaciła za ciepło, wspólnota wyda kasę na notariusza jeśliby zakupiła działkę. Albo zapłaciła za coś tam w razie, gdyby otrzymała dotację na coś tam ze środków europejskich.

    Polski system podatkowy jest zbyt skomplikowany żebyśmy się mieli na tym forum tak w niego wgłębiać. 99% tych wyłączeń nie ma prawa wystąpić np. w mojej wspólnocie, więc pisanie o nich raczej nie ma sensu. Czasu na pewno szkoda.
  • Opcje
    LaluniaLalunia Użytkownik
    edytowano listopada -1
    Nie tyle system podatkowy, co brak transparentności w sprawie wspólnot mieszkaniowych.

    Niemniej jednak nie możemy mylić pojęć jak wynik finansowy i dochód.
    Bo o ile dochód jest podatkowy, to od wyniku finansowego nie jesteśmy zobowiązani do zapłaty żadnego podatku :) To nie jest takie trudne
  • Opcje
    cdncdn Użytkownik
    edytowano listopada -1
    Lalunia:
    Interpretacje indywidualne nie stanowią podstawy do stosowania ich przez inne jednostki.
    Tak samo, jak orzecznictwo sądowe. I co z tego?
    A czy Twoja interpretacja może być podstawą do stosowania przez wspólnoty?
  • Opcje
    LaluniaLalunia Użytkownik
    edytowano października 2015
    Ja nie udzielam porad/interpretacji. Przedstawiam swoje stanowisko, popieram je konkretnymi uregulowaniam prawnymi.
    Liczę również na poznanie stanowiska innych. Znaczy to tyle, że prowadzę dyskusję, co jest podstawą istnienia forów.
    Nie nalegam, żeby korzystać z moich wpisów.
    Decyzja w sprawie stosowania odpowiednich przepisów należy zawsze do danej jednostki, gdyż to ona ponosi konsekwencje swoich działań i decyzji.
    Miło jednak, kiedy zawartość merytoryczna moich postów pomogła chociażby jednej osobie.
  • Opcje
    KubaPKubaP Użytkownik
    edytowano października 2015
    "...Wspólnoty mieszkaniowe nie muszą prowadzić ksiąg rachunkowych – wyjaśnienie MF

    W Zeszytach Metodycznych Rachunkowości wielokrotnie wskazywaliśmy (ostatnio w ZMR nr 1 z 1 stycznia 2015 r.), iż wspólnota mieszkaniowa nie ma obowiązku prowadzenia ksiąg rachunkowych zgodnie z ustawą o rachunkowości. Naszym zdaniem przez ewidencję pozaksięgową, którą zobowiązane są prowadzić wspólnoty mieszkaniowe na podstawie art. 29 ustawy o własności lokali, rozumie się generalnie ewidencję inną niż księgi rachunkowe. Każda wspólnota powinna sama ustanowić zasady i sposób jej prowadzenia. Podejmując taką decyzję może zdecydować, że będą to księgi rachunkowe prowadzone zgodnie z przepisami o rachunkowości (jest to prawo, a nie obowiązek). Nie ma również przeszkód, aby wspólnota mieszkaniowa prowadziła księgi rachunkowe w sposób uproszczony przewidziany dla jednostek mikro.

    W związku z licznymi pytaniami Czytelników nadsyłanymi do naszego Wydawnictwa zwróciliśmy się do Ministerstwa Finansów o wyjaśnienie czy na podstawie art. 2 ust. 1 pkt 5 ustawy o rachunkowości wspólnoty mieszkaniowe, jako jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, muszą obowiązkowo prowadzić księgi rachunkowe zgodnie z przepisami ustawy o rachunkowości? Jeżeli tak to czy mogą stosować uproszczenia dla jednostek mikro?
    Wspólnoty mieszkaniowe nie muszą prowadzić ksiąg rachunkowych...

    W odpowiedzi na nasze pytanie Ministerstwo Finansów w piśmie z 27 kwietnia 2015 r., wyjaśniło m.in.: "(...) zgodnie z art. 29 ust. 1 ustawy z dnia 24 czerwca 1994 r. o własności lokali wspólnoty mieszkaniowe mają obowiązek prowadzić określoną przez siebie ewidencję pozaksięgową kosztów zarządu nieruchomością wspólną oraz zaliczek uiszczanych na pokrycie tych kosztów, a także rozliczeń z innych tytułów na rzecz nieruchomości wspólnej. Z uwagi na fakt, że ewidencja ta ma charakter ewidencji pozaksięgowej - z punktu widzenia prawa bilansowego - nie mają tu zastosowania zarówno przepisy ustawy z dnia 29.09.1994 r. o rachunkowości, jak i rozporządzeń wykonawczych do tej ustawy.

    Podsumowując: Z treści zaprezentowanych przez Ministerstwo Finansów wyjaśnień wynika, że wspólnoty mieszkaniowe nie mają ustawowego obowiązku prowadzenia ksiąg rachunkowych.
    Mogą prowadzić je na zasadach dobrowolności.
    Jeżeli natomiast podejmą decyzję o prowadzeniu ksiąg rachunkowych mogą zastosować uproszczenia przewidziane dla jednostek mikro.

    Zeszyty Metodyczne Rachunkowości
    nr 10 (394) z dnia 20.05.2015 ..."

    http://www.poznajprodukty.gofin.pl/3,zmr,3985,188560,wspolnoty-mieszkaniowe-nie-musza.htm


    Jak nie kijem to pałą ...

    Nieprawda :) Wynik finansowy (SF) nie musi wcale być równy dochodowi (CIT).
    Są pewne wydatki, które nie stanowią kosztów uzyskania przychodów (podatkowych), ale stanowią koszt zarządu nieruchomością. Najprostrzy przykład: odsetki budżetowe.
    Cała lista wyłączeń z kosztów podatkowych została zawarta w art.16 ust.1 PDOP
  • Opcje
    LaluniaLalunia Użytkownik
    edytowano października 2015
    dużo wcześniej na tym forum napisałm, że:
    Temat szeroki jak rzeka....
    Fiskus stoi na stanowisku, że to wspólnota mieszkaniowa podejmuje decyzję w jakiej formie bedzie prowadzić ewidencję księgową (rachunkową) na potrzeby rozliczeń podatku dochodowego od osób prawnych[...]
    (...)
    A koszty podatkowe z Ustawą o rachunkowości to już zupełnie nie mają nic wspólnego. Nie ogarniasz tematu, ale starasz sią pomądrzyć...

    Nowy doklejony: 22.10.15 15:28
    I jeszcze należy zauważyć, że pan Minister Finansów w sprytny sposób odpowiedział, że nie mają zastosowania zarówno przepisy ustawy z dnia 29.09.1994 r. o rachunkowości, jak i rozporządzeń wykonawczych do tej ustawy w kwestii kosztów zarządu nieruchomością wspólną oraz zaliczek uiszczanych na pokrycie tych kosztów, a także rozliczeń z innych tytułów na rzecz nieruchomości wspólnej (ewidencja pozaksięgowa).
    A co z rozliczeniami na rzecz właścicieli lokali, które nie mają nic wspólnego z nieruchomością wspólną zdefiniowaną w art.3 ust.2 UWL?
    (Nieruchomość wspólną stanowi grunt oraz części budynku i urządzenia, które nie służą wyłącznie do użytku właścicieli lokali)
    Gdzie winny być ewidencjonowane? Nie są to rozliczenia na rzecz nieruchomości wspólnej, a ustawy nie można stosować rozszerzająco.
    Komentarz edytowany admin
  • Opcje
    KubaPKubaP Użytkownik
    edytowano października 2015
    (...) nie ma dwóch takich samych wspólnot . Każda się rządzi na swój sposób i wg własnego uznania (uchwały właścicieli lokali)
    A co z rozliczeniami na rzecz właścicieli lokali, które nie mają nic wspólnego z nieruchomością wspólną zdefiniowaną w art.3 ust.2 UWL?
    (Nieruchomość wspólną stanowi grunt oraz części budynku i urządzenia, które nie służą wyłącznie do użytku właścicieli lokali)
    Gdzie winny być ewidencjonowane? Nie są to rozliczenia na rzecz nieruchomości wspólnej, a ustawy nie można stosować rozszerzająco.
    [b] Art. 13. [/b] UoWL
    1. [b]Właściciel ponosi wydatki związane z utrzymaniem jego lokalu[/b], jest obowiązany utrzymywać swój lokal w należytym stanie, przestrzegać porządku domowego, [b]uczestniczyć w kosztach zarządu związanych z utrzymaniem nieruchomości wspólnej[/b], korzystać z niej w sposób nie utrudniający korzystania przez innych współwłaścicieli oraz współdziałać z nimi w ochronie wspólnego dobra.
    
    Jak sobie WM ustali, to tak będzie ewidencjonować . Nie musi to wskazywać ustawa .
    Jeżeli na media właściciele lokali będą mieli odrębne, indywidualne umowy, to takie koszty we wspólnocie w ogóle nie będą istnieć. (np. etażowe gazowe ogrzewanie , wodomierze na klatce schodowej)
    Komentarz edytowany admin
  • Opcje
    gecongecon Użytkownik
    edytowano października 2015
    Lalunia: sprawozdanie finansowe (jego forma nie została nigdzie uregulowana, ale orzecznictwo i literatura są zgodne co do tego, że musi ono zawierać sprawozdanie finansowe). Zatem UWL również może być tym odrębnym przepisem obligującym do sporządzenia sprawozdania finansowego, a co za tym idzie, do złożenia go do US zgodnie z art.27 ust.2 PDOP.
    Nieprawda i to szkodliwa bo wprowadzająca w błąd powodując wymierne i niewymierne szkody.
    Pisałem o tym wczoraj w tym wątku:
    " ...Nie ma w związku z tym przeszkód, aby sprawozdanie to przedstawiono np. tylko ustnie przez jednego z członków zarządu czy nawet osobę przez zarząd do tego upoważnioną. Istotne jest tylko, aby zarząd wyraził w każdy dostępny sposób wolę uznania tego dokumentu za własny.
    Bezzasadny jest zatem zarzut, że sprawozdanie (finansowe) za rok 2011 zostało przedstawione w postaci zestawienia kosztów i przychodów a nie sprawozdania finansowego określonego w ustawie o rachunkowości..." - Wyrok Sądu Okręgowego w Gdańsku z dnia 05.11.2013 roku sygn.akt I C 29/13 http://www.baltic-management.pl/aktualnosci-szczegoly-13.html

    Inne dowody na Twoją nieprawdę przytoczył dzisiaj cdn.
    Przestań już mącić - albo .....
    Komentarz edytowany admin
  • Opcje
    LaluniaLalunia Użytkownik
    edytowano listopada -1
    gecon,
    ty zupełnie mylisz pojęcia.
    Czym innym jest przedstawienie sprawozadania na zebraniu, a czym innym jego sporządzenie. Zresztą z treści zaprezentowanej przez ciebie również to wynika.
    [...]Istotne jest tylko, aby zarząd wyraził w każdy dostępny sposób wolę uznania tego dokumentu za własny[...]
    Widziałeś kiedyś dokument, który został jedynie stworzony ustnie? (pominajm kwestie zapisu elektronicznego, bo wtedy jest to dokument elektroniczny)
    Sprawozdanie musi być weryfikowalne, nawet dla nieobecnych na zebraniu. A w jaki sposób można byłoby je zweryfikować, gdyby nie było fizycznie istniejącym dokumentem?
    Błądzisz.... Sromotnie błądzisz....
  • Opcje
    blazejhblazejh Użytkownik
    edytowano października 2015
    Niektórym wspólnotom jeden osobny dokument ze sprawozdaniem finansowym w ogóle nie jest potrzebny, więc go po prostu nie robią. Czasem nie ma komu tego robić.
    Dlatego sąd Gdański przytomnie zauważył że dopuszczalne jest ustne sprawozdanie na zebraniu i że dobrze byłoby, żeby ten dokument jednak był.

    Najważniejsze w tym wyroku jest stwierdzenie, że nie musi to być wypasiony bilans zrobiony przez księgowego.
  • Opcje
    LaluniaLalunia Użytkownik
    edytowano listopada -1
    Musi to być taki dokument, który właściciele lokali będą uznawać za poprawny, zgodny z ustaleniami i weryfikowalny. I powinien być dołączony do uchwały w sprawie jego przyjęcia.
  • Opcje
    blazejhblazejh Użytkownik
    edytowano listopada -1
    Wczoraj miałem okazję wypytać kontrolerkę z US, która niestety nigdy nie kontrolowała wspólnot. Więcej się domyśla, niż wie na pewno, ale wnioski z rozmowy byłyby takie:

    - do Cit- 8 załączamy uproszczony bilans, którego wzór jest w UoR, jak go nie mamy, to dokument sprawozdania finansowego z uchwałą zatwierdzającą, jak tego też nie mamy - to niestety musimy doszkolić urzędnika, któremu w głowie nie pomieści się że osoba prawie prawna może nie mieć takich papierów

    - jak dokument podpisze znana urzędnikowi księgowa z renomą, to już połowa sukcesu, ponieważ urzędnik nie będzie się w to wczytywał bo ma lepsze rzeczy do roboty, to działa w małych miejscowościach

    - te papiery są zbierane w celach sprawozdawczych, czyli jakaś korzyść z tego składania mają przy najmniej Lasy Państwowe, i GUS ma robotę
  • Opcje
    KubaPKubaP Użytkownik
    edytowano października 2015
    [cite] Lalunia:[/cite]Musi to być taki dokument, który właściciele lokali będą uznawać za poprawny, zgodny z ustaleniami i weryfikowalny.
    I powinien być dołączony do uchwały w sprawie jego przyjęcia.
    [cite] blazejh:[/cite]Dlatego sąd Gdański przytomnie zauważył że dopuszczalne jest ustne sprawozdanie na zebraniu i że dobrze byłoby, żeby ten dokument jednak był.
    Najważniejsze w tym wyroku jest stwierdzenie, że nie musi to być wypasiony bilans zrobiony przez księgowego.
    Jak ustne sprawozdanie można dołączyć do uchwały?
    Lalunia od tej weryfikacji śmietana się warzy...:wink: W twojej teorii wszytko musi wynikać "z papierów"...
  • Opcje
    LaluniaLalunia Użytkownik
    edytowano października 2015
    KubaP
    odnośnie orzecznictwa trudno dyskutować, bo jest jakie jest, ale proszę, podaję orzeczenie z apelacyjnego http://orzeczenia.katowice.sa.gov.pl/content/$N/151500000002503_V_ACa_000533_2012_Uz_2013-02-08_001
    gdzie mowa jest o konieczności weryfikowalności sprawozdania jako narzędzia kontroli zarządu na podstawie art.29 ust.3 UWL, ba, nawet o załączaniu kopii dokumentów stanowiących podstawę do sporządzenia zestawienia przychodów i rozchodów (załącznik sprawozdania), w tym kopii faktur.

    Zwolennikiem ustnego sprawozdania jest gecon (vel KubaP), ja wskazałam, że błądzi... Czytaj całość, nie wyrwane z konterkstu wypowiedzi
  • Opcje
    cdncdn Użytkownik
    edytowano listopada -1
    to działa w małych miejscowościach
    To rzeczywiście niedouczona urzędniczka była. To nie jest kwestia, czy księgowa jest z renomą dużą, czy małą (też mi powód dla zmiany stanowiska US...).

    Argumenty przytoczone przeze mnie w cytowanych interpretacjach działają - wbrew temu, co pisze tu blazejh - w bardzo dużych miastach - po prostu temat "obowiązku dołączania sprawozdań finansowych wspólnot mieszkaniowych" znika i urzędnicy US odpuszczają. Sprawdzone w realu. :bigsmile:

    Nowy doklejony: 23.10.15 23:07
    gecon:
    W końcu masz takie prawo tylko w jakim celu koniecznie na siłę chcesz przekonywać innych (i mnie też) że tylko ty masz rację? Mi to nie jest potrzebne. Mnie nie musisz "uszczęśliwiać na swoją modłę".
    Pajacowanie to do tej pory była domena też kogoś innego.
    A dlaczego ty gecon robisz to samo? W jakim celu koniecznie na siłę chcesz przekonywać innych (i mnie też) że tylko ty masz rację? Mi to nie jest potrzebne. Mnie nie musisz "uszczęśliwiać na swoją modłę".

    Mamy wolny kraj, nie można zamykać ust innym dlatego, że głoszą coś, co ci się nie podoba.
  • Opcje
    gecongecon Użytkownik
    edytowano listopada -1
    cdn: W jakim celu koniecznie na siłę chcesz przekonywać innych (i mnie też)
    Całkowicie błędny wniosek - dość jasno wynika z moich wpisów że nikogo nie przekonuję lecz tylko prostuję niezgodne z prawem interpretacje innego użytkownika.
    Lalunia: ...do złożenia go do US zgodnie z art.27 ust.2 PDOP.
    cdn: Izby Skarbowe uważają inaczej.
    Wspólnoty nie mają obowiązku składania we właściwym urzędzie skarbowym sprawozdań finansowych, wymienionych w ustawie o rachunkowości.
    Nie wiedziałem, że od wczoraj zmieniłeś zdanie i trzeba cię przekonywać do już przekonanego. :confused::shocked::confused:
  • Opcje
    cdncdn Użytkownik
    edytowano listopada -1
    Nie zmieniłem zdania co do twojej rzekomej nieomylności - ona nadal jest rzekoma.
  • Opcje
    blazejhblazejh Użytkownik
    edytowano listopada -1
    Obowiązek donoszenia do US sprawozdań i załączania ich do CIT-8 przez wszystkie wspólnoty, sam w sobie, jest nielichą bzdurą. Dodatkowo odpowiednie przepisy pochodzą z dwóch rożnych ustaw, z których urzędnicy znają swoją, a wspólnoty swoją. A wypadałoby znać obydwie i najlepiej jeszcze wyrok. W różnych miejscach musi więc różnie to wyglądać.
    Tak jak w banku. Jeśli urzędniki US o coś wzywa pod rygorem ścięcia głowy, to lepiej mu te papiery zanieść. Nawet jeśli ma je wrzucić tylko do szuflady.
  • Opcje
    LaluniaLalunia Użytkownik
    edytowano listopada -1
    Błagam, nie piszcie, że obowiązki względen fiskusa zależą od wielkości miasta bądź od wymagań urzędników. Obowiązki są take same w całej RP.
    CIT i sprawozdanie finansowe to dwa zupełnie inne dokumenty, sporządzenie których wynika z odrębnych ustaw, a jedynie złożenie ich w US wynika z art.27 PDOP.
    Pamiętajmy, urzędnik też człowiek. Do tego nie jest obowiązany do udzielania porad.

    Dobrym "narzędziem" jest wystapienie o interpretyację indywidualną. Orzymujemy wtedy "dupokrytkę" ;) (która nie jest akterm prawnym, ale chroni podatnika)
Aby napisać komentarz, musisz się zalogować lub zarejestrować.