opłata za śmieci
h.gozdzicki
Użytkownik
Urząd Miejski wezwał Zarząd Wspólnoty do podpisania deklaracji śmieciowej za wszystkich właścicieli. Zamierza również obciążać Zarząd Wspólnoty opłatą za wszystkich właścicieli lokali. Czy taka sytuacja jest zgodna z prawem. Uważam,że każdy właściciel lokalu powinien sam decydować. Zarząd Wspólnoty może podpisać deklarację tylko za części wspólne.
Aby napisać komentarz, musisz się zalogować lub zarejestrować.
Komentarze
Niestety nie jesteś na czasie z tym prawem.
Od lutego ten paragraf ma inne brzmienie a więc to co Ty napisałeś nie jest prawdą.
Kto we wspólnocie zdolny jest za wspólnotę dokonać opłat? Zdaje się, że zarząd jest reprezentantem wspólnoty.
To on ma obowiązek złożenia zbiorczej deklaracji zgodnej z uchwałą Rady Gminy na podstawie oświadczeń złożonych do Zarządu WM przez użytkowników lokali.
Nie ma znaczenia czy to zrobi właściciel lokalu czy najemca lokalu/ użytkownik.
Nie do końca prawda bo nowelizacja ustawy obowiązki właściciela nakłada na wspólnotę mieszkaniową a nie na jej zarząd.
Władzą najwyższa we WM jest zebranie właścicieli a nie zarząd dlatego takie zebranie właścicieli może ten obowiązek nałożyć na kogoś innego niż zarząd.
Ustawa przewiduje 3 tryby podejmowania uchwał:
1) na zebraniu;
2) w drodze indywidualnego zbierania głosów przez zarząd - czyli bez zwoływania zebrania;
3) w trybie mieszanym: częściowo na zebraniu, częściowo w drodze indywidualnego zbierania głosów.
Uchwała podjęta wymaganą większością w trybie 2 albo 3 jest tak samo ważna, jak ta podjęta na zebraniu.
Ustawa wymaga zwołania zebrania rocznego (dla rozliczenia ubiegłego roku, przyjęcia sprawozdania zarządu i rozpatrzenia wniosku o absolutorium dla zarządu, uchwalenia Planu gospodarczego i zaliczek na rok bieżący itp.) oraz na wniosek właścicieli lokali dysponujących co najmniej 1/10 udziałów albo z inicjatywy własnej zarządu.
Do 1 lutego br. to była racja, natomiast po nowelizacji obowiązkami właściciela nieruchomości dla lokali została obciążona wspólnota (art. 2 ust. 3 w brzmieniu po nowelizacji):
" Jeżeli nieruchomość jest zabudowana budynkiem wielolokalowym, w którym ustanowiono odrębną własność lokalu, obowiązki właściciela nieruchomości wspólnej oraz właściciela lokalu obciążają wspólnotę mieszkaniową albo spółdzielnię mieszkaniową."
Na dodatek zgodnie z art. 6m ust. 1 (który pozostał niezmieniony po nowelizacji):
1. Właściciel nieruchomości jest obowiązany złożyć do wójta, burmistrza lub prezydenta miasta deklarację o wysokości opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi w terminie 14 dni od dnia zamieszkania na danej nieruchomości pierwszego mieszkańca lub powstania na danej nieruchomości odpadów komunalnych.
Oznacza to, że deklaracje składa się odrębnie dla każdej nieruchomości - w przypadku wspólnot nieruchomości gruntowej (nieruchomości zabudowanej budynkiem) oraz osobno dla KAŻDEGO lokalu (nieruchomości lokalowej) odrębną deklarację.
W przypadku budynku z wyodrębnionymi lokalami budynek jako całość nie stanowi nieruchomości (w rozumieniu przepisów kodeksu cywilnego, ustawy o własności lokali, a także ustawy o księgach wieczystych i hipotece - a ustawa śmieciowa nie zawiera definicji nieruchomości, co oznacza, że obowiązują w niej definicje zawarte w innych aktach prawnych.
Jest to ważne, bo w przypadku złożenia deklaracji "za budynek" jak urząd zrobi "domiar", bo w jego ocenie dane w deklaracji (w szczególności dotyczące liczby zamieszkujących osób) są zaniżone, to nie będzie jak tego w praktyce zaskarżać.
W przypadku złożenia deklaracji dla każdego lokalu odrębnie urząd musi wskazać w przypadku którego lokalu podane dane uważa za zaniżone.
Ja jeszcze złożyłem do każdej deklaracji wniosek o wszczęcie postępowania podatkowego (oddzielnie dla każdego lokalu), na podstawie art. 165 ust. 1 ordynacji podatkowej, w celu ustalenia prawidłowości danych podanych w deklaracjach (i załączyłem oświadczenia właścicieli jako dowód w sprawie).
Dane w oświadczeniach od właścicieli lokali (których może zażądać wspólnota) są o kant d... potłuc, bo w praktyce nie ma żadnej odpowiedzialności za podanie nieprawdziwych danych.
I w tym jest właśnie problem... Ze względu na tzw. uznanie administracyjne (i art. 6o ucpg) cokolwiek przyjmie sobie urząd wspólnota nie będzie w stanie zakwestionować przed sądem.
Urząd wcale nie musi sprawdzać ile osób mieszka pod adresem, bo może ustalić opłatę w drodze szacunku, na podstawie innych podobnych nieruchomości.
Nie rozgranicza, bo nie ma czego.
Kodeks cywilny nie definiuje wprost jednego pojęcia nieruchomości, lecz wskazuje na trzy jej rodzaje. W myśl definicji cywilnoprawnej (art. 46 kc), nieruchomości dzielimy na:
[ulist]
[li]nieruchomości gruntowe – "nieruchomościami są części powierzchni ziemskiej stanowiące odrębny przedmiot własności (grunty),..."[/li]
[li]nieruchomości budynkowe – "... budynki trwale z gruntem związane..., jeżeli na mocy przepisów szczególnych stanowią odrębny od gruntu przedmiot własności." - to dotyczy budynków na gruntach oddanych w użytkowanie wieczyste[/li]
[li]części budynków (określane nieruchomościami lokalowymi) – "... części budynków, jeżeli na mocy przepisów szczególnych stanowią odrębny od gruntu przedmiot własności."[/li]
[/ulist]
W przypadku wspólnoty po prostu istnieją TYLKO nieruchomości lokalowe i gruntowe (ew. nieruchomość budynkowa, jeżeli budynek jest posadowiony na gruncie oddanym w użytkowanie wieczyste).
Budynek jako całość nie jest nieruchomością, mimo że potocznie tak się często mówi (tak samo jak opłata płacona do wspólnoty to nie jest czynsz).
Proszę zresztą sprawdzić w księdze wieczystej dla swojego budynku.
- nie rozumiesz UoWL
- nie rozumiesz ustawy śmieciowej
- nie rozróżniasz podstawowych pojęć myląc je
Zgodnie z art. 46. § 1. kodeksu cywilnego nieruchomościami są części powierzchni ziemskiej stanowiące odrębny przedmiot własności (grunty), jak również budynki trwale z gruntem związane lub części takich budynków, jeżeli na mocy przepisów szczególnych stanowią odrębny od gruntu przedmiot własności.
Zgodnie z art. 2. ust 1. ustawy o własności lokali Samodzielny lokal mieszkalny, a także lokal o innym przeznaczeniu, zwane dalej „lokalami”, mogą stanowić odrębne nieruchomości.
Zgodnie z Art. 24. ust 1. ustawy o księgach wieczystych i hipotece Dla każdej nieruchomości prowadzi się odrębną księgę wieczystą, chyba że przepisy szczególne stanowią inaczej. Dotyczy to także nieruchomości lokalowych oraz nieruchomości, w których nieruchomości lokalowe zostały wyodrębnione.
Zgodnie z Art. 4 pkt 1 ustawy o gospodarce nieruchomościami nieruchomości gruntowej - należy przez to rozumieć grunt wraz z częściami składowymi, z wyłączeniem budynków i lokali, jeżeli stanowią odrębny przedmiot własności
Czego nie rozumiem?
"Zebranie właścicieli lokali" nie ma żadnej władzy, a we wspólnocie nie odbywają się walne zgromadzenia tylko zebrania właścicieli lokali a władzę ma każdy z nich, ma tyle władzy ile posiada udziału w częściach wspólnych.
To decyzje większości właścicieli są realizowane , ONI decydują co się we WM dzieje i wyznaczają kierunki działania Zarządowi WM