licencja zarządcy

ZambrosZambros Użytkownik
edytowano kwietnia 2015 w Zarządzanie Nieruchomościami
proszę pomóżcie mi wyjaśnić sytuację związaną z licencjami na zarządzaniem nieruchomościami, a mianowicie czy zarządca spoza wspólnoty musi posiadać taką licencję czy nie??? Zarządca ma się zajmować wszystkimi czynnościami przekraczającymi zwykły zarząd, jak również zajmować się stroną administarcyjno - finansową, będę wdzięczna za odpowiedź

Komentarze

  • Opcje
    cdncdn Użytkownik
    edytowano kwietnia 2015
    Licencje na zarządzanie nieruchomościami zostały zniesione. Działalność zawodową w zakresie zarządzania nieruchomościami może wykonywać każdy, kto posiada ubezpieczenie od odpowiedzialności cywilnej (OC).
    Zarządca ma się zajmować wszystkimi czynnościami przekraczającymi zwykły zarząd
    Do czynności przekraczających zarząd zwykły w dużej wspólnocie (liczącej ponad 7 lokali) jest wymagana uchwała właścicieli, podjęta większością udziałów, a w małej wspólnocie (do 7 lokali) zgoda wszystkich właścicieli lokali (100% udziałów).
  • Opcje
    ZambrosZambros Użytkownik
    edytowano listopada -1
    wystarczy uchwała czy musimy zawrzeć jakąs umowe cywilno prawną i jak to sie ma do wynagordzenie i urzędu skarbowego, doczytałam sie ze nie trzeba podpisywać żadnej umowy jeśli zarządca będzie prowadził czynności administracyjno kadrowe, tylko wtedy trzeba zgłaszać pit 8c do US, czy tak jest w rzeczywistości?
  • Opcje
    gecongecon Użytkownik
    edytowano listopada -1
    ...zarządca spoza wspólnoty musi posiadać...
    ...wystarczy uchwała czy musimy zawrzeć jakąs umowe
    Jeżeli jest spoza wspólnoty to uchwała właścicieli w tej wspólnocie nie może być dla niego podstawą prawną świadczenia stosunku pracy, bo go nie obowiązuje.
    Jeżeli chcecie go zatrudnić "na czarno' to oczywiście nie potrzeba żadnej umowy.
  • Opcje
    ZambrosZambros Użytkownik
    edytowano listopada -1
    zależy nam żeby było legalnie a nie na czarno, ale też chcę wiedzieć jak to się ma do podatków żeby było uregulowane z US a nie że później okarze się że czegoś nie płaciłam
  • Opcje
    gecongecon Użytkownik
    edytowano kwietnia 2015
    Pytanie uzupełniające: czy ten zarządca ma sprawować zarząd powierzony bo tak wynika z umowy właścicieli lokali czy też ma to być zarządca zatrudniony przez zarząd wspólnoty do prac administracyjno-finansowych?
    Bo czegoś tu nie rozumiem:
    ma się zajmować wszystkimi czynnościami przekraczającymi zwykły zarząd
    - żaden zarządca, w żadnej wspólnocie nawet z kilkoma licencjami nie zajmuje się czynnościami przekraczającymi zarząd zwykły.
  • Opcje
    ZambrosZambros Użytkownik
    edytowano listopada -1
    zarząd powierzony
  • Opcje
    gecongecon Użytkownik
    edytowano kwietnia 2015
    zarząd powierzony
    Czyli można powiedzieć że jest to zarządca profesjonalny (amatorowi nikt by nie powierzał zarządu).
    I co? - nie wie na jakich zasadach ma być "zatrudniony"??? I on ma, wam właścicielom doradzać, być pomocnym w zarządzaniu waszym majątkiem?
    Hmm.
    Zapewne ma jakąś DG w zakresie zarządzania (księgowości) - więc najprostszym sposobem jest zawarcie umowy zlecenia między tą jego firmą a wspólnotą i wy jako wspólnota o żadne podatki wtedy nie musicie się martwić.
  • Opcje
    ZambrosZambros Użytkownik
    edytowano listopada -1
    nie do końca tak, jest to osoba która zajmowała się zarządem jako mieszkaniec wspólnoty, a teraz ma propozycję prowadzenia innej wspólnoty której już nie jest mieszkańcem i stąd pytanie jaką umową ma być to zawarte i nie ma DG tylko umowę o pracę (inną) a tym ma się zajmować po godzinach
  • Opcje
    gecongecon Użytkownik
    edytowano kwietnia 2015
    a tym ma się zajmować po godzinach
    No ładnie.
    Wy jesteście dużą wspólnotą - tzn ta wspólnota co go chce zatrudnić?
  • Opcje
    koziorozkakoziorozka Użytkownik
    edytowano kwietnia 2015
    Zambros - żeby nie komplikować piszę tak, jakbyś to ty miała być tym zarządcą (powierzonym).
    Podpisujesz ze wspólnotą zwykłą umowę zlecenie.
    Zakładam, że ta wspólnota ma już zarząd notarialny (powierzony) i nie potrzebuje uchwały z notariuszem.
    Jeśli teraz ma zarząd właścicielski, to najpierw musi podjąć uchwałę o zmianie s p o s o b u zarządu z własnego na powierzony (tę z notariuszem). Dopiero potem ty się włączasz.
  • Opcje
    KubaPKubaP Użytkownik
    edytowano listopada -1
    [cite] koziorozka:[/cite]Zambros - żeby nie komplikować piszę tak, jakbyś to ty miała być tym zarządcą (powierzonym).
    Podpisujesz ze wspólnotą zwykłą umowę zlecenie.
    Zakładam, że ta wspólnota ma już zarząd notarialny (powierzony) i nie potrzebuje uchwały z notariuszem.

    Jeśli teraz ma zarząd właścicielski, to najpierw musi podjąć uchwałę o zmianie s p o s o b u zarządu z własnego na powierzony (tę z notariuszem).
    Dopiero potem ty się włączasz.
    przy takich uwarunkowaniach to wszytko można udowodnić ... ale czy o to chodzi ?

    Nawet nie wiemy, czy to jest duża wspólnota czy mała ...
  • Opcje
    lukasz..lukasz.. Użytkownik
    edytowano kwietnia 2015
    Wybierzcie go do zarządu i tak będzie najprościej ( jeżeli to zaufany człowiek). Uchwała o wynagrodzeniu i po sprawie.
  • Opcje
    ZambrosZambros Użytkownik
    edytowano listopada -1
    odpowiadając na wielkość wspólnoty to jest 50 lokali, a najbliżej prawdy był lukasz, ponieważ zapadła właśnie taka decyzja, ale dziękuję za udział w dyskusji
  • Opcje
    KowalKowal Użytkownik
    edytowano kwietnia 2015
    (...)
    Zambros - w przypadku, który omawialaś
    jaką umową ma być to zawarte i nie ma DG tylko umowę o pracę (inną)
    Wspólnota Mieszkaniowa byłaby zobowiązana do odprowadzania składek ZUS-u jako platnik składek, natomiast przy wyborze do Zarządu uchwalą i określeniu wysokości wynagrodzenia- Wspólnota nic nie robi. Sprawa ewentualnego podatku dochodowego to obowiązek osobisty członka Zarządu. Zakres obowiązków proponuje zawrzeć krótko w uchwale o wyborze. Żadnych umów dodatkowych, kiedyś się pokłócicie i skończycie w sądzie.:bigsmile:
    Komentarz edytowany admin
  • Opcje
    lukasz..lukasz.. Użytkownik
    edytowano listopada -1
    spólnota Mieszkaniowa byłaby zobowiązana do odprowadzania składek ZUS-u jako platnik składek, natomiast przy wyborze do Zarządu uchwalą i określeniu wysokości wynagrodzenia- Wspólnota nic nie robi. Sprawa ewentualnego podatku dochodowego to obowiązek osobisty członka Zarządu. Zakres obowiązków proponuje zawrzeć krótko w uchwale o wyborze.


    Potwierdzam.
  • Opcje
    KowalKowal Użytkownik
    edytowano listopada -1
    lukas - cieszę się, ponieważ na tym forum jest wielu fachowców, którzy uważają inaczej. W styczniu zakończyłem 5-letni spór zakończony apelacją w identycznym przypadku, ale i to nie przekonało "nieprzekonanych z urzędu".:bigsmile::bigsmile::bigsmile:
  • Opcje
    lukasz..lukasz.. Użytkownik
    edytowano listopada -1
    spór czego dotyczył?
  • Opcje
    KowalKowal Użytkownik
    edytowano listopada -1
    Pracowałem kiedyś jako administrator w sąsiedniej WM (u siebie jestem jednoosobowym zarządem). Podpisałem z nimi umowę na administrowanie. Sielanka trwała z półtora roku, w wyniku zawiści rozwiązaliśmy współpracę, ale "podkablowali" mnie do wszystkich możliwych urzędów, że na pewno pracowałem na czarno itp. ZUS przeprowadził dochodzenie i uznał moją pracę jako wymagającą oskładkowania , a płatnikiem WM ,która mnie zatrudniła. I teraz chyba ściągają wszystkie te zaliczki, odsetki i kary. Z drobnych 2000 zl osiągnie to teraz chyba z 20000 zl. Mam teraz bogatą "literaturę fachową" na ten temat z orzeczeń sądowych.:bigsmile:
  • Opcje
    gecongecon Użytkownik
    edytowano kwietnia 2015
    W związku z wprowadzeniem mnie w błąd przez zalożyciela wątku - użytkownika Zambros , zmuszony jestem zażądać jakiś wyjaśnień.
    lukasz: Wybierzcie go do zarządu i tak będzie najprościej ( jeżeli to zaufany człowiek). Uchwała o wynagrodzeniu i po sprawie.
    Zambros: odpowiadając na wielkość wspólnoty to jest 50 lokali, a najbliżej prawdy był lukasz, ponieważ zapadła właśnie taka decyzja, ale dziękuję za udział w dyskusji
    Na moje pytanie: czy ten zarządca ma sprawować zarząd powierzony, odpowiedziałeś, że:
    zarząd powierzony
    W związku z powyższym odpowiedz jeszcze na jedno pytanie - w jaki sposób niby ten zarządca został wybrany do zarządu powierzonego innej osobie fizycznej lub prawnej w tamtej wspólnocie?
  • Opcje
    cdncdn Użytkownik
    edytowano listopada -1
    lukasz i Kowal - miło, że pijecie sobie z dzióbków i wzajemnie się wspieracie na forum, ale przy okazji robicie z siebie idiotów. Fajnie, że wiecie coś o ZUS, o podatkach itp. Ale skoro jest zarząd powierzony, to jak "wmontować" zarządcę, sprawującego taki zarząd, do zarządu wspólnoty, którego nie ma? Przecież to bzdura. Po co piszecie to, co wiecie, a nie piszecie na temat, o którym nie macie pojęcia?

    Jak to napisał Kowal:
    Dużo słów ,żadnej rady.
    Zambros, skoro jest umowa właścicieli w sprawie powierzenia zarządu, to umowa nie jest potrzebna. Żaden przepis tego nie wymaga. Zresztą, z kim chcesz ją zawrzeć? Czy jest jakiś pełnomocnik właścicieli, ustanowiony w umowie powierzenia zarządu?
  • Opcje
    KowalKowal Użytkownik
    edytowano listopada -1
    Zambros - widzisz ,że miałem rację
    Zambros - widzisz tu bardzo często będziesz "dezinformowana" szczególnie przez 'fachowcow' , których widzisz po lewej stronie w rankingu jako najbardziej pomocni. Dużo słów ,żadnej rady.
    Praktycy, tacy jak ja i lukasz, od razu łapią wątek wiedząc ,że mają do czynienia z laikiem ,który używa potocznych definicji, a nie tych ustawowych. Nie daj Bóg jakbyś wstawiła tu zdanie o lokatorach albo czynszu, 'nawalanka' by trwała z 30 wpisów. Potocznie jak właściciele "powierzają" obowiązki zarządu komuś ze swojego grona a nawet z zewnątrz to to nie jest zarząd powierzony ale tzw. właścicielski, nawet jakby żadnego właściciela w nim nie było.
    Jeżeli jesteś zainteresowana szczegółami wyślę Ci na priva, bo na forum widzisz kto króluje?
Aby napisać komentarz, musisz się zalogować lub zarejestrować.