Umowa z firmą windykacyjną
robert1311
Użytkownik
Mam pytanie, może ktoś podpowie czy zarząd może podpisać umowę z firmą windykacyjną bez żadnej uchwały
Aby napisać komentarz, musisz się zalogować lub zarejestrować.
Komentarze
Sprawa windykacji należności dla wspólnoty to obowiązek zarządu.
Zapoznaj się dokładnie z Ustawą o Własności Lokali, a szczególnie z jej artykułem 22 pkt.3 gdzie masz listę czynności przekraczających zwykły zarząd, czyli konieczność stosowania uchwały:
Jednak ten katalog jest katalogiem otwartym i ogól właścicielei może go rozszerzyć o czym mówi sformułowanie " w szczególności:".
Sąd może to rozszerzenie anulować.
I tak większość roboty odwala zarząd wspólnoty lub administrator: wyliczenie zadłużenia, odsetki, wezwania do zapłaty. Prawnik tylko wklepuje te dane do pozwu i bierze za to niezłą kasę. Dlatego kancelarie prawne szukają naiwnych wspólnot i zarządców i oferują takie usługi. Mało pracy, bez ruszania się zza biurka, pewny pieniądz.
Pesele są podane w księgach wieczystych, z wyjątkiem starszych budynków (dawniej przepisy nie wymagały umieszczania peselu w KW lokalu).
Jeżeli peselu nie ma w KW, to prawnik wystąpi z wnioskiem o udostępnienie numeru pesel do urzędu stanu cywilnego, a zapłaci za to i tak wspólnota. Wspólnota lub jej administrator może sama wystąpić z takim wnioskiem - prawnik nie jest do tego potrzebny. Ale jeśli administrator tego nie potrafi, a wspólnotę na to stać, niech płaci prawnikom za nic. Kto bogatemu zabroni?
KubaP: Cokolwiek miało to znaczyć - nie sposób z tym się nie zgodzić.
Podpisanie każdej umowy z podmiotem zewnętrznym wiąże się z określeniem wynagrodzenia dla takiego podmiotu.
Windykowanie należności to oczywisty obowiązek zarządu (zarządcy), natomiast jeżeli zarząd potrzebuje fachowej pomocy i to nie gratisowej winien uzyskać zgodę właścicieli na wydatkowanie ich pieniędzy na wynagrodzenie dla takiej firmy.
Bo rozumiem że nie jest to jednorazowe zatrudnienie firmy.
W sytuacji jednorazowego - kto zapłaci firmie windykacyjnej (właściciele nic nie wiedzą bo zarząd sam zadziałał) gdy dłużnik w momencie skierowania wniosku o nakaz zapłaty spłaci zadłużenie?
Nie sądzę też aby zatrudnianie firm windykacyjnych było normalną codzienną czynnością we wspólnotach, związaną z bieżącą eksploatacją NW. Windykacja przez zarząd (zarządcę) owszem - to nie podlega dyskusji.
Czy zarząd musi mieć zgodę wspólnoty i uchwałę jeśli będzie chciał wydatkować pieniądze na np.:
- konserwację windy,
- sprzątanie klatek schodowych,
- zatrudnienie firmy do usuwania usterek elektrycznych,
- konserwację i serwis bramofonu, domofonu,
...
itp.
W każdym przypadku mamy podpisanie umowy z podmiotem zewnętrznym, wynagrodzeniem dla tego podmiotu oraz z oczywistymi obowiązkami zarządu. Tak samo jak z windykowaniem należności w wspólnocie.
Nie czytałeś dokładnie mojego wpisu: - czyli czynnością zwykłą.
Jeżeli w planie gospodarczym właściciele przewidzieli takie środki to oczywistym jest, że nie ma sensu osobnej uchwały podejmować.
Czytałem dokładnie, ale już zaczynam żałować, że w ogóle czytam pewne rzeczy na tym forum...
Dobrze, że tylko sądzisz, bo źle sądzisz. Właściciele nie muszą przewidywać wydatków na windykację, aby zarząd mógł decydować się na windykację.
Poza tym, zawsze jest tzw. windykacja miękka od której się zaczyna, potem dopiero zaczynają się wydatki na windykację twardą.
Windykacja jest związana z bieżącą eksploatacją NW, dlatego jest czynnością zwykłego zarządu.
Załączam ci link do posta, gdzie masz wyszczególnione czynności zwykłego zarządu - https://forum.zarzadca.pl/dyskusja/2300/jakie-czynnosci-moze-samodzielnie-podejmowac-zwykly-zarzad/#Item_8 (post został wybrany do bloga)
Poniżej cytuję pkt. 16 tego spisu czynności zwykłego zarządu:
Nie rozróżniasz tych dwóch rzeczy? Forum jak sama nazwa wskazuje - polega na wymianie zdań, polemik, starć itd itp. - też tego nie rozumiesz?
Co to znaczy, że zarząd nie potrafi sam zrealizować windykacji?? To po co jest zarządem?
Te wypociny trafiły do bloga. To o czymś świadczy.
Nikt nie twierdzi, że ten katalog/lista jest zamknięty/a.
No właśnie - i uważasz, że właściciele o tym nie muszą wiedzieć?
Z administratorem też zarząd podpisuje umowę ale wtedy gdy właściciele wyrażą zgodę i określą czy chcą płacić za niego, czy też uważasz, że samodzielnie zarząd może o tym decydować? - chyba nie.
Zarząd podpisuje umowę z firmą, która sprząta NW nie dlatego, bo nie potrafi sprzątać, tylko dlatego, bo nie jest od tego by dokonywać czynności, którymi zajmuje się firma sprzątająca.
Nowy doklejony: 16.04.15 00:01
Z administratorem zarząd podpisuje umowę za zgodą wspólnoty i po ustaleniu wynagrodzenia - o tym pisze wprost UWL.
Poza tym - wyrażenie "nie potrafi" odczytałeś zbyt dosłownie.
Ejże - a gdzie w UoWL jest słowo administrator?
EDDIE - ogólnie masz rację, ale podajesz złe argumenty.
Ja, jako właściciel mieszkania, gdy przepali mi się żarówka nie wzywam elektryka, ale sam to robię, bo to umiem, ale przy naprawie np. pralki mogę więcej zaszkodzić. Podobnie jest z windykacją długów. Mam taki jeden przypadek u siebie. Na początku sądziłem ,że po co mam się w tym 'babrać", w Internecie jest mnóstwo propozycji wyręczenia mnie. Ale po dokładnym zapoznaniu się z tematyką wiem ,że ta usługa to typowe pośrednictwo w wysłaniu wniosku do sądu, po prostu łatwe pieniądze dla "cwanego papugi". Ale i tak te pieniądze zapłaci dłużnik a nie WM, więc dywagacje na temat uchwały WM o umowie z firmą windykacyjną są trochę akademickie. Można ale nie ma takiego obowiązku prawnego. Przy rocznym rozliczeniu finansowym nie ma potrzeby ujmowania np. w pozycji wydatki - zatrudnienie firmy, w pozycji przychody- zwrot kosztów zatrudnienia. Chociaż księgowym by się to podobało.