opłata za korzystanie z altanki śmietnikowej

horushorus Użytkownik
edytowano sierpnia 2015 w Zarządzanie Nieruchomościami
Witam
Mam taki problem. Mieszkam w bloku z zasobów komunalnych, jednak wszyscy mieszkańcy wykupili mieszkania i obecnie blok stanowi wspólnotę mieszkaniową. Jak to bywa nie posiadamy własnego terenu , na którym może być postawiona altanka śmietnikowa, nawet parking , który jest przed blokiem, rzekomo nie należy do nas. Wracając do altanki śmietnikowej. Mieszkańcy swoje śmieci wyrzucają do najbliższej altanki śmietnikowej, którą wybudowała spółdzielnia mieszkaniowa, na terenie wydzierżawionym od gminy. Teraz SM chce zawrzeć z nami ( zarządem wspólnoty) umowę . na podstawie której nasza wspólnota ma płacić do kasy SM 80 PLN + 23 % VAT z tytułu korzystania z altany. z tego co się zorientowałem, to zarząd WM nie może podpisać takiej umowy, gdyż nie ma takich kompetencji, ponadto czy musimy płać za altankę smietnikową dla SM skoro śmieci jak również pojemniki na śmieci "należą" do gminy. Tu powstał problem, bo co mamy zrobić ? Płacić czy nie, gdzie te śmieci mamy wyrzucać ? Prosiłbym jak ktoś będzię się wypowiadać o poparcie konkretnymi przepisami.

Komentarze

  • Opcje
    tradertrader Użytkownik
    edytowano listopada -1
    nie posiadamy własnego terenu , na którym może być postawiona altanka śmietnikowa, nawet parking , który jest przed blokiem, rzekomo nie należy do nas.
    Upewnij się w tym linku wpisując adres nieruchomości czy grunt jest tylko po obrysie czy jest coś więcej:
    http://mapy.geoportal.gov.pl/imap/
  • Opcje
    KowalKowal Użytkownik
    edytowano sierpnia 2015
    horus - SM proponuje Wam uczciwą umowę, za niewygórowaną stawkę korzystania z ich własności. Przecież tę altankę ktoś obsługuje, sprząta, naprawia. Fajnie było korzystać za frico?
    czy musimy płać za altankę smietnikową dla SM skoro śmieci jak również pojemniki na śmieci "należą" do gminy
    NIE MUSICIE. Ale musicie wskazać Gminie przygotowane miejsce składowania śmieci, wstawią wówczas pojemniki tam gdzie im pasuje, np. na klatkę schodową lub komuś pod oknem.
    z tego co się zorientowałem, to zarząd WM nie może podpisać takiej umowy, gdyż nie ma takich kompetencji,
    Jeżeli występuje w imieniu WM to oczywiście nie może, a jeżeli występuje na podstawie pełnomocnictw właścicieli to tak (kocha ludzi i lubi im pomagać).
    Proponuję żebyście się zgłosili do gminy z zapytaniem w tej sprawie. Oby wam nie postawili kontenerow 100 m od budynku, wówczas nawet zgodzicie się na 200 zl.
    Prosiłbym jak ktoś będzię się wypowiadać o poparcie konkretnymi przepisami.
    Sam sobie znajdź w Ustawie tzw. śmieciowej i ewentualnie Uchwale RM w tej sprawie.:bigsmile:
  • Opcje
    horushorus Użytkownik
    edytowano listopada -1
    No tak, tylko my płacimy za smieci taką samą stawkę jak każdy, więc dlaczego musimy ponosić dodatkowe koszty ??? Swoją drogą zastanawiam się również skąd SM wzięła stawkę 80 zł ? Śmieci w mieście wywozi jedna firma, które de facto jest administratorem naszego bloku. Tak więc pojemniki są jej i przy odbiorze śmieci ONI sprzątają kontenery jak również wnętrze altanki. SM tłumaczy, że 80 zł miesięcznie jest za utrzymanie porządku , tylko gdzie ? na ich osiedlu czy na drodze do śmietnika ?
  • Opcje
    KowalKowal Użytkownik
    edytowano listopada -1
    Widzę, że nie przyjmujesz rad. Trudno
    SM tłumaczy, że 80 zł miesięcznie jest za utrzymanie porządku
    Wyrzucajcie śmieci przez okno. Zobaczysz ,że gmina znajdzie rozwiązanie.
  • Opcje
    KubaPKubaP Użytkownik
    edytowano listopada -1
    [cite] horus:[/cite]No tak, tylko my płacimy za smieci taką samą stawkę jak każdy, więc dlaczego musimy ponosić dodatkowe koszty ???
    bo jesteście biedni w swój teren na którym sataneła by wasza osłona smietnikowa . Zróbcie ta jak SM , wynajmijcie teren od Gminy , postawcie "własną osłonę śmietnikową" i będzie po sprawie .
    łatwo żyć na cudzy rachunek .
    [cite] horus:[/cite]Swoją drogą zastanawiam się również skąd SM wzięła stawkę 80 zł ?
    SM tłumaczy, że 80 zł miesięcznie jest za utrzymanie porządku , tylko gdzie ? na ich osiedlu czy na drodze do śmietnika ?
    przecież nie z sufitu ale z własnych kosztów utrzymania , zapamiętaj ze SM to "przedsiębiorstwo" nastawione na zysk ...
    [cite] horus:[/cite]Śmieci w mieście wywozi jedna firma, które de facto jest administratorem naszego bloku. Tak więc pojemniki są jej i przy odbiorze śmieci ONI sprzątają kontenery jak również wnętrze altanki.
    wyzwoliciel odpadów sprząta, a niby jak , codziennie ?
  • Opcje
    cdncdn Użytkownik
    edytowano listopada -1
    Kowal:
    musicie wskazać Gminie przygotowane miejsce składowania śmieci, wstawią wówczas pojemniki tam gdzie im pasuje, np. na klatkę schodową lub komuś pod oknem.
    Bzdura. Pojemników na śmieci nie wolno stawiać "tam gdzie komuś pasuje", a w szczególności "na klatkę schodową lub komuś pod oknem". Te sprawy regulują przepisy: minimalna odległość od okien i drzwi do budynków z pomieszczeniami przeznaczonymi na pobyt ludzi to 10m.

    Nowy doklejony: 10.08.15 21:13
    Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 12 kwietnia 2002 r. w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie:
    § 23. 1. Odległość miejsc na pojemniki i kontenery na odpady stałe, o których mowa w § 22 ust. 2 pkt 1 i 3, powinna wynosić co najmniej 10 m od okien i drzwi do budynków z pomieszczeniami przeznaczonymi na pobyt ludzi oraz co najmniej 3 m od granicy z sąsiednią działką. Zachowanie odległości od granicy działki nie jest wymagane, jeżeli osłony lub pomieszczenia stykają się z podobnymi urządzeniami na działce sąsiedniej.
  • Opcje
    idaida Użytkownik
    edytowano listopada -1
    Witam.
    Problem ze śmieciami to nie tylko Twoje zmartwienie.
    Wczoraj mieliśmy spotkanie z radnym, który dostał pieniądze na swój okręg. Dla 5 wspólnot jest to kwota 20tyś. zł. Chce ją przeznaczyć oczywiście w pełnej kwocie oczywiście z naszym udziałem pieniężnym. Propozycja padła od jednego członka zarządu że chce parking cześć się zgodziło, ale ja zaproponowałam że dobrze byłoby wybudować altanę na śmietnik. Jednak od dyrektora spółdzielni( będącego naszym administratorem) usłyszałam że wspólnoty mają obowiązek same sobie sfinansować to oczywiście powiedział że ustawa to nakazuje do 2016r na koszt WM wybudować śmietniki. Szukałam konkretnego art. ale niestety nie znalazłam. Czy ktoś może mi podpowiedzieć gdzie mam tego szukać. PROSZĘ!
  • Opcje
    koziorozkakoziorozka Użytkownik
    edytowano listopada -1
    Ida - nie wiem, czy dobrze zrozumiałam twój post.
    Administrator stwierdził, że jakaś ustawa nakazuje wspólnotom coś zrobić (wybudować śmietnik)?
    Ja takiego prawa nie znam, ale dlaczego nie dopytasz go jaka to dokładnie ustawa (nazwa, data) i który jej punkt ma na myśli.
  • Opcje
    gecongecon Użytkownik
    edytowano listopada 2015
    koziorozka: Administrator stwierdził, że jakaś ustawa nakazuje wspólnotom coś zrobić (wybudować śmietnik)? Ja takiego prawa nie znam,
    Nie wiem czy się nie przesłyszałem - jak to Ty, jako jeden z doradców tego forum naprawdę nie znasz takiego prawa?
    No to poczytaj sobie jakie obowiązki spoczywają na właścicielu nieruchomości czy też właścicielu budynku (jakim jest wspólnota) w kwestii śmieciowej.
    Co prawda w art 6r ust. 2a jest mowa o tym że takie koszty może czasami ponosić gmina ale ...
    ida: usłyszałam że wspólnoty mają obowiązek same sobie sfinansować to oczywiście powiedział że ustawa to nakazuje do 2016r na koszt WM wybudować śmietniki. Szukałam konkretnego art. ale niestety nie znalazłam. Czy ktoś może mi podpowiedzieć gdzie mam tego szukać. PROSZĘ!
    Proszę bardzo:
    U S T A W A z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach
    Art. 1. Ustawa określa:
    1) zadania gminy oraz obowiązki właścicieli nieruchomości, dotyczące utrzymania czystości i porządku;
    Art. 2. 1. Ilekroć w ustawie jest mowa o:
    3. Jeżeli nieruchomość jest zabudowana budynkiem wielolokalowym, w którym ustanowiono odrębną własność lokalu, obowiązki właściciela nieruchomości wspólnej oraz właściciela lokalu obciążają wspólnotę mieszkaniową albo spółdzielnię mieszkaniową.
    Art. 5. 1. Właściciele nieruchomości zapewniają utrzymanie czystości i porządku przez:
    1) wyposażenie nieruchomości w pojemniki służące do zbierania odpadów komunalnych oraz utrzymywanie tych pojemników w odpowiednim stanie sanitarnym, porządkowym i technicznym, chyba że na mocy uchwały rady gminy, o której mowa w art. 6r ust. 3, obowiązki te przejmie gmina jako część usługi w zakresie odbierania odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości w zamian za uiszczoną przez właściciela opłatę za gospodarowanie odpadami komunalnymi;
    3) zbieranie powstałych na terenie nieruchomości odpadów komunalnych zgodnie z wymaganiami określonymi w regulaminie i przepisach wydanych na podstawie art. 4a;
    5) realizację innych obowiązków określonych w regulaminie.
    Art. 6r.
    2a. Z pobranych opłat za gospodarowanie odpadami komunalnymi gmina może pokryć koszty wyposażenia nieruchomości w pojemniki lub worki do zbierania odpadów komunalnych oraz koszty utrzymywania pojemników w odpowiednim stanie sanitarnym, porządkowym i technicznym.
    2d. W zamian za pobraną opłatę za gospodarowanie odpadami komunalnymi gmina zapewnia właścicielom nieruchomości pozbywanie się wszystkich rodzajów odpadów komunalnych,
    =============
    USTAWA z dnia 14 grudnia 2012 r. o odpadach
    Art. 25. 1. Magazynowanie odpadów odbywa się zgodnie z wymaganiami w zakresie ochrony środowiska oraz bezpieczeństwa życia i zdrowia ludzi, w szczególności w sposób uwzględniający właściwości chemiczne i fizyczne odpadów, w tym stan skupienia, oraz zagrożenia, które mogą powodować te odpady, w tym zgodnie z wymaganiami określonymi w przepisach wydanych na podstawie ust. 7.
    Art. 27. 1. Wytwórca odpadów jest obowiązany do gospodarowania wytworzonymi przez siebie odpadami.
    =============
    Regulamin utrzymania czystości i porządku w danej gminie (mieście) w którym najczęściej znajdują się podobne zapisy:
    § 3. Właściciele nieruchomości zobowiązani są do utrzymania czystości i porządku na terenie nieruchomości poprzez: 1) wyposażenie nieruchomości w opisane w Rozdziale III urządzenia, służące do zbierania odpadów komunalnych oraz utrzymywanie tych urządzeń w odpowiednim stanie sanitarnym, porządkowym i technicznym;
    14) utrzymywanie w należytym stanie sanitarnym altan oraz innych pomieszczeń, mieszczących urządzenia na odpady;
    =================
    Rozporządzenie Ministra Infrastruktury w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie z dnia 12 kwietnia 2002
    § 22
    1. Na działkach budowlanych należy przewidzieć miejsca na pojemniki służące do czasowego gromadzenia odpadów stałych, z uwzględnieniem możliwości ich segregacji.
    2. Miejscami, o których mowa w ust. 1, mogą być:
    1) zadaszone osłony lub pomieszczenia ze ścianami pełnymi bądź ażurowymi,
    2) wyodrębnione pomieszczenia w budynku, mające posadzkę powyżej poziomu nawierzchni dojazdu środka transportowego odbierającego odpady, lecz nie wyżej niż 0,15 m, w tym także dolne komory zsypu z bezpośrednim wyjściem na zewnątrz, zaopatrzonym w daszek o wysięgu co najmniej 1 m i przedłużony na boki po co najmniej 0,8 m, mające ściany i podłogi zmywalne, punkt czerpalny wody, kratkę ściekową, wentylację grawitacyjną oraz sztuczne oświetlenie,
    3) utwardzone place do ustawiania kontenerów z zamykanymi otworami wrzutowymi.
    3. Między wejściami do pomieszczeń lub placami, o których mowa w ust. 2, a miejscem dojazdu samochodów śmieciarek wywożących odpady powinno być utwardzone dojście, umożliwiające przemieszczanie pojemników na własnych kołach lub na wózkach.
    4. Miejsca do gromadzenia odpadów stałych przy budynkach wielorodzinnych powinny być dostępne dla osób niepełnosprawnych.
    § 23
    1. Odległość miejsc na pojemniki i kontenery na odpady stałe, o których mowa w § 22 ust. 2 pkt 1 i 3, powinna wynosić co najmniej 10 m od okien i drzwi do budynków z pomieszczeniami przeznaczonymi na pobyt ludzi oraz co najmniej 3 m od granicy z sąsiednią działką. Zachowanie odległości od granicy działki nie jest wymagane, jeżeli osłony lub pomieszczenia stykają się z podobnymi urządzeniami na działce sąsiedniej.
    2. W przypadku przebudowy istniejącej zabudowy, odległości, o których mowa w ust. 1, mogą być pomniejszone, jednak nie więcej niż o połowę, po uzyskaniu opinii państwowego wojewódzkiego inspektora sanitarnego.
    3. W zabudowie jednorodzinnej, zagrodowej i rekreacji indywidualnej dopuszcza się zmniejszenie odległości określonych w ust. 1 od okien i drzwi do 3 m, od granicy działki do 2 m, a także sytuowanie zadaszonych osłon lub pomieszczeń na granicy działek, jeżeli stykają się one z podobnymi urządzeniami na działce sąsiedniej bądź też przy linii rozgraniczającej od strony ulicy.
    4. Odległość miejsc na pojemniki i kontenery na odpady stałe, o których mowa w § 22 ust. 2 pkt 1 i 3, nie powinna wynosić więcej niż 80 m od najdalszego wejścia do obsługiwanego budynku mieszkalnego wielorodzinnego, zamieszkania zbiorowego i użyteczności publicznej. Wymaganie to nie dotyczy budynków na terenach zamkniętych.
    § 25
    Przy budynkach wielorodzinnych trzepaki należy sytuować przy miejscach do gromadzenia odpadów stałych, z zachowaniem odległości nie mniejszej niż 10 m od okien i drzwi do pomieszczeń przeznaczonych na pobyt ludzi.
    USTAWA z dnia 7 lipca 1994 r. Prawo budowlane
    Art. 5.
    2. Obiekt budowlany należy użytkować w sposób zgodny z jego przeznaczeniem i wymaganiami ochrony środowiska oraz utrzymywać w należytym stanie technicznym i estetycznym, nie dopuszczając do nadmiernego pogorszenia jego właściwości użytkowych i sprawności technicznej, w szczególności w zakresie związanym z wymaganiami, o których mowa w ust. 1 pkt 1-7.
    Art. 61. Właściciel lub zarządca obiektu budowlanego jest obowiązany:
    1) utrzymywać i użytkować obiekt zgodnie z zasadami, o których mowa w art. 5 ust. 2;
    Jak widać z powyższego nie ma zmiłuj - za utrzymanie nieruchomości (obiektu) odpowiada jej (jego) właściciel a więc w przypadku wspólnoty - wspólnota jako ogół wszystkich właścicieli, których lokale wchodzą w skład określonej nieruchomości.
  • Opcje
    cdncdn Użytkownik
    edytowano listopada 2015
    koziorozka:
    Administrator stwierdził, że jakaś ustawa nakazuje wspólnotom coś zrobić (wybudować śmietnik)? Ja takiego prawa nie znam
    gecon:
    Nie wiem czy się nie przesłyszałem - jak to Ty, jako jeden z doradców tego forum naprawdę nie znasz takiego prawa?
    Ja też nie znam. Żaden z tych tasiemcowo cytowanych przepisów nie nakłada obowiązku wybudowania altany śmietnikowej. Nie ma takiego przepisu ani terminu (2016 rok). Prezes spółdzielni plecie trzy po trzy, a gecon mu wtóruje.

    Nieruchomość ma być wyposażona w pojemniki, ale mogą równie dobrze stać stać na placu, byle utwardzonym.
    Nie zawsze wyposażenie nieruchomości w pojemniki jest obowiązkiem właściciela nieruchomości - gmina określając warunki przetargu na wywóz odpadów komunalnych, może nałożyć ten obowiązek na firmę wywozową.
  • Opcje
    gecongecon Użytkownik
    edytowano listopada -1
    ...nie nakłada obowiązku wybudowania altany śmietnikowej
    ....pojemniki, ale mogą równie dobrze stać stać na placu, byle utwardzonym
    To że mają być to altany nakazują też miejscowe regulaminy utrzymania czystości i porządku w gminie (mieście).
    P.....a jak zwykle pisze b_dury i wprowadza użytkowników w błąd bo nie doczytał cytowanych przepisów a o ustawie o ochronie środowiska już nie wspomnę.
    ...1) zadaszone osłony lub pomieszczenia ze ścianami pełnymi bądź ażurowymi,...
    ...utrzymywanie w należytym stanie sanitarnym altan oraz innych pomieszczeń, mieszczących urządzenia na odpady
    Wszystkie te obowiązki zgodnie z zacytowanymi przepisami spoczywają na właścicielu nieruchomości którego definicję również ustawa śmieciowa podaje.
  • Opcje
    cdncdn Użytkownik
    edytowano listopada 2015
    gecon:
    To że mają być to altany nakazują też miejscowe regulaminy utrzymania czystości i porządku w gminie (mieście).
    Może w twojej gminie, ale każda gmina ma swój regulamin. Przypomnę, że regulamin twojej gminy nie obowiązuje w całej Polsce. Zresztą, nakaz budowania altan w regulaminie gminnym byłby niezgodny z prawem - gmina nie może nakładać takich obowiązków, skoro żadna ustawa tego nie przewiduje.
    (...)

    Cytat, pominięty przez gecona brzmi:
    2. Miejscami, o których mowa w ust. 1, mogą być:
    1) zadaszone osłony lub pomieszczenia ze ścianami pełnymi bądź ażurowymi,
    2) wyodrębnione pomieszczenia w budynku, (...)
    3) utwardzone place do ustawiania kontenerów z zamykanymi otworami wrzutowymi.
    Czyli (...):
    - mogą być "zadaszone osłony" (altany)
    - mogą być "wyodrębnione pomieszczenia w budynku" (to nie są altany)
    - mogą być "utwardzone place do ustawiania kontenerów z zamykanymi otworami wrzutowymi" (to też nie są altany).
    Jak widać, minister dopuszcza brak altan. gecon - nie.
    utrzymywanie w należytym stanie sanitarnym altan oraz innych pomieszczeń, mieszczących urządzenia na odpady
    Jak masz altanę, to musisz dbać o jej stan sanitarny, a jak altany nie masz, to nie musisz. Dbasz wtedy o inne miejsca z pojemnikami.

    Nie ma przymusu budowania altan śmietnikowych ani roku 2016 jako ostatecznego terminu - to bajki.
    Komentarz edytowany admin
Aby napisać komentarz, musisz się zalogować lub zarejestrować.