Świadczenia wspólnoty mieszkaniowej na rzecz właścicieli lokali
Lalunia
Użytkownik
Nie ma wątpliwości co do konieczności stosowania się przez właściciela lokalu do art.15 UWL czyli:
Na pokrycie kosztów zarządu właściciele lokali uiszczają zaliczki w formie bieżących opłat, płatne z góry do dnia 10 każdego miesiąca.
Zgodnie z art.14 UWL
Na koszty zarządu nieruchomością wspólną składają się w szczególności:
1) wydatki na remonty i bieżącą konserwację,
2) opłaty za dostawę energii elektrycznej i cieplnej, gazu i wody, w części dotyczącej nieruchomości wspólnej, oraz opłaty za antenę zbiorczą i windę,
3) ubezpieczenia, podatki i inne opłaty publicznoprawne, chyba że są pokrywane bezpośrednio przez właścicieli poszczególnych lokali,
4) wydatki na utrzymanie porządku i czystości,
5) wynagrodzenie członków zarządu lub zarządcy.
A co z pozostałymi świadczeniami, jakie WM wykonuje na rzecz właścicieli lokali, czyli tymi, które zgodnie z art.13 ust.1 UWL ponosi właściciel lokalu?
- dostawa mediów do lokalu
- odbiór nieczystości
- koszty utrzymania odrębnego lokalu garażowego
- inne świadczenia na rzecz lokali
WM w tym przypadku ponosi wydatki (za zgodą właścicieli lokali bądź z mocy ustawy) niemniej jednak nie są to koszty zarządu.
Co jest podstawą do roszczenia WM do zwrotu poniesionych wydatków na rzecz dostaw świadczeń do odrębnych lokali?
W moim przekonaniu są to zobowiązania właścicieli lokalu, któe powstają na mocy uregulowań zawartych w kodeksie cywilnym, w szczególności, że w art.1 ust.2 UWL zawarto, że W zakresie nieuregulowanym ustawą do własności lokali stosuje się przepisy Kodeksu cywilnego.. UWL przecież nie regulije zobowiązań z innych tytułów niż koszty zarządu nieruchomością wspólną.
Chodzi o podstawy żądania spełnienia świadczenia pieniężnego przez właścicieli lokali oraz terminy wymagalności tych świadczeń, które nie są kosztami zarządu.
Proszę o wypowiedzi na temat zadany w wątku bez zbędnego edukowania zadającego pytanie.
Na pokrycie kosztów zarządu właściciele lokali uiszczają zaliczki w formie bieżących opłat, płatne z góry do dnia 10 każdego miesiąca.
Zgodnie z art.14 UWL
Na koszty zarządu nieruchomością wspólną składają się w szczególności:
1) wydatki na remonty i bieżącą konserwację,
2) opłaty za dostawę energii elektrycznej i cieplnej, gazu i wody, w części dotyczącej nieruchomości wspólnej, oraz opłaty za antenę zbiorczą i windę,
3) ubezpieczenia, podatki i inne opłaty publicznoprawne, chyba że są pokrywane bezpośrednio przez właścicieli poszczególnych lokali,
4) wydatki na utrzymanie porządku i czystości,
5) wynagrodzenie członków zarządu lub zarządcy.
A co z pozostałymi świadczeniami, jakie WM wykonuje na rzecz właścicieli lokali, czyli tymi, które zgodnie z art.13 ust.1 UWL ponosi właściciel lokalu?
- dostawa mediów do lokalu
- odbiór nieczystości
- koszty utrzymania odrębnego lokalu garażowego
- inne świadczenia na rzecz lokali
WM w tym przypadku ponosi wydatki (za zgodą właścicieli lokali bądź z mocy ustawy) niemniej jednak nie są to koszty zarządu.
Co jest podstawą do roszczenia WM do zwrotu poniesionych wydatków na rzecz dostaw świadczeń do odrębnych lokali?
W moim przekonaniu są to zobowiązania właścicieli lokalu, któe powstają na mocy uregulowań zawartych w kodeksie cywilnym, w szczególności, że w art.1 ust.2 UWL zawarto, że W zakresie nieuregulowanym ustawą do własności lokali stosuje się przepisy Kodeksu cywilnego.. UWL przecież nie regulije zobowiązań z innych tytułów niż koszty zarządu nieruchomością wspólną.
Chodzi o podstawy żądania spełnienia świadczenia pieniężnego przez właścicieli lokali oraz terminy wymagalności tych świadczeń, które nie są kosztami zarządu.
Proszę o wypowiedzi na temat zadany w wątku bez zbędnego edukowania zadającego pytanie.
Aby napisać komentarz, musisz się zalogować lub zarejestrować.
Komentarze
Niemniej jednak w którym momencie należność WM jest wymagalna?
Co do mediów to raczej sprawa prosta, bo powinien określać to regulamin zużycia mediów (np.że zaliczki na ich poczet na podstawie prognoz zużycia płatne do 10-go każdego miesiąca)
Rozliczenie zuzycia mediów też zapewne jest określone w jakich terminach nastepuje i do kiedy należy dokonać zapłaty bądź zwrotu.
Co z pozostałymi należnościami WM? I kiedy świadczenie można uznać za spełnione, a należność za wymagalną?
Jeżeli w PG nie uwzględniono wydatku, który został poniesiony w danym roku (za zgodą właścicieli lokali) to nie uwzględniono tego w wysokości opłat. Jeżeli wydatek był znaczny (np. wymiana oświetlenia na LED w garażu) i został poniesiony w styczniu czy dopiero przy rozliczaniu roku WM może rościć o zwrot? Bo ja nie miałabym co do tego pewności.
Zgodnie z Interpretacją ogólną Nr PT8/033/IO1/AEW/11/PT-571 Ministra Finansów z dnia 21 czerwca 2011r. WM dokonuje odsprzedaży i winna wystawić fakturę (nawet jako podatnik VAT korzystający ze zwolnienia).
Ustawa o VAT reguluje terminy na wystawienie faktur, a kodeks cywilny powstawanie zobowiązań.
W moim przekonaniu wątpliwym jest uznawanie, że można dokonać "potrącenia" z wniesionych zaliczek.
Orzecznicztwo jest jakie jest.