Czy członek wspólnoty może być zarządcą bloku?
Alexus26
Użytkownik
Witam,
Po wypowiedzeniu nam umowy (nie zgodziliśmy się na podwyższenie opłaty za zarządzanie) przez dotychczasowego zarządcę podjęliśmy decyzję o wybraniu zarządcy spośród grona członków wspólnoty. Na zarządce wybraliśmy dotychczasowego prezesa zarządu naszej wspólnoty. Mam jednak wątpliwości czy członek wspólnoty może być jednocześnie zarządcą bloku i czy wówczas niezbędne jest podpisanie z nim umowy oraz czy ma obowiązek posiadania OC.
Z góry dziękuję za pomoc.
Po wypowiedzeniu nam umowy (nie zgodziliśmy się na podwyższenie opłaty za zarządzanie) przez dotychczasowego zarządcę podjęliśmy decyzję o wybraniu zarządcy spośród grona członków wspólnoty. Na zarządce wybraliśmy dotychczasowego prezesa zarządu naszej wspólnoty. Mam jednak wątpliwości czy członek wspólnoty może być jednocześnie zarządcą bloku i czy wówczas niezbędne jest podpisanie z nim umowy oraz czy ma obowiązek posiadania OC.
Z góry dziękuję za pomoc.
Aby napisać komentarz, musisz się zalogować lub zarejestrować.
Komentarze
"Pełnienie przez tą samą osobę funkcji członka zarządu i zarządcy nieruchomości może być powodem uchylenia uchwały o wyborze zarządu wynika z wyroku Sądu Apelacyjnego w Katowicach z dnia 4 października 2013 roku (sygn. akt I ACa 562/13). Koncentracja w jednej osobie tych samych funkcji jest zgodna z prawem, jednak jak się okazuje sama zgodność z literą prawa nie wystarczy. Treść art. 25 ustawy o własności lokali jednoznacznie wskazuje, że właściciel może zaskarżyć uchwałę także wtedy, gdy narusza jego interesy, albo zasady zarządzania. Każda z tych przesłanek stanowi odrębną podstawę zaskarżenia i jeżeli zostanie podniesiona - sąd ma ją obowiązek szczegółowo zbadać."
Więcej na ten temat w artykule: "Administrator nie może być członkiem zarządu" na stronie czasopisma Zarządca Portal Informacyjny:
http://www.zarzadca.pl/komentarze/2147-administrator-nie-moze-byc-czlonkiem-zarzadu
Zarządca czy administrator? To duża różnica.
Nie musicie mieć ani administratora, ani zarządcy.
To, na jaką formę zatrudnienia się zdecydujecie zależy tylko od was.
Co postanowicie jest ważne, bo ma różne skutki prawne.
Ile lokali jest w waszej wspólnocie? Sami prowadzicie księgowość?
Możecie uchwalić, że członek zarządu Jan Kowalski za swoje obowiązki - wyliczacie jakie - będzie pobierał od wspólnoty wynagrodzenie suma, daty wypłat itp. szczegóły.
Wtedy Jan Kowalski dopisuje pobrane kwoty do swojego zwykłego PITu i nadal jest jednym ze zwykłych członków zarządu (prezesów, kierowników we wspólnocie nie ma)
Jeżeli chodzi o zarząd (art.20 ust.1 UWL) to jest on organem wspólnoty zatem działa jako wspólnota.
Jeżeli jest zarządca, któremu zarząd nieruchomością wspólną powierzono w sposób określony w art.18 ust.1 UWL to jest to odrębny podmiot, który działa na rzecz i w imieniu wspólnoty (na podstawie umowy, w której określa się jego obowiązki; ta umowa jest niezbędna zarządcy jako zarządcy nieruchomości w związku z art.185 ust.2 Ustawy o gospodarce nieruchomościami pod rygorem nieważności, ale nie wdawajmy się w szczegóły).
Jeżeli wybraliście Państwo zarząd (art.20 ust.1 UWL) to członek zarządu pełni funkcję w zarządzie i działa za wspólnotę. Jeżeli powierzy wykonywanie czynności zwykłego zarządu jakiemuś podmiotowi (innej osobie fizycznej, prawnej, jednostce niemającej osobowości prawnej) to nie ustanowi w ten sposób zarządcy w rozumieniu art.18 ust.1 UWL, lecz powierzy wykonywanie pewnych czynności podmiotowi, którego nazwę powinna określić umowa zawarta przez zarząd z tym podmiotem (literatura zwykła nazywać taki podmiot administratorem, ale jest swoboda w tym zakresie).
I może tak się zdarzyć, że zarząd (art.20 ust.1 UWL) powierzy wykonywanie tych czynności podmiotowi jakim jest działaność gospodarcza jednego z jej członków. Z prawnego punktu widzenia nie ma przeciwskazań.
Umowa na administrowanie nieruchomością wspólną
Zapomnij o słowie zarządca, bo to inny stan prawny
Zakładam, że macie zarząd właścicielski. Musicie więc mieć wybranych członków zarządu wspólnoty.
Zajmują się oni bieżącymi sprawami wspólnoty, m.in. podpisują faktury, zlecają w banku przelewy, wybierają wykonawców napraw, podejmują decyzje.
Członkowie zarządu (niekoniecznie wszyscy) mogą pobierać za swoją pracę wynagrodzenie.
Niektóre wspólnoty zatrudniają administratora, by odciążyć w pracy członków zarządu.
Wy macie dwa wyjścia
a) uchwalić, że członek zarządu Jan Kowalski za swoje obowiązki - wyliczacie jakie - będzie pobierał... tak jak już pisałam
b) Jan Kowalski rezygnuje (lub wy go odwołujecie) z funkcji członka zarządu i potem pozostali/nowi członkowie zarządu (co najmniej dwu) podpisują z Janem Kowalskim umowę zlecenie o administrowanie nieruchomością położoną....
Czy ja dobrze rozumiem ? 27 lokali,były administrator i biuro rachunkowe. Jednym słowem na bogato. Teraz jednego z członków zarządu "prezesa", chcecie na siłę zrobić administratorem i płacić mu wynagrodzenie. Jest zarząd i biuro rachunkowe. Do czego w takim razie potrzebny wam administrator ?
Aby udzielić Ci poprawnej rady musisz uściślić ważne sprawy. Po co takie kombinacje kosmiczne?
Wystarczy uchwałą ustalić wynagrodzenie członka zarządu i niech dalej wykonuje obowiązki członka zarządu i po co "zatrudniać" członka zarządu na administratora - bez sensu skoro i tak za zarządzanie odpowiada zarząd a nie administrator. Pomieszanie z poplątaniem.
Powtarzam: po co podpisywać z członkiem zarządu umowę o administrowanie (nie zarządzanie) jak i tak jako członek zarządu odpowiedzialny jest za zarządzanie wspólnotą. Kolejne poplątanie.
To wy macie w końcu wybrany zarząd czy nie?
Jeżeli macie wybrany zarząd czyli tzw. ustawowy to żeby go zmienić na powierzony zarządcy nie wystarczy uchwała ale umowa (zgoda) wszystkich właścicieli) na zmianę ustawowego sposobu zarządu na inny.
Uchwała działa tylko w odwrotną stronę.
Tak jak radzono wcześniej: uchwalcie wynagrodzenie dla członka/ów zarządu
Wcale nie.
Ustawa używa określenia: "zarządca, któremu zarząd nieruchomością wspólną powierzono w sposób określony w art. 18 ust. 1", ale to nie znaczy, że nie może być zarządcy, któremu nie powierzono zarządu w trybie art. 18 ust. 1 ustawy. Ustawa w każdym razie tego nie wyklucza.
Upór, z jakim na forum forsowane jest pojęcie "administratora", które nie występuje ani w ustawie o własności lokali, ani w ustawie o gospodarce nieruchomościami, jest zadziwiający. To jakaś mania, zwłaszcza po deregulacji, kiedy zarządcą może być każdy.
koziorozka: Oczywiście, że jest obowiązkowa. Jeśli "Prezes zarządu" wspólnoty będzie nie tylko członkiem zarządu, ale i zarządcą i brać za to wynagrodzenie, to ugn nakłada na niego obowiązek wykupienia polisy OC. Obecnie jest to jedyny wymóg, żeby zostać zarządcą.
Tyle, że to nie ten przypadek.
Chyba że zafundują sobie konflikt interesów, który pięknie wyłania się z pierwszego wpisu.
Członkowie zarządu nadal będą formalnie równorzędni, w szczególności nadal co najmniej dwóch z nich równocześnie będzie składało oświadczenia w imieniu wspólnoty.
Wszyscy członkowie zarządu mają i d e n t y c z n e prawa zagwarantowane ustawą, więc wasza uchwała tego nie zmieni.
Jak będziecie uchwalać wysokość tego wynagrodzenia, to dodajcie zdanie, że suma ta będzie co roku (data) waloryzowana zgodnie z rocznym wskaźnikiem cen towarów i usług konsumpcyjnych publikowanym przez GUS. Taka formułka oszczędzi wam zachodu, aneksowania umowy. Datę wygodnie jest ustalić na drugi kwartał, bo w pierwszym GUS się czasem nie wyrabia z policzeniem inflacji.
http://stat.gov.pl/obszary-tematyczne/ceny-handel/wskazniki-cen/wskazniki-cen-towarow-i-uslug-konsumpcyjnych-pot-inflacja-/roczne-wskazniki-cen-towarow-i-uslug-konsumpcyjnych-w-latach-1950-2014/
blazejh: A także prawa handlowego (art. 143. § 1 ksh: "Rada nadzorcza sprawuje stały nadzór nad działalnością spółki we wszystkich dziedzinach jej działalności"), spółdzielczego, organizacji i zarządzania i paru innych dziedzin...
Prawo budowlane posługuje się wyłącznie określeniem: Zarządca obiektu (budynku) to nie to samo co zarządca nieruchomości bo to zupełnie inna para kaloszy i zarządca nieruchomości nawet z licencją nigdy nie był i nie jest zarządcą budynku (obiektu budowlanego).
W przypadku wspólnoty mieszkaniowej - ogół współwłaścicieli.
Zarząd lub zarządca (art,18 ust.1 UWL) odpowiadają tylko i wyłącznie za wykonywanie obowiązków, bo ewentualną karę administracyjną nałożoną np. przez PINB zapłaci WM (ogół właścicieli), a nie człokowie zarządu bądź zarzadca z własnego majątku.
Na koniec roku Zarząd , który pobiera wynagrodzenie wystawia się PIT-8C w ciągu roku nie pobiera się zaliczki na podatek.
Art.13 ust.7) Ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (PDOF) stanowi, że za przychody z działalności wykonywanej osobiście, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 2, uważa się przychody otrzymywane przez osoby, niezależnie od sposobu ich powoływania, należące do składu zarządów, rad nadzorczych, komisji lub innych organów stanowiących osób prawnych.
Stanowi to podstawę do pobierania zaliczki na podatek dochodowy od wynagrodzenia członków zarządu oraz do zamieszcania informacji o tych dochodach w deklaracji PIT-11. Przychód pomniejsza się o koszty uzyskania przychodu.
PIT-8C dotyczy dochodów giełdowych oraz dochodów z tzw. innych źródeł nienależących jednak do przychodów określonych jako ze stosunku pracy i pokrewnych (art. 12), działalności wykonywanej osobiście (art. 13), działalności gospodarczej (art. 14) lub z kapitałów pieniężnych (art. 17).
Należy pamiętać, że Art. 331. § 1 k.c. stanowi, że do jednostek organizacyjnych niebędących osobami prawnymi, którym ustawa przyznaje zdolność prawną, stosuje się odpowiednio przepisy o osobach prawnych, zatem dotyczy to również organów tych osób
Nie ma kosztów uzyskania przychodu. Przychód z innych źródeł.
Bo ja mam wątpliwości własnie z powodu art.331 §1 k.c.
Wynagrodzenie za pełnienie funkcji członka zarządu we wspólnocie nie jest działalnością wykonywaną osobiście to po pierwsze.
Po drugie - wynagrodzenie członka zarządu a więc osoby fizycznej nie ma nic wspólnego z podatkiem od osób prawnych.
Żeby nie było na mnie, przytoczę fragmenty wyjaśnień na ten temat:
http://wspolnotamieszkaniowa.pl/aktualnosci/o-wynagrodzeniu-czlonkow-zarzadu-wspolnoty-mieszkaniowej/154.html
http://interpretacje-podatkowe.org/wynagrodzenia/ibpbii-1-415-113-12-mk
I ja nic nie pisałam o podatku od osób prawnych. Dointerpretowałeś to.
Należałoby zauważyć, że zalinkowana interpretacja posiada w uzasadnieniu:
[...] Wypłaty wynagrodzeń dla członków zarządu nie stanowią przychodów o których mowa w art. 13 pkt 7 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych tj. przychodów otrzymywanych przez osoby, niezależnie od sposobu ich powoływania, należące do składu zarządów, rad nadzorczych, komisji lub innych organów stanowiących osób prawnych, gdyż wspólnota mieszkaniowa jest jednostką organizacyjną nie posiadającą osobowości prawnej.[...]
a art.331 §1 k.c. stanowi, że do jednostek organizacyjnych niebędących osobami prawnymi, którym ustawa przyznaje zdolność prawną, stosuje się odpowiednio przepisy o osobach prawnych zatem są podstawy do wątpliwości w tym zakresie. I ja je mam. A Minister Finansów niejednokrotnie zmieniał stanowisko w sprawie interpretacji wydanych przez swoich pracowników...
Żeby była jasność, nie twierdzę, że jest inaczej. Mam jedynie wątpliwości
(...)
33 kc nie ma tu nic do rzeczy.
Pisałaś: Przecież PIT-11 wypełniają osoby prawne (płacące podatek od osób prawnych).
Dlatego wyprostowałem ten twój błąd: Gratuluję optymizmu no i... niech tak zostanie - czekaj, może w tej sprawie stanowisko (jednolite od lat) też zmieni.
PS.
A skoro już wymieniamy p. Śleszyńską, czyli jak rozumiem Panią Eugenię Śleszyńską to przypomnę, że stoi ona na stanowisku, że wspólnoty mieszkaniowe obowiązane są prowadzić księgi rachunkowe.
Ten temat jest również dyskusyjny i są dwie szkoły, ale zapewne tego zupełnie już nie ogarniesz, dlatego dałam jako postscriptum
Powtórzmy więc meritum:
1. wynagrodzenie członków zarządu wspólnoty mieszkaniowej należy zakwalifikować jako przychód z innych źródeł
2. przychód z wynagrodzenia członka zarządu wspólnoty jest przychodem osoby fizycznej. Pit 8-C jest załącznikiem do jego własnego PIT-37 lub PIT-36.
To samo dotyczy Dyrektorów Izb Sakrbowych, którzy wydają interpretacje indywidualne - muszą wykonać czynność mając na uwadze wpływy budżetowe, bo od tego zależy ich wynagrodzenie.
Należy również pamiętać, że w obecnym systemie prawnym obowiązującym w RP brak jest konsekwencji karno-skarbowych dla urzędników, którzy swoją pracę wykonują w sposób, delikatnie to ujmując, niewłaściwy.
Obecnie sankcje są jedynie wobec podatników.
ciekawostka http://dziennikustaw.gov.pl/du/1920/s/11/60
Dlaczego Minister Finansów do tej pory nie wydał interpretacji ogólnej w tym temacie?
Trudno twierdzić, że stanowisko p. Śleszyńskiej uległo dewaluacji na podstawie "listów do redakcji" GOFIN
W szczególności, że do dnia 1 stycznia 2002r. obowiązek prowadzenia przez WM ksiąg rachunkowych zgodnie z Ustawą o rachunkowości wynikał bezpośrednio z ustawy oraz jej aktu wykonawczego jakim było Rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 18 sierpnia 1998r. w sprawie szczególnych zasad rachunkowości dla niektórych jednostek nie prowadzących działaności gospodarczej
§1 pkt.1 Przepisy rozporządzenia stosuje się do niektórych jednostek nie będących spółkami prawa handlowego, nie prowadzących działności gospodarczej, a w szczególności do:
9) wspólnot mieszkaniowych [...]
Należałoby przez to rozumieć, że wspólnoty mieszkaniowe, które powstały przed 1 stycznia 2002r. (uchylenie rozp.) obowiązane są prowadzić księgi rachunkowe nadal, jeżeli nie dokonały zgłoszenia do US o rozpoczęciu prowadzenia innej ewidencji (a które dokonały, skoro MF nie zajmuje stanowiska oficjalnego do dzisiaj).
Brak jest transparentności w temacie obowiązków WM, a UWL to jeden wielki bubel, nad którym ustawodawca jakoś nie za bardzo chce się pochylić.
Brakuje niepomiernie zapisów o obowiązkach wynikających z podejmowania przez WM działań na rzecz właścicieli lokali, czyli tych oprócz utrzymywania nieruchomości wspólnej w należytym stanie.
zagubiłaś się Lalunia w tych głoszonych formułkach , ale nie ty jedna. Nie pasuje ci UoWL z tym co już było, jak SM ... widać na odległość ze sprawami wspólnot mieszkaniowych masz tylko teoretyczną styczność.
"Zryczałtowane wynagrodzenie członków rady osiedla należy zaliczyć do przychodów z działalności wykonywanej osobiście, a nie do innych źródeł."
A co za tym idzie, PIT-11 a nie PIT-8C
Tak tylko w celu wyjaśnienia wcześniejszych wątpliwości w tej dyskusji....
Zgodnie z art. 13. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
Za przychody z działalności wykonywanej osobiście, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 2, uważa się:
7) przychody otrzymywane przez osoby, niezależnie od sposobu ich powoływania, należące do składu zarządów, rad nadzorczych, komisji lub innych organów stanowiących osób prawnych;
Spółdzielnia mieszkaniowa jest osobą prawną, natomiast wspólnota jest jednostką organizacyjna nieposiadająca osobowości prawnej (tzw. ułomną osobą prawną).
Więc stan prawny jest odmienny.
Dla członków rad nadzorczych spółek komandytowo-akcyjnych (one również nie posiadają osobowości prawnej), z tytułu wynagrodzenia za pełnienie funkcji, wystawia się również PIT-8C (inne przychody wym. w art. 20 ust. 1 updof), a nie PIT-11 (przychody z działalności wykonywanej osobiście).
Przecież to całkowicie dwa odrębne podmioty (byty).
Członkowie Rad Osiedlowych otrzymują ryczałt z tytułu pełnionej społecznie funkcji z kasy UM lub Gminy.
Osiedle nie jest osobą prawną ani tym bardziej fizyczną.
Niestety ustawa o podatku dochodowym od osób fizycznych wyraźnie rozróżnia między osobami prawnymi, a jednostkami organizacyjnymi niebędącymi osobami prawnymi.
Przykładowo, już w kolejnym punkcie art. 13:
8) przychody z tytułu wykonywania usług, na podstawie umowy zlecenia lub umowy o dzieło, uzyskiwane wyłącznie od:
a) osoby fizycznej prowadzącej działalność gospodarczą, osoby prawnej i jej jednostki organizacyjnej oraz jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej,
A w prawie podatkowym obowiązuje zasada wykładni ścisłej...
Podatnikiem podatku PIT są wyłącznie osoby fizyczne i deklarację PIT-11 bądź PIT-8C obowiązane są otrzymać z tytułu przychodów uzyskiwanych przez siebie osobiście.
Informację o przychodach wystawia obowiązany zgodnie ze źródłem przychodu osoby fizycznej, a nie swojego własnego statusu.