Wynagrodzenie zarzadcy

tajfuntajfun Użytkownik
Zarządca ( 18.1) określił w strukturze zaliczek następujące dwie pozycje:
1.Koszty administracyjne X zł/m*m.
2. Koszty administracyjne - sprzątanie i konserwacja y zł/m*m
Wiem że takie rozwiązania stosowane są także w innych wspólnotach.
Z powodu takiego rozwiązania nie mamy możliwości wglądu ( kontroli) do dokumentów dotyczących sprzątania i konserwacji, a jest to spora kwota około 25 tys zł, ponieważ zarządca traktuje to jako swoje wynagrodzenie w ramach którego wykonuje te dwie usługi.
Oczywiście taka struktura zaliczki nie została ustalona odrębną uchwałą. Była kilkakrotnie zmieniana. Zostaje ona jednak z automatu wpisana w plan finansowo -gospodarczy na dany rok.
W związku z tym jeśli w planie finansowym jest wpisana pozycja:
2. Koszty administracyjne - sprzątanie i konserwacja y zł/m*m
to można, uznać że wspólnota wyraziła zgodę na to aby te koszty zaliczyć do wynagrodzenia ( kosztów administracyjnych) ?
Jeśli tak, to czy zmiana zapisu w planie finansowym na dany rok z zapisu :
- koszty administracyjne - sprzątanie i konserwacja , na zapis - koszty sprzątania i konserwacji - spowoduje wyłączenie tej pozycji z wynagrodzenia zarządcy?

Komentarze

  • Opcje
    blazejhblazejh Użytkownik
    edytowano listopada -1
    Dwie rzeczy rozwiązano po głupiemu. Wynagrodzenie zarządcy (1.) nazwano, nie wiedzieć czemu, kosztami administracyjnymi, a na dwie rożne pozycje (2.) ustalono wspólną stawkę "y".

    Wszystko to jest oczywiście pomieszane celowo, jednak nawet w takim bałaganie nie można twierdzić że kwotę "y" można kwalifikować jako część wynagrodzenia zarządcy. IMO pozycję wynagrodzenia zarządcy jednak masz wyodrębnioną, tylko głupio nazwaną. Poważniejszym problemem jest wrzucenie dwóch pozycji do jednego wora w ramach stawki "y".

    Myk ze wspólnym worem może polegać jedynie na optymalizacji w vacie.
    Ale potwierdzenie tego wymagałoby dostępu do fv za zarządzanie i pozostałe usługi, do których rozumiem dostęp masz tylko teoretyczny. W tym wariancie firma może oszukiwać fiskusa, nie właścicieli.
  • Opcje
    tajfuntajfun Użytkownik
    edytowano listopada -1
    Akurat dostęp do faktury za zarządzanie mam. Jest fo faktura obciążająca wspólnotę jedną kwota stanowiącą sumę pkt1i pkt2.
    A z tą możliwością oszukiwania to tak do końca nie jest. Czy pani x nie może zatankować swojego samochodu prywatnego i wziąć fakturę na wspólnotę?
  • Opcje
    blazejhblazejh Użytkownik
    edytowano listopada -1
    Zarządca może obciążać co miesiąc jedną kwotą i wystawiać jedną fakturę za trzy różne usługi, ważne jednak żeby na fv było rozbicie tej kwoty na trzy (lub cztery) różne pozycje, ponieważ w grę wchodzą trzy rożne stawki vat.

    Czy trzy różne usługi zlano na fakturze w jedną pozycję ze wspólną stawką vat ?!?


    Pani x może wziąć fv na paliwo na wspólnotę i będzie to koszt wspólnoty, ale nie bardzo rozumiem co to ma wspólnego ze sprzedażą firmy zarządzającej?
  • Opcje
    tajfuntajfun Użytkownik
    edytowano lutego 2016
    Na fakturze była tylko jedna kwota, bez żadnego rozbicia na pozycje.
    Nie rozumiem o jakiej sprzedaży piszesz. Nie wiem na co wydawane sa środki z pozycji sprzątanie i konserwacja ponieważ zarządca odmawia informacji na ten temat.
    Wiem natomiast że części i materiały do konserwacji wykazane są w rozliczeniu w pozycji fundusz eksploatacyjny.
    Natomiast na zebraniu pani z firmy zarządzającej uzasadniała podwyżkę stawki na sprzątanie i konserwacje wzrostem ceny benzyny.
    Pani X to zarządca. Sprzatanie wykonuje firma zewnętrzna.
  • Opcje
    blazejhblazejh Użytkownik
    edytowano listopada -1
    Jeżeli firma wykonuje dwie usługi i trzecią jeszcze wykazuje refkturując usługę firmy sprzątającej, które opodatkowane są trzema różnymi stawkami vat, to tylko po to żeby zamazać strukturę vat w swojej sprzedaży.

    Sprzedaż firmy jest z drugiej strony kosztem twojej wspólnoty. Więc bardzo możliwe że oni naciągając fiskusa na vacie, przy okazji naciągają wspólnotę na wyższe koszty, niż gdyby rozliczali się z fiskusem prawidłowo.

    Macie przecież usługę sprzątania na zewnątrz, która w planie gospodarczym skalkulowana jest w skumulowanej stawce y, czyli z 22%. A to sprzątanie ma stawkę VAT 8%.
    Dolary do orzechów że na fakturze firmy sprzątającej jest gros usługi obłożone stawka preferencyjną, ale po całej operacji z refakturą i zbiciem usług do jednej pozycji robi się z tego ukryte 22%.

    Innej przyczyny takiego ukrywania zakresu usług i stawek nie widzę.
  • Opcje
    tajfuntajfun Użytkownik
    edytowano listopada -1
    ,
    [cite] blazejh:[/cite]Jeżeli firma wykonuje dwie usługi i trzecią jeszcze wykazuje refkturując usługę firmy sprzątającej, które opodatkowane są trzema różnymi stawkami vat, to tylko po to żeby zamazać strukturę vat w swojej sprzedaży.

    Sprzedaż firmy jest z drugiej strony kosztem twojej wspólnoty. Więc bardzo możliwe że oni naciągając fiskusa na vacie, przy okazji naciągają wspólnotę na wyższe koszty, niż gdyby rozliczali się z fiskusem prawidłowo.

    Macie przecież usługę sprzątania na zewnątrz, która w planie gospodarczym skalkulowana jest w skumulowanej stawce y, czyli z 22%. A to sprzątanie ma stawkę VAT 8%.
    Dolary do orzechów że na fakturze firmy sprzątającej jest gros usługi obłożone stawka preferencyjną, ale po całej operacji z refakturą i zbiciem usług do jednej pozycji robi się z tego ukryte 22%.

    Innej przyczyny takiego ukrywania zakresu usług i stawek nie widzę.

    [
    i]Wspólnota a VAT
    
    Wspólnota mieszkaniowa nie jest podatnikiem VAT (nie prowadzi działalności gospodarczej wg definicji z ustawy o VAT) - w zakresie:
    - zarządu nieruchomością wspólną,
    - zakupu mediów do lokali poszczególnych właścicieli będących członkami wspólnoty mieszkaniowej[/i]
    
    Możesz mi wyjaśnić jak to jest z tym vatem . Przyznam że w tym temacie jestem zielony jak szczypiorek.
  • Opcje
    blazejhblazejh Użytkownik
    edytowano lutego 2016
    Zdanie powyżej nie jest precyzyjne. Co najmniej 99% wspólnot w kraju nie jest podatnikami VAT, ponieważ korzysta ze zwolnienia podmiotowego. Twoja też nie jest, bo na pewno byś o tym wiedział gdyby była. Więc temat "wspólnota a VAT" możesz odłożyć na bok.

    Dla ciebie, jako właściciela lokalu, wniosek z tego płynie jedynie taki, że wspólnota jako podmiot korzystający ze zwolnienia, jest ostatnim w łańcuchu odliczeń podatku VAT. Czyli zawsze ponosi pełny koszt danej usługi w kwocie brutto, bez możliwości odliczenia kwoty VAT w niej zawartej.

    Opisane przez ciebie nieprawidłowości mogą wskazywać, że usługodawcy twojej wspólnoty, którzy płatnikami VAT są (również firma zarządzająca nim jest skoro świadczy inne usługi oprócz zarządzania) dokonują niedozwolonej optymalizacji podatkowej i możliwe, że po części dzieje się to kosztem wspólnot którymi zarządza ta firma.

    Jest w tym rozumowaniu nadal sporo spekulacji ponieważ nie opisałeś dokładnie co jest na fv od zarządcy.
    Tzn. jak opisano to jedno jedyne zdarzenie gospodarcze na tej fv? Może jest nr PKWIU? Jaką zastosowano stawkę VAT w tej pozycji?
    Komentarz edytowany blazejh
Aby napisać komentarz, musisz się zalogować lub zarejestrować.