Plan gospodarczy a rozliczenie faktycznych wydatków

QgarQgar Użytkownik
Witam,
Jest Wspólnota Mieszkaniowa obejmująca budynek (2420,80m2), w którym znajdują się 33 lokale mieszkalne (2030,77m2) i 1 lokal użytkowy - hala garażowa (390,03m2). Na zebraniu ogółu właścicieli, które odbyło się 1.04.2015 roku przedstawiono plan gospodarczy, w którym koszty zarządu nieruchomością wspólną postanowiono rozliczać wg powierzchni użytkowej wraz z powierzchnią przynależną (2030,77m2), czyli koszty miały zostać pokrywane z zaliczek tylko lokali mieszkalnych!
Plan gospodarczy został przyjęty uchwałą o następującej treści:
"Uchwała w sprawie zmiany sposobu zarządu częściami wspólnymi w oparciu o zatwierdzony Plan Gospodarczy Wspólnoty Mieszkaniowej
1. Zebranie zatwierdza zmianę sposobu zarządu częściami wspólnymi w oparciu o zatwierdzony Plan Gospodarczy WM na rok 2015 stanowiący załącznik do niniejszej uchwały
2. Zebranie zatwierdza wysokość wynagrodzenia dla Zarządcy nieruchomości w wysokości X"
Uchwała była przyjmowana częściowo na zebraniu, a częściowo w drodze indywidualnego zbierania głosów (ok. 54,5% za uchwałą, przeciw ok. 4,3%).

Pytania:
1) Czy mimo tak uchwalonego Planu Gospodarczego wydatki faktycznie poniesione w 2015 roku mogą zostać rozliczone zgodnie z udziałami, czyli z uwzględnieniem udziałów hali garażowej, która nie była uwzględniona w planie gospodarczym?
2) Czy powyższa uchwała ma jakiekolwiek znaczenie w zmianie sposobu zarządu nieruchomością wspólną? Uchwałą była przyjmowana bez obecności notariusza - a przynajmniej na zebraniu obecność takiej osoby nie była ujawniona. W księgach wieczystych nie ma żadnego wpisu o zarządcy.
3) Czy pod określeniem "sposób zarządu" kryć się może również sposób podziału nieruchomości wspólnej czy tylko sposób zarządzania nieruchomością wspólną - Zarząd WM złożony z właścicieli vs Zarządca?
4) Czy w ogóle istnieje prawna możliwość by lokal użytkowy - hala garażowa, który ma udziały w nieruchomości wspólnej (ok. 16%) nie pokrywał kosztów utrzymania nieruchomości wspólnej zgodnie z udziałami?

Komentarze

  • Opcje
    PiotrekPiotrek Użytkownik
    edytowano lutego 2016
    1) Tak, powinny zostać rozliczone udziałami, a więc z uwzględnieniem hali garażowej.
    2) Nie ma.
    3) Nie może, poza tym z tego co piszesz, to nie nastąpił żaden "podział nieruchomości wspólnej".
    4) Zgodnie z prawem nie, w praktyce różne rzeczy się dzieją...
    Komentarz edytowany Piotrek
  • Opcje
    QgarQgar Użytkownik
    edytowano listopada -1
    1) Jeśli zgodnie z prawem 4 nie, to dlaczego 1 nie?
    2 i 3) Jeśli ta uchwała nic nie wnosiła poza przyjęciem planu gospodarczego niezgodnego z prawem, to jaki mógł być cel sformułowania jej tak?
    4) Czy w przypadku takiej uchwały dążenie do zgodności planu gospodarczego z prawem to jedynie poprzez zaskarżenie uchwały?
    Czy może są inne sposoby, np. opłacanie kosztów zgodnie z udziałem w nieruchomości wspólnej i czekanie na dochodzenie wspólnoty do uzyskania kwoty zgodnej z planem gospodarczym, ale wtedy to wspólnota musi udowadniać zaległą należność?
  • Opcje
    PiotrekPiotrek Użytkownik
    edytowano listopada -1
    [cite] Qgar:[/cite]1) Jeśli zgodnie z prawem 4 nie, to dlaczego 1 nie?
    2 i 3) Jeśli ta uchwała nic nie wnosiła poza przyjęciem planu gospodarczego niezgodnego z prawem, to jaki mógł być cel sformułowania jej tak?
    4) Czy w przypadku takiej uchwały dążenie do zgodności planu gospodarczego z prawem to jedynie poprzez zaskarżenie uchwały?
    Czy może są inne sposoby, np. opłacanie kosztów zgodnie z udziałem w nieruchomości wspólnej i czekanie na dochodzenie wspólnoty do uzyskania kwoty zgodnej z planem gospodarczym, ale wtedy to wspólnota musi udowadniać zaległą należność?
    O pardon - rzeczywiście z rozpędu napisałem. Oczywiście powinno wszystko zostać rozliczone udziałami, a więc z uwzględnieniem lokalu garażowego.
    Lepiej byłoby też, gdyby zaliczki z planu gospodarczego też były przeliczone na udziały, ale inne ułożenie Planu Gospodarczego nie byłoby niezgodne z planem.
    Odnośnie drugiej kwestii -lepiej zaskarżyć uchwałę.
  • Opcje
    QgarQgar Użytkownik
    edytowano listopada -1
    razie wymusić rozliczenie zgodne z prawem? Administrator twierdzi, że taki był plan gospodarczy uchwalony przez większość i nie zanosi się by rozliczenie naprawiło plan gospodarczy niezgodny z prawem, dodam że świadomie tak ułożony przez administratora w dodatku poparty świadomie przez zarząd wspólnoty.
    Ponieważ na chwilę obecną jest nadwyżka za ubiegły rok, więc planowana jest uchwala rozliczająca tę nadwyżkę. Tyle że zwrot będzie pewnie jak co roku zgodnie z algorytmem naliczania, więc współwłaściciele hali garażowej nie poniosą znów żadnych kosztów a pozostali (33 właścicieli lokali mieszkalnych, w tym 15 posiadających miejsca postojowe) ok. 1/6 kosztów więcej za cały rok (to 2 miesiące opłat za nieruchomość wspólną w roku!).
  • Opcje
    PiotrekPiotrek Użytkownik
    edytowano listopada -1
    [cite] Qgar:[/cite]razie wymusić rozliczenie zgodne z prawem? Administrator twierdzi, że taki był plan gospodarczy uchwalony przez większość i nie zanosi się by rozliczenie naprawiło plan gospodarczy niezgodny z prawem, dodam że świadomie tak ułożony przez administratora w dodatku poparty świadomie przez zarząd wspólnoty.
    Plan gospodarczy wpływa na wysokość zaliczek, natomiast jego zatwierdzenie nie ma znaczenia dla konieczności rozliczenia faktycznych wydatków zgodnie z uowl.
    Mogę sobie wyobrazić, że w drodze uchwały wspólnota przyjmuje stałą kwotę "za lokal" (jako zaliczkę) - tzn. "z górką", niezależną od przewidywanych kosztów, a następnie rozliczane są faktyczne wydatki. Nie byłaby to - moim zdaniem - dobra praktyka (bo zaliczki nie powinny być ustalane w oderwaniu od przewidywanych kosztów zarządu), ale nie byłoby to również rozwiązanie bezprawne.

    W mojej wspólnocie jeszcze niedawno zaliczki na media były przyjmowane "z m2" (oczywiście rozliczenie - wg. faktycznego zużycia) - to co prawda nie są koszty zarządu nieruchomością wspólną, ale pewna analogia jest.

    Rozliczenie nie ma za zadanie "naprawiania" planu gospodarczego, tylko rozliczenie faktycznie poniesionych kosztów.
    Ponieważ na chwilę obecną jest nadwyżka za ubiegły rok, więc planowana jest uchwala rozliczająca tę nadwyżkę. Tyle że zwrot będzie pewnie jak co roku zgodnie z algorytmem naliczania, więc współwłaściciele hali garażowej nie poniosą znów żadnych kosztów a pozostali (33 właścicieli lokali mieszkalnych, w tym 15 posiadających miejsca postojowe) ok. 1/6 kosztów więcej za cały rok (to 2 miesiące opłat za nieruchomość wspólną w roku!).

    Zaskarż uchwałę zatwierdzającą sprawozdanie (jeżeli będzie nieprawidłowa, bo być może to będzie tylko zestawienie kosztów zarządu NW, bez wskazania sposobu ich podziału. jeżeli tak faktycznie będzie, to pozostaje odmowa zapłaty i zaskarżanie nakazu zapłaty, wystawionego w sprawie o zapłatę, który wytoczy wspólnota).
    Przy okazji - koszty lokalu garażowego powinny być odjęte odrębnie od kosztów zarządu NW - to nie są koszty zarządu NW, bo lokal garażowy nie wchodzi w jej skład.

    Przede wszystkim przyjdź na zebranie właścicieli, przygotuj się odpowiednio, zabierz głos i powiedz o tym, że dokonywane rozliczenie jest nieprawidłowe i że nie będziesz ponosił w związku z tym opłat.
  • Opcje
    blazejhblazejh Użytkownik
    edytowano lutego 2016
    Ad. 2) i 3)

    Użycie sformułowania "zmiana sposobu zarządu" w uchwale o planie gospodarczym możne wynikać wyłącznie z niewiedzy. Błąd mniejszej wagi. Nie niesie ze sobą żadnych praktycznych skutków, ewentualnie z wyjątkiem sytuacji gdybyście mieli zarząd ustanowiony w trybie art 18.1, czyli zarząd powierzony, i gdybyście ten sposób zarządu u notariusza chcieli kiedyś zmienić na zarząd właścicielski. Wtedy mielibyście po prostu mętlik pojęciowy w treści różnych uchwał. Nie używajcie tego sformułowania w uchwale o planie, bo ma ono konkretne zastosowanie i konkretne (zupełnie inne) znaczenie w języku prawnym ustawy.
    W mojej opinii uchwała nie narusza interesów właścicieli z powodu samego tylko tego sformułowania i nie wywiera żadnych innych skutków z wyjątkiem ustanowienia nowego planu. Więc jej zaskarżanie może być bezcelowe.
  • Opcje
    gecongecon Użytkownik
    edytowano lutego 2016
    Piotrek: Zaskarż uchwałę zatwierdzającą sprawozdanie (jeżeli będzie nieprawidłowa...
    Jak można zaskarżać uchwałę której nie ma?
    A nawet gdyby była to w stosunku do czego miałaby być nieprawidłowa (pomijając warunki art. 25) skoro UoWL nie przewiduje uchwały zatwierdzającej sprawozdanie zarządu?
    To jest wpuszczanie użytkownika Forum w maliny!
    Użytkownik Qgar pisze tu tylko o jednej uchwale:
    Uchwała w sprawie zmiany sposobu zarządu częściami wspólnymi w oparciu o zatwierdzony Plan Gospodarczy
    - i planowanej drugiej:
    planowana jest uchwala rozliczająca tę nadwyżkę.
    No i tak na marginesie dopełniającym masło-maślane w tej wspólnocie - to zebranie nie mogło zatwierdzać wynagrodzenia zarządcy ani zmiany sposobu zarządu (twór "zebranie" nie ma żadnych uprawnień ustawowych) bo takie rzeczy to robią właściciele a poza tym:
    Uchwała była przyjmowana częściowo na zebraniu, a częściowo w drodze indywidualnego zbierania głosów
    - czyli uchwała uprawomocniła się (stała się uchwałą) po odbyciu zebrania dopiero.

    Reasumując Qgar - radzę odpuścić i zająć się najpierw dokładną lekturą UoWL aby poznać swoje obowiązki i prawa jako właściciel lokalu i współwłaściciel NW, bo póki co - zarządca/administrator, co widać gołym okiem nieźle Wam miesza w Waszym majątku.
  • Opcje
    ZarządcaZarządca Zarzadca.pl ZARZADCA.PL
    edytowano listopada -1
    [cite] gecon:[/cite]
    Piotrek: Zaskarż uchwałę zatwierdzającą sprawozdanie (jeżeli będzie nieprawidłowa...
    Jak można zaskarżać uchwałę której nie ma?
    A nawet gdyby była to w stosunku do czego miałaby być nieprawidłowa (pomijając warunki art. 25) skoro UoWL nie przewiduje uchwały zatwierdzającej sprawozdanie zarządu?

    Uchwała zatwierdzająca sprawozdania zarządu, choć nie przewidziana w ustawie o własności lokali, to jednak często jest we wspólnotach mieszkaniowych podejmowana. Jak każdą uchwałę ją również można zaskarżyć.


    Pytanie prawne SO:

    Uchwała Sądu Najwyższego z dnia 9 grudnia 2005 r. Sygn. akt III CZP 111/05


    "Czy uchwały właścicieli lokali podjęte w trybie art. 23 ust. 1 ustawy z dnia 24 czerwca 1994 r. o własności lokali (Dz.U. Nr 80 poz. 903 tekst jednolity z późn. zm.), których przedmiotem są:



    a) zmiana sposobu sprawowania zarządu nieruchomością wspólną;

    b) zatwierdzenie sprawozdania ze sprawowania zarządu nieruchomością wspólną;

    c) udzielenie absolutorium zarządcy; w razie ich zaskarżenia do sądu powinny być kwalifikowane jako dotyczące praw niemajątkowych w rozumieniu art. 17 pkt 1 k.p.c., czy też są sprawami o prawa majątkowe ?" podjął uchwałę:

    Uchwała Sądu Najwyższego z dnia 9 grudnia 2005 r. Sygn. akt III CZP 111/05 (odpowiedź na powyższe pytanie)


    Sprawy o uchylenie uchwał wspólnoty mieszkaniowej podjętych w trybie art. 23 ust. 1 ustawy z dnia 24 czerwca 1994 r. o własności lokali (t. jedn. Dz.U. z 2000 r., Nr 80, poz. 903 ze zm.), których przedmiotem są: zmiana sposobu sprawowania zarządu nieruchomością wspólną, zatwierdzenie sprawozdania ze sprawowania zarządu nieruchomością wspólną, udzielenie absolutorium zarządcy są sprawami o prawa majątkowe.
    ZARZĄDCA PORTAL INFORMACYJNY II 6tfwtu9sbskv.png
  • Opcje
    gecongecon Użytkownik
    edytowano lutego 2016
    ...jednak często jest we wspólnotach mieszkaniowych podejmowana. Jak każdą uchwałę ją również można zaskarżyć.
    Ależ w tym wątku nie ma mowy o uchwale zatwierdzającej sprawozdanie - to wymysł innego użytkownika.
    Poza tym, taka nieobowiązująca uchwała nie ma swojego wzorca więc na jakiej podstawie twierdzi się, że jest nieprawidłowa (pomijam art. 25)?

    Zarządca - nie po raz pierwszy dowiadujemy się też, że sędziowie SN nie znają UoWL.
    Wiadomo, że właściciele mogą podejmować jakie chcą uchwały - natomiast obowiązująca z UoWL jest:
    ... zarządu i podjęcie uchwały w przedmiocie udzielenia mu absolutorium.
    Właściciele po wysłuchaniu (sami sędziowie stwierdzili, że sprawozdanie zarządu może być ustne) sprawozdania zarządu mają obowiązek podjąć uchwałę o absolutorium i nic więcej.
    Oczywiście jak chcą to mogą nawet każdą stronę sprawozdania zatwierdzać osobną uchwałą.
  • Opcje
    igaiga Użytkownik
    edytowano lutego 2016
    Qgar
    Czy w ogóle istnieje prawna możliwość by lokal użytkowy - hala garażowa, który ma udziały w nieruchomości wspólnej (ok. 16%) nie pokrywał kosztów utrzymania nieruchomości wspólnej zgodnie z udziałami?

    Nie ma takiej możliwości. UoWL dopuszcza jedyny sposób rozliczenia. Według udziałów.

    Chcesz powiedzieć ,że lokal posiadający 16% udziałów w NW, nie wpłaca w ogóle żadnych zaliczek na koszty zarządu NW ?

    Nowy doklejony: 22.02.16 18:22
    Czy mimo tak uchwalonego Planu Gospodarczego wydatki faktycznie poniesione w 2015 roku mogą zostać rozliczone zgodnie z udziałami, czyli z uwzględnieniem udziałów hali garażowej, która nie była uwzględniona w planie gospodarczym?

    Nie mogą, ale muszą być rozliczone zgodnie z udziałami. Przecież to są pasożyty ( lokal 16% udziałów) żyjący na koszt pozostałych właścicieli przez cały rok. Uchwała o takim planie gospodarczym powinna być natychmiast zaskarżona.
    Komentarz edytowany iga
  • Opcje
    gecongecon Użytkownik
    edytowano lutego 2016
    lokal 16% udziałów
    Coś mi się wydaje, że ten "lokal garażowy (a dokładnie hala), jest częścią NW a nie odrębnym lokalem.
  • Opcje
    QgarQgar Użytkownik
    edytowano listopada -1
    Gecon - niech Ci się nie wydaje tylko czytaj to, co jest napisane w wątku. Hala garażowa jest odrębnym lokalem i ma ok. 16% udziałów w nieruchomości wspólnej. Poza tym to, że czegoś nie napisano, nie znaczy, że tego nie ma - tak, jednym z elementów planu spotkania ogółu właścicieli jest głosowanie nad uchwałą przyjmującą sprawozdanie finansowe i dającą absolutorium zarządowi. UoWL to choć podstawowy dokument prawny jednak nie jedyny, który stanowi o rozwiązaniach które trzeba stosować w WM, tak więc proponuję trochę szersze spojrzenie bez klapek na oczach takie jak wykazali pozostali wypowiadający się. Natomiast masz rację ktoś miesza w naszej wspólnocie - nie wiem tylko czy administrator czy też "prezes" zarządu. Co bądź dogadują się dobrze i teraz już wiem dlaczego nie podchwycili propozycji innych bym też dołączył do zarządu, a ja żałuję że się tego wtedy nie podjąłem.
    Wracając do wątku, to nie jestem pewien Iga czy plan gospodarczy można ot tak zaskarżyć. W końcu tak, jak wspomniał Piotrek plan nie musi być dokładny, a UoWL wskazuje na podział kosztów wg udziałów czyli rzeczywiste wydatki. Pytanie którą uchwala jest wówczas niezgodna z prawem - ta przyjmująca sprawozdanie czy ta rozliczająca nadwyżkę wg zaliczek proporcjonalnie?
  • Opcje
    gecongecon Użytkownik
    edytowano lutego 2016
    Hala garażowa jest odrębnym lokalem i ma ok. 16% udziałów w nieruchomości wspólnej.
    Czyli ma odrębną KW, a kto jest właścicielem tego lokalu garażowego?
    ...to, że czegoś nie napisano, nie znaczy, że tego nie ma
    No, ja nie jestem jasnowidzem i mam zasadę aby nie zgadywać co kto miał na myśli - wolę się upewnić.
    jednym z elementów planu spotkania ogółu właścicieli jest głosowanie nad uchwałą przyjmującą sprawozdanie finansowe i dającą absolutorium zarządowi.
    UoWL to choć podstawowy dokument prawny jednak nie jedyny, który stanowi o rozwiązaniach które trzeba stosować w WM
    No to oświeć mnie i zapewne innych użytkowników (w końcu po to jest forum też) - jaki to jeszcze dokument ustawowy (o czym nie wiem) określa, że właściciele mają głosować uchwałę o przyjęciu sprawozdania zarządu?
    masz rację ktoś miesza w naszej wspólnocie - nie wiem tylko czy administrator czy też "prezes" zarządu.
    No kochany - gdybyś szerzej spojrzał na to zagadnienie posiłkując się UoWL to być wiedział, że administrator nie ma prawa mieszać a jeżeli miesza to jest bardzo źle, że właściciele na to pozwalają.
    I tu jest pies pogrzebany - od tego trzeba zacząć a nie od zaliczek czy jakiś niepotrzebnych uchwal.
  • Opcje
    igaiga Użytkownik
    edytowano lutego 2016
    Można zaskarżyć uchwały :

    - w sprawie przyjęcia sprawozdania finansowego i udzielenia absolutorium dla zarządu,

    - w sprawie ustalenia zaliczki na pokrycie kosztów zarządu oraz

    - w sprawie zatwierdzenia rocznego planu gospodarczego na rok .... podjętych przez pozwaną Wspólnotę.

    http://orzeczenia.ms.gov.pl/content/$N/155500000000503_I_ACa_000507_2012_Uz_2012-10-11_001

    W uchwale nr(...) z dnia 6.03.2011 r. zaliczka na pokrycie kosztów zarządu obejmowała jedynie część wydatków i ciężarów i była ustalana w stosunku do powierzchni użytkowej lokalu.

    Zauważyć w tym miejscu trzeba ,że choć uchwała nr (...) nie była skarżona to oczywistym jest ,że jeżeli jest ona sprzeczna z bezwzględnie obowiązującymi przepisami ustawy o własności lokali , jest nieważna w oparciu o art. 58 § 1 k.c.( por. wyrok SN z dnia 10 lipca 2009 r. , II CSK 83/09 ,Lex nr 578827 ) . W orzecznictwie podkreśla się ,że przyjęcie odmiennego poglądu prowadziłoby do przyznania właścicielom lokali tworzącym wspólnotę uprawnienia do zmiany treści ustawy w drodze podjętej przez nich uchwały , czego jak podkreślił Sąd Najwyższy w cyt. wyżej orzeczeniu nie można zaakceptować.

    Skoro strony były zgodne co do tego ,iż ustalenie wysokości zaliczki na koszty zarządu nieruchomością wspólną w stosunku do powierzchni użytkowej lokalu nie jest kwotowo identyczne z prawidłowym ustaleniem wysokości tej zaliczki w stosunku do wielkości udziału właściciela lokalu we współwłasności przymusowej to jest oczywiste ,że taki sposób jej określenia jest sprzeczny z ustawą
    Komentarz edytowany iga
  • Opcje
    gecongecon Użytkownik
    edytowano lutego 2016
    iga: Można zaskarżyć uchwały :
    - w sprawie przyjęcia sprawozdania finansowego
    Przypuśćmy, że znalazłby się sędzia niekumaty i taką uchwałę by uchylił, po dajmy na to roku czasu.
    I co dalej - jaki sens ma zaskarżanie niepotrzebnej uchwały - o przyjęciu sprawozdania finansowego (nawet nie zarządu)? Sprawozdanie nieważne by było, nie ma go (uchwała uchylona) - następną trzeba podejmować bo kolejny rok leci a tu taki gips.

    Czy żeby zrozumieć tak prostą zasadę wielokrotnie powtarzaną przez sądy:
    ...Przy składaniu sprawozdania zarządu nie obowiązuje formalizm. Nie ma w związku z tym przeszkód, aby zostało ono przedstawione tylko ustnie...
    - każda wspólnota ma się przekonywać na własnej skórze, że podejmowanie bezsensownej uchwały o przyjęciu sprawozdania zarządu (finansowego) mija się z celem i sensem? Po to jest wymóg podjęcia uchwały w sprawie absolutorium dla zarządu akceptującej albo nie - całokształt jego działań.
    Która wspólnota lubi mieć kłopoty i niezliczone problemy może w tej jednej sprawie nawet trzy i więcej podejmować uchwał tylko odpowiedz mi iga - to o czym pisałem na początku - co będzie gdy jakiś sędzia uchyli taką niepotrzebną uchwałę o zatwierdzeniu sprawozdania finansowego (zarządu)? Co będzie z tą wspólnotą bez sprawozdania wtedy?
    I co robić - zmieniać uchwałę czy zmieniać sprawozdanie?
  • Opcje
    KubaPKubaP Użytkownik
    edytowano lutego 2016
    [cite] Qgar:[/cite]Pytania:
    1) Czy mimo tak uchwalonego Planu Gospodarczego wydatki faktycznie poniesione w 2015 roku mogą zostać rozliczone zgodnie z udziałami, czyli z uwzględnieniem udziałów hali garażowej, która nie była uwzględniona w planie gospodarczym?
    plan gospodarczy nie podstawo jakichkolwiek rozliczeń . Plan gospodarczy jest przedstawieniem ile wspólnota planuje wydać na utrzymanie nieruchomości w danym roku obrachunkowym.
    2) Czy powyższa uchwała ma jakiekolwiek znaczenie w zmianie sposobu zarządu nieruchomością wspólną? Uchwałą była przyjmowana bez obecności notariusza - a przynajmniej na zebraniu obecność takiej osoby nie była ujawniona. W księgach wieczystych nie ma żadnego wpisu o zarządcy.
    o algorytmach roliczeń kosztów utrzymania nieruchomości mówią uchwały właścicieli lokali dotyczące rozliczenia wyniku finansowego za dany rok rok obrachunkowy . Tak uchwała jest bardzo ważna, bo porządkuje zapisy księgowe w ewidencji pozaksięgowe WM.
    3) Czy pod określeniem "sposób zarządu" kryć się może również sposób podziału nieruchomości wspólnej czy tylko sposób zarządzania nieruchomością wspólną - Zarząd WM złożony z właścicieli vs Zarządca?
    "sposób zarządu" to są czynności związane funkcjonowaniem Wspólnoty. Te czynności dzielimy na te co przekraczają zwykł sposób zarządu nieruchomością wspólna i te które pozostają w gestii Zarządu WM
    4) Czy w ogóle istnieje prawna możliwość by lokal użytkowy - hala garażowa, który ma udziały w nieruchomości wspólnej (ok. 16%) nie pokrywał kosztów utrzymania nieruchomości wspólnej zgodnie z udziałami?
    nie ma takiej mozliwość .Jak jest tak w realu jak napisałec to jest patologia że jedni właściciele lokalu zyja na koszt drugich właścicieli lokali.
    Algorytm do naliczania zaliczek i pokrywania kosztów powinien wygladć np.tak
    miesięczna zaliczka planowanych kosztów [b]X[/b] udział przypisany do garażu wielostanowiskowego[b] X[/b] 1/ ilość MP
    

    sprzątanie NW zgodnie z umową - miesięczny koszt to 4200 zł brutto
    udział przypisany do garażu wielostanowiskowego to 16%
    MP to 70 szt

    Zaliczka przypadający na 1 MP:

    [align=center]4200 X 0,16 X 1/70 = 9,60 zł/m-c[/align]
  • Opcje
    blazejhblazejh Użytkownik
    edytowano lutego 2016
    Jeżeli, tak jak piszesz, będzie głosowana uchwała szczególna rozliczająca tę nadwyżkę i rozliczenie jej pominie udziały garażowiczów, to możesz z powodzeniem zaskarżyć właśnie tę uchwałę, bo to będzie konkret do podważenia zgodności z ustawą plus dodatkowo ewentualnie uchwałę o udzieleniu absolutorium (w konsekwencji zaskarżenia konkretu).

    Jeżeli tej uchwały rozliczającej nie będzie to pozostanie ci zaskarżenie uchwały zatwierdzającej sprawozdanie (jeżeli z kolei taka będzie). I liczenie na to że trafisz na ogarniętego sędziego.
    Chociaż zgadzam się z Geconem że obiektywnie patrząc zaskarżanie uchwały o zatwierdzeniu sprawozdania nie ma większego sensu ponieważ jest to uchwała nieobowiązkowa. W wielu wspólnotach nie ma takich uchwał, ba! nie ma nawet pisemnego sprawozdania! A wspólnoty te jakoś funkcjonują.
    Zabawa z uchylaniem tej uchwały niewiele więc daje. Najczęściej zaskarżający będzie mógł tylko pomachać na zebraniu wyrokiem, w którym sędzia właśnie potwierdził, że rok temu miało się rację.

    Lepiej napisać sąsiadom i zarządowi że administracja robi błędy i warto je poprawić.

    ps. Obecnie masz szersze pole do popisu niż np. rok wcześniej, bo nowela czerwcowa do ustawy obejmuje kwestię udziałów garażowiczów. Wprawdzie robi to w sposób niezwykle niejasny, ale jednak obejmuje - prawdopodobnie również w kwestii praw majątkowych współwłaścicieli.
  • Opcje
    PiotrekPiotrek Użytkownik
    edytowano listopada -1
    [cite] gecon:[/cite]Jak można zaskarżać uchwałę której nie ma?
    A nawet gdyby była to w stosunku do czego miałaby być nieprawidłowa (pomijając warunki art. 25) skoro UoWL nie przewiduje uchwały zatwierdzającej sprawozdanie zarządu?
    To jest wpuszczanie użytkownika Forum w maliny!

    Dobrze, więc niech nie będzie to zatwierdzenie "sprawozdania finansowego", tylko "rachunku ze sprawowania zarządu współwłasnością" (art. 208 kc).

    Zazwyczaj uchwała zatwierdzająca sprawozdanie finansowe określa również sposób rozdysponowania nadwyżek zaliczek nad faktycznie poniesionymi kosztami. I to (w tym przypadku) jest najważniejsze.

    Nowy doklejony: 23.02.16 11:38
    [cite] gecon:[/cite]

    Czy żeby zrozumieć tak prostą zasadę wielokrotnie powtarzaną przez sądy:
    ...Przy składaniu sprawozdania zarządu nie obowiązuje formalizm. Nie ma w związku z tym przeszkód, aby zostało ono przedstawione tylko ustnie...
    - każda wspólnota ma się przekonywać na własnej skórze, że podejmowanie bezsensownej uchwały o przyjęciu sprawozdania zarządu (finansowego) mija się z celem i sensem? Po to jest wymóg podjęcia uchwały w sprawie absolutorium dla zarządu akceptującej albo nie - całokształt jego działań.
    Która wspólnota lubi mieć kłopoty i niezliczone problemy może w tej jednej sprawie nawet trzy i więcej podejmować uchwał tylko odpowiedz mi iga - to o czym pisałem na początku - co będzie gdy jakiś sędzia uchyli taką niepotrzebną uchwałę o zatwierdzeniu sprawozdania finansowego (zarządu)? Co będzie z tą wspólnotą bez sprawozdania wtedy?
    I co robić - zmieniać uchwałę czy zmieniać sprawozdanie?

    Przy umowie pożyczki (powyżej 500 zł) też nie jest wymagana forma pisemna, jednak ze względów dowodowych należy w praktyce taką formę zachować.
    Wyobrażasz sobie proces sądowy i odtwarzanie przez sąd (chyba na podstawie zeznań świadków??) faktycznie poniesionych kosztów zarządu NW, w celu ustalenia zobowiązań właścicieli wobec wspólnoty?
    Brak sprawozdania to "prezent" dla nieuczciwych właścicieli, którzy nie będą wnosić opłat, a następnie będą mogli skutecznie (w przypadku pozwania ich o zapłatę) dowodzić bezzasadności dochodzonych przez wspólnotę kwot.

    Poza tym w praktyce zatwierdzenie sprawozdania (choć faktycznie nie wymagane przez uowl) ma większe znaczenie niż udzielenie absolutorium. Z udzielenia/braku udzielenia absolutorium zarządowi w praktyce nic nie wynika.
    Natomiast brak uchwały ws. rozdysponowania nadwyżki (i to prawidłowo ustalonej) wpłaconych zaliczek nad faktycznie poniesionymi kosztami zarządu NW, i to właściwie ustalonymi kosztami, niesie za sobą konsekwencje przy windykacji.
  • Opcje
    blazejhblazejh Użytkownik
    edytowano listopada -1
    Zazwyczaj uchwała zatwierdzająca sprawozdanie finansowe określa również sposób rozdysponowania nadwyżek zaliczek nad faktycznie poniesionymi kosztami. I to (w tym przypadku) jest najważniejsze.

    Zazwyczaj określa. Zadaniem sędziego będzie "jedynie" ocena czy sprawozdanie wykonano rzetelnie, potem czy rozdysponowanie w ogóle w nim jest, a na końcu czy wykonano je zgodnie z udziałami, ewentualnie zgodnie z inną wolą właścicieli. I mamy wyodrębnioną hale garażową. Większości sędziom nie wystarczy jednej rozprawy. Zwłaszcza teraz, gdy po noweli czekamy na nowe orzecznictwo.
    Moim zdaniem nie warto iść do sądu z tą uchwałą, jaka by nie była.
  • Opcje
    gecongecon Użytkownik
    edytowano lutego 2016
    Piotrek: Dobrze, więc niech nie będzie to zatwierdzenie "sprawozdania finansowego", tylko "rachunku ze sprawowania zarządu współwłasnością" (art. 208 kc).
    Nie - nie jest dobrze, bo dalej mieszasz pojęcia siejąc zamęt w głowach użytkowników Forum.
    Nie przekręcaj też treści przepisu art. 208 bo w tym istotnym fragmencie brzmi on tak:
    ... może żądać w odpowiednich terminach rachunku z zarządu.
    Tu nie ma nic o NW ani o zarządzie współwłasnością ani o sprawozdaniu.

    Co do merytorycznej strony tego "sprawozdania" w małych wspólnotach sprawa jest identyczna jak w dużych:
    "...Przepisy nie przewidują żadnej formy szczególnej w jakiej należałoby złożyć wniosek o sporządzenie rachunku z zarządu. Wniosek taki może więc być równie dobrze złożony zarządowi ustnie. Przepisy nie regulują też w sposób kategoryczny formy w jakiej powinna być udzielona informacja o rachunku z zarządu. Przepisy wymagają, aby złożenie rachunku nastąpiło w formie odpowiedniej ze względu na okoliczności. Jaka będzie odpowiednia forma zależy od okoliczności konkretnego przypadku. Przepisy ograniczają się jedynie do lakonicznego określenia, że powinno to nastąpić w terminie odpowiednim..."
    - http://e-prawnik.pl/porady-prawne/prawo-cywilne-1/rachunek-z-zarzadu-nieruchomosci-wspolnej.html

    Reasumując: nie udowadniaj na siłę czegoś czego prawo nie nakazuje a istnieje tylko w Twoim wymyśle.
  • Opcje
    PiotrekPiotrek Użytkownik
    edytowano listopada -1
    [cite] blazejh:[/cite]
    Zazwyczaj uchwała zatwierdzająca sprawozdanie finansowe określa również sposób rozdysponowania nadwyżek zaliczek nad faktycznie poniesionymi kosztami. I to (w tym przypadku) jest najważniejsze.

    Zazwyczaj określa. Zadaniem sędziego będzie "jedynie" ocena czy sprawozdanie wykonano rzetelnie, potem czy rozdysponowanie w ogóle w nim jest, a na końcu czy wykonano je zgodnie z udziałami, ewentualnie zgodnie z inną wolą właścicieli. I mamy wyodrębnioną hale garażową. Większości sędziom nie wystarczy jednej rozprawy. Zwłaszcza teraz, gdy po noweli czekamy na nowe orzecznictwo.
    Moim zdaniem nie warto iść do sądu z tą uchwałą, jaka by nie była.

    No cóż, trudno tutaj odmówić racji, ale mimo wszystko ja bym próbował.
    Alternatywą jest de facto ta sama ścieżka przy odmowie uiszczania opłat na rzecz wspólnoty (a w konsekwencji - sprzeciw przy pozwie o zapłatę złożonym przez wspólnotę).

    Nowy doklejony: 24.02.16 13:35
    [cite] gecon:[/cite]
    Nie - nie jest dobrze, bo dalej mieszasz pojęcia siejąc zamęt w głowach użytkowników Forum.
    Nie przekręcaj też treści przepisu art. 208 bo w tym istotnym fragmencie brzmi on tak:
    ... może żądać w odpowiednich terminach rachunku z zarządu.
    Tu nie ma nic o NW ani o zarządzie współwłasnością ani o sprawozdaniu.
    Nieruchomość wspólna jest w istocie współwłasnością wszystkich właścicieli lokali we wspólnocie. Zgodnie z art. 1 ust. 2 uowl w zakresie nie uregulowanym ustawą stosuje się przepisy kodeksu cywilnego.
    Jak sam wskazałeś - uowl nie reguluje szczegółowo kwestii sprawozdania finansowego.
    [cite] gecon:[/cite]
    Co do merytorycznej strony tego "sprawozdania" w małych wspólnotach sprawa jest identyczna jak w dużych:
    "...Przepisy nie przewidują żadnej formy szczególnej w jakiej należałoby złożyć wniosek o sporządzenie rachunku z zarządu. Wniosek taki może więc być równie dobrze złożony zarządowi ustnie. Przepisy nie regulują też w sposób kategoryczny formy w jakiej powinna być udzielona informacja o rachunku z zarządu. Przepisy wymagają, aby złożenie rachunku nastąpiło w formie odpowiedniej ze względu na okoliczności. Jaka będzie odpowiednia forma zależy od okoliczności konkretnego przypadku. Przepisy ograniczają się jedynie do lakonicznego określenia, że powinno to nastąpić w terminie odpowiednim..."
    - http://e-prawnik.pl/porady-prawne/prawo-cywilne-1/rachunek-z-zarzadu-nieruchomosci-wspolnej.html

    Reasumując: nie udowadniaj na siłę czegoś czego prawo nie nakazuje a istnieje tylko w Twoim wymyśle.
    Oczywiście, że nie przewiduje, ale ze względów dowodowych (choćby przy windykacji opłat od właścicieli) powinno być sporządzone w formie pisemnej.
Aby napisać komentarz, musisz się zalogować lub zarejestrować.