Korekta rocznego sprawozdania finansowego w WM

finezja22@op.plfinezja22@op.pl Użytkownik
Kiedy robi się korektę sprawozdania finansowego ? i

Odbyło się już zebranie roczne WL ..zatwierdzono uchwałą przedstawione przez zarząd sprawozdanie. Kilka dni po zebraniu zarząd podjął decyzję , działając wstecz tzn anulował ...../ podpisami trzech członków zarządu pod wnioskami właścicieli / ....obowiązek zapłaty za usługę wykonaną na wcześniejszy wniosek tychże WL . Usługa była zapłacona z funduszu remontowego na podstawie faktury wystawionej na WM. Po czym księgowość wystawiła refaktury i na ich podstawie właściciele mieli zwrócić pieniądze . wszystko zostało zaksięgowane na dz. 31.12.2015. Obecnie w sytuacji , gdy nie mają już obowiązku zapłaty zmieniają się zapisy księgowe na koniec roku.
Zeby było śmieszniej zarząd wyraził zgodę na przeksięgowanie wpłaconych już kwot cząstkowych / mieli oddawać w ratach /....na konto kosztów bieżących......Czy ktoś mi odpowie ,co zrobić z tym bałaganem . i czy powinno się zrobić korektę bilansu-sprawozdania finansowego i podejmować nową uchwałę w tej sprawie .

Komentarze

  • Opcje
    PiotrekPiotrek Użytkownik
    edytowano listopada -1
    Szczerze mówiąc, to nic z tego opisu nie rozumiem, ale wynika z tego, że niezły macie b...el.
  • Opcje
    finezja22@op.plfinezja22@op.pl Użytkownik
    edytowano listopada -1
    No tak , taki jest zarząd niekompetentny .....ale skoro zmieniają się zapisy księgowe ...to czy należy poprawić sprawozdanie, zrobić korektę i poddać ponownie pod głosowanie . Wydaje mi się,ze się dużo zmienia i wynik finansowy też się zmienia ............Teraz chyba musimy to naprawić jakoś...a może trzeba sądownie :zaskarżyć uchwałę.....przecież stan faktyczny na kontach księgowych jest zmieniony.....................A może wystarczy,że odpowiednie księgowania należy wykonać już w 2016
  • Opcje
    gecongecon Użytkownik
    edytowano marca 2016
    skoro zmieniają się zapisy księgowe ...to czy należy poprawić sprawozdanie, zrobić korektę i poddać ponownie pod głosowanie
    Po co - sprawozdania finansowego się nie głosuje, ba nawet nie jest wymagane we wspólnocie. Głosuje się udzielenie absolutorium dla zarządu po wysłuchaniu (może być ustne) sprawozdania zarządu z działalności w minionym roku.
    a może trzeba sądownie :zaskarżyć uchwałę.....przecież stan faktyczny na kontach księgowych jest zmieniony
    No można - wszystko można jak nie wiesz jak wyrzucić swoje pieniądze w błoto.
  • Opcje
    KubaPKubaP Użytkownik
    edytowano marca 2016
    [cite] finezja22@op.pl:[/cite] Kiedy robi się korektę sprawozdania finansowego ?
    na bieżąco...
    u mnie podejmuje się uchwalę ws rozliczenia nadwyżek i strat wynikających ze SF .
    [cite] finezja22@op.pl:[/cite] Obecnie w sytuacji , gdy nie mają już obowiązku zapłaty zmieniają się zapisy księgowe na koniec roku.
    do tego służy dok. NOTA , księgowana na bieżąco na podstawie uchwały z roku bieżącego .
    [cite] finezja22@op.pl:[/cite]Kilka dni po zebraniu zarząd podjął decyzję , działając wstecz tzn anulował ...../ podpisami trzech członków zarządu pod wnioskami właścicieli / ....obowiązek zapłaty za usługę wykonaną na wcześniejszy wniosek tychże WL
    Zarząd WM nie ma prawa podejmowania decyzji w sprawie SF , do tego uprawniony jest ogół właścicieli lokali podejmujący stosowna uchwałę.
    Inaczej może dojść do machlojek, czyli prowadzenia ewidencji pozaksięgowej WM w sposób KREATYWNY.
  • Opcje
    finezja22@op.plfinezja22@op.pl Użytkownik
    edytowano listopada -1
    czyli jest możliwe ...i można to podważyć -bo to zarząd podjął takie decyzje ....i dodatkowo we własnej sprawie, bo to dwaj członkowie zarządu są bezpośrednio zaangazowani w te machlojki ......nie było uchwały WL w tej sprawie anulującej im zobowiązania...zresztą od początku były sprzeciwy innych wl , ponieważ dotyczyło to ich części nieruchomości ....a nie wspólnej częśći nieruchomości ..............Wcześniej w pisemnej postaci sprawozdania / zatwierdzonego uchwalą / przedstawiono te wydatki z funduszu remontowego jako środki pieniężne do zwrotu na podstawie refakturowania .....
  • Opcje
    KubaPKubaP Użytkownik
    edytowano marca 2016
    Znaleźli sobie sponsorów :wink:
    :thumbup:
  • Opcje
    blazejhblazejh Użytkownik
    edytowano marca 2016
    Też niewiele rozumiem.

    Wspólnota wykonała remont w lokalach lub na wyłączna korzyść kilku właścicieli, zapłaciła z fr, wystawiła im refaktury, a następnie je wycofała?:shocked:

    Właściciele zdążyli spłacić cześć jeszcze przed umorzeniem zobowiązania, ale wpłaty zamiast zostać im zwrócone zaksięgowano na innym koncie niż fr?:shocked:

    Jeśli odpowiedzi brzmią : tak i tak, to wynik finansowy się zmienia, ale to byłby akurat najmniejszy problem w tym bałaganie.
  • Opcje
    finezja22@op.plfinezja22@op.pl Użytkownik
    edytowano listopada -1
    tak,tak właśnie jest blazejh dobrze rozumiesz .... ...tylko,ze refaktury zaksięgowane były na 31.12.2016....teraz skoro anulowano je decyzją zarządu ...../ nie wiem jak :czy notami księgowymi , czy innym sposobem -tego muszę się dowiedzieć......ale napewno zmieniają się zapisy księgowe na koncie funduszu remontowego ..i na koncie obsługi bieżącej wspólnoty / tzw zaliczki na czynsz ...itp/ .......ta decyzja jest podjęta dopiero 20.01.2016 . ..dla mnie jest to już nie jasne .....ale co masz na myśli mówiąc o gorszym problemie ?
  • Opcje
    blazejhblazejh Użytkownik
    edytowano listopada -1
    A czy nie było tak, ze zarząd połapał się że cały zamysł przeprowadzenia tego remontu w ten sposób byłby sprzeczny z prawem i po prostu się z takiego rozliczenia z częścią właścicieli wycofano?

    Przyczyną wycofania się z tej kombinacji mogło być ostateczne ustalenie zakresu remontu tylko do remontu części wspólnych. Czyli zrezygnowano z remontowania części prywatnych.

    Byłaby to jedyna wersja wydarzeń w miarę optymistyczna dla wspólnoty i przede wszystkim dla zarządu.
  • Opcje
    finezja22@op.plfinezja22@op.pl Użytkownik
    edytowano listopada -1
    Nie , nie najpierw wykonano remonty części wspólnych i remonty części prywatnych w zeszłym roku latem. Właściciele lokali zadeklarowali ,że zapłaca za swoją prywatną inwestycję na piśmie - nie było jednak uchwały na finansowanie oby z funduszu remontowego. Potem wystawił wykonawca jedną fakturę za częśći wspsólne i drugą fakturę na częśc będącą własnością poszczególnych właścicieli. / nie wspólne /
    Obie faktury zaplacono z FR w listopadzie 2015 i wystawiono refaktury . Wszystko jest zaksięgowane na 31.12.2015. ...Ale w styczniu już po zebraniu .,na którym zostało udzielone absolutorium i podjęcie uchwały w/s zatwierdzenia tego sprawozdania - Zarząd bez uchwały , już po zebraniu , tylko na podstawie decyzji własnej :członków zarządu .....zmienia decyzję, podpisuje ich wnioski o anulowanie obowiązku zapłaty i przekazaniu wcześniejszych wpłat częściowych na poczet kosztów bieżących . . Obecnie wygląda to tak : Wszyscy my płacimy z FR za ich prywatną inwestycję ..... Oni mają nadpłaty na koncie kosztów bieżących .Czy można zakwestionować to sprawozdanie i działanie członków zarządu / dwóch z nich jest osobiście zainteresowana w wymiganiu się z tych płatności. Jako ciekawostkę podam jeszcze ,że te refaktury na poszczególnych WL księgowy wystawił z 14 dniowym dniem zapłaty i po mimo braku zapłaty nie było wezwań i nie było informacj dla pozostałych właścicieli. ..............Wygląda to tak jak celowe działanie . Nie mam doświadczenia i nie wiem co powinniśmy zrobić

    Nowy doklejony: 03.03.16 12:00
    Dodam jeszcze ,ze te inwestycje remontowe są wykonane i odebrane przez tych dwóch członków zarządu, wykonawcę, przedstawiciela Administratora ....
  • Opcje
    blazejhblazejh Użytkownik
    edytowano marca 2016
    W takim razie jest to opis zwyczajnej defraudacji wspólnych pieniędzy na cele prywatne.

    W tej wersji przeksięgowania mogłyby nawet służyć tuszowaniu przestępstwa. Nagle zarząd zaczął się martwić nieprawidłowym wynikiem w sprawozdaniu?

    Bardzo złym pomysłem było mieszanie kosztów remontów wspólnoty z wydatkami na cele własne. Jeszcze do momentu umorzenia można było z tego wybrnąć.

    Umorzenie to już przestępstwo i to na tle konfliktu interesów.

    Zaliczenie częściowych wpłat na poczet kosztów eksploatacji, zamiast zaliczenia ich tytułem spłaty części zadłużenia względem funduszu remontowego wspólnoty było kolejnym działaniem na szkodę wspólnoty. W tym kontekście też może być kwalifikowane jako konkretne przestępstwo. Jako drugi Defraudacja w dwóch etapach.

    Dziwię się że w tej sytuacji martwisz się tylko księgowaniami.
  • Opcje
    finezja22@op.plfinezja22@op.pl Użytkownik
    edytowano listopada -1
    Dziękuję za podpowiedz. Nie byłam do końca świadoma tych zaszłości .we wspólnotach tak różnie są interpretowane kompetencje zarządu ......wiedziałam,ze dzieje się coś niedobrego , ale szukałam jakiegoś wytłumaczenia .....nie jestem też prawnikiem . Dziękuję
  • Opcje
    blazejhblazejh Użytkownik
    edytowano listopada -1
    Dobry przykład na to jak rożnymi funduszami są fr i fe. Wszelki poważny ruch pieniądza na funduszu lub umorzenie komuś zobowiązania wobec tego funduszu lub przeksięgowania środków z fr i na fr powinny być poparte uchwałą.

    U was faktycznie nie było fr. Jeden był tylko taki z nazwy, a obydwa traktowano swobodnie jak eksploatacyjne.

    Kompetencje zarządu nie są interpretowane "różnie", raczej jednakowo, tylko u ciebie jest inaczej bo panowie zrobili sobie prywatny folwark. To przy najmniej wynika z tego co piszesz.
  • Opcje
    elan124elan124 Użytkownik
    edytowano marca 2016
    Gecon: Głosuje się udzielenie absolutorium dla zarządu po wysłuchaniu (może być ustne) sprawozdania zarządu z działalności w minionym roku.
    Ustne sprawozdanie może być jedynie złożone na prawomocnym zebraniu, które zdolne jest do podjęcia uchwały. Gorzej jest jak na zebraniu właścicieli lokali brakuje odpowiedniej ilości udziałów. Wtedy trzeba dogłosować projekt uchwały (sprawozdanie) po lokalach. I co wtedy, Zarząd śpiewa czy recytuje - poszczególnym właścicielom - swoje sprawozdanie z działalności ? :bigsmile:
  • Opcje
    gecongecon Użytkownik
    edytowano marca 2016
    I co wtedy, Zarząd śpiewa czy recytuje
    A o to musisz zapytać sędziów SN i kilku SA oraz fachowców z fachowego portalu wspólnot - ja takie samo pytanie zadałem tu na forum jakiś czas temu.
  • Opcje
    elan124elan124 Użytkownik
    edytowano marca 2016
    Gecon: ja takie samo pytanie zadałem tu na forum jakiś czas temu.
    Widocznie w niektórych wspólnotach członkowie Zarządów śpiewają lub recytują sprawozdania z działalności chodząc po "kolędzie". Też dobrze... :bigsmile:
    Komentarz edytowany elan124
  • Opcje
    LaluniaLalunia Użytkownik
    edytowano listopada -1
    Zasadniczo sprawozdanie z zarządu winno zawierać rozliczenie z powierzonych WM środków, zwał je finansowym czy nie, jest bez znaczenia.
    Sprawozdanie to winno być weryfikowalne, zatem winno mieć się możliwość sprawdzenia każdej pozycji (np. poprzez porównanie z dokumentami źródłowymi: umowy, faktury, wydruki ewidencji, wyciągi bankowe, itp.).
    Teoretycznie możliwe jest ustne przedstawienie sprawozdania z zarządu, ale jeżeli zachodzi prawdopodobieństwo, że uchwała będzie podejmowana w trybie mieszanym bądź tylko indywidualnego zbierania głosów sprawozdanie musi mieć formę pisemną, gdyż tylko w taki sposób będzie można odnieść się do jego treści oddając głos.
    Odnośnie korygowania sprawozdań finansowych. Można poprawiać błędy w przypadku, kiedy SF nie zostało zatwierdzone przez organ zatwierdzający (właściciele lokali).
    Po zatwierdzeniu błędy lat ubiegłych odnosi się na rok bieżący. W zależności od tego, czy jest to błąd istotny czy nie, na wynik finansowy bądź pozostałe koszty.
Aby napisać komentarz, musisz się zalogować lub zarejestrować.