Mała wspólnota złożenie rocznego PIT-u
drk001
Użytkownik
Dzień dobry,
Mam pytanie o roczne złożenie PIT do US.
Sprawa dotyczy małej wspólnoty (6 mieszkań).
- Czy powinniśmy prowadzić książkę przychodów i rozchodów?
- Jaki druk PIT należy złożyć do Urzędu Skarbowego?
pozdrawiam
Mam pytanie o roczne złożenie PIT do US.
Sprawa dotyczy małej wspólnoty (6 mieszkań).
- Czy powinniśmy prowadzić książkę przychodów i rozchodów?
- Jaki druk PIT należy złożyć do Urzędu Skarbowego?
pozdrawiam
Aby napisać komentarz, musisz się zalogować lub zarejestrować.
Komentarze
Osobiście nie jestem zwolennikiem składania jakiś PIT-ów przez małą wspólnotę ale tutaj są specjaliści co mieli do czynienia z US we wspólnotach to coś powiedzą konkretnego.
od czego chcesz ten PIT składać ?
Wasz WM działa na podstawie k.c.(dział współwłasność) i kpc.
PIT to zawsze będzie zeznanie osoby fizycznej.
Wielkość wspólnoty nie gra roli. Przy najmniej formalnie. Faktycznie często ma.
Taka malutka wspólnotka z powodzeniem mogłaby prowadzić ewidencję kosztów i przychodów na wzór książki przychodów i rozchodów. Przy czym taki wzór poszerzony o powiedzmy "moduł czynszowy". Nie wiem czy łapiesz o co chodzi, ale na zdrowy rozum: książka jest dla prowadzących działalność gospodarczą, a wy chcecie rozliczać przychody i koszty budynku wielorodzinnego.
6 lokali z powodzeniem możecie sobie zaprowadzić w zeszycie w kratkę przez osobę z jakimś pojęciem o podstawach księgowości.
Generalnie druk CIT-8. I tu zaczną się małe schody i najpierw udaj się do twojego US i grzecznie zapytaj ich czy:
- mają aktualny druk CIT-8?
- czy macie do niego załączyć jakieś załączniki? - (i tu zaznaczasz jaka malutka jest wasza wspólnotka i że nie płaciliście dotąd zaliczek na CIT i że nie macie księgowej!!!)
- czy możecie złożyć CIT-8 po 31 marca bo nie zdążycie, bo nie macie księgowej?
ps. Jeżeli wspólnota istnieje od lat i nic nie było składane co roku, i nie ma wezwania z US to tam w ogóle nie idź. Tzn. że wasz US odpuszcza temat.
A jak nie zdążycie to co? Urwą wam głowę?
Zostałem ożeniony tematem rozliczenia WM. Jesteśmy małą WM (5 mieszkań), ale mamy od marca 2015 uchwałę o powołaniu, NIP, Regon i konto bankowe. Umowy na prąd i wodę są na WM. Podobno muszę złożyć CIT-8 + CIT-8/O.
Po stronie przychodów mamy:
- comiesięczna zaliczka na prąd + kilka zł opłaty eksploatacyjnej (głównie na koszty opłat bankowych)
- kwartalne opłaty za wodę wg. podliczników
- okazjonalne zrzutki inwestycyjne-remontowe w całości wydatkowane
Po stronie wydatków:
- faktury za wodę, prąd, obciążenia za opłaty bankowe.
Nie mamy funduszu remontowego, odsetek od lokat, lokali użytkowych etc. Nie zatrudniamy nikogo, nie ma wynagrodzenia zarządu (1 os. jeden z mieszkańców). Staramy się rozliczać na zero by nie było kosztów nierozliczonych na nieruchomości, koszt oświetlenia na kl. schodowej to grosze, punktu poboru wody poza mieszkaniami nie ma.
Bilans z wyciągu bankowego mam na koniec roku +20 zł. Wszystko rozliczane przez konto bankowe.
Co mam wpisać po stronie przychodów i kosztów? Niektórzy twierdzą, że to co wpłynęło na konto to przychód, a to co wyszło to koszty. Zgłupiałem a 2 dni zostały na rozliczenie.
To co wpłynęło na konto nie jest elementem wyniku rocznego. Suma wpływów na konto i przepływy pieniądza fiskusa nie interesują. Tzn. interesują, ale "bilansu" w postaci załącznika do CIT-O postaraj się nie składać.:cool::devil:
Wypełniamy gołego CIT-a 8:
Przychód (poz. D.1) wspólnoty określasz jako sumę naliczeń tytułem waszych opłat czyli:
- comiesięczna zaliczka na prąd + kilka zł opłaty eksploatacyjnej (głównie na koszty opłat bankowych)
- zaliczki na kwartalne opłaty za wodę
- okazjonalne zrzutki inwestycyjne-remontowe w całości wydatkowane
To co wyszło z konta to naturalnie suma kosztów - poz. D.2
Rożnica to wynik, w nomenklaturze CIT-a określany jako "dochód/strata". Jeżeli jest ujemny, to w poz.D.3 wpisujesz zero.
CIT-O moim zdaniem nie składa żadna wspólnota, (dot. on odliczeń od dochodu i od podatku oraz dochodów wolnych i zwolnionych od podatku).
A ponieważ CIT-O nie ma to do sekcji E.1 przepisujesz wartość wyniku lub to zero.
UWAGA: w powyższym przykładzie założyłem, że wspólnota nie osiągnęła dochodu niezwolnionego z opodatkowania, jeśli wspólnota taki osiągała w danym roku, co niestety jest bardzo częste, to dalej mamy do wypełnienia sekcję E.2, w której określamy podstawę opodatkowania.
Koszty rozumiem, bo wynikają z przelewów z konta, ale przychód w naszym przypadku będzie pokrywał się z wpływami na konto. Wszystko wydatkujemy, a różnica czyli bilans in plus na koniec roku w postaci ok 20zł wynika z tego co zostało z opłaty eksploatacyjnej (raz są dwa, raz trzy płatne przelewy w miesiącu, a opłata stała na to).
Wpisując tak jak radzisz będę miał dochód 20zł i od tego mam zapłącic podatek i nie wypełniać CIT-8/O skoro naddatek i tam przeznaczymy na zwolnione z podatku gospodarowanie zasobami?
Wspólnota nie osiąga dochodów ani z lokat, ani z lokali użytkowych. Nie wydatkuje na administracje, koszty zarządu, pensje etc. Wpływy i koszty dotyczą jedynie mediów (woda, prąd), opłat bankowych i raz w roku opłaty za zajęcie drogi pod przyłącze. Gaz, śmieci mieszkańcy płacą indywidualnie.
Mieszasz też parę innych pojęć. Saldo z wyciągu nazywasz bilansem, a potem nawet "naddatkiem".
Nie masz dochodu w wys. 20 pln. To jest tylko stan konta na koniec roku.
żeby się nie powtarzać proponuję opanowanie podstawowych pojęć a potem lekturę artykułu:
http://interpretacja-podatkowa.pl/interpretacja/pokaz/93-podatek-dochodowy-od-osob-prawnych/72043-deklaracja-podatkowa-koszt-przychod-wspolnota-mieszkaniowa.html
Ponieważ nie masz zadatków na księgowego i prawdopodobnie księgowość masz w rozsypce pozostaje ci wypełnić tego CITA-o po uważaniu.
Nie przyznawaj się jednak nikomu w skarbówce i w ogóle ludziom ogarniętym w tych sprawach, że poziom przychodów wspólnoty ustaliłeś na podstawie danych z wyciągu bankowego a stan konta na dzień 31.12.2015 utożsamiasz z wynikiem rocznym.
I niech cię Bozia broni przed deklarowaniem jakiejś kwoty podatku, bo cię urzędnik zaraz wypyta jak do tej kwoty doszedłeś i czy macie np. reklamy na chałupie. Albo maszt LTE.
Po złożeniu CIT-a szybko uciekaj z budynku zanim cię dogonią z żądaniem dołączenia załączników.
Nie mówię, że ustaliłem to na podstawie wyciągu bankowego bo mamy wszystko w przysłowiomym "zeszycie", ale w naszym przypadku za każdy przychód odpowiada wpływ na konto. Nikt nie wpłaca za dużo (nie ma nadpłat), nie ma innych przychodów z zewnątrz (opodatkowanych i zwolnionych), więc chyba mamy do czynienia z tym teoretycznie nie występującym w przyrodzie "cudem" - pamiętaj, ze to prosta i mała wspólnota.
Staram się jedynie ustalić, czy DOCHÓD (wierz lub nie będzie to właśnie to 20zł, które pozostało na koncie) mam opodatkować (jak twierdzisz) czy mogę go załączyć w CIT-8/O i przeznaczyć na dalsze gospodarowanie.
CITa nie zamierzam składać, bo nie mam na to czasu, po prostu wyślę go pocztą i raczej nie boję się demonów z US i ich żądań.
Załóżmy hipotetycznie:
Po stronie przychodów rocznych:
5000zł to łączne zaliczki mieszkańców na prąd i w całości wpłynęły na konto
3000zł to łączne opłaty mieszkańców za wodę i w całości wpłynęły na konto
100zł to łączne wpływy tytułem opłaty eksploatacyjnej równe zakładanym opłątom np. każdy mieszkaniec zobowiązany do rocznej opłaty 20zł
PO stronie wydatków (kosztów)
5000zł tytułem faktur za prąd
3000zł tytułem faktur za wodę
80zł obciążeń tytułem opłat bankowych
Czy wg. Ciebie DOCHÓD to 20zł i mam go opodatkować?
W tej deklaracji winny znaleźć się jedynie wielkości przychodów innych niż z gospodarki zasobami mieszkaniowymi oraz te z zasobów mieszkaniowych, które zostaną przeznaczone na cele inne.
Oczywiście Ustawa o podatki dochodowym od osób prawnych nie definiuje gospodarki zasobami mieszkaniowymi, zatem są różne "szkoły".
W waszym przypadku przychodem podatkowym będą wpływy z dostaw do lokali mieszkalnych i usługowych (media, inne usługi, itp.).
Kwoty zaliczek na poczet kosztów eksploatacyjnych budynku (mieszkalnego jak rozumiem) będą zwolnione (nie będą przychodem podatkowym). Do kosztów podatkowych powinniście zaliczyć wydatki na to, co zostało dostarczone do lokali (jak wyżej). Wydatki na media i inne usługi dla nieruchomości wspólnej nie będą kosztem podatkowym (bo zaliczki na NW w formie bieżących opłat obejmowały tę część wydatków).
Podstawa prawna art.17 ust.1 pkt.44) Ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych
Czy dobrze rozumiem Lalunia twoją wypowiedź, ze po stronie przychodów mam wpisać, w uproszczeniu, wpływy zaliczek, a po stronie kosztów płatności za media. Dochód mam na zero, a opłatę eksploatacyjną (wydatkowaną tylko na koszty obsługi rachunku bankowego i chyba raz na znaczek pocztowy), z której powstały wolne środki nie ujmować w CIT?
Natomiast podkreślam nadal, że wartość wpływów na konto nie gra roli. Po prostu w twojej małej wspólnocie akurat pokrywają się one z wartością naliczeń (z przypisem).
Jednak z zupełnego wyjątku nie wolno czynić zasady i twierdzić, że suma wpływów na konto to przychód wspólnoty.
Tak ustalony dochód, lepiej nazwany jako nadwyżka przychodów nad kosztami, bo nie jest to klasyczny dochód jak w działalności gospodarczej, nie jest opodatkowany.
Wspólnota korzysta ze zwolnienia. Nie ma podatku.
:shocked:
...na podatek CIT płaci się zaliczki w trakcie roku, tak samo jak w PIT.
:shocked:
Gratuluję samopoczucia.
Zatem rozumiem, że nadwyżkę wpisać w CIT-8/O w dochodach zwolnionych?
Tylko, że niektóre z przychodów mogą być zwolnione z opodatkowania.
Tak samo jak wydatki: wszystkie są kosztami, ale nie wszystkie podatkowymi "kosztami uzyskania przychodów"