Mała wspólnota złożenie rocznego PIT-u

drk001drk001 Użytkownik
Dzień dobry,
Mam pytanie o roczne złożenie PIT do US.
Sprawa dotyczy małej wspólnoty (6 mieszkań).
- Czy powinniśmy prowadzić książkę przychodów i rozchodów?
- Jaki druk PIT należy złożyć do Urzędu Skarbowego?

pozdrawiam

Komentarze

  • Opcje
    gecongecon Użytkownik
    edytowano listopada -1
    Czy powinniśmy prowadzić książkę przychodów i rozchodów?
    A co, Wy jako wspólnota założyliście firmę, prowadzicie działalność gospodarczą, płacicie ZUS i tę całą resztę? Coś produkujecie i sprzedajecie???
  • Opcje
    drk001drk001 Użytkownik
    edytowano listopada -1
    Zbieramy tylko comiesięczną składkę na remonty a wydatki w 2015 roku to tylko rachunki za prąd. Tak mi powiedziano w biurze rachunkowym, do którego zadzwoniłem, o rozliczenie PIT. Dlatego pytam jak to powinno wyglądać.
  • Opcje
    gecongecon Użytkownik
    edytowano marca 2016
    Wspólnot nie obowiązują zasady rachunkowości - w jaki sposób będą dokumentowane zaliczki, wydatki itp właściciele sami sobie określają. W małych wspólnotach wystarczy "tradycyjny zeszyt".
    Osobiście nie jestem zwolennikiem składania jakiś PIT-ów przez małą wspólnotę ale tutaj są specjaliści co mieli do czynienia z US we wspólnotach to coś powiedzą konkretnego.
  • Opcje
    KubaPKubaP Użytkownik
    edytowano listopada -1
    [cite] drk001:[/cite]Dzień dobry,
    Mam pytanie o roczne złożenie PIT do US.
    Sprawa dotyczy małej wspólnoty (6 mieszkań).
    - Czy powinniśmy prowadzić książkę przychodów i rozchodów?
    - Jaki druk PIT należy złożyć do Urzędu Skarbowego?
    macie prowadzić ewidencje pozaksięgową ,
    od czego chcesz ten PIT składać ?
    Wasz WM działa na podstawie k.c.(dział współwłasność) i kpc.
  • Opcje
    drk001drk001 Użytkownik
    edytowano listopada -1
    Rozumię, że nie składam żadnych zeznań rocznych do US (PIT, CIT8)?
  • Opcje
    KubaPKubaP Użytkownik
    edytowano listopada -1
    [cite] drk001:[/cite]Rozumię, że nie składam żadnych zeznań rocznych do US (PIT, CIT8)?
    https://forum.zarzadca.pl/dyskusja/4648/jakie-dokumenty-trzeba-zlozyc-do-urzedu-skarbowego/
  • Opcje
    drk001drk001 Użytkownik
    edytowano listopada -1
    Dziękuję
  • Opcje
    blazejhblazejh Użytkownik
    edytowano listopada -1
    [cite] drk001:[/cite]Dzień dobry,
    Mam pytanie o roczne złożenie PIT do US.
    Sprawa dotyczy małej wspólnoty (6 mieszkań).
    - Czy powinniśmy prowadzić książkę przychodów i rozchodów?
    - Jaki druk PIT należy złożyć do Urzędu Skarbowego?

    pozdrawiam

    PIT to zawsze będzie zeznanie osoby fizycznej.
    Wielkość wspólnoty nie gra roli. Przy najmniej formalnie. Faktycznie często ma.

    Taka malutka wspólnotka z powodzeniem mogłaby prowadzić ewidencję kosztów i przychodów na wzór książki przychodów i rozchodów. Przy czym taki wzór poszerzony o powiedzmy "moduł czynszowy". Nie wiem czy łapiesz o co chodzi, ale na zdrowy rozum: książka jest dla prowadzących działalność gospodarczą, a wy chcecie rozliczać przychody i koszty budynku wielorodzinnego.

    6 lokali z powodzeniem możecie sobie zaprowadzić w zeszycie w kratkę przez osobę z jakimś pojęciem o podstawach księgowości.

    Generalnie druk CIT-8. I tu zaczną się małe schody i najpierw udaj się do twojego US i grzecznie zapytaj ich czy:
    - mają aktualny druk CIT-8?
    - czy macie do niego załączyć jakieś załączniki? - (i tu zaznaczasz jaka malutka jest wasza wspólnotka i że nie płaciliście dotąd zaliczek na CIT i że nie macie księgowej!!!)
    - czy możecie złożyć CIT-8 po 31 marca bo nie zdążycie, bo nie macie księgowej?

    ps. Jeżeli wspólnota istnieje od lat i nic nie było składane co roku, i nie ma wezwania z US to tam w ogóle nie idź. Tzn. że wasz US odpuszcza temat.
  • Opcje
    drk001drk001 Użytkownik
    edytowano listopada -1
    Bardzo dziekuję za informacje. Popytałem w US jednak nie ominie mnie złożenie CIT-8.
  • Opcje
    blazejhblazejh Użytkownik
    edytowano listopada -1
    Termin do 31 marca naturalnie bezwzględnie wiążący.
    A jak nie zdążycie to co? Urwą wam głowę?
  • Opcje
    CzytelniczaCzytelnicza Użytkownik
    edytowano marca 2016
    Witam serdecznie wszystkich.
    Zostałem ożeniony tematem rozliczenia WM. Jesteśmy małą WM (5 mieszkań), ale mamy od marca 2015 uchwałę o powołaniu, NIP, Regon i konto bankowe. Umowy na prąd i wodę są na WM. Podobno muszę złożyć CIT-8 + CIT-8/O.
    Po stronie przychodów mamy:
    - comiesięczna zaliczka na prąd + kilka zł opłaty eksploatacyjnej (głównie na koszty opłat bankowych)
    - kwartalne opłaty za wodę wg. podliczników
    - okazjonalne zrzutki inwestycyjne-remontowe w całości wydatkowane

    Po stronie wydatków:
    - faktury za wodę, prąd, obciążenia za opłaty bankowe.
    Nie mamy funduszu remontowego, odsetek od lokat, lokali użytkowych etc. Nie zatrudniamy nikogo, nie ma wynagrodzenia zarządu (1 os. jeden z mieszkańców). Staramy się rozliczać na zero by nie było kosztów nierozliczonych na nieruchomości, koszt oświetlenia na kl. schodowej to grosze, punktu poboru wody poza mieszkaniami nie ma.
    Bilans z wyciągu bankowego mam na koniec roku +20 zł. Wszystko rozliczane przez konto bankowe.

    Co mam wpisać po stronie przychodów i kosztów? Niektórzy twierdzą, że to co wpłynęło na konto to przychód, a to co wyszło to koszty. Zgłupiałem a 2 dni zostały na rozliczenie.
  • Opcje
    blazejhblazejh Użytkownik
    edytowano marca 2016
    Niektórzy źle twierdzą.

    To co wpłynęło na konto nie jest elementem wyniku rocznego. Suma wpływów na konto i przepływy pieniądza fiskusa nie interesują. Tzn. interesują, ale "bilansu" w postaci załącznika do CIT-O postaraj się nie składać.:cool::devil:

    Wypełniamy gołego CIT-a 8:

    Przychód (poz. D.1) wspólnoty określasz jako sumę naliczeń tytułem waszych opłat czyli:

    - comiesięczna zaliczka na prąd + kilka zł opłaty eksploatacyjnej (głównie na koszty opłat bankowych)
    - zaliczki na kwartalne opłaty za wodę
    - okazjonalne zrzutki inwestycyjne-remontowe w całości wydatkowane


    To co wyszło z konta to naturalnie suma kosztów - poz. D.2

    Rożnica to wynik, w nomenklaturze CIT-a określany jako "dochód/strata". Jeżeli jest ujemny, to w poz.D.3 wpisujesz zero.

    CIT-O moim zdaniem nie składa żadna wspólnota, (dot. on odliczeń od dochodu i od podatku oraz dochodów wolnych i zwolnionych od podatku).
    A ponieważ CIT-O nie ma to do sekcji E.1 przepisujesz wartość wyniku lub to zero.

    UWAGA: w powyższym przykładzie założyłem, że wspólnota nie osiągnęła dochodu niezwolnionego z opodatkowania, jeśli wspólnota taki osiągała w danym roku, co niestety jest bardzo częste, to dalej mamy do wypełnienia sekcję E.2, w której określamy podstawę opodatkowania.
  • Opcje
    CzytelniczaCzytelnicza Użytkownik
    edytowano marca 2016
    Dziękuję za odpowiedź.
    Koszty rozumiem, bo wynikają z przelewów z konta, ale przychód w naszym przypadku będzie pokrywał się z wpływami na konto. Wszystko wydatkujemy, a różnica czyli bilans in plus na koniec roku w postaci ok 20zł wynika z tego co zostało z opłaty eksploatacyjnej (raz są dwa, raz trzy płatne przelewy w miesiącu, a opłata stała na to).
    Wpisując tak jak radzisz będę miał dochód 20zł i od tego mam zapłącic podatek i nie wypełniać CIT-8/O skoro naddatek i tam przeznaczymy na zwolnione z podatku gospodarowanie zasobami?

    Wspólnota nie osiąga dochodów ani z lokat, ani z lokali użytkowych. Nie wydatkuje na administracje, koszty zarządu, pensje etc. Wpływy i koszty dotyczą jedynie mediów (woda, prąd), opłat bankowych i raz w roku opłaty za zajęcie drogi pod przyłącze. Gaz, śmieci mieszkańcy płacą indywidualnie.
  • Opcje
    blazejhblazejh Użytkownik
    edytowano listopada -1
    Absolutnie! Pisząc o przychodzie wspólnoty mylisz niestety pojęcia wpływów na konto z przychodami wspólnoty.
    Mieszasz też parę innych pojęć. Saldo z wyciągu nazywasz bilansem, a potem nawet "naddatkiem".
    Nie masz dochodu w wys. 20 pln. To jest tylko stan konta na koniec roku.

    żeby się nie powtarzać proponuję opanowanie podstawowych pojęć a potem lekturę artykułu:

    http://interpretacja-podatkowa.pl/interpretacja/pokaz/93-podatek-dochodowy-od-osob-prawnych/72043-deklaracja-podatkowa-koszt-przychod-wspolnota-mieszkaniowa.html
  • Opcje
    CzytelniczaCzytelnicza Użytkownik
    edytowano listopada -1
    Skoro na konto wpływają tylko zaliczki na prąd, wodę oraz opłata eksploatacyjna i są wydatkowane w całości oprócz tego "naddatku" co został na koniec roku i zebrało się go właśnie 20 zł to wg. tego co napisałeś nasze wpływy na konto są równe przychodowi w naszym przypadku. Czy nie jest to możliwe?
  • Opcje
    blazejhblazejh Użytkownik
    edytowano listopada -1
    Możliwe tylko teoretycznie. W przyrodzie takie cuda się nie zdarzają.

    Ponieważ nie masz zadatków na księgowego i prawdopodobnie księgowość masz w rozsypce pozostaje ci wypełnić tego CITA-o po uważaniu.

    Nie przyznawaj się jednak nikomu w skarbówce i w ogóle ludziom ogarniętym w tych sprawach, że poziom przychodów wspólnoty ustaliłeś na podstawie danych z wyciągu bankowego a stan konta na dzień 31.12.2015 utożsamiasz z wynikiem rocznym.

    I niech cię Bozia broni przed deklarowaniem jakiejś kwoty podatku, bo cię urzędnik zaraz wypyta jak do tej kwoty doszedłeś i czy macie np. reklamy na chałupie. Albo maszt LTE.

    Po złożeniu CIT-a szybko uciekaj z budynku zanim cię dogonią z żądaniem dołączenia załączników.
  • Opcje
    CzytelniczaCzytelnicza Użytkownik
    edytowano marca 2016
    Mylisz się, bo być może nieopatrznie źle nazwałem w dyskusji niektóre pozycje, ale z księgowością na poziomie KPiR (PIT) radzę sobie wyśmienicie od kilkunastu lat i żaden US do mojej firmy się nie przyczepił. Z CIT mam do czynienia po raz pierwszy.
    Nie mówię, że ustaliłem to na podstawie wyciągu bankowego bo mamy wszystko w przysłowiomym "zeszycie", ale w naszym przypadku za każdy przychód odpowiada wpływ na konto. Nikt nie wpłaca za dużo (nie ma nadpłat), nie ma innych przychodów z zewnątrz (opodatkowanych i zwolnionych), więc chyba mamy do czynienia z tym teoretycznie nie występującym w przyrodzie "cudem" - pamiętaj, ze to prosta i mała wspólnota.
    Staram się jedynie ustalić, czy DOCHÓD (wierz lub nie będzie to właśnie to 20zł, które pozostało na koncie) mam opodatkować (jak twierdzisz) czy mogę go załączyć w CIT-8/O i przeznaczyć na dalsze gospodarowanie.
    CITa nie zamierzam składać, bo nie mam na to czasu, po prostu wyślę go pocztą i raczej nie boję się demonów z US i ich żądań.

    Załóżmy hipotetycznie:
    Po stronie przychodów rocznych:
    5000zł to łączne zaliczki mieszkańców na prąd i w całości wpłynęły na konto
    3000zł to łączne opłaty mieszkańców za wodę i w całości wpłynęły na konto
    100zł to łączne wpływy tytułem opłaty eksploatacyjnej równe zakładanym opłątom np. każdy mieszkaniec zobowiązany do rocznej opłaty 20zł
    PO stronie wydatków (kosztów)
    5000zł tytułem faktur za prąd
    3000zł tytułem faktur za wodę
    80zł obciążeń tytułem opłat bankowych

    Czy wg. Ciebie DOCHÓD to 20zł i mam go opodatkować?
  • Opcje
    LaluniaLalunia Użytkownik
    edytowano listopada -1
    Wszelkie przychody (wpływy na rachunek) z gospodarki zasobami mieszkaniowymi, które zostają wydatkowane na gospodarkę zasobami mieszkaniowymi są zwolnione z opodatkowania podatkiem dochodowym. Tak samo wydatki, które są przeznaczone na gospodarkę zasobami mieszkaniowymi nie stanowią podatkowych kosztów uzyskania przychodów. Wynika z tego, że wysokości tych przychodów i wydatków/kosztów nie wykazuje się w deklaracji CIT-8.
    W tej deklaracji winny znaleźć się jedynie wielkości przychodów innych niż z gospodarki zasobami mieszkaniowymi oraz te z zasobów mieszkaniowych, które zostaną przeznaczone na cele inne.
    Oczywiście Ustawa o podatki dochodowym od osób prawnych nie definiuje gospodarki zasobami mieszkaniowymi, zatem są różne "szkoły".
    W waszym przypadku przychodem podatkowym będą wpływy z dostaw do lokali mieszkalnych i usługowych (media, inne usługi, itp.).
    Kwoty zaliczek na poczet kosztów eksploatacyjnych budynku (mieszkalnego jak rozumiem) będą zwolnione (nie będą przychodem podatkowym). Do kosztów podatkowych powinniście zaliczyć wydatki na to, co zostało dostarczone do lokali (jak wyżej). Wydatki na media i inne usługi dla nieruchomości wspólnej nie będą kosztem podatkowym (bo zaliczki na NW w formie bieżących opłat obejmowały tę część wydatków).

    Podstawa prawna art.17 ust.1 pkt.44) Ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych
  • Opcje
    CzytelniczaCzytelnicza Użytkownik
    edytowano marca 2016
    Dziękuję za kolejną odpowiedź. Generalnie nie mamy wydatków na nieruchomość wspólną. Zaliczki mieszkańców sumują się do wysokości faktur za media.
    Czy dobrze rozumiem Lalunia twoją wypowiedź, ze po stronie przychodów mam wpisać, w uproszczeniu, wpływy zaliczek, a po stronie kosztów płatności za media. Dochód mam na zero, a opłatę eksploatacyjną (wydatkowaną tylko na koszty obsługi rachunku bankowego i chyba raz na znaczek pocztowy), z której powstały wolne środki nie ujmować w CIT?
  • Opcje
    blazejhblazejh Użytkownik
    edytowano listopada -1
    W tym przykładzie dochód tj. nadwyżka przychodów nad kosztami to rzeczywiście 20 pln.

    Natomiast podkreślam nadal, że wartość wpływów na konto nie gra roli. Po prostu w twojej małej wspólnocie akurat pokrywają się one z wartością naliczeń (z przypisem).
    Jednak z zupełnego wyjątku nie wolno czynić zasady i twierdzić, że suma wpływów na konto to przychód wspólnoty.

    Tak ustalony dochód, lepiej nazwany jako nadwyżka przychodów nad kosztami, bo nie jest to klasyczny dochód jak w działalności gospodarczej, nie jest opodatkowany.
    Wspólnota korzysta ze zwolnienia. Nie ma podatku.

    [cite] Czytelnicza:[/cite]
    Czy wg. Ciebie DOCHÓD to 20zł i mam go opodatkować?
    :shocked:
    ...na podatek CIT płaci się zaliczki w trakcie roku, tak samo jak w PIT.
    :confused:

    [cite] Czytelnicza:[/cite]
    z księgowością na poziomie KPiR (PIT) radzę sobie wyśmienicie od kilkunastu lat

    :shocked:
    Gratuluję samopoczucia.
  • Opcje
    CzytelniczaCzytelnicza Użytkownik
    edytowano listopada -1
    Masz rację, może źle się wyraziłem, ale chodziło mi konkretnie o moją sytuację. Wiem, ze nie można utożsamiać wpływów z przychodami, bo te drugie ujmuje się bodajże memoriałowo.
    Zatem rozumiem, że nadwyżkę wpisać w CIT-8/O w dochodach zwolnionych?
  • Opcje
    blazejhblazejh Użytkownik
    edytowano listopada -1
    Wypełniając CIT-8 (22) wartość 20,00 pln z przykładu wpisałbym kolejno w poz. 41, 44, 46 i 49.
  • Opcje
    LaluniaLalunia Użytkownik
    edytowano listopada -1
    [cite] Czytelnicza:[/cite]Masz rację, może źle się wyraziłem, ale chodziło mi konkretnie o moją sytuację. Wiem, ze nie można utożsamiać wpływów z przychodami, bo te drugie ujmuje się bodajże memoriałowo.
    Zatem rozumiem, że nadwyżkę wpisać w CIT-8/O w dochodach zwolnionych?
    Wszystkie wpływy to przychody :)
    Tylko, że niektóre z przychodów mogą być zwolnione z opodatkowania.
    Tak samo jak wydatki: wszystkie są kosztami, ale nie wszystkie podatkowymi "kosztami uzyskania przychodów"
Aby napisać komentarz, musisz się zalogować lub zarejestrować.