Przygotowanie przetargu na remont budynku
Ebodenuan
Użytkownik
Jesteśmy małą WM (6 lokali) istniejącą od 1,5 roku. Nie mamy zarządcy (zarząd właścicielski), wszystko robimy sami. W najbliższym czasie planujemy remont budynku (odwodnienie, dach, elewacja)- koszt ok 200 000zł, mamy kredyt z banku i wybieramy firmę która zajmie się pracami budowlanymi. Nasze miasto prowadzi projekt rewitalizacji wybranych obszarów ze środków UE i złożyliśmy wstępny wniosek o dofinansowanie- ostateczne wnioski składa się później, rozstrzygnięcie dopiero za kilkanaście miesięcy. Urzędniczka powiedziała nam że możemy dostać dotację również na prace już wykonane (a więc nie czekać z remontem na rozstrzygnięcie) ale najważniejsze jest aby procedura wyboru wykonawcy robót odbyła się zgodnie z Ustawą o Zamówieniach Publicznych. Musimy więc ogłosić przetarg.
Czy ktoś mógłby nam podpowiedzieć jak się do tego zabrać i jak taki przetarg powinien wyglądać? Nie chcemy nikogo zatrudniać, bo to duże koszty, wszystko finansujemy w 6 rodzin, a nawet nie wiadomo czy dostaniemy tą dotację (szanse nie są bardzo duże, ale warto spróbować).Trochę już poczytałam w internecie na ten temat, ale nadal jest to skomplikowane. Może ktoś mógłby podsunąć nam przykładowy dokument- na którym moglibyśmy się wzorować? Znalazłam sporo przetargów ale ogłaszanych przez instytucje państwowe, na większe kwoty- w naszym przypadku nie wszystkie elementy muszą być ponoć zawarte (ograniczona treść SIWZ), ale nie znamy szczegółów, dobrze byłoby zobaczyć konkret- np już opublikowany przetarg ogłoszony przez jakąś wspólnotę (ale nie przez ZGM zrzeszający wspólnoty bo to już instytucja). Może ktoś robił coś podobnego i mógłby pomóc?
Czy ktoś mógłby nam podpowiedzieć jak się do tego zabrać i jak taki przetarg powinien wyglądać? Nie chcemy nikogo zatrudniać, bo to duże koszty, wszystko finansujemy w 6 rodzin, a nawet nie wiadomo czy dostaniemy tą dotację (szanse nie są bardzo duże, ale warto spróbować).Trochę już poczytałam w internecie na ten temat, ale nadal jest to skomplikowane. Może ktoś mógłby podsunąć nam przykładowy dokument- na którym moglibyśmy się wzorować? Znalazłam sporo przetargów ale ogłaszanych przez instytucje państwowe, na większe kwoty- w naszym przypadku nie wszystkie elementy muszą być ponoć zawarte (ograniczona treść SIWZ), ale nie znamy szczegółów, dobrze byłoby zobaczyć konkret- np już opublikowany przetarg ogłoszony przez jakąś wspólnotę (ale nie przez ZGM zrzeszający wspólnoty bo to już instytucja). Może ktoś robił coś podobnego i mógłby pomóc?
Aby napisać komentarz, musisz się zalogować lub zarejestrować.
Komentarze
Najpierw sprawdź czy nieruchomość jest w planie rewitalizacji starostwa . Inaczej wydacie kasę (mała wspólnota) i dotacji nie dostaniecie, zwłaszcza jak wspólnota składa się bez udziału Gminy.
Przygotowanie takich dokumentów - audytu - jest bardzo trudne . Koszt to ok 8000 zł .
http://www.fpe.org.pl/poszanowanie-energii/termomodernizacja-budynkow/system-wspierania-termomodernizacji.aspx
http://www.wspolnotamieszkaniowa.pl/aktualnosci/mechanizmy-wsparcia-–-system-bialych-certyfikatow/3007.html
To nie jest termomodernizacja, to plan rewitalizacji zdegradowanych obszarów (do których wg Urzędu Miasta zalicza się nasza dzielnica- w ogłoszeniu była załączona mapka obszarów objętych projektem). Rewitalizacja ta obejmuje różne aspekty społeczne, kulturalne (np aktywizacja seniorów, organizacja zajęć dla dzieci itp) a także "...Remont, odnowę części wspólnych wielorodzinnych budynków mieszkalnych..."
"Szanowni Mieszkańcy, Przedsiębiorcy, Organizacje, Stowarzyszenia. W związku z trwającymi pracami nad przygotowaniem Lokalnego Programu Rewitalizacji Miasta Jeleniej Góry na lata 2015-2023, raz jeszcze zachęcamy wszystkich do zgłaszania propozycji projektów rewitalizacyjnych do Lokalnego Programu Rewitalizacji. Ujęcie projektu w powyższym programie będzie podstawą do starań o dofinansowanie w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Dolnośląskiego na lata 2014-2020."
Z tego co wiem wpłynęło ok 500 wniosków (w tym nasz), z czego 90% to wspólnoty mieszkaniowe ubiegające się o dotację na remont swojego budynku.
Remont będziemy robić tak czy siak- ze wsparciem UE czy bez- ale jeśli ktoś zdecyduje się nas dofinansować, to nie będziemy narzekać. Tylko żeby nie zamknąć sobie drogi do ewentualnego otrzymania dotacji (gdyby nas jednak wytypowali) musimy już teraz ogłosić przetarg na wykonanie robót budowlanych. I stąd moje pytanie czy ktoś robił coś takiego i może podzielić się wiedzą.
.... a ile ta Jelenia Góra dostanie na te 500 wspólnot ?
Polecam zacząć od zapoznania się z zasadami:
https://www.mr.gov.pl/strony/zadania/polityka-rozwoju-kraju/rewitalizacja/
- a następnie udać się do miejscowego (w UM) biura ds. rewitalizacji gdzie można otrzymać wszystkie odpowiedzi na konkretny problem danej wspólnoty mieszkaniowej w danym mieście.
Na pewno nie tyle żeby dla wszystkich starczyło Na pewno dostanie tylko część i prawdopodobnie nie całą wnioskowaną kwotę. Dlatego nie chcemy "iść w koszty" w związku z tym projektem. Ale jeśli udałoby się dostać chociaż ze 30 tysięcy- czemu nie spróbować? Tylko nie wiem co z tym przetargiem.
Problem w tym że rozmawiałam już z tą urzędniczką z biura ds. rewitalizacji i jej wiedza na temat tego jak ma wyglądać ten przetarg była, hmm... bardzo ograniczona. Wiedziała że przetarg musi być. I wysłała mi tekst Ustawy o Zamówieniach Publicznych i jakiś skrótowy poradnik (nie zawierał on wszystkich potrzebnych informacji) z komentarzem że może to coś pomoże i że nie ma więcej informacji... Te panie wiedzą jak wypełniać wniosek o rewitalizację, ale przetarg- to już inna sprawa.
Moim zdaniem wspólnota mieszkaniowa nie może być zamawiającym i nie może stosować tej ustawy. Nie ma takiej zdolności.
Ponadto nie ma w polskim prawie żadnego przepisu, który nakładałby na wspólnoty wymóg stosowania przetargu. Ani jednego.
Jeżeli ten program rewitalizacyjny ustanawia wymóg stosowania przetargu, to po prostu eliminuje się z tego programu wspólnoty i spółdzielnie.
Budżety partycypacyjne miast też są ze środków publicznych i przetarg przesunięty jest sam koniec projektu. Nie ma przetargu na etapie wniosków i dlatego wnioskować może każdy.
Dlatego stratują nawet osoby fizyczne.
Przetargiem wyłania się jedynie wykonawców, co wnioskodawców interesuje znacznie mniej niż same wyniki głosowania.
Wniosek: gdyby wspólnota mogła starować w tym programie, to nie byłoby mowy o wymogach dot. zamówień publicznych. Wymogach, dodajmy, których dopełnić wspólnoty raczej nie są w stanie, nawet gdyby chciały.
Więc albo wymogu nie ma tylko urzędniczka źle informuje, albo jest i wtedy program nie jest dla wszystkich.
Ja jednak mam dla Ciebie realną pomoc. Dzisiaj jest 21 marca 2016 roku, natomiast w dniu 24 marca 2016 roku, czyli za 3 dni, w związku z realizacją projektu pn. "Lokalny Program Rewitalizacji Miasta Jelenia Góra na lata 2015-2023" odbędzie się w tym temacie bezpłatne szkolenie w sali konferencyjnej Jelenigórskiego Centrum Informacji i Edukacji Regionalnej - Książnica Karkonoska, przy ul. Bankowej 27 w Jeleniej Górze, w godzinach od 9:00 do 17:00.
Bardzo ważne: proszą o potwierdzenie uczestnictwa w szkoleniu - telefonicznie pod numerem 75 75 46 126 lub pocztą e-mail na adres: rewitalizacja@jeleniagora.pl, w terminie do dnia 21 marca 2016 r (do dzisiaj!).
Ciebie chyba najbardziej powinien zainteresować punkt: "Zasady aplikowania o dofinansowanie projektów na remont, odnowę części wspólnych wielorodzinnych budynków mieszkalnych przez potencjalnych beneficjentów wymienionych w SZOOP RPO WD 2014-2020."
Dodam, że jest przewidziana przerwa kawowa oraz lunch.
Pozdrawiam : )
Nie mamy problemu z wypełnieniem wniosku o rewitalizację- pierwszy już złożony, prawidłowy, kolejny dopiero w sierpniu. Chodzi nam o sposób skonstruowania ogłoszenia o przetargu tak aby spełniało wszelkie normy (SIWZ itp). Dlatego pytałam czy ktoś może taki przetarg ogłaszał i może pomóc.
A co sądzisz o udziale w takim szkoleniu, na którym mogłabyś uzyskać pomoc u źródła? Pozdr.
• administracja samorządowa (42% zamawiających),
• samodzielne publiczne zakłady opieki zdrowotnej (7%),
• administracja rządowa terenowa (6%),
• podmioty prawa publicznego (4%),
• organy kontroli państwowej lub ochrony prawa, sąd lub trybunał (3%),
• administracja rządowa centralna (prawie 2%),
• uczelnie publiczne (ponad 1%)
• instytucje ubezpieczenia społecznego i zdrowotnego (0,2%),
• inne podmioty (35%).
Sądzę że nie ma podstawy prawnej żeby wspólnota mogła stosować tę ustawę. Tzn. że po prostu im nie wolno być zamawiającym.
Nawet gdyby mogły, to oznaczałoby to dla niej wiele problemów związanych ze stosowaniem tej ustawy i bardzo duże koszty, bez żadnej gwarancji ich zwrotu z programu rewitalizacji czy innego.
W przypadku 50% udziału gminy zamawiającym jest gminny zakład budżetowy, nie wspólnota.
Ta pani powinna pójść na szkolenie, a następnie podzielić się z ogółem na forum świeżo nabytą wiedzą. Dzięki temu, kiedy przyjdą następni z podobną sprawą, będzie można wkleić link do bieżącego wątku i napisać: "to już było omawiane TUTAJ" : )
Poza tym męczy mnie już trochę fakt, że samemu trzeba znać się na wszystkim zamiast móc oprzeć się na informacjach pochodzących od osób które daną dziedziną zajmują się zawodowo i powinny wiedzieć wszystko na ten temat...
Nie uwierzysz, ale kiedy przeczytałem Twój wpis, postanowiłem poświęcić Twojej sprawie parę minut. Zdobycie informacji o tym szkoleniu zajęło mi ok. 2 minuty. Aby się o tym przekonać, wpisz w wyszukiwarkę "rewitalizacja Jelenia Góra" i zobaczysz, co się stanie. : ) Wszystko masz podane na tacy, a szkolenie jest chyba dla wszystkich zainteresowanych - planowane było na 60 osób.
Pozdrawiam i życzę, żeby urzędniczki się podszkoliły i przekazały Ci niezbędne informacje.
na moje pytania:
"Dzień dobry
Interesują mnie zasady aplikowania o dofinansowanie projektów na remont, odnowę
części wspólnych wielorodzinnych budynków mieszkalnych przez potencjalnych
beneficjentów wymienionych w SZOOP RPO WD 2014-2020."
pytania:
Czy do programu może wnioskować wspólnota mieszkaniowa - remont generalny
starego budynku wspólnoty?
Czy wspólnota jako uczestnik przetargu musi przy wyłonieniu wykonawcy stosować
ustawę o zamówieniach publicznych?
Jeśli tak, to jaka jest podstawa prawna dla takiego działania wspólnoty?"
przyszła odpowiedź typu kopiuj-wklej:
"Dzień Dobry,
Zapraszam Pana na bezpłatne szkolenie dotyczące tematyki rewitalizacji, podczas którego przedstawione zostaną podstawowe zagadnienia związane z procesem rewitalizacji, w tym m.in. zagadnienia wynikające z Ustawy o rewitalizacji i Wytycznych Ministerstwa Infrastruktury i Rozwoju, zasady finansowania działań rewitalizacyjnych w perspektywie finansowej 2014-2020 wraz z możliwością aplikowania o dofinansowanie projektów na remonty oraz odnowę części wspólnych wielorodzinnych budynków mieszkalnych.
Szkolenie odbędzie się 24 marca 2016 r., w godzinach 9:00-17:00 w Jeleniogórskim Centrum Informacji i Edukacji Książnica Karkonoska, przy uli. Bankowej 27 w Jeleniej Górze.
Pozdrawiam,
Daria Kozłowska"
Pani Kozłowska jest z Wydziału Rozwoju Miasta Jelenia Góra.
projektów określonymi w programie operacyjnym."
Główna podstawą w ramach krajowego porządku prawnego dla takich programów jest chyba ustawa z dnia 11 lipca 2014 r. o zasadach realizacji programów w zakresie
polityki spójności finansowanych w perspektywie finansowej 2014-2020 (Dz. U. poz. 1146).
Przeleciałem wzrokiem przez tę ustawę oraz przez wytyczne jedne i drugie do programu i nie znalazłem słowa o stosowaniu przez wnioskodawców prawa przetargowego.
Co nie znaczy ze udział w nim nie jest jeszcze bardzie skomplikowany niż gdyby miało zastosowanie tylko ustawy o zamówieniach publicznych. W grę wchodzi kilka rozporządzeń prawa europejskiego.
Szkolenie jest dla urzędników siedzących w tych tematach. Normalnym ludziom nie polecam.