Sprawa śmieci - lokal uzytkowy we wspólnocie
Malta
Użytkownik
Proszę o pomoc ; posiadam lokal użytkowy 30m2 we wspólnocie mieszkaniowej /parter budynku/ Zarządca wspólnoty nie chce pobierać ode mnie zaliczek za wywóz śmieci bo twierdzi iż prowadzę działalność gospodarczą i muszę podpisać osobną umowę/złożyć deklarację/ w Urzędzie Miasta ; Osobno podpisana umowa jest droga /pojemnik 120l na m-c 15,00/ w stosunku do ilości generowanych śmieci / lokal biurowy 1 osoba w ciągu dnia/
Śmieci wrzucam do wspólnego dużego pojemnika /Wspólnoty/ kosz/20l/ śmieci 1 na m-c ; jeżeli mam do segregowania szkło;plastik czy papier to segreguję wrzucając do pojemników wspólnoty ; ponieważ nie mam możliwości ustawienia swojego kosza 120 l obok lokalu użytkowego;
Nie rozumiem dlaczego Zarządca Wspólnoty nie chce pobierać zaliczek za śmieci od lokali użytkowych /na parterze budynku 7 lokali/ ; czy są na to przepisy ??
Śmieci wrzucam do wspólnego dużego pojemnika /Wspólnoty/ kosz/20l/ śmieci 1 na m-c ; jeżeli mam do segregowania szkło;plastik czy papier to segreguję wrzucając do pojemników wspólnoty ; ponieważ nie mam możliwości ustawienia swojego kosza 120 l obok lokalu użytkowego;
Nie rozumiem dlaczego Zarządca Wspólnoty nie chce pobierać zaliczek za śmieci od lokali użytkowych /na parterze budynku 7 lokali/ ; czy są na to przepisy ??
Aby napisać komentarz, musisz się zalogować lub zarejestrować.
Komentarze
są ustawa o utrzymaniu porządku i czystości w gminach oraz uchwały Rady Gminy
Tym samym wpłacasz zaliczki na koszty zarządu tak samo jak wszyscy pozostali - jeżeli nie było uchwały zwiększającej Twoje zaliczki na koszty zarządu NW.
Tak samo wnosisz opłaty "za wywóz śmieci" czyli opłatę śmieciową bo to też, jako opłata publicznoprawna jest koszt zarządu. Zarządca nie jest też od pobierania zaliczek - zaliczki ustalają właściciele odpowiednią uchwałą i wpłacają na konto wspólnoty a zarządca jest tylko fizycznym wykonawcą Waszej - jako właścicieli - woli.
Porozmawiaj jeszcze raz z zarządcą, że nie ma racji, pokaż mu przepis i zażądaj aby przestrzegał obowiązującego prawa. Jeżeli będzie się upierał i tkwił w swojej g..... (są tacy) i rozmowa nie pomoże - to należy go zwolnić i zatrudnić innego. Przytoczyłem Ci wyżej konkretny przepis UoWL.
Zarządca jest od zbierania tych opłat.
Nieprawdą jest że opłatę za śmieci ustalają wlaściciele bo ustala ją w swojej uchwale rada miasta. Zarządca ma ubowiązek wypełnić deklarację "śmieciową" i złożyć ją w urzędzie a następnie zgodnie z zawartością tej deklaracji wpłacać opłatę "śmieciową" do kasy miasta.
Jeśli nastąpi jakaś zmiana w podstawie do wyliczenia opłaty za śmieci, zarządca ma dwa tygodnie na złożenie nowej deklaracji.
To ile poszczególni właściciele mają płacić ustala uchwała rady miasta.
Właściciele mieszkań płacą w zleżności od tego jaką metodę wybierze rada miasta w swojej uchwale (od powierzchni mieszkania, od zużycia wody, od osoby lub od lokalu).
Lokale użytkowe płacą od ilości produkowanych śmieci.
Właściciel lokalu użytkowego musi zadeklarować ile śmieci wyrzuca i taką ilość zarządca wpisze do deklaracji zbiorczej dla budynku.
Najpierw musisz sprawdzić, jak to jest rozwiązane w Twojej gminie/mieście.
Gminy mają obowiązek zorganizowania odbioru odpadów komunalnych z nieruchomości zamieszkanych, natomiast w przypadku nieruchomości niezamieszkanych, na których powstają odpady komunalne (czyli m. in. w lokalach użytkowych) rada gminy może podjąć uchwałę, na mocy której będzie odbierać również odpady z nieruchomości niezamieszkanych, ale nie jest do tego zobligowana.
Jeżeli gmina nie przejmie odbioru odpadów z nieruchomości niezamieszkanych, to ich właściciele są obowiązani do podpisania indywidualnych umów bezpośrednio z przedsiębiorstwami śmieciowymi. Jeżeli taka sytuacja jest w Twojej gminie/mieście, to zarządca ma rację - tyle tylko, że nie powinieneś składać deklaracji w urzędzie miasta, tylko podpisać odpowiednią umowę (tak jak przed lipcem 2013 r.).
Jeżeli natomiast w Twojej gminie odbiór odpadów z nieruchomości niezamieszkanych przejęła gmina/miasto, to wnoszenie opłat śmieciowych do gminy/miasta jest obligatoryjne (tzn. nie możesz zawrzeć indywidualnej umowy z firmą śmieciową na wywóz śmieci i w związku z tym nie wnosić opłat śmieciowych na rzecz gminy/miasta, za pośrednictwem wspólnoty). Powinieneś złożyć oświadczenie do zarządcy (o ilości i rodzaju powstających w Twojej nieruchomości lokalowej odpadów), a zarządca na jej podstawie powinien sporządzić deklarację dla Twojego lokalu i złożyć ją w urzędzie miasta, a następnie pobierać od Ciebie i przekazywać do miasta opłatę śmieciową. Jest to stan prawny po nowelizacji ustawy "śmieciowej" w lutym 2015 r., bo wcześniej to właściciel lokalu składał bezpośrednio deklarację w urzędzie miasta/gminy (może ten Twój zarządca przeoczył zmianę??) i wnosił opłatę śmieciową na rzecz miasta/gminy bezpośrednio (nie poprzez wspólnotę).
taka sama jest sytuacja z wodą ; Proszę jeszcze o podpowiedź : Nr ustawy ???? bo "gecon" pisze Art. 12 ale jakiej ustawy ?
Niestety cała "ustawa śmieciowa" to przykład totalnego bajzlu legislacyjnego, w połączeniu z niekompetencją urzędniczą i "spychologią" stosowaną przez miasta/gminy.
Urzędnicy w tej sprawie bardzo często przyjmują swoje "widzimisię", sprzeczne z przepisami ustawy. Zarządy wspólnot/zarządcy bronią się z kolei przed skutkami i mamy to co mamy - czyli maksymalny b..el.
To, co pisze Gecon jest nieistotne dla Ciebie.
Bardziej istotna z Twojego punktu widzenia jest ustawa śmieciowa (czyli ustawa o utrzymaniu czystości i porządku w gminach).
Też ma działalność we wspólnocie - byli panowie ze Straży Miejskiej i niestety trzeba podpisać umowę z odbiorcą czyli kimś kto je wywiezie. Wspólnota nie pobiera mi za to opłat.
powinna pobierać zgodnie uchwałą Rady Gminy.
1.pytanie : na chwilę obecną nie korzystam ze śmietników ponieważ wszelkie papiery wyrzucam do śmieci u siebie w domu gdzie mieszkam do pojemników - lokal nie działa jeszcze nie prowadzę działalności czy mogę zostać zwolniona z opłat za śmieci.
2. pytanie : w lokalu będę prowadzila działalność: gabinet weterynaryjny i sama będę musiała podpisac umowę z zakładem utylizacyjnym i na odbiór śmieci czy wówczas też będę ponosiła podwójną opłatę?
Proszę o pomoc ponieważ mój zarządca twierdzi , że nie może pomniejszyć moje opłaty o koszty związane ze śmieciami....
Dziękuję Dominika
1) Zasadniczo opłata "śmieciowa" dla nieruchomości użytkowej (nie zamieszkałej) nie zależy od tego, gdzie są wyrzucane odpady, ale gdzie powstają. Jeżeli na nieruchomości powstają odpady, to opłata powinna być uiszczana.
Inną sprawą jest kwestia "dowodowa", jeżeli odpady są wyrzucane gdzieś indziej.
2) Umowa z zakładem utylizacyjnym nie dotyczy odpadów komunalnych, tylko tzw. odpadów specjalnych. W przypadku odpadów komualnych opłata się należy (poprzez wspólnotę) urzędowi miasta/gminy.
Zarządca nie ma czego "pomniejszać", on może dopiero zacząć pobierać opłatę na podstawie złożonej przez Panią deklaracji. Zarządca nie ma prawa pobierać tych opłat "z urzędu".
Nowy doklejony: 07.06.16 12:06
Nowela nic nie zmieniła w kwestii nieruchomości niezamieszkanych. Rada gminy może postanowić o odbieraniu odpadów komunalnych z takich nieruchomości, ale nie musi (art. 6c ust. 2 ucpg).
Nowy doklejony: 07.06.16 12:10
oczywiście miało być wywożę na bieżąco
Zarządca może obciążyć Panią w takiej sytuacji tylko przypadającą na Pani lokal (według udziału w nieruchomości wspólnej) częścią opłaty wynikającej z powstawania odpadów na nieruchomości wspólnej (kosze na patio, skoszona trawa, itp.), ale to będą grosze w ujęciu miesięcznym.
Natomiast nie ma prawa obciążać Pani opłatą za powstające w Pani lokalu odpady.
Odp. na pytanie 1) - nie!
Odp, na pytanie 2) - tak, też! To nie ma znaczenia, na dach też nie wchodzisz a płacisz jak każdy na jego utrzymanie.
ja napisałem kto powinien pobierać opłaty za zagospodarowanie odpadów od lokali użytkowych - Wspólnota .
Jakie ? - a to już na podstawie deklaracji / oświadczenia właściciela lokalu
no, sama sobie strzeliłaś w stopę nie składając deklaracji , powinnaś złożyć deklaracje tzw. "zerową" ( odpady nie powstają w lokalu)
a tak na marginesie, gdzie wyrzucasz odpady po budowlane z remontu lokalu?