jednostka budżetowa jako zarządca

orfik111orfik111 Użytkownik
edytowano października 2009 w Zarządzanie Nieruchomościami
czy jednostka budżetowa,jakim jest Miejski Zarząd Budynków Mieszkalnych,może administrować Wspólnoty Mieszkaniowe,
zgodnie z przepisami prawa.

Komentarze

  • Opcje
    goniagonia Użytkownik
    edytowano listopada -1
    jeżeli jednostka budżetowa posiada swoje udziały we wspólnocie, to nie może administrować wspólnotą
    natomiast, jeżeli nie ma, to wtedy może, ale tylko w wypadku jeżeli zatrudnia licencjonowanego zarządcę, wtedy w umowie o administrowanie podaje się tę osobę(nr licencji i ubezpieczenia O.C)jako odpowiedzialną za administrowanie
    ustawa o g.n. i ustawa o gospodarce komunalnej.
  • Opcje
    ownerowner Użytkownik
    edytowano listopada -1
    jeżeli jednostka budżetowa posiada swoje udziały we wspólnocie, to nie może administrować wspólnotą
    Jednostka budżetowa nigdy nie ma udziałów w nieruchomości, bo nie ma osobowości prawnej i nie może być właścicielem.
    Udziały może mieć gmina.
    gonia, pleciesz bzdury. Jest wyrok Sądu Najwyższego z tego roku, że gmina jako współwłaściciel NW może nią zarządzać. Nie ma też wymogu zatrudniania zarządców z licencją.
  • Opcje
    ZarządcaZarządca Zarzadca.pl ZARZADCA.PL
    edytowano października 2009
    Owner: "Jest wyrok Sądu Najwyższego z tego roku, że gmina jako współwłaściciel NW może nią zarządzać."



    Rozumiem, że chodzi o wyrok NSA, czy jest jeszcze jakiś Sądu Najwyższego?

    NSA II SA/Wr 1234/03 :

    "Działalność polegająca na odpłatnym świadczeniu, na podstawie odrębnych umów, podmiotom innym niż gmina, usług dotyczących zarządzania nieruchomościami nie wchodzi w zakres zadań własnych gminy wymienionych w art. 7 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym /t.j. Dz.U. 2001 nr 142 poz. 1591 ze zm./, ma charakter komercyjny i jako taka wykracza poza zadania o charakterze użyteczności publicznej.

    Działalność tę należy odróżnić od administrowania nieruchomościami wspólnymi, prowadzonego na podstawie art. 18 ust. 2 ustawy z dnia 24 czerwca 1994 r. o własności lokali /Dz.U. 2000 nr 80 poz. 903 ze zm./ stanowiącego, że w razie sukcesywnego wyodrębniania lokali przyjęty przez dotychczasowych współwłaścicieli sposób zarządu nieruchomością wspólną odnosi skutek także do każdego kolejnego nabywcy lokalu. Skoro gmina jest jednym ze współwłaścicieli nieruchomości wspólnej powstałej wskutek sukcesywnego wyodrębniania lokali mieszkalnych, to zarządzanie taką nieruchomością mieści się w zakresie zadań o charakterze użyteczności publicznej z tej to przyczyny, że wykonywane jest również i na rzecz gminy w zakresie jej własnych zadań w celu zaspokojenia zbiorowych potrzeb wspólnoty samorządowej.

    W uzasadnieniu organ nadzoru wskazał, że na sesji w dniu 28 marca 2003 r. Rada Miejska uchwałą nr VI/92/03 przekształciła z dniem 1 kwietnia 2003 r. jednostkę budżetową pod nazwą - Administracja Budynków Komunalnych "Nieruchomości Ś." w zakład budżetowy pod nazwą Miejski Zarząd Nieruchomości

    Działalność polegająca na odpłatnym świadczeniu podmiotom innym niż gmina usług dotyczących zarządzania nieruchomościami ma w ocenie organu charakter komercyjny i jako taka wykracza poza zadania o charakterze użyteczności publicznej.

    Zarząd Budynków Mieszkalnych jako komunalny zakład budżetowy podlega przepisom m.in. ustawy z dnia 20 grudnia 1996 r. o gospodarce komunalnej /Dz.U. 1997 nr 9 poz. 43 ze zm./.

    Zgodnie z art. 7 tej ustawy działalność wykraczająca poza zadania o charakterze użyteczności publicznej nie może być prowadzona w formie zakładu budżetowego, a zgodnie z art. 10 ust. 1 cyt. ustawy poza sferą użyteczności publicznej gmina może tworzyć spółki prawa handlowego i przystępować do nich.

    Z treści cyt. art. 10 ust. 1 i art. 7 ustawy o gospodarce komunalnej wynika, że działalność wykraczającą poza użyteczność publiczną mogą prowadzić wyłącznie tworzone przez gminy spółki prawa handlowego /z ograniczoną odpowiedzialnością i akcyjne/."
    ZARZĄDCA PORTAL INFORMACYJNY II 6tfwtu9sbskv.png
  • Opcje
    goniagonia Użytkownik
    edytowano listopada -1
    przepraszam bardzo, ale to ty pleciesz bzdury, przeczytaj sobie dokładnie ustawę o gospodarce nieruchomościami w dziale zarządzanie, i wtedy dopiero odpowiadaj na pytania, oczywiście gmina posiada udziały we wspólnocie i co wtedy? ano wtedy czyich interesów będzie bronił taki zakład budżetowy? jak myślisz? czy nie ma tu konfliktu interesów?
    twierdzisz, że gmina powierzająca zarządzanie, czy administrowanie nawet swoich zasobów nie powinna zatrudniać w takim zakładzie licencjonowanych zarządców? jesteś w wielkim błędzie, albo sam pracujesz w takim zakładzie bez takiej osoby i dlatego tak bronisz swego stanowiska.
    zacytuj wyrok sądu z tego roku.
  • Opcje
    ownerowner Użytkownik
    edytowano listopada -1
    Rozumiem, że chodzi o wyrok NSA, czy jest jeszcze jakiś Sądu Najwyższego?
    Chodziło mi o orzeczenie z 2008 roku:
    1. Komunalna jednostka organizacyjna, sprawująca zarząd nieruchomością wspólną w dniu wejścia w życie ustawy z dnia 24 czerwca 1994 r. o własności lokali (tekst jedn. Dz. U. z 2000 r., Nr 80, poz. 903 ze zm.), może po tym dniu nadal zarządzać nieruchomością. Zmiana zarządcy wymaga podjęcia uchwały właścicieli lokali, zaprotokołowanej przez notariusza (art. 18 ust. 2a).
    Uchwała Sądu Najwyższego z dnia 21 stycznia 2009 r., III CZP 129/08.
    twierdzisz, że gmina powierzająca zarządzanie, czy administrowanie nawet swoich zasobów nie powinna zatrudniać w takim zakładzie licencjonowanych zarządców?
    A gdzie tak napisałem?
    Zarządzanie nieruchomością wspólną wspólnoty mieszkaniowej nie jest zarządzaniem zasobami mieszkaniowymi gminy.
    albo sam pracujesz w takim zakładzie bez takiej osoby i dlatego tak bronisz swego stanowiska.
    Takie chwyty świadczą o Twojej bezradności.
    Swojego stanowiska zawsze bronię. Jeślibym go nie bronił, co byłoby warte? :)
    Do Twojej wiadomości: jednostka budżetowa to nie to samo, co zakład budżetowy.
  • Opcje
    goniagonia Użytkownik
    edytowano listopada -1
    to wyjaśnij te pojęcia( bo w moim przypadku jest to zakład budżetowy, a w przypadku orfika to jednostka budżetowa.
  • Opcje
    goniagonia Użytkownik
    edytowano listopada -1
    ten wyrok S.N ma się nijak do tego o czym dyskutujemy.
  • Opcje
    wwwinylwwwinyl Użytkownik
    edytowano listopada -1
    gonia
    jeżeli jednostka budżetowa posiada swoje udziały we wspólnocie, to nie może administrować wspólnotą
    natomiast, jeżeli nie ma, to wtedy może, ale tylko w wypadku jeżeli zatrudnia licencjonowanego zarządcę, wtedy w umowie o administrowanie podaje się tę osobę(nr licencji i ubezpieczenia O.C)jako odpowiedzialną za administrowanie
    ustawa o g.n. i ustawa o gospodarce komunalnej.
    oczywiście gmina posiada udziały we wspólnocie i co wtedy? ano wtedy czyich interesów będzie bronił taki zakład budżetowy? jak myślisz? czy nie ma tu konfliktu interesów?
    Taka argmentacja Twojej wypowiedzi łamie podstawową normę prawną zawartą w uwl mówiącą o równości wszystkich właścicieli.
    A jeśli zarządza inny właściciel (osoba fizyczna) to on na pewno nie będzie stronniczy?
  • Opcje
    ownerowner Użytkownik
    edytowano listopada -1
    Wracam do jednego z poruszonych wątków:
    twierdzisz, że gmina powierzająca zarządzanie, czy administrowanie nawet swoich zasobów nie powinna zatrudniać w takim zakładzie licencjonowanych zarządców?
    Do zarządzania własnymi zasobami gmina nie musi zatrudniać zarządców z licencją, jeśli robi to samodzielnie (przez jednostkę budżetową lub zakład budżetowy).
    Gmina może zlecić zarządzanie swoimi zasobami osobom trzecim, ale musi to być zarządca z licencją lub firma, która takich zarządców zatrudnia; gmina musi ogłosić przetarg na tę usługę.

    Ustawa o gospodarce nieruchomościami:
    Art. 25. 1. Gminnym zasobem nieruchomości gospodaruje wójt, burmistrz albo prezydent miasta.
    2. Gospodarowanie zasobem polega w szczególności na wykonywaniu czynności, o których mowa w art. 23 ust. 1, a ponadto na przygotowywaniu opracowań geodezyjno-prawnych i projektowych, dokonywaniu podziałów oraz scaleń i podziałów nieruchomości, a także wyposażaniu ich, w miarę możliwości, w niezbędne urządzenia infrastruktury technicznej.
    3. Wykonywanie czynności, o których mowa w ust. 2, z wyłączeniem czynności wymienionych w art. 23 ust. 1 pkt 7-9, może być powierzane zarządcom nieruchomości, rzeczoznawcom majątkowym, pośrednikom w obrocie nieruchomościami lub przedsiębiorcom, którzy zatrudniają te osoby. Wyłonienie podmiotów, o których mowa w zdaniu pierwszym, następuje na podstawie przepisów o zamówieniach publicznych.
    Jednostka budżetowa: http://pl.wikipedia.org/wiki/Jednostka_budżetowa
    Zakład budżetowy: http://pl.wikipedia.org/wiki/Zakład_budżetowy
  • Opcje
    goniagonia Użytkownik
    edytowano listopada -1
    do zarządzania własnymi zasobami, a czy wspólnota jest zasobem własnym gminy?
    jeżeli nie, to czy zakład budżetowy może zarządzać bez licencjonowanego zarządcy?
    a czy w takim razie zakład budżetowy może administrować wspólnoty?
    bo jeżeli administruje pobiera wynagrodzenie, czy takie wynagrodzenie otrzymuje również od lokali gminnych które są we wspólnocie?(najemcy płacą do kasy gminy czynsz)
Aby napisać komentarz, musisz się zalogować lub zarejestrować.