Czerpanie korzyści przez zarządcę

Adam74Adam74 Użytkownik
edytowano października 2009 w Zarządzanie Nieruchomościami
Witam,
Czy dopuszczalne jest, aby zarządca pobierał wynagrodzenie z innych usług
w zarządzanej lub administrowanej nieruchomości wspólnoty poza wynagrodzeniem
za zarządzanie?
W mojej wspólnocie zarządca poza wynagrodzeniem za zarządzanie pobiera również pieniądze
za nadzór inwestorski - 3 procent od wszystkich remontów we wspólnocie?
Pozdrawiam Adam

Komentarze

  • Opcje
    wwwinylwwwinyl Użytkownik
    edytowano listopada -1
    Wszystko zależy od umowy, jaką się podpisze.
    Znam przypadki, gdzie stawka za zarządzanie jest niska, ale płaci się za wiele różnych rzeczy: za zorganizowanie zebrań, od zaksięgowanej pozycji itd.
    Dodatkowe pieniądze za nadzór inwestorski są dosyć częste, choć przyznam, że 3 % to dużo. W mojej okolicy pomiędzy 1,7 %, a 2,5 %...
  • Opcje
    ZarządcaZarządca Zarzadca.pl ZARZADCA.PL
    edytowano listopada 2009
    Jeżeli zarządca zawarł ze wspólnotą mieszkaniową umowę o zarządzanie nieruchomością w rozumieniu ustawy o gospodarce nieruchomościami może czerpać inne poza wynagrodzeniem korzyści z zarządzania, o ile wynika to bezpośrednio z tej umowy.

    Do tej sytuacji zastosowanie ma art. 185 ust. 5 ustawy o gospodarce nieruchomościami z dnia 21 sierpnia 1997 r. ( Dziennik Ustaw z 2004 r. Nr 261, poz. 2603 z późn. zm.): "Zarządca nieruchomości lub przedsiębiorca, o którym mowa w art. 184 ust. 3, nie może czerpać korzyści z zarządzania nieruchomością oprócz pobierania wynagrodzenia, chyba że umowa o zarządzanie stanowi inaczej".

    Zatem, tylko w przypadku zarządcy licencjonowanego (lub przedsiębiorcy), który zawarł umowę o zarządzanie (na piśmie, obowiązek licencji, obowiązkowe ubezp., etc.)uprawnienie do czerpania dodatkowych korzyści musi z niej wynikać, w pozostałych przypadkach (umowa zlecenie, pełnomocnictwo, etc.) cytowany powyżej przepis nie ma zastosowania.
    Proszę sprawdzić treść umowy.
    ZARZĄDCA PORTAL INFORMACYJNY II 6tfwtu9sbskv.png
  • Opcje
    Adam74Adam74 Użytkownik
    edytowano listopada -1
    Mamy zarząd i podpisaną umowę o administrowanie z licencjonowanym zarządcą,
    w umowie nic nie ma o dodatkowym wynagrodzeniu za nadzór inwestorski.

    Co to znaczy umowa w rozumieniu ustawy o gospodarce nieruchomościami ?
    Czy wystarczy jeżeli podpisze ją licencjonowany zarządca?
  • Opcje
    ZarządcaZarządca Zarzadca.pl ZARZADCA.PL
    edytowano listopada -1
    Umowa o zarządzanie nieruchomością w rozumieniu ustawy o gospodarce nieruchomości to odrębny od innych, skodyfikowanych rodzaj umowy, tzw. umowa nazwana, na co zwrócił uwagę Sąd Najwyższy w uchwale z dnia 2007.07.17, sygn. akt: III CZP 69/07.
    Treść orzeczenia na stronie czasopisma:
    http://www.zarzadca.pl/content/view/471/94/
    Nie jest zatem, np. umową zleceniem, choć często tak ją utożsamiano. Innymi słowy stosuje się do niej w szczególności przepisy ustawy o gospodarce nieruchomościami, tzn. może ją zawrzeć wyłącznie osoba posiadająca lub przedsiębiorca taką osobę zatrudniający, jej forma - tylko na piśmie, należy w niej zawrzeć oświadczenie o ubezpieczeniu oc, etc.
    Nie wystarczy więc, że podpisze ją licencjonowany zarządca.
    Oczywiście umowa o administrowanie tożsama jest z umową o zarządzanie, jeżeli zawiera elementy, o których mowa w ustawie o gospodarce nieruchomościami.
    Jeżeli taką umowę zawarła wspólnota i brak w niej zapisów o dodatkowych korzyściach z zarządzania, lecz mimo to zarządca je osiąga, to taki stan nie jest zgodny z prawem.
    ZARZĄDCA PORTAL INFORMACYJNY II 6tfwtu9sbskv.png
  • Opcje
    HaneczkaHaneczka Użytkownik
    edytowano listopada -1
    [cite] Zarządca:[/cite]Nie jest zatem, np. umową zleceniem, choć często tak ją utożsamiano. Innymi słowy stosuje się do niej w szczególności przepisy ustawy o gospodarce nieruchomościami, tzn. może ją zawrzeć wyłącznie osoba posiadająca lub przedsiębiorca taką osobę zatrudniający, jej forma - tylko na piśmie, należy w niej zawrzeć oświadczenie o ubezpieczeniu oc, etc.
    Nie wystarczy więc, że podpisze ją licencjonowany zarządca.
    Oczywiście umowa o administrowanie tożsama jest z umową o zarządzanie, jeżeli zawiera elementy, o których mowa w ustawie o gospodarce nieruchomościami.
    A teraz, bardzo proszę, jaśniej i wyraźniej. :)
    Może być w żołnierskich słowach, ale tak, aby dotarło do każdego średniozorientowanego właściciela we wspólnocie mieszkaniowej.

    1. Jakie przepisy z uogn muszą byc stosowane , aby była to umowa o zarządzanie?

    2. Na piśmie zawiera się umowę o administrowanie i zarządzanie. Jeśli w umowie o administrowanie licencjonwany zarządca oświadcza, że posiada ubezpieczenie OC, to wcale nie jest ona równoznaczna z umową o zarządzanie.

    3. Zdaje się, że w sytuacji, gdy wybrany jest zarząd właścicielski nie może być zawarta ze wspólnotą umowa o zarządzanie. A może się jednak mylę? :-)
  • Opcje
    PoliterPoliter Użytkownik
    edytowano listopada 2009
    hmm.. niektórzy argumentuja, ze wynagrodzenie za inne uslugi to nie jest "czerpanie korzysci", a tylko wynagrodzenie
  • Opcje
    TomTomTomTom Użytkownik
    edytowano listopada -1
    1. Jakie przepisy z uogn muszą byc stosowane , aby była to umowa o zarządzanie?

    muszą być stosowane art. 185 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 roku o gospodarce nieruchomościami (Dz. U. z 2004 r. Nr 261, poz. 2603 ze zm.):
    2. Zarządca nieruchomości lub przedsiębiorca, o którym mowa w art. 184 ust. 3, działa na podstawie umowy o zarządzanie nieruchomością, zawartej z jej właścicielem, wspólnotą mieszkaniową albo inną osobą lub jednostką organizacyjną, której przysługuje prawo do nieruchomości, ze skutkiem prawnym bezpośrednio dla tej osoby lub jednostki organizacyjnej. Umowa wymaga formy pisemnej pod rygorem nieważności.[b] W umowie wskazuje się w szczególności zarządcę nieruchomości odpowiedzialnego zawodowo za jej wykonanie, numer jego licencji zawodowej oraz oświadczenie o posiadanym ubezpieczeniu odpowiedzialności cywilnej za szkody wyrządzone w związku z wykonywaniem czynności zarządzania nieruchomościami[/b].
    
  • Opcje
    goniagonia Użytkownik
    edytowano listopada -1
    to w takim razie, czy ADM jako administrator może pobierać opłaty(łącznie z funduszem remontowym) do swojej kasy pomijając konto bankowe wspólnoty?
    czy to już jest zarządzanie? w myśl art.183 u o.g.n,czy dalej administrowanie?
  • Opcje
    wwwinylwwwinyl Użytkownik
    edytowano listopada -1
    To nie jest zarządzanie ani administrowanie.
    To jest działanie nielegalne.
  • Opcje
    goniagonia Użytkownik
    edytowano listopada -1
    jak to nielegalne, może ADM po pobraniu wpłaca na konto wspólnoty.
  • Opcje
    wwwinylwwwinyl Użytkownik
    edytowano listopada -1
    gonia, nie żartuj.
    Napisałaś:
    czy ADM jako administrator może pobierać opłaty(łącznie z funduszem remontowym) do swojej kasy pomijając konto bankowe wspólnoty?
  • Opcje
    goniagonia Użytkownik
    edytowano listopada -1
    nie żartuje, słowo, ADM twierdzi, że po zebraniu opłat wpłaca te pieniądze na konto wspólnoty.
  • Opcje
    ownerowner Użytkownik
    edytowano listopada -1
    Po jakim czasie?
    Jakie jest oprocentowanie konta, które służy za przechowalnię?
  • Opcje
    goniagonia Użytkownik
    edytowano listopada -1
    tego nie wiem ale takie działanie jest podobno zgodne z prawem.
  • Opcje
    ZarządcaZarządca Zarzadca.pl ZARZADCA.PL
    edytowano listopada 2009
    Haneczka:[/cite]
    [cite] Z
    Może być w żołnierskich słowach, ale tak, aby dotarło do każdego średniozorientowanego właściciela we wspólnocie mieszkaniowej.

    Pytanie: Jakie przepisy z uogn muszą byc stosowane , aby była to umowa o zarządzanie?

    Odpowiedź: Może pytanie powinno być inaczej sprecyzowne, należałoby raczej zapytać jakie składniki winna mieć umowa, aby zakwalifikować ją jako umowę o zarządzanie (tzw. essentialia negotii).

    1) przedmiot umowy: "zarządzanie nieruchomością", które zostało zdefiniowane w art. 185 ust. 1 u.g.n.: " podejmowanie wszelkich decyzji i dokonywanie wszelkich czynności zmierzających do utrzymywania nieruchomości w stanie niepogorszonym, zgodnie z jej przeznaczeniem, jak również do uzasadnionego inwestowania w tę nieruchomość".

    2) zakres uprawnień i obowiązków zarządcy - art. 185 ust. 3 u.g.n. : "zakres uprawnień i obowiązków zarządcy wynika z przepisów ustawy, przepisów odrębnych ustaw oraz z umowy o zarządzanie nieruchomością".

    3) strony umowy: art. 185 ust. 2 u.g.n. - jedna strona to zarządca nieruchomości w rozumieniu art. 184 ust. 2 u.g.n. lub przedsiębiorca, o którym stanowi art. 184 ust. 3 u.g.n., druga: właściciel nieruchomości, wspólnota mieszkaniowa lub inna jednostka organizacyjna, której przysługuje prawo do nieruchomości,

    4) oświadczenie o oc - art. 186 ust. 3 u.g.n. stanowiąc, że "w umowie o zarządzanie nieruchomością zarządca składa oświadczenie o posiadanym ubezpieczeniu" ,

    5) forma: pisemna pod rygorem nieważności.
    Pytanie: Zdaje się, że w sytuacji, gdy wybrany jest zarząd właścicielski nie może być zawarta ze wspólnotą umowa o zarządzanie. A może się jednak mylę? :-)
    Odpowiedź: Skoro administrowanie składa się na pojęcie zarządzania, to moim zdaniem może. Nawet jeżeli umowa zostanie nazwana umową o administrowanie, to w rzeczywistości to będzie umowa o zarządzanie.

    Pytanie: Na piśmie zawiera się umowę o administrowanie i zarządzanie. Jeśli w umowie o administrowanie licencjonwany zarządca oświadcza, że posiada ubezpieczenie OC, to wcale nie jest ona równoznaczna z umową o zarządzanie.

    Odpowiedź: O tym czy jest to umowa zarządzanie, poza elementami podmiotowymi, decyduje jej przedmiot, zakres czynności. Administrowanie w takim powszechnym ujęciu, to również zarządzanie w rozumieniu ustawy o gospodarce nieruchomościami.
    ZARZĄDCA PORTAL INFORMACYJNY II 6tfwtu9sbskv.png
Aby napisać komentarz, musisz się zalogować lub zarejestrować.