Konieczność posiadania konta, REGONu, NIPu ?

StachStach Użytkownik
edytowano listopada 2009 w Zarządzanie Nieruchomościami
Jestem Zarządcą wybranym przez Wspólnotę mieszkaniową w 1996 roku i tak wpisany do aktu notarialnego.
Nasza Wspólnota mieszkaniowa ma 7 właścicieli do których należy 8 samodzielnych mieszkań.
Dotychczas zarządzanie u nas było społeczne w czasie 1 rocznych kadencji kolejnych właścicieli mieszkań.
Do obowiązków społecznego kadencyjnego Zarządcy należy:
- zbieranie zaliczek na koszty zarządzania (za pokwitowaniem),
- nadzorowanie i opłacanie osoby sprzątającej klatkę schodową,
- załatwianie przeglądów okresowych (kominów, wentylacji,
instalacji gazowych i pozostałych),
- zamawianie, nadzorowanie i opłacanie koniecznych napraw i remontów,
- zakup środków czystości, żarówek i tp,
- wykonanie drobnych napraw, które sam potrafi wykonać,
- szukanie fachowców i ich nadzorowanie dla trudniejszych prac,
- wykonanie Sprawozdania zarządu,
- wykonanie Sprawozdania finansowego,
- zwołanie i prowadzenie zebrania i pisania sprawozdania z zebrania,
Ponieważ są identyczne dwie połowy domu utarło się, że o większych problemach i pracach decydują właściciele
każdej połowy oddzielnie (większa demokracja i podzielenie obowiązków oraz rozdział odpowiedzialności).
Odśnieżanie chodnika wykonujemy sami według harmonogramu. Nie posiadamy numeru REGON , NIP , konta bankowego i pieczątki.
W ten sposób osiągamy maksymalne oszczędności finansów i czasu. Tak było dobrze.
Obecnie jeden z właścicieli :
- nie płaci zaliczki na koszty utrzymania wspólnej własności motywując brakiem konta bankowego,
- nie płaci podatku do Urzędu Miasta za posiadane mieszkanie i przypadającą cześć działki (mimo że UM ma konto bankowe),
- nie płaci za energię elektryczną i dlatego odłączono mu kolejny raz licznik elektryczny (mimo że ZE ma konto bankowe),
- uniemożliwia kontrole otworów kominowych, wentylacyjnych, instalacji gazowej motywując, że przecież kiedyś była kontrola wykonana to następne są zbędne.
Osoba ta posiada wyższe wykształcenie, pracuje, dobrze zarabia, posiada drugie mieszkanie w mieście. Rozmowa z tą osobą jest niemożliwa.
Ten sam właściciel żąda założenia konta bankowego, które będzie kosztowało Wspólnotę mieszkaniową 37 zł/ mies. to jest więcej niż wynosi obecnie jego zaliczka 30 zł/ mies na koszty utrzymania .
Zarządca wyśle kolejny monit o zapłacenie oraz o wykonanie indywidualnych przeglądów przez tego właściciela.
Wspólnota mieszkaniowa podejmie w styczniu 2010 r. uchwałę o wniesienie do Sądu pozwu o nakaz zapłaty i wykonanie indywidualnych
przeglądów przez tego właściciela w postępowaniu upominawczym, a gdy to nie zostanie spełnione podejmiemy kolejną uchwałę
o wniesieniu do Sądu pozwu o przymusową sprzedaż lokalu.
Przeglądając jednak ustawę o własności lokali widzimy tam informację o konieczności posiadania przez Wspólnotę mieszkaniową konta bankowego.
Wasze porady zawsze posiadają informacje o konieczności posiadania numerów: REGON i NIP. Czy te numery musimy mieć? Gdzie zawarte są te wymagania?
Posiadanie tych numerów pociąga za sobą : inną księgowość, posiadanie faktur, wypełnianie miesięcznych i rocznych dokumentów do Urzędu Skarbowego,
płacenia podatków od niewydanych zaliczek na koszty utrzymania i niewydanego funduszu remontowego, zwiększa koszty Zarządu.
W takie sytuacji nie będzie mógł być społeczny kadencyjny Zarządca.
Bardzo proszę o:
- opinię na temat dotychczasowego sposobu sprawowania Zarządu,
- podstaw prawnych konieczności posiadania numerów REGON i NIP,
- możliwości wniesienia pozwu bez konta bankowego, REGONU i NIPU.
Pozdrawiam fachowców i oczekuję odpowiedzi.

Komentarze

  • Opcje
    TomTomTomTom Użytkownik
    edytowano listopada -1
    w temacie Regonu i rachunku bankowego:

    REGON:
    art 62 pkt 4 ustawy o statystyce publicznej
    Osoby prawne, jednostki organizacyjne nie mające osobowości prawnej i osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą mają obowiązek zgłaszania do rejestru REGON bezpośrednio w urzędzie statystycznym województwa, na którego terenie mają siedzibę, odpowiednio: wniosku o nadanie numeru identyfikacyjnego
    - w ciągu 14 dni od dnia powstania podmiotu, wniosku o zmianę cech objętych rejestrem
    - w ciągu 14 dni od zaistnienia zmiany oraz wniosku o skreślenie z rejestru
    - z dniem zaprzestania działalności

    RACHUNEK BANKOWY (UWL) http://www.zarzadca.pl/content/view/12/29/
    Art. 30 1. Zarząd lub zarządca, któremu zarząd nieruchomością wspólną powierzono w sposób określony w art. 18 ust. 1, jest obowiązany: 1) dokonywać rozliczeń przez rachunek bankowy,

    Standardy zawodowe zarządców (licencjonowanych) http://www.zarzadca.pl/content/view/469/
    Środki finansowe właścicieli nieruchomości zarządca nieruchomości przechowuje na rachunkach bankowych prowadzonych odrębnie dla każdej zarządzanej nieruchomości i obsługuje zgodnie z pisemną dyspozycją właścicieli nieruchomości i postanowieniami umowy o zarządzanie nieruchomością.
  • Opcje
    wwwinylwwwinyl Użytkownik
    edytowano listopada -1
    Skąd wziąłeś te 37 zł?
  • Opcje
    ownerowner Użytkownik
    edytowano listopada 2009
    Posiadanie tych numerów pociąga za sobą : inną księgowość,
    Dlaczego?
    posiadanie faktur,
    Czyli dotychczas wszystko płaciliście "na czarno", bez umów i rachunków?
    wypełnianie miesięcznych i rocznych dokumentów do Urzędu Skarbowego,
    Nie ma miesięcznych deklaracji.
    płacenia podatków od niewydanych zaliczek na koszty utrzymania i niewydanego funduszu remontowego,
    Od zaliczek nie płaci się podatków.
    zwiększa koszty Zarządu.
    O koszty prowadzenia rachunku bankowego, ale niekoniecznie aż o 37 zł miesięcznie.
    W takie sytuacji nie będzie mógł być społeczny kadencyjny Zarządca.
    Zarządca nie, ale zarząd powołany uchwałą - czemu nie?
    Ja pracuję w zarządzie wspólnoty nieodpłatnie. Mamy konto w banku, REGON, NIP, rachunkowość prowadzi biuro rachunkowe.

    Czy macie uchwały z wynikami głosowania o wysokości zaliczek?
    I o powołaniu jednoosobowego zarządu na roczną kadencję?
    Jeżeli tak, to bez trudu wygracie sprawę w sądzie przeciwko dłużnikowi.
    Bardzo proszę o:
    - opinię na temat dotychczasowego sposobu sprawowania Zarządu,
    - podstaw prawnych konieczności posiadania numerów REGON i NIP,
    - możliwości wniesienia pozwu bez konta bankowego, REGONU i NIPU.
    1) Metoda może i tania, ale "partyzancka". Jak sam zauważyłeś działa dopóty, dopóki ktoś się nie wyłamie. Teraz, żeby wspólnota mogła wymagać od aspołecznego właściciela przestrzegania "tych wszystkich formalności" (płacenia zaliczek, wykonywania przeglądów), sama powinna przestrzegać porządku prawnego.

    2) Podstawy prawne - o REGONIE już było.
    NIP: ustawa z dnia 13 października 1995 r. o zasadach ewidencji i identyfikacji podatników i płatników (Dz. U. z 2004 r. nr 269, poz. 2681 j.t. ze zmianami):

    Art. 2. 1. Osoby fizyczne, osoby prawne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, które na podstawie odrębnych ustaw są podatnikami, podlegają obowiązkowi ewidencyjnemu oraz otrzymują numery identyfikacji podatkowej, zwane dalej "NIP".

    3) Opłatę sądową od pozwu można wnieść bez REGONU i NIP-u, wystarczy mieć pieniądze i znać numer konta sądu. :)
    Do pozwu te dane (REGON, NIP) nie są potrzebne. Aczkolwiek przydaje się posiadanie konta bankowego przez wspólnotę - np. na zwrócenie przez sąd połowy opłaty sądowej (gdyby doszło do ugody sądowej wspólnoty z dłużnikiem). Z kolei, żeby założyć konto, trzeba mieć REGON...
  • Opcje
    RandalRandal Użytkownik
    edytowano listopada -1
    O kontach bankowych
    https://forum.zarzadca.pl/discussion/308/najlepsze-konto-bankowe-bezplatne-/
Aby napisać komentarz, musisz się zalogować lub zarejestrować.