Statut czy regulamin? co jest właściwsze dla WM?

KubaPKubaP Użytkownik
edytowano października 2016 w Zarządzanie Nieruchomościami
Statut czy regulamin? co jest właściwsze dla WM?

Jak dotychczas spotkałem się z następującymi :

- Regulaminem Wspólnoty Mieszkaniowej

- Regulaminem Pracy Zarządu

- Regulaminem Porządku Domowego

- Regulaminem rozliczania mediów

- Regulamin zebrania właścicieli lokali

czy są jeszcze jakieś?

Komentarze

  • Opcje
    cTntcTnt Użytkownik
    edytowano listopada -1
    Bywają wspólnoty, w których występuje Statut Wspólnoty Mieszkaniowej, a nie Regulamin. Co do zasady nazewnictwo nie ma większego znaczenia, bowiem każdy tego typu dokument ma znaczenie jedynie porządkowe. Choć dla czystości nazewnictwa, powinien być jednak Regulamin, gdyż Statut może się kojarzyć z osobami prawnymi (np. spółka akcyjna ustawowo ma statut), a wspólnota mieszkaniowa osobą prawną nie jest.

    I jeszcze, choć przez niektórych przedstawicieli doktryny jest to uznawane za niedopuszczalne, występują również takie wspólnoty, w których w umowach określających sposób zarządu nieruchomością wspólną powołano pozaustawowe organy wspólnoty, np. Radę Nadzorczą, lub Komisję Rewizyjną. W takich przypadkach każdy z pozaustawowych organów również powinien mieć swój Regulamin, określający tryb ich pracy, oczywiście w zgodzie z kompetencjami oznaczonymi w umowie określającej sposób zarządu nieruchomością wspólną.
  • Opcje
    KubaPKubaP Użytkownik
    edytowano listopada -1
    Czyli słowo "statut" dla uporządkowania działalności WM jest zbyt rozdmuchane .

    Ja tak uważam.

    Co do pozaustawowych ogamów typu np. Rada Nadzorcza, lub Komisja Rewizyjna.... uważam, że ich rola we wspólnocie może mieć, co najwyżej silę doradczą nie decyzyjną czy kontrolną w związku z art.27 UoWL.

    Nowy doklejony: 04.10.16 11:41
    [cite] cTnt:[/cite]Co do zasady nazewnictwo nie ma większego znaczenia, bowiem każdy tego typu dokument ma znaczenie jedynie porządkowe.
    Choć dla czystości nazewnictwa, powinien być jednak Regulamin, gdyż Statut może się kojarzyć z osobami prawnymi (np. spółka akcyjna ustawowo ma statut), a wspólnota mieszkaniowa osobą prawną nie jest.
    no fajnie czyli REGULAMIN nie Statut...
    [cite] cTnt:[/cite] I jeszcze, choć przez niektórych przedstawicieli doktryny jest to uznawane za niedopuszczalne, występują również takie wspólnoty, w których w umowach określających sposób zarządu nieruchomością wspólną powołano pozaustawowe organy wspólnoty, np. Radę Nadzorczą, lub Komisję Rewizyjną.

    W takich przypadkach każdy z pozaustawowych organów również powinien mieć swój Regulamin, określający tryb ich pracy, oczywiście w zgodzie z kompetencjami oznaczonymi w umowie określającej sposób zarządu nieruchomością wspólną.
    pozaustawowe organa we WM mogą mieć jedynie "siłę" DORADCZĄ
Aby napisać komentarz, musisz się zalogować lub zarejestrować.