najem pomieszczenia gospodarczego

rajazrajaz Użytkownik
edytowano listopada 2009 w Zarządzanie Nieruchomościami
Witam,
wspólnota mieszkaniowa zawarła z firmą internetową umowę najmu pomieszczenia znajdującego się w budynku wspólnoty (pomieszczenie gospodarcze pod schodami). W umowie odpłatność za najem pomieszczenia została skalkulowana w następujący sposób: 9 zł – energia elektryczna, 30 zł – udostępnienie pomieszczenia. W mojej ocenie przychód taki należy opodatkować i odprowadzić zaliczkę do US. Mam tylko wątpliwość dotyczącą ustalenia podstawy opodatkowania. Czy wyliczając podstawę należy przychód pomniejszyć o koszty uzyskania przychodu w kwocie 9 zł – energia elektryczna? Koszt ten jest związany z przychodem, gdyż firma internetowa zainstalowała urządzenia, które pobierają energię elektryczną. Czy tak ustalą zaliczkę powinienem wpłacić do US do 20. następnego miesiącu po miesiącu, w którym wspólnota uzyskała przychód?
Drugie moje pytanie dotyczy odsetek od środków zgromadzonych na rachunku Funduszu remontowego. Jest to konto oszczędnościowe. Czy odsetki taki są zwolnione z podatku? Różne są na ten temat opinie. Najczęściej podawany jest przykład lokat bankowych. W tym przypadku nie jest to lokata. Jeżeli należy odprowadzić podatek, to za datę przychodu należy uznać datę ich otrzymania od banku?
Będę bardzo wdzięczny za pomoc.
Andrzej

Komentarze

  • Opcje
    wwwinylwwwinyl Użytkownik
    edytowano listopada -1
    Od sumy przychodów odejmujemy sumę kosztów.
    Przychody to 30 + 9.
    Koszty - rzeczywiste zużycie energii jeśli nie ma sublicznika, to nalezy zużycie wyszacować i taki szacunek zapisać, aby w razie czego okazać w stosunku do przedstawicieli fiskusa.
    To są koszty bezpośrednie.
    Ponadto można zastosować koszty pośrednie.
    Wydzielamy z kosztów zarządzania proporcjonalną część i przyporządkujemy ją do kosztów utrzymania tego pomieszczenia.
    Zaliczkę płacimy co miesiąc (jesli nie zgłosiliśmu do US, że jako mały podatnik będziemy wpłacać zaliczki co kwartał).
    ==
    Jeśli w wyniku przetrzymywania pieniędzy na koncie uzyskujemy odsetki wyższe niż a vista, to należy traktować to jako pożytek i podlegają one opodatkowaniu.
    Nie musi być to klasyczna lokata - mogą to być overnighty.
    Może też być tak, że dany rachunek nie ma charakteru ROR-u tylko ma charakter oszczędnościowy. Wtedy wszystkie naliczone przez bank odsetki mają charakter pożytków.
    Od otrzymanych odsetek można odjąć koszty ich uzyskania (o ile takie są).

    Prawidłowa jest data przypisania odsetek do rachunku.
  • Opcje
    rajazrajaz Użytkownik
    edytowano listopada -1
    Bardzo dziękuję za odpowiedź. Pozdrawiam.
  • Opcje
    wmp4wmp4 Użytkownik
    edytowano listopada -1
    wwwinyl , a czy to nie jest tak że odsetki bankowe od np. lokat jeżeli są przeznaczone na utrzymanie nieruchomości , remonty itp. nie podlegają
    opodatkowaniu ? przecież takie oświadczenie składa się przy rocznym CIT-8 , że
    cały dochód przeznaczony jest na utrzymanie nieruchomości . a tylko pożytki
    wypłacone właścicielom traktowane są jako ich dochód i opodatkowane , powinny być wykazane w PIT-cie rocznym właściciela w rubryce dochody "z innych źródeł".
  • Opcje
    ownerowner Użytkownik
    edytowano listopada 2009
    Zapoznaj się z interpretacją ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych autorstwa Ministra Finansów: http://www.mf.gov.pl/dokument.php?const=4&id=116503&dzial=609
    "Opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają zatem jedynie dochody uzyskane z gospodarki zasobami mieszkaniowymi, które nie zostały przeznaczone na cele związane z utrzymaniem zasobów mieszkaniowych oraz dochody uzyskane z innej działalności niż gospodarka zasobami mieszkaniowymi. (...)

    Przychody i koszty składające się na gospodarkę zasobami mieszkaniowymi są jednocześnie przychodami i kosztami podatkowymi w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (art. 12 oraz art. 15 ust. 1, z uwzględnieniem art. 16 ust. 1). Dochód powstały z tego tytułu, w myśl art. 17 ust. 1 pkt 44 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, wolny jest od podatku dochodowego, o ile przeznaczony zostanie na cele związane z utrzymaniem zasobów mieszkaniowych.

    Zgodnie z tym przepisem opodatkowaniu podlegają dochody osiągnięte z innej działalności gospodarczej niż gospodarka zasobami mieszkaniowymi, bez względu na cel, na jaki zostanie przekazany. Są to zatem dochody z działalności gospodarczej, która nie jest podstawową działalnością prowadzoną przez podatników, o których mowa w art. 17 ust. 1 pkt 44 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Działalnością taką, oprócz wyżej wymienionej działalności polegającej na wynajmowaniu lokali użytkowych, jest także np. wynajmowanie powierzchni budynków mieszkalnych na reklamy, dachów tych budynków pod anteny satelitarne."
  • Opcje
    wwwinylwwwinyl Użytkownik
    edytowano listopada -1
    W wypowiedzi ownera należy tylko pogrubić słowa w ostatnim akapicie:
    bez względu na cel, na jaki zostanie przekazany
  • Opcje
    ownerowner Użytkownik
    edytowano listopada 2009
    [cite] wwwinyl:[/cite]W wypowiedzi ownera należy tylko pogrubić słowa w ostatnim akapicie:
    bez względu na cel, na jaki zostanie przekazany
    Ja niestety nie mogę formatować tekstu ani cytować selektywnie - nie mam przycisków do formatowania nad oknem edycji posta.

    Edit:
    Właśnie pojawiły się przyciski. Dzięki. :)
  • Opcje
    wmp4wmp4 Użytkownik
    edytowano listopada -1
    zapoznałem sie z interpretacją i nadal mam wątpliwości . oto one :

    1."Przychody i koszty składające się na gospodarkę zasobami mieszkaniowymi są jednocześnie przychodami i kosztami podatkowymi w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych" - wspólnoty mieszkaniowe nie są osobami prawnymi , jak wielokrotnie podkreślano na tym forum , wspólnoty mieszkanowe sa jednostkami organizacyjnymi
    nie posiadającymi osobowości prawnej.

    2.moim zdaniem , wszystkie pieniądze (zaliczki , odsetki od nieterminowych wpłat, kapitalizacje odsetek bankowych )znajdujące się na koncie bankowym wspólnoty która nie prowadzi wynajmu swoich lokali użytkowych , powierzchni elewacji itp. pochodzą z " gospodarki zasobami mieszkaniowymi " i tym samym odsetki z lokat tych pieniędzy są pożytkiem z gospodarki zasobami mieszkaniowymi dla wspólnoty a nie dochodem (tak jak odsetki od nieterminoych wpłat
    które wg interpretacji pochodza z " gospodarki zasobami mieszkaniowymi " ).

    3. w interpretacji , nie znalazłem niestety kategorycznego stwierdzenia że odsetki od lokat bankowych są dochodami uzyskanymi z innej działalności niż gospodarka zasobami mieszkaniowymi.
  • Opcje
    ownerowner Użytkownik
    edytowano listopada -1
    Ustawa o własności lokali przyznała wspólnotom mieszkaniowym zdolność prawną.

    Kodeks cywilny:
    Art. 33^1. § 1. Do jednostek organizacyjnych niebędących osobami prawnymi, którym ustawa przyznaje zdolność prawną, stosuje się odpowiednio przepisy o osobach prawnych.
  • Opcje
    wmp4wmp4 Użytkownik
    edytowano listopada -1
    czyli że definicja wspólnoty mieszkaniowej brzmi :
    wspólnota mieszkaniowa jest jednostką organizacyjną niebędącą osobą prawną , której UoWL
    przyznała zdolność prawną i stosuje się do niej odpowiednio przepisy o osobach prawnych ? .
    co to znaczy " odpowiednio " ?
  • Opcje
    ownerowner Użytkownik
    edytowano listopada 2009
    Zanim się cofniemy do Adama i Ewy, może warto sięgnąć do ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych? Jest tam mowa wprost o wspólnotach mieszkaniowych:
    Art. 17.1. Wolne od podatku są: (...)
    44) dochody spółdzielni mieszkaniowych, wspólnot mieszkaniowych, towarzystw budownictwa społecznego oraz samorządowych jednostek organizacyjnych prowadzących działalność w zakresie gospodarki mieszkaniowej uzyskane z gospodarki zasobami mieszkaniowymi - w części przeznaczonej na cele związane z utrzymaniem tych zasobów, z wyłączeniem dochodów uzyskanych z innej działalności gospodarczej niż gospodarka zasobami mieszkaniowymi,
    Interpretacja Ministra Finansów dotyczy tego właśnie przepisu, a w szczególności doprecyzowania (bo ustawodawca tego nie zrobił), co oznacza "działalność w zakresie gospodarki mieszkaniowej" oraz "dochody uzyskane z gospodarki zasobami mieszkaniowymi" - bo to one (w pewnej części) zostały zwolnione od podatku.
  • Opcje
    wmp4wmp4 Użytkownik
    edytowano listopada -1
    mam jeszcze jedno pytanie : czy umieszczanie pieniedzy na lokacie to ,, inna działalnośc gospodarcza ,, ?
  • Opcje
    ownerowner Użytkownik
    edytowano listopada -1
    Nie.
  • Opcje
    wmp4wmp4 Użytkownik
    edytowano listopada -1
    OK , ustaliliśmy więc że odsetki z lokat nie należą do " dochodów uzyskanych z innej działalności gospodarczej niż gospodarka zasobami mieszkaniowymi," .

    Czy w takim razie " dochód (odsetki od lokat) powstały z tego tytułu, w myśl art. 17 ust. 1 pkt 44 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, wolny jest od podatku dochodowego, o ile przeznaczony zostanie na cele związane z utrzymaniem zasobów mieszkaniowych." ?
  • Opcje
    wwwinylwwwinyl Użytkownik
    edytowano listopada -1
    wmp4 - nie kombinuj. MF już się wyraźnie wypowiedział nt. odsetek.
    Pierwszy raz.
    Drugi raz.
  • Opcje
    wmp4wmp4 Użytkownik
    edytowano listopada -1
    nie kombinuję - zadaję tylko pytania . podane przez Ciebie publikacje wreszcie
    wyjaśniają sprawę do końca . dziękuję
  • Opcje
    wwwinylwwwinyl Użytkownik
    edytowano listopada -1
    Nie urażaj się, to było żartobliwie...
  • Opcje
    wmp4wmp4 Użytkownik
    edytowano listopada -1
    wwwinyl , nie jest łatwo mnie urazić , mam swoje lata i patrzę na to co inni robią , z
    pewnego dystansu . na to co ja sam robię , także :) .
  • Opcje
    rajazrajaz Użytkownik
    edytowano listopada -1
    Witam,
    Po kilku miesiącach rozliczania przychodu z najmu ww. pomieszczenia mam pewną wątpliwość, czy aby na pewno dobrze ustalam miesięczną zaliczkę na podatek dochodowy. Czy ww. kosztami uzyskania przychodu mogę obniżać podstawę do opodatkowania bez względu na termin otrzymania faktury za energię elektryczną dla całego budynku? Faktura za energię elektryczną jest wystawiana przez zakład energetyczny raz na dwa miesiące, przy czym okres rozliczeniowy zaczyna się i kończy w środku miesiąca. Zdarzają się takie miesiące, że przy wyliczaniu miesięcznej zaliczki nie dysponuję jeszcze fakturą za energię elektryczną. Czy w takim przypadku prawidłowe jest obniżania podstawy opodatkowania bez posiadania dokumentu potwierdzającego poniesienie kosztu i przyjęcie kwoty tylko na podstawie wyliczenia zużycia zawartego w umowie najmu?
    Będę wdzięczny za odpowiedź i pomoc osób, które znają tę problematykę.
  • Opcje
    a-za-z Użytkownik
    edytowano listopada -1
    Wychodzi na to, że rozliczasz się miesięcznie. A czemu?

    A w jaki sposób płaci Ci za energię najemca? Zaliczkowo? Po otrzymanej przez Ciebie fakturze z elektrowni?
  • Opcje
    rajazrajaz Użytkownik
    edytowano listopada -1
    Rozliczam się miesięcznie z podatku dochodowego. Najemca płaci nam po wystawieniu rachunku, na którym widnieje kwota 39 zł brutto (30 najem plus 9 zł energia). Rachunek wystawiany jest raz w miesiącu około 10. każdego miesiąca z terminem płatności 14 dni.
  • Opcje
    a-za-z Użytkownik
    edytowano listopada -1
    Po pierwsze możesz (jako mały podatnik) rozliczac sie kwartalnie. Ale to od następnego roku.
    Po drugie: czy nie ma sublicznika?
  • Opcje
    rajazrajaz Użytkownik
    edytowano sierpnia 2010
    Tak, wiem o takiej możliwości, ale w tym roku przegapiłem termin złożenia odpowiedniego pisma do US. Sublicznika nie ma, jest wspólny licznik dla całego budynku, który wskazuje zużycie prądu na klatce schodowej, w pomieszczeniach gospodarczych oraz na zewnątrz budynku. Zużycie energii zostało oszacowane przez firmę Internetową i zapisane w umowie jako jeden ze składników ceny najmu.
    Komentarz edytowany rajaz
  • Opcje
    a-za-z Użytkownik
    edytowano listopada -1
    Zmień zapisy tak, aby Ci płacił w np. 2 tygodnie po otrzymaniu przez Ciebie faktury. W ten sposób zawsze najpierw będziesz mieć koszty, a dopiero potem przychody...
  • Opcje
    weles1478weles1478 Użytkownik
    edytowano listopada -1
    [cite] rajaz:[/cite] Sublicznika nie ma, jest wspólny licznik dla całego budynku, który wskazuje zużycie prądu na klatce schodowej, w pomieszczeniach gospodarczych oraz na zewnątrz budynku. Zużycie energii zostało oszacowane przez firmę Internetową i zapisane w umowie jako jeden ze składników ceny najmu.

    Przecież jest to pokrycie/zwrot kosztów energii elektrycznej zużytej przez urządzenia obsługujące dostawę internetu przez 24 H.
    Nie podlegają opodatkowaniu, nie są przychodem dla wspólnoty.
  • Opcje
    rajazrajaz Użytkownik
    edytowano listopada -1
    Jest to jakieś rozwiązanie, ale wymagałoby aneksowania umowy. Przyszedł mi do głowy jeszcze jeden pomysł, aby całkowicie zrezygnować w ciągu roku z obniżania przychodu o koszty jego uzyskania, a dopiero po zakończeniu roku kalendarzowego, kiedy będę dysponował wszystkimi fakturami za energię, prawidłowo ustalić podstawę do opodatkowania w CIT-8 i wykazać nadpłatę. Inny sposób załatwienia tej sprawy to płacenia zaliczki od kwoty 39 zł i nie zawracanie sobie tym głowy - różnica w zaliczce miesięcznej to zaledwie 1 zł. Może nikt mi za to głowy nie urwie.
    Można jeszcze zostawić umowę tak jak jest teraz, ustalając dochód do opodatkowania za dany miesiąc, od przychodu danego miesiąca odejmować koszty uzyskania zgodnie z otrzymaną fakturą w tym miesiącu, czyli: przychód danego miesiąca 39 zł, w tym samym miesiącu otrzymana faktura za dwa miesiące, stąd dochód wyniesie 39 – 18 = 21 zł. W tych miesiącach w których nie dysponuję fakturą, nie potrącam kosztów. Nie wiem czy dobrze rozumuję.
    Co do wypowiedzi weles1478, wg mnie przychodem jest kwota ustalona w umowie, tj. 39 zł. To że zostało to w umowie szczegółowo rozpisane nie powoduje, że otrzymane od najemcy pieniądze z tego tytułu nie będą naszym przychodem. Cenę najmu kształtują koszty jakie będzie ponosił wynajmujący w związku z tym najmem plus jakiś tam zysk, który sobie założył. Problemem jest tutaj ustalenie momentu poniesienia tych kosztów. Z uwagi na inny termin uzyskania przychodu i inny termin wystawienia faktury przez zakład energetyczny, jest to dość utrudnione.
  • Opcje
    weles1478weles1478 Użytkownik
    edytowano sierpnia 2010
    [cite] rajaz:[/cite]Jest to jakieś rozwiązanie, ale wymagałoby aneksowania umowy.
    Co do wypowiedzi weles1478, wg mnie przychodem jest kwota ustalona w umowie, tj. 39 zł.
    To że zostało to w umowie szczegółowo rozpisane nie powoduje, że otrzymane od najemcy pieniądze z tego tytułu nie będą naszym przychodem. Cenę najmu kształtują koszty jakie będzie ponosił wynajmujący w związku z tym najmem plus jakiś tam zysk, który sobie założył.
    Problemem jest tutaj ustalenie momentu poniesienia tych kosztów.
    Z uwagi na inny termin uzyskania przychodu i inny termin wystawienia faktury przez zakład energetyczny, jest to dość utrudnione.

    O czym Ty piszesz? jakie terminy? Czy wspólnota jest VAT-owcem?
    Przychodem/pożytkiem comiesięcznym dla Wspólnoty jest 30 zł .
    9 zł jest to zwrot kosztów za zużycie energii elektrycznej.
    Podatek wspólnota ma zapłacić od 30 zł.
  • Opcje
    rajazrajaz Użytkownik
    edytowano listopada -1
    VAT nie ma tutaj nic do rzeczy:), a VAT-owcem jak najbardziej być może, choć w naszym przypadku jest to raczej niemożliwe ze względu na niskie przychody. Dlatego miedzy innymi nie wystawiam faktury tylko rachunek i ewidencjonuję przychody z działalności gospodarczej w celu ustalenia momentu przekroczenia limitów, które z VAT-u nas zwalniają.
  • Opcje
    weles1478weles1478 Użytkownik
    edytowano sierpnia 2010
    [cite] rajaz:[/cite]VAT nie ma tutaj nic do rzeczy:), a VAT-owcem jak najbardziej być może, choć w naszym przypadku jest to raczej niemożliwe ze względu na niskie przychody. Dlatego miedzy innymi nie wystawiam faktury tylko rachunek i ewidencjonuję przychody z działalności gospodarczej w celu ustalenia momentu przekroczenia limitów, które z VAT-u nas zwalniają.
    Rachunek... a w nim powinny być dwie pozycje:
    - najem pomieszczenia - 30 zł
    - zwrot kosztów zużycia energii elektrycznej dla urządzeń obsługujących internet (czy coś w tym rodzaju) -9 zł
    Podatek płacisz od 30 zł
  • Opcje
    rajazrajaz Użytkownik
    edytowano sierpnia 2010
    Nie ma to żadnego uzasadnienia, jeżeli kupujesz w sklepie mleko, to cena za mleko nie jest rozbita na np: paszę dla krowy, wynagrodzenie osób zatrudnionych w mleczarni itd. a są to koszty które kształtują cenę mleka.
  • Opcje
    rajazrajaz Użytkownik
    edytowano listopada -1
    Najemca ma zapłacić 39 zł za najem, to że w umowie podano jeden ze składników ceny za najem nie ma żadnego znaczenia.
  • Opcje
    weles1478weles1478 Użytkownik
    edytowano listopada -1
    [cite] rajaz:[/cite]Nie ma to żadnego uzasadnienia, jeżeli kupujesz w sklepie mleko, to cena za mleko nie jest rozbita na np: paszę dla krowy, wynagrodzenie osób zatrudnionych w mleczarni itd.
    Ma i to duże. Zaliczki na energię elektryczną na NW dla właścicieli musisz pomniejszyć o te 9 zł/m-c.
    Widzę kolego, że myślisz jak urzędas budżetowy. B/O :cry:
    Zacznij myśleć jak wynajmujący a nie najemca . Krowy tu nie mają nic do gadania chyba że w sprawie kremu sułtańskiego.:bigsmile:
  • Opcje
    rajazrajaz Użytkownik
    edytowano listopada -1
    I pomniejszam. Koszty te są wykazywane w pozycji koszty pożytków, a nie koszty zarządzania nieruchomością wspólną, a wiec nie wchodzą do rozliczenia rocznego z właścicielami.
  • Opcje
    weles1478weles1478 Użytkownik
    edytowano listopada -1
    [cite] rajaz:[/cite]Najemca ma zapłacić 39 zł za najem, to że w umowie podano jeden ze składników ceny za najem nie ma żadnego znaczenia.
    No i płaci ,...bo na rachunku jest 39 zł (30 zł za najem i 9 zł jako zwrot kosztów EE)
    Do opodatkowania przyjmujesz tylko 30 zł , bo to jest przychód (pożytek) dla wspólnoty
  • Opcje
    rajazrajaz Użytkownik
    edytowano listopada -1
    Zgoda co do kwoty dochodu, faktycznie jest to 30 zł. Ale wyliczona w następujący sposób: rachunek 39 zł - przychód - koszty uzyskania tego przychodu 9 zł. I tu jest ten moment, o który pytałem Szanownych Forumowiczów, 9 zł to koszt, który musi być prawidłowo udokumentowany. Tym dokumentem jest faktura za energię elektryczną, która jest wystawiana w innych terminach niż uzuyskany przychód. W tym przypadku koszt jest poniesiony pod datą wystawienia faktury przez zakład energrtyczny. Co robić w miesiącach w których nie ma faktury za energię?
  • Opcje
    weles1478weles1478 Użytkownik
    edytowano sierpnia 2010
    [cite] rajaz:[/cite]I pomniejszam. Koszty te (9 zł) są wykazywane w pozycji koszty pożytków, a nie koszty zarządzania nieruchomością wspólną, a wiec nie wchodzą do rozliczenia rocznego z właścicielami.

    I to jest błąd... Czy wspólnota jest uprawniona do handlowania energią elektryczną? tak przynajmniej wynika z Twoich zapisów w ewidencji pozaksięgowej.
    Moim zdaniem, powinny być dwie pozycje: zaliczki właścicieli lokali na EE i zwrot kosztów zużycia EE przez najemców części wspólnych. W ten sposób będą się bilansować faktury za EE.
  • Opcje
    weles1478weles1478 Użytkownik
    edytowano listopada -1
    [cite] rajaz:[/cite]Zgoda co do kwoty dochodu, faktycznie jest to 30 zł. Ale wyliczona w następujący sposób: rachunek 39 zł - przychód - koszty uzyskania tego przychodu 9 zł. I tu jest ten moment, o który pytałem Szanownych Forumowiczów, 9 zł to koszt, który musi być prawidłowo udokumentowany. Tym dokumentem jest faktura za energię elektryczną, która jest wystawiana w innych terminach niż uzuyskany przychód. W tym przypadku koszt jest poniesiony pod datą wystawienia faktury przez zakład energrtyczny. Co robić w miesiącach w których nie ma faktury za energię?

    NIC.
  • Opcje
    rajazrajaz Użytkownik
    edytowano sierpnia 2010
    Nie handlujemy energią elektryczną, zawarliśmy umowę, w której określono cenę za najem pomieszczenia gospodarczego. Cena za najem została określona w następujący sposób: udostępnienie pomieszczenia 30 zł, energia elekrtyczna 9 zł. Razem za najem pomieszczenia mają zapłacić 39 zł. Tego punktu uszczegóławiającego sposób wyliczenia ceny mogłoby nie być, tylko sama kwota 39 zł, a szacunek zużycia energii podany w formie odrębengo pisma dla celów ustalenie kosztów uzyskania przychodu.
  • Opcje
    weles1478weles1478 Użytkownik
    edytowano listopada -1
    [cite] rajaz:[/cite]Nie handlujemy energią elektryczną,

    Z tego co piszesz, tak wynika, że handlujecie EE, bo chcesz za wszelką cenę wykazywać przychód ze sprzedaży EE w miesiącach,
    w których, jak to Ty piszesz, nie masz faktury za EE.

    Ważne co jest napisane w Rachunku dla najemcy(dostawcy internetu)

    Jak napiszesz "Energia eklektyczna- ryczałt - 9 zł" no to ją sprzedajesz, ale...
    jak napiszesz "Zwrot kosztów EE...." to nie.
  • Opcje
    rajazrajaz Użytkownik
    edytowano listopada -1
    A jeśli mam napisane tylko czynsz, a energia elekrtyczna jest składnikiem tego czynszu?
  • Opcje
    weles1478weles1478 Użytkownik
    edytowano listopada -1
    [cite] rajaz:[/cite]A jeśli mam napisane tylko czynsz, a energia elekrtyczna jest składnikiem tego czynszu?
    Jak masz tylko czynsz to płacisz podatek od kwoty 39 zł .
    Nie możesz sobie tego rozbić / księgować zgodnie z zapisami umowy - trochę za najem a trochę za EE.
    Postawą do opodatkowania jest to, co jest zapisane na Rachunku dla najemcy.
  • Opcje
    rajazrajaz Użytkownik
    edytowano listopada -1
    Udałem się dzisiaj z umową do US oraz zadzwoniłem do Krajowej Informacji Podatkowej. Odpowiedzi były nastepujące:
    1) US - przychodem jest pełna kwota 39 zł a kosztami uzyskania przychodu kwota 9 zł,
    2) KIP - przychodem jest kwota 39 zł. Podatek należy odprowadzić od kwoty 39 zł bez pomniejszania o KUP.
  • Opcje
    weles1478weles1478 Użytkownik
    edytowano listopada -1
    [cite] rajaz:[/cite]Udałem się dzisiaj z umową do US oraz zadzwoniłem do Krajowej Informacji Podatkowej.
    Odpowiedzi były nastepujące:
    1) US - przychodem jest pełna kwota 39 zł a kosztami uzyskania przychodu kwota 9 zł,
    2) KIP - przychodem jest kwota 39 zł. Podatek należy odprowadzić od kwoty 39 zł bez pomniejszania o KUP.

    Zmień szybko zapis w umowie, bo wspólnota będzie niepotrzebnie odprowadzać podatek ( od 9 zł) oraz treść na Rachunku ( dwie pozycje).
    Zapłacisz wtedy tylko od 30 zł.
  • Opcje
    a-za-z Użytkownik
    edytowano listopada -1
    rajaz.
    Od razu Cię zrozumiałem.
    Obowiązuje szyk rozwarty. Czyli 39 - 9. A nie per saldo czyli 30.
    Chodzi o to, że w deklaracji CIT (gdybyś takową sporządzał za dany okres) musisz pokazać kwoty wynikajace z faktur. Jesli przedpłacasz sobie en. el., to masz nadpłacac podatek w miesiące bez faktury, a w nastepne sobie go odbierać.
    Żeby tego nie robić możesz zrobić to co zaproponowałem.
    Włączenie en. el. do czynszu też jest jakimś rozwiązaniem. Wtedy samemu ustalisz sobie te KUP.
    2) KIP - przychodem jest kwota 39 zł. Podatek należy odprowadzić od kwoty 39 zł bez pomniejszania o KUP.
    :shocked:
    Odpowiedź jest jedna: :middlefinger:
  • Opcje
    rajazrajaz Użytkownik
    edytowano listopada -1
    Dzięki wszystkim za pomoc w rozwiązaniu ww. problemu. Pozdrawiam
Aby napisać komentarz, musisz się zalogować lub zarejestrować.