stosowanie art.29 u.w.l.w wspólnotach powstałych a/g art 27 u.s.m.

ksawery33ksawery33 Użytkownik
edytowano listopada 2016 w Zarządzanie Nieruchomościami
Witam!
Mam problem w interpretacji: czy należy zastosować artykuł 29 u.w.l. w art.4. ust.4' u.s.m.
Moje uzasadnieni: ponieważ art.27. ust.1. nakazuje odpowiednio stosować przepisy ustawy o własności lokali (u.w.l.) w przypadku w nieuregulowanych przepisach.
Art. 4. ust 4' jedynie nakazuje prowadzić ewidencję wydatków i przychodów odrębną dla każdej nieruchomości oraz ewidencj wpływów i wydatków funduszu remontowego
Brak tu wskazań jakich grup użytkowników podlegających zarządowi Spółdzielni dotyczy. Czy należałoby się spodziewać, że w stosunku do wspólnot powstałych z art. 27 u.s.m. powinno się stosować 2rt. 29. ust 2.u.w.l gdzie obowiązek jest stosowania wszelkich przychodów i wydatków w zakresie zarządzania zwykłegow ewidencji pozaksięgowej dla każdej wyodrębnionej wspólnoty.
Dodatkowo pytanie czy taką ewidencję pozaksięgową należy prowadzić na odrębnym rachunku dla kazdej wspólnoty
Jaki problem ????

Komentarze

  • Opcje
    KubaPKubaP Użytkownik
    edytowano listopada 2016
    Art. 4. ust 4' jedynie nakazuje prowadzić ewidencję wydatków i przychodów odrębną dla każdej nieruchomości (...)
    Brak tu wskazań jakich grup użytkowników podlegających zarządowi Spółdzielni dotyczy
    w SM jest to nieruchomość budynkowa, którą można wyodrębnić i podzielić.
    Jeżeli we SM jest kilka budynków, to ewidencje należy prowadzić odrębnie na każdy z nich.

    Dodatkowo pytanie czy taką ewidencję pozaksięgową należy prowadzić na odrębnym rachunku dla kazdej wspólnoty
    każdy podmiot powinien mieć odrębne konto bankowe, dla przejrzystości "rachunkowości" każdej WM
  • Opcje
    ksawery33ksawery33 Użytkownik
    edytowano listopada -1
    Tak by wynikało z logicznego myślenia, lecz nigdzie nie ma wzmianki, że ma być prowadzona nawet na odrębnym rachunku nie mówiąc o koncie. Należy rozróżniać te dwa pojęcia. Można obawiać się, że tu jest dowolność co by było przerażającą furtką dla SM w zaciemnianiu rozchodów. Może są jakieś przepisy w dziale księgowości - nie mam do nich dostępu. Np jakie rozliczenia prowadzi się "przez rachunek a w jakich musi być konto, jakie wydatki bez potrzeby rejestrowania w bankowych wydatkach.

    Nowy doklejony: 24.11.16 03:55
    Dodatkowo wyjaśniam, że "wyodrębniona wspólnota z art. 27 u.s.m." nie jest jeszcze "wspólnotą mieszkaniową" jest zarządzana z prawa przez SM z której powstało "wyodrębnienie" w ramach "zarządzania powierzonego" - art 27. u.s.m. I tu właśnie tkwi problem w rozróżnieniu - czy ma być stosowany art. 4. ust 4' u.s.m. czy art 29. ust 2.u.w.l.
  • Opcje
    KubaPKubaP Użytkownik
    edytowano listopada 2016
    [cite] ksawery33:[/cite]Tak by wynikało z logicznego myślenia, lecz nigdzie nie ma wzmianki, że ma być prowadzona nawet na odrębnym rachunku nie mówiąc o koncie.
    http://www.administrator24.info/artykul/id3285,rozliczanie-kosztow-w-spoldzielni-mieszkaniowej
    [b]Obowiązek prowadzenia przez zarząd spółdzielni mieszkaniowej odrębnie dla każdej nieruchomości ewidencji i rozliczenia przychodów oraz kosztów eksploatacji i utrzymania mienia spółdzielni oraz wpływów i wydatków funduszu remontowego [color=#f00]wynika[/color][/b] z Ustawy o spółdzielniach mieszkaniowych z 15 grudnia 2000 r. (DzU z 2001 r. nr 4, poz. 27 z późn. zm.) zmienionej Ustawą z 15 czerwca 2007 r. o zmianie ustawy o spółdzielniach mieszkaniowych oraz o zmianie niektórych innych ustaw. 
    
    Ustawa w tym zakresie obowiązuje od 31 lipca 2007 r. (DzU 2007 r. nr 21, poz.123 i nr 25, poz. 162). W wyżej wymienionym zakresie zarząd spółdzielni mieszkaniowej w ramach swoich obowiązków wykonuje postanowienia Ustawy o spółdzielniach mieszkaniowych (USM) zawarte w art.41. pkt 1) i pkt 2). 
    Zarząd prowadzi odrębnie dla każdej nieruchomości:
    [ulist]
    [li]ewidencję i rozliczanie przychodów i kosztów eksploatacji i utrzymania nieruchomości oraz ewidencję kosztów eksploatacji i utrzymania nieruchomości stanowiących mienie spółdzielni;[/li]
    [li]ewidencję wpływów i wydatków funduszu remontowego zgodnie z art. 6 ust. 3.[/li]
    [/ulist]
    

    Jako uzupełnienie
    http://ksiegowosc.infor.pl/abc/64655,Ewidencja-pozaksiegowa-wspolnoty-mieszkaniowej-powstalej-ze-spoldzielni.html
  • Opcje
    ksawery33ksawery33 Użytkownik
    edytowano listopada -1
    Wielkie dzięki za wyjaśnienia, lecz one nadal nie uwzględniają problemu. Uwagi podane dotyczą zarządzania spółdzielnią i oczywiście nie ma tu żadnych wątpliwości. Mnie chodzi o zarządzanie powierzone spółdzielni wydzieloną wspólnotą (art.27. u.s.m.).
    W u.s.m., która również obowiązuje tę wspólnotę, jest informacja o "prowadzeniu ewidencji przychodów i wydatków" natomiast w art. 29 u.w.l ust 2. (który jest przywołany przez art.27. u.s.m.) jest określenie: "prowadzi ewidencję pozaksięgową przychodów, wydatków, przedpłat i innych". I to "stosuje się odpowiednio". Ponieważ w treści ust 4' art.4. u.s.m nie ma wskazanie,że dotyczy to również zarządzaną wspólnotą, moim zdaniem należałoby zastosować treść art. 29. ust 2. u.w.l.
    Problem może polegać w znaczeniu: "prowadzi ewidencję....", a "prowadzi ewidencję pozaksięgową...." I oto właśnie michodzi
  • Opcje
    blazejhblazejh Użytkownik
    edytowano listopada -1
    Utworzony sposób zarządu, czyli że spółdzielni powierzono zarząd wspólnotą na podstawie 18.1 uowl, nie ma związku z odpowiednim stosowaniem przepisów ustawy jednej lub drugiej, ponieważ istnieje wspólnota.

    Jest wspólnota - stosujesz wprost przepisy ustawy o własności lokali. U.s.m. cię nie interesuje, w szczególności art. 27 tej ustawy nie działa.

    Jeżeli przepisy u.s.m obowiązują, jak piszesz "wspólnotę" tzn., że nie mówimy o wspólnocie tylko o zasobach spółdzielni.

    Rozumiem, że masz problem praktyczny, nie prawny, tj. zastanawiasz się jaką księgowość prowadzi zarządca wspólnoty, dla tej wspólnoty, jeśli jest zarazem "starą" spółdzielnią!!??

    To jest pytanie za 100 pkt. Musiałbyś się czegokolwiek dowiedzieć w spółdzielni.

    ..Przepraszam, u zarządcy. Podmiot który prowadzi ewidencje, o które pytasz dla wspólnoty nie jest spółdzielnią. Najwyżej byłą spółdzielnią.
  • Opcje
    KubaPKubaP Użytkownik
    edytowano listopada 2016
    [cite] ksawery33:[/cite]Wielkie dzięki za wyjaśnienia, lecz one nadal nie uwzględniają problemu. Uwagi podane dotyczą zarządzania spółdzielnią i oczywiście nie ma tu żadnych wątpliwości.

    Mnie chodzi o zarządzanie powierzone spółdzielni wydzieloną wspólnotą (art.27. u.s.m.).
    SM jest zobligowana do stosowania się zasad opisany w ustawie o własności lokali . Odrębne konto bankowe; odrębna ewidencja pozaksięgowa , uchwały właścicieli lokali, itd , ect..
    Art. 27 UoSM mówi o przypadku, gdy z zasobów SM powstała Wspólnota, ale są jeszcze lokale, które należą do SM . Administratorem jest nadal SM bo ma tak zagwarantowane UoSM.

    Nie ma to nic wspólnego, gdy Wspólnota nie związana z zasobami SM, zleca administrowanie.
  • Opcje
    blazejhblazejh Użytkownik
    edytowano listopada -1
    Nie wiem w taki razie co oznaczało sformułowanie "wydzieloną wspólnotą".

    Jeśli ma zastosowanie art. 27 Usm, to do ewidencji, tak czy inaczej, stosuje się przepisy uwol odpowiednio.
    Jak w praktyce wygląda taka ewidencja - trudno powiedzieć, ale niekoniecznie tak, jak prowadzi ją wiele wspólnot. W szczególności mam na myśli prowadzenie ewidencji funduszu remontowego w podziale na właścicieli. Tutaj ministerstwo wspominało o planowanych zmianach na poziomie ustawy Uosm.
  • Opcje
    KubaPKubaP Użytkownik
    edytowano listopada 2016
    [cite] blazejh:[/cite]Jeśli ma zastosowanie art. 27 Usm, to do ewidencji, tak czy inaczej, stosuje się przepisy uwol odpowiednio.
    no, tak do końca nie jest... wszystko odbywa się, jak dotychczas robiła to SM, tylko stawki opłat są inne dla właścicieli lokali po przekształceniu spółdzielczego prawa do lokalu we własność.
    Komentarz edytowany KubaP
  • Opcje
    ksawery33ksawery33 Użytkownik
    edytowano listopada -1
    Bardzo dziękuję Wszystkim, którzy wypowiedzieli się w mojej sprawie. Dzięki.
    Jednak dyskusja uwypukliła jak różne poglądy są w jednej sprawie. Jest pewne, że bardzo pomocne było uzyskanie wiadomości z księgowości. Wynika, że zarządca ma obowiązek rozliczeń wynikających z przychodów i rozchodów dokonywać "przez rachunek bankowy".

    Z mojej wiedzy, którą uzyskałem z orzeczeń sądowych (zwłazcza) oraz wydania 8 "Spółdzielnie mieszkaniowe" prof. Krzysztofa pietrzykowskiego, wynik:
    1 wyodrębniona wspólnota w której umowę jest jeszcze jakaś część własności SM pełni "zarząd powierzony" w oparciu u.s.m. aż do momenty gdy członkowie przyjmą zmianę zarządzania z u.s.m. na u.w.l. Wówczas mogą wybrać zarząd i ewentualnie zarządcę. Powstaje wówczas pełnoprawna Wspólnota Mieszkaniowa. Do czasu jednak zmiany zarząd z prawa (ex lege) pełni SM
    W czasie jej pełnienia (SM) nie obowiązuje u.w.l z zastrzeżeniem art 29 u.w.l. oraz art. 18 tej ustawy. Zebranie mogą zwołać tyko w oparciu o art 24' u.s,.m.
    Ponieważ zarządcą jest SM czy tego chcemy czy też nie, SM ma bardzo dowolny sposób zarządzania powierzoną wyodrębnioną wspólnotą. Okazuje się, że chętnie korzysta z art. 4 ust4' u.s.m. i wszelkie wpłaty dokonywane gromadzi w "wspólnym worku S." i rozchoduje oczywiści w interesie S. Sprzyjają mało precyzyjne przepisy, prawdopodobe w tym celu tak zredagowane.

    Jeszcze raz serdeczne dzięki za udział i dzielenie się poglądami. Było to bardzo mi potrzebne
    ksawery33
    Jaki znów problem z przyjęciem
Aby napisać komentarz, musisz się zalogować lub zarejestrować.