Oszczędności i ich wydawanie

CzekoladaCzekolada Użytkownik
Witam,
w mojej WM, która funkcjonuje już kilka lat jestem dopiero rok.Wspólnota należy do dużych, a zarząd składa się z 2 osób - zarządcy i jego zastępcy. Jednak mam wątpliwości co do wydawania pieniędzy z oszczędności. O FR naczytałem się wiele i wiele spraw zrozumiałem. Ale jak wygląda sprawa z oszczędnościami wspólnoty, które ledwo udaje się odłożyć ? Kto decyduje o tych pieniądzach ? Czy zarząd może sobie je wydawać ? Robi to dobrowolnie nie pytając nikogo o zdanie/zgodę. Poprosiłem o to, aby przy zakupie czegokolwiek pytali o zdanie co kupujemy jak coś robimy, w końcu to wspólnota, a w odpowiedzi usłyszałem "nie będziemy się tłumaczyć na co wydajemy pieniądze". Jak to się ma ? Mamy jakieś zdanie na co idą pieniądze zaoszczędzone przez wspólnotę ? Przypominam, że są to oszczędności a nie fundusz remontowy. Argumentem było to, że mają podpisane absolutorium, jednak zarząd chyba nie wie dokładnie co to znaczy (ja sobie poczytałem). Czy wymagana jest uchwała na jakich zasadach zarząd wydaje te pieniądze ?

Komentarze

  • Opcje
    elan124elan124 Użytkownik
    edytowano listopada -1
    Czekolada: Ale jak wygląda sprawa z oszczędnościami wspólnoty, które ledwo udaje się odłożyć ?
    Podaj konkretnie skąd się u was biorą oszczędności wspólnoty ?
    Czekolada: Zarząd składa się z 2 osób - Zarządcy i jego Zastępcy.
    We wspólnocie nie mogą działać jednocześnie i Zarząd i Zarządca. Ile lokali liczy wasza wspólnota ?
  • Opcje
    CzekoladaCzekolada Użytkownik
    edytowano listopada -1
    Co miesiąc płacimy "fundusz remontowy" oraz " opłaty eksploatacyjne" na kartce gdzie wyszczególnione są opłaty jest tez woda wywóz śmieci i energia wspólna. Oszczędności biorą się z opłat eksploatacyjnych jeżeli po zapłaceniu wszystkiego coś zostaje to jest to przeznaczane na oszczędności.

    Zarządcą nazywamy osobę, która głownie zajmuje się wspólnotą. W poście wyżej źle to ująłem.
    Wspólnota liczy 8 lokali w tym tylko 6 zamieszkałych (dwa puste - na sprzedaż)
  • Opcje
    kasanderkasander Użytkownik
    edytowano listopada -1
    Ale jak wygląda sprawa z oszczędnościami wspólnoty, które ledwo udaje się odłożyć ? Kto decyduje o tych pieniądzach ? Czy zarząd może sobie je wydawać ? Robi to dobrowolnie nie pytając nikogo o zdanie/zgodę.
    Jeżeli to są oszczędności wynikające - jak piszesz - z nadpłat właścicieli, to zarząd nie ma prawa samodzielnie nawet złotówki wydać z tych pieniędzy bez zgody właścicieli (bez uchwały).
    To są pieniądze właścicieli (wspólnoty) a nie zarządu.
    Oszczędności z tytułu opłat za lokale winny być zwrócone na koniec roku właścicielom a oszczędności z tytułu zaliczek na koszty zarządu NW rozdysponowane zgodnie z odrębną uchwałą właścicieli.
  • Opcje
    CzekoladaCzekolada Użytkownik
    edytowano marca 2017
    jest jakiś artykuł, który o tym mówi ?

    Co teraz jeśli około 2 tys zostało już wydane ?

    Które pieniądze należą do zarządu ?
  • Opcje
    kasanderkasander Użytkownik
    edytowano marca 2017
    jest jakiś artykuł, który o tym mówi ?
    Art. 22 ust. 2 i 3 ppkt 1,2,3,10; art. 29 ust. 1 i 1a; art. 30 UoWL oraz bogate orzecznictwo wokół tych artykułów.
    Które pieniądze należą do zarządu ?
    Żadne!
  • Opcje
    elan124elan124 Użytkownik
    edytowano listopada -1
    Czekolada: Jest jakiś artykuł, który o tym mówi ?
    Przeczytaj sobie a raczej postudiuj to: http://www.zarzadca.pl/prawo/akty-prawne/dzienniki-ustaw/12-ustawa-o-wlasnosci-lokali.html A jak na twoje wątpliwości wypowiada się osoba, która głównie zajmuje się wspólnotą czyli (według ciebie) Zarządca ???
  • Opcje
    CzekoladaCzekolada Użytkownik
    edytowano listopada -1
    Co powinienem w tej sytuacji zrobić ? Większość lokatorów uważa, że to jest okej i oni tak mogą. Tylko ja mam obiekcje reszta boi się nawet odezwać, a ja jestem nowy i mają moje zdanie gdzieś.
    Przecież teraz tych pieniędzy nie zwrócą. Zwołać zebranie i poruszyć sprawę ? Z tego co zrozumiałe to co robią jest bezprawne. No i jeśli chcą zrobić np. rabatę pod blokiem to skąd powinni wziąć na to fundusze ?
  • Opcje
    KubaPKubaP Użytkownik
    edytowano marca 2017
    [cite] Czekolada:[/cite] Kto decyduje o tych pieniądzach ? Czy zarząd może sobie je wydawać ?
    prawa i obowiażki za podzielone na dwie grupy : wydatki z zakresu zwykłego zarządu i wydatki przekraczające zwykły zarząd nieruchomością.
    [cite] Czekolada:[/cite]zarząd składa się z 2 osób - zarządcy i jego zastępcy
    Robi to dobrowolnie nie pytając nikogo o zdanie/zgodę. Poprosiłem o to, aby przy zakupie czegokolwiek pytali o zdanie co kupujemy jak coś robimy, w końcu to wspólnota, a w odpowiedzi usłyszałem "nie będziemy się tłumaczyć na co wydajemy pieniądze".
    ja sobie nie wyobrażam, abym na bieżąco latał do właścicieli lokali pytał, czy jako Zarząd WM możemy to kupić czy nie . Jak chcesz mieć wpływ to niech Ciebie wybiorą do zarządu a najlepiej jeszcze jednego właściciela lokalu zamiast np zastępcy zarządcy.
    [cite] Czekolada:[/cite]Czy wymagana jest uchwała na jakich zasadach zarząd wydaje te pieniądze ?
    tak, jest nią plan gospodarczy
    [cite] Czekolada:[/cite] Większość lokatorów uważa, że to jest okej i oni tak mogą.
    Tylko ja mam obiekcje reszta boi się nawet odezwać, a ja jestem nowy i mają moje zdanie gdzieś.
    no to dużo pracy przed Tobą, aby wyedukować pozostałych właścicieli lokali, aby zmieni zdanie i myśleli tak jak Ty . Jak nie nasz grupy wspomagania/bojówki to nic nie wskórasz.
  • Opcje
    CzekoladaCzekolada Użytkownik
    edytowano listopada -1
    elan124:A jak na twoje wątpliwości wypowiada się osoba, która głównie zajmuje się wspólnotą czyli (według ciebie) Zarządca ???

    Pisałem w pierwszym poście
    Poprosiłem o to, aby przy zakupie czegokolwiek pytali o zdanie co kupujemy jak coś robimy, w końcu to wspólnota, a w odpowiedzi usłyszałem "nie będziemy się tłumaczyć na co wydajemy pieniądze"
    
    często na pytania ile mamy kredytu słyszę "nie wiem, musiałbym spytać księgowej".
    Na moje zdanie, że wydanie 800zł na rabatkę kwiatową to stanowczo za dużo usłyszałem "W tym tyg kupujemy kwiaty do doniczek za 200zł" jakby chcieli mi zrobić na złość
  • Opcje
    KubaPKubaP Użytkownik
    edytowano marca 2017
    [cite] Czekolada:[/cite] Co teraz jeśli około 2 tys zostało już wydane ?
    na co te pieniądze zostały wydane ? tak konkretnie ...
    [cite] Czekolada:[/cite] Które pieniądze należą do zarządu ?
    te które dotyczą nieruchomości wspólnej, bo to majątek wspólnoty odrębny od majątku właścicieli lokali
  • Opcje
    CzekoladaCzekolada Użytkownik
    edytowano listopada -1
    napisałem 2 tys bo wiem to na pewno. 800zł na rabate przed blokiem, a co za tym poszło ciężko było nosić wodę przed blok, więc podciągnięto wodę do ściany frontowej budynku na zewnątrz. Podłączenie tam wody kosztowało 1200zł wraz z osobnym licznikiem, kolejny wydatek to lampki świąteczne i girlandy - koszt ok. 600zł
  • Opcje
    KubaPKubaP Użytkownik
    edytowano listopada -1
    [cite] Czekolada:[/cite]często na pytania ile mamy kredytu słyszę "nie wiem, musiałbym spytać księgowej".
    a jak ja Ciebie zapytam ile kasy masz na koncie też pewnie odpowiesz nie wiem, muszę zajrzeć na konto bankowe .

    Czy przed zebraniem nie możesz napisać / zadać np. mailem pytań, na które chcesz dostać odpowiedź , czy to takie trudne ?

    [cite] Czekolada:[/cite]Na moje zdanie, że wydanie 800zł na rabatkę kwiatową to stanowczo za dużo usłyszałem "W tym tyg kupujemy kwiaty do doniczek za 200zł" jakby chcieli mi zrobić na złość
    rabatka rabacie nie równa , u nas za 6 m2 rabatę wraz z nasadzeniami , przygotowaniem gruntu, robocizna przywozem nasadzeń oraz roczną gwarancją na nasadzenia zapłaciliśmy 2400 zł . Dla jednych to dużo dla innych nie .
  • Opcje
    CzekoladaCzekolada Użytkownik
    edytowano listopada -1
    Hehe okej co to kredytu to faktycznie mógł na daną chwilę nie wiedzieć :)

    Okej, kwota za rabatę jest jaka jest, ale czy mogą sami od siebie wydać taką kwotę ? Bez pytania kogokolwiek ?
  • Opcje
    KubaPKubaP Użytkownik
    edytowano marca 2017
    [cite] Czekolada:[/cite]napisałem 2 tys bo wiem to na pewno. 800zł na rabate przed blokiem,
    a co za tym poszło ciężko było nosić wodę przed blok, więc podciągnięto wodę do ściany frontowej budynku na zewnątrz. Podłączenie tam wody kosztowało 1200zł wraz z osobnym licznikiem,
    kolejny wydatek to lampki świąteczne i girlandy - koszt ok. 600zł
    pewnie to większość właścicieli tak chciała i Zarząd wydał , za rok już bedzie taniej z tym oświetleniem na choinkę.\

    Czytałeś protokoły z poprzednich zebrań właścicieli lokali ? Są pewnie u zarządcy , czasami to ciekawa lektura. To tam się zapisu takie "poza kontrolowane" wydatki :wink:
  • Opcje
    CzekoladaCzekolada Użytkownik
    edytowano marca 2017
    Mam rozumieć, że jeśli ponad połowa właścicieli tak chciała to mogli wydać te pieniądze ? Trochę się już gubię poprzednik napisał
    kasander51: Jeżeli to są oszczędności wynikające - jak piszesz - z nadpłat właścicieli, to zarząd nie ma prawa samodzielnie nawet złotówki wydać z tych pieniędzy bez zgody właścicieli (bez uchwały).

    Protokołów nie widziąłem, ale wiem, że mam wgląd do takich dokumentów
  • Opcje
    KubaPKubaP Użytkownik
    edytowano marca 2017
    [cite] Czekolada:[/cite]Mam rozumieć, że jeśli ponad połowa właścicieli tak chciała to mogli wydać te pieniądze ?
    Trochę się już gubię poprzednik napisał
    kasander 51: Jeżeli to są oszczędności wynikające - jak piszesz - z nadpłat właścicieli, to zarząd nie ma prawa samodzielnie nawet złotówki wydać z tych pieniędzy bez zgody właścicieli (bez uchwały).
    ten przedstawiciel i jego poglądy nie interesują mnie, są ze świata równoległego , wirtualnego.

    Podstawą wydawania kasy przez Zarząd są uchwały właścicieli lokali, jak :
    Plan gospodarczy na dany rok obrachunkowy , Plan remontów
  • Opcje
    CzekoladaCzekolada Użytkownik
    edytowano marca 2017
    Rozumiem.


    to było drugie zebranie, na którym byłem i dokumentów oprócz listy księgowań czynszu ani listy obecności nie widziałem. "Plan gospodarczy" ustalany był tylko słownie .Czy musi być on na piśmie i podpisany przez włascicieli ? Czegoś w typu udzielanie absolutirum też nie było...
  • Opcje
    KubaPKubaP Użytkownik
    edytowano listopada -1
    [cite] Czekolada:[/cite] to było drugie zebranie, na którym byłem i dokumentów oprócz listy księgowań czynszu ani listy obecności nie widziałem. "Plan gospodarczy" ustalany był tylko słownie .

    Czy musi być on na piśmie i podpisany przez włascicieli ? Czegoś w typu udzielanie absolutirum też nie było...
    zapoznaj się z tym :

    https://forum.zarzadca.pl/dyskusja/4939/#Item_5
  • Opcje
    CzekoladaCzekolada Użytkownik
    edytowano listopada -1
    Sprawozdanie rachunkowe zostało tylko odczytane i było bardzo okrojone do głównych kategorii, nie było to tak rozbite jak w przykładzie, a pod kategoria INNE kryła się masa rzeczy. W zawiadomieniu był tylko termin i godzina a o uchwałach to oni chyba nigdy nie słyszeli. Ten zarząd to o d**e rozbić, wszystko jest robione po łepkach z tego co mi mówisz i pokazujesz
  • Opcje
    elan124elan124 Użytkownik
    edytowano listopada -1
    Czekolada: Ten Zarząd to o d**e rozbić
    Zarząd czy Zarządca ? :bigsmile:Jak rozbić - niekoniecznie o dupsko - to jak najszybciej !
  • Opcje
    CzekoladaCzekolada Użytkownik
    edytowano listopada -1
    Zarząd - składa się z dwóch osób, obojgu rozbić. I co ja mogę w takiej sytuacji jako właściciel ?
  • Opcje
    KubaPKubaP Użytkownik
    edytowano listopada -1
    Sprawozdanie rachunkowe zostało tylko odczytane i było bardzo okrojone do głównych kategorii, nie było to tak rozbite jak w przykładzie,
    To teraz wzór sprawozdania finansowego PRZYKŁAD 2 , które powinieneś dostać na piśmie :

    https://forum.zarzadca.pl/wiki/wzor_-_sprawozdanie_finansowe
  • Opcje
    CzekoladaCzekolada Użytkownik
    edytowano listopada -1
    Tak, tak, widziałem oba przykłady. Nic takiego nie dostałem. Dla mnie był TYLKO wydruk z listy księgowań wpłat moich czynszów na konto WM
  • Opcje
    KubaPKubaP Użytkownik
    edytowano marca 2017
    [cite] Czekolada:[/cite]Zarząd - składa się z dwóch osób, obojgu rozbić.
    I co ja mogę w takiej sytuacji jako właściciel ?
    Tak, tak, widziałem oba przykłady. Nic takiego nie dostałem.
    zarządć tego co sie tobie należy na piśmie np. przed następnym zebraniem i przyjść z tymi papierami na zebranie i zadawać pytania ...
    [cite] Czekolada:[/cite]Tak, tak, widziałem oba przykłady. Nic takiego nie dostałem. Dla mnie był TYLKO wydruk z listy księgowań wpłat moich czynszów zaliczek na konto WM
    zapamiętaj we wspólnocie nie płaci sie czynszu tylko zaliczki ... a to jest różnica .
  • Opcje
    CzekoladaCzekolada Użytkownik
    edytowano marca 2017
    No chyba nic innego mi nie pozostaje jak przeczekać jeszcze rok do kolejnego zebrania

    A co jeśli w planie (ustnym) na ubiegły rok była wymiana elektryki i nie zostało to zrealizowane ?

    I proszę o ostateczną odpowiedź - zarząd może finansować w/w rzeczy jeśli ponad połowa właścicieli jest za ?

    Nowy doklejony: 22.03.17 22:14
    zapamiętaj we wspólnocie nie płaci sie czynszu tylko zaliczki ... a to jest różnica

    Dzięki, zapamiętam :)
  • Opcje
    KubaPKubaP Użytkownik
    edytowano marca 2017
    [cite] Czekolada:[/cite] No chyba nic innego mi nie pozostaje jak przeczekać jeszcze rok do kolejnego zebrania

    A co jeśli w planie (ustnym) na ubiegły rok była wymiana elektryki i nie zostało to zrealizowane ?
    nie ma czegoś takiego, jak "Uchwała ustna" , bo jaki to dowód w Sądzie? ... żaden .
    Każda uchwała musi mieć formę pisemną .
    Pisałeś. że jest u was 8 lokali, to jesteście "dużą wspólnotą" więc i z kartą do głosowania do każdej uchwały nie powinno być problemu , głosy zmieszczą się na jednej stronie ...
    [cite] Czekolada:[/cite]I proszę o ostateczną odpowiedź - zarząd może finansować w/w rzeczy jeśli ponad połowa właścicieli jest za ?
    z ustawy o własności lokali.
    [b]Art. 23.[/b] 1. Uchwały właścicieli lokali są podejmowane bądź na zebraniu, bądź w drodze indywidualnego zbierania głosów przez zarząd; uchwała może być wynikiem głosów oddanych częściowo na zebraniu, częściowo w drodze indywidualnego ich zbierania.
    
    2. [b]Uchwały zapadają większością głosów właścicieli lokali, liczoną według wielkości udziałów[/b], chyba że w umowie lub w uchwale podjętej w tym trybie postanowiono, że w określonej sprawie na każdego właściciela przypada jeden głos.
    
    2a. Jeżeli suma udziałów w nieruchomości wspólnej nie jest równa 1 albo większość udziałów należy do jednego właściciela bądź gdy obydwa te warunki spełnione są łącznie, głosowanie według zasady, że na każdego właściciela przypada jeden głos, wprowadza się na każde żądanie właścicieli lokali posiadających łącznie co najmniej 1/5 udziałów w nieruchomości wspólnej.
    
    2b. Jeżeli lokal jest przedmiotem współwłasności w częściach ułamkowych, współwłaściciele celem oddania głosu przypadającego na ich lokal w głosowaniu prowadzonym według zasady, że na każdego właściciela przypada jeden głos, obowiązani są ustanowić w formie pisemnej pełnomocnika. Ustanowienia pełnomocnika współwłaściciele lokalu dokonują większością głosów liczoną według wielkości udziałów we współwłasności lokalu.
    
    3. O treści uchwały, która została podjęta z udziałem głosów zebranych indywidualnie,[b] każdy właściciel lokalu powinien zostać powiadomiony na piśmie.[/b]
    

    https://forum.zarzadca.pl/dyskusja/2218/2/coroczne-zebranie-wlascicieli-lokali/

    https://forum.zarzadca.pl/dyskusja/2218/coroczne-zebranie-wlascicieli-lokali/#Item_4
    Komentarz edytowany KubaP
  • Opcje
    CzekoladaCzekolada Użytkownik
    edytowano listopada -1
    Podsumowując :

    1. Np. przy zakładaniu wody (o czym pisałem) - była potrzebna pisemna uchwała z głosami wszystkich włascicieli, że godzimy/nie godzimy sie na jej podłączenie lub ujęte w planie gospodarczym (też poprzez uchwałę)
    2. Z pierdołami nie lata się z uchwała ale z poważniejszymi rzeczami już tak ? jakieś granice ?
    3. Uchwała jest ważna kiedy jest większość jest ZA
    4. Uchwała zapada albo na zebraniu albo chodzą do każdego indywidualnie w celu zebrania głosu.
    5. Na zebraniu Plan Gospodarczy i Sprawozdanie Finansowe do rąk własnych
  • Opcje
    KubaPKubaP Użytkownik
    edytowano marca 2017
    [cite] Czekolada:[/cite]Podsumowując :
    1. Np. przy zakładaniu wody (o czym pisałem) - była potrzebna pisemna uchwała z głosami wszystkich włascicieli, że godzimy/nie godzimy sie na jej podłączenie lub ujęte w planie gospodarczym (też poprzez uchwałę)
    2. Z pierdołami nie lata się z uchwała ale z poważniejszymi rzeczami już tak ? jakieś granice ?
    3. Uchwała jest ważna kiedy jest większość jest ZA
    4. Uchwała zapada albo na zebraniu albo chodzą do każdego indywidualnie w celu zebrania głosu.
    5. Na zebraniu Plan Gospodarczy i Sprawozdanie Finansowe do rąk własnych
    5 X TAK
    2.Z pierdołami nie lata się z uchwała ale z poważniejszymi rzeczami już tak ? jakieś granice ?
    właściciele mogą ustalić np 1000 zł
    3. Uchwała jest ważna kiedy jest większość jest ZA
    wiekszość ... liczona udziałami w NW
    5. Na zebraniu Plan Gospodarczy i Sprawozdanie Finansowe do rąk własnych
    to elementarna wiedza, abecadło WM,
    Jakbyś dostał sprawozdanie finansowe do ręki przed zebraniem sprawozdawczym to na pewno byłoby tam napisane o kredycie i innych wydatkach za rok obrachunkowy.

    Należy jeszcze dodać - Treści uchwał dołączona do zawiadomienia o zebraniu
  • Opcje
    CzekoladaCzekolada Użytkownik
    edytowano marca 2017
    ostatnie pytanie...

    czy powinno się ustalać kwote od jakiej potrzebna jest uchwała ? Czy może jest to z góry ustalone

    "mogą ustalić"

    a jeśli zarząd nie chce miec ograniczeń ? Znów uchwała ? :D
  • Opcje
    KubaPKubaP Użytkownik
    edytowano listopada -1
    [cite] Czekolada:[/cite]ostatnie pytanie...
    czy powinno się ustalać kwote od jakiej potrzebna jest uchwała ? Czy może jest to z góry ustalone ?
    to zależy od rodzaju wydatku, nie ma jednej odpowiedzi
  • Opcje
    CzekoladaCzekolada Użytkownik
    edytowano listopada -1
    Bardzo ci dziękuję za wyczerpujące odpowiedzi na chyba milion moich pytań. Już jakieś malutkie pojęcie będę mieć :)

    Dzięki bardzo, pozdrawiam :)
  • Opcje
    KubaPKubaP Użytkownik
    edytowano listopada -1
    [cite] Czekolada:[/cite]Bardzo ci dziękuję za wyczerpujące odpowiedzi na chyba milion moich pytań.
    Już jakieś malutkie pojęcie będę mieć :bigsmile:

    Dzięki bardzo, pozdrawiam :bigsmile:
    nie ma za co .. poczytaj jeszcze tekst ustawy o własności lokali i to kilka razy ...
  • Opcje
    elan124elan124 Użytkownik
    edytowano listopada -1
    Czekolada: Już jakieś malutkie pojęcie będę mieć
    Życzę sukcesów ! :bigsmile:
  • Opcje
    Andrzej_KAndrzej_K Użytkownik
    edytowano listopada -1
    Czekolada

    Oszczędności biorą się z opłat eksploatacyjnych jeżeli po zapłaceniu wszystkiego coś zostaje to jest to przeznaczane na oszczędności.

    To nie są oszczędności. To są nadpłacone zaliczki które należy zwrócić właścicielom lokali.


    Czekolada


    Zarządcą nazywamy osobę, która głownie zajmuje się wspólnotą. W poście wyżej źle to ująłem.

    W niektórych wspólnotach (z aspiracjami :cool: ) nazywanym również Prezesem.
    Czekolada


    Wspólnota liczy 8 lokali w tym tylko 6 zamieszkałych (dwa puste - na sprzedaż)

    To nic, że puste. Mają swego właściciela.
  • Opcje
    koziorozkakoziorozka Użytkownik
    edytowano listopada -1
    Wspólnota liczy 8 lokali w tym tylko 6 zamieszkałych (dwa puste - na sprzedaż)
    Nie rozumiem.
    Raptem 8 właścicieli i tyle korowodów?
    Musisz czekać na zebranie? Nie możecie się normalnie dogadać, wypić kawę lub piwo i zamiast spisywać protokoły podać sobie rękę?
    Zatrudniacie administratora czy sami się rządzicie?
  • Opcje
    CzekoladaCzekolada Użytkownik
    edytowano listopada -1
    Andrzej_K: To nie są oszczędności. To są nadpłacone zaliczki które należy zwrócić właścicielom lokali.

    Czy dobrze rozumiem, że mówi o tym Art. 12. pkt 2 ? :
    Art. 12 pkt.2. Pożytki i inne przychody z nieruchomości wspólnej służą pokrywaniu wydatków związanych z jej utrzymaniem, [b][u]a w części przekraczającej te potrzeby przypadają właścicielom lokali w stosunku do ich udziałów.[/u][/b] [....]
    
    Andrzej_K: W niektórych wspólnotach (z aspiracjami :cool: ) nazywanym również Prezesem.

    Nie, nie, nie. Ja nie nazwę ich nawet zarządem :tongue:
    Andrzej_K: do Czekolada
    Wspólnota liczy 8 lokali w tym tylko 6 zamieszkałych (dwa puste - na sprzedaż)


    To nic, że puste. Mają swego właściciela.
    Niby nic, ale właściciele nie stawiają się na zebraniach. A oni stanowią 1/4 głosów
    elan124: Współczuję tym WM, które - po takich "fachowych" konsultacjach - będą zarządzane przez osoby nie posiadające nie tylko odpowiedniej wiedzy fachowej, ale nawet chęci i predyspozycji do wykonywania tego odpowiedzialnego zawodu.
    To do mnie było ? Ja nie wchodzę w zarząd mojej WM, tylko jestem w niej nowy i chciałbym mieć jakiekolwiek pojęcie jak wszystko powinno działać :wink:
    koziorozka :
    Nie rozumiem.
    Raptem 8 właścicieli i tyle korowodów?
    Musisz czekać na zebranie? Nie możecie się normalnie dogadać, wypić kawę lub piwo i zamiast spisywać protokoły podać sobie rękę?
    No właśnie myślałem, że tak jest. Ale takie rozmowy poza zebraniem są brane jako luźne sugestie, które nie mają prawa mocy. Ja też myślałem, że tak najprościej spotkać się pod blokiem i pogadać no ale nie... Oni robią po swojemu. Stąd moje oburzenie i wątpliwośći co do zarządu.
    Zatrudniacie administratora czy sami się rządzicie?
    Sam rządzi rząd - tak najlepiej to ująć radząc się we wszystkim księgowej (ona chociaż ma jakiekolwiek pojęcie)
  • Opcje
    KubaPKubaP Użytkownik
    edytowano listopada -1
    [cite] Czekolada:[/cite]Niby nic, ale właściciele nie stawiają się na zebraniach. A oni stanowią 1/4 głosów
    no i co z tego ? widzę, że nich chciało ci się przeczytać tekstu ustawy o własności lokali , działasz wg prawa Kalego i jeszcze się dziwisz.
  • Opcje
    CzekoladaCzekolada Użytkownik
    edytowano listopada -1
    Czekoada: Wspólnota liczy 8 lokali w tym tylko 6 zamieszkałych (dwa puste - na sprzedaż)
    Andrzej_K: To nic, że puste. Mają swego właściciela.

    pisałem o tym na początku wątku, w razie gdyby miało to jakieś znaczenie. Według mnie 1/4 to dużo jeśli chodzi o jakieś poważniejsze decyzje.
    Jeśli chodzi o UoWL studiuje na bieżąco i staram się ją zrozumieć. Jestem świeży nie siedzę w tym kilka lat (domyślam się, że ty siedzisz w tym bardzo długo i znasz ja prawie na pamieć)
  • Opcje
    KubaPKubaP Użytkownik
    edytowano marca 2017
    [cite] Czekolada:[/cite] Wspólnota liczy 8 lokali w tym tylko 6 zamieszkałych (dwa puste - na sprzedaż)
    pisałem o tym na początku wątku, w razie gdyby miało to jakieś znaczenie.
    to jest ważne , bo trzeba wiedzieć jakie prawo ma zastosowanie w twojej wspólnocie w ten sposób dowiedzieliśmy się, że Ty mieszkasz w DUŻEJ wspólnocie
    [cite] Czekolada:[/cite]Według mnie 1/4 to dużo jeśli chodzi o jakieś poważniejsze decyzje.
    chłopie, głosowanie w dużych wspólnotach odbywa sie udziałami i nie ma znaczenia, że na zebranie przyjdzie 2 z 8 właścicieli lokali.
    Głosowania mogą odbywać się na podstawie pełnomocnictw udzielonych np: jednej osobie . To ona n podstwie pełnomocnictw zbierze 80 % udziałów i głosuje to uchwały są ważne i obowiązujące . Głosowania mogą sie odbywać w drodze mieszanym: częściowo na zebrani, a częściowo w drodze indywidualnego zbierania głosów wśród tych właścicielei lokali, co nie byli obecni na zebraniu

    Z twoich wpisów wynika, że często stosujesz "prawo Kalego" i wysoką "sprawiedliwość" .
    Sprawiedliwości we wspólnocie nie ma, bo jakby była, to każdy właściciel miałby taki sam udział , takie sam lokal położony na parterze , itd.

    [cite] Czekolada:[/cite] Jeśli chodzi o UoWL studiuje na bieżąco i staram się ją zrozumieć. Jestem świeży nie siedzę w tym kilka lat (domyślam się, że ty siedzisz w tym bardzo długo i znasz ja prawie na pamieć)
    Z tym czytaniem UoWL jesteś na bakier, bo co innego wiedzieć, jak się odbywają głosowania nad uchwałami, a co innego jak to prawo interpretować . Do interpretacji jeszcze nie doszedłeś ,a z czytaniem zatrzymałeś się na etapie tytułu ustawy.
    Sorry, że tak krytycznie ale taki wniosek wynika z twoich wpisów
    Komentarz edytowany KubaP
  • Opcje
    Andrzej_KAndrzej_K Użytkownik
    edytowano listopada -1
    [cite] Czekolada:[/cite]
    Andrzej_K: To nie są oszczędności. To są nadpłacone zaliczki które należy zwrócić właścicielom lokali.

    Czy dobrze rozumiem, że mówi o tym Art. 12. pkt 2 ? :

    Nie, tu jest mowa o pożytkach. Pożytki w tym przypadku są środkami/pieniędzmi uzyskanymi przez wspólnotę za, np. podnajem części wspólnych - powierzchni elewacji pod reklamę, klimatyzator, powierzchni dachu pod antenę telefonii komórkowej... itd.
    Andrzej_K: do Czekolada
    Wspólnota liczy 8 lokali w tym tylko 6 zamieszkałych (dwa puste - na sprzedaż)
    To nic, że puste. Mają swego właściciela.
    Czekolada: Niby nic, ale właściciele nie stawiają się na zebraniach. A oni stanowią 1/4 głosów :

    Pozostaje przed zebraniem wziąć od nich pełnomocnictwa.
  • Opcje
    KubaPKubaP Użytkownik
    edytowano marca 2017
    [cite] Andrzej_K:[/cite]
    [cite] Czekolada:[/cite]Czy dobrze rozumiem, że mówi o tym Art. 12. pkt 2 ? :
    Nie, tu jest mowa o pożytkach.
    nie tylko o pożytkach, ale i sposobie/ zasadach naliczania zaliczek na utrzymanie części wspólnych
    [b]Art. 12.[/b]2. Pożytki i inne przychody z nieruchomości wspólnej służą pokrywaniu wydatków związanych z jej utrzymaniem, a w części przekraczającej te potrzeby przypadają właścicielom lokali[b] w stosunku do ich udziałów[/b]. [b][color=#00f]W takim samym stosunku właściciele lokali [color=#f00]ponoszą wydatki i ciężary [/color]związane z utrzymaniem nieruchomości wspólnej[/color][/b] w części nie znajdującej pokrycia w pożytkach i innych przychodach.
    

    Przykład :
    We wspólnocie nie ma FR.
    Są pożytki z reklamy 150 zł netto/ miesiąc

    Koszt miesięczny EE na NW to 40 zł
    Koszty miesięczny sprzątania NW to 300 zł .

    Zaliczka powinna wyglądać tak:

    Za EE na NW - nie nalicza się zaliczki . - (w całości pokrywa się z pożytków)
    Zaliczka za sprzątanie NW = 190 zł X udział w NW - (częściowo pokrywa się z pożytków)

    :wink:
  • Opcje
    Andrzej_KAndrzej_K Użytkownik
    edytowano listopada -1
    [cite] KubaP:[/cite]
    [cite] Andrzej_K:[/cite]
    [cite] Czekolada:[/cite]Czy dobrze rozumiem, że mówi o tym Art. 12. pkt 2 ? :
    Nie, tu jest mowa o pożytkach.
    nie tylko o pożytkach, ale i sposobie/ zasadach naliczania zaliczek na utrzymanie części wspólnych

    Nie istotne. On pytał czy na podstawie Art. 12 pkt 2 należy zwracać "oszczędności" i moja odpowiedź tylko tego dotyczyła.
Aby napisać komentarz, musisz się zalogować lub zarejestrować.