Oszczędności i ich wydawanie
Czekolada
Użytkownik
Witam,
w mojej WM, która funkcjonuje już kilka lat jestem dopiero rok.Wspólnota należy do dużych, a zarząd składa się z 2 osób - zarządcy i jego zastępcy. Jednak mam wątpliwości co do wydawania pieniędzy z oszczędności. O FR naczytałem się wiele i wiele spraw zrozumiałem. Ale jak wygląda sprawa z oszczędnościami wspólnoty, które ledwo udaje się odłożyć ? Kto decyduje o tych pieniądzach ? Czy zarząd może sobie je wydawać ? Robi to dobrowolnie nie pytając nikogo o zdanie/zgodę. Poprosiłem o to, aby przy zakupie czegokolwiek pytali o zdanie co kupujemy jak coś robimy, w końcu to wspólnota, a w odpowiedzi usłyszałem "nie będziemy się tłumaczyć na co wydajemy pieniądze". Jak to się ma ? Mamy jakieś zdanie na co idą pieniądze zaoszczędzone przez wspólnotę ? Przypominam, że są to oszczędności a nie fundusz remontowy. Argumentem było to, że mają podpisane absolutorium, jednak zarząd chyba nie wie dokładnie co to znaczy (ja sobie poczytałem). Czy wymagana jest uchwała na jakich zasadach zarząd wydaje te pieniądze ?
w mojej WM, która funkcjonuje już kilka lat jestem dopiero rok.Wspólnota należy do dużych, a zarząd składa się z 2 osób - zarządcy i jego zastępcy. Jednak mam wątpliwości co do wydawania pieniędzy z oszczędności. O FR naczytałem się wiele i wiele spraw zrozumiałem. Ale jak wygląda sprawa z oszczędnościami wspólnoty, które ledwo udaje się odłożyć ? Kto decyduje o tych pieniądzach ? Czy zarząd może sobie je wydawać ? Robi to dobrowolnie nie pytając nikogo o zdanie/zgodę. Poprosiłem o to, aby przy zakupie czegokolwiek pytali o zdanie co kupujemy jak coś robimy, w końcu to wspólnota, a w odpowiedzi usłyszałem "nie będziemy się tłumaczyć na co wydajemy pieniądze". Jak to się ma ? Mamy jakieś zdanie na co idą pieniądze zaoszczędzone przez wspólnotę ? Przypominam, że są to oszczędności a nie fundusz remontowy. Argumentem było to, że mają podpisane absolutorium, jednak zarząd chyba nie wie dokładnie co to znaczy (ja sobie poczytałem). Czy wymagana jest uchwała na jakich zasadach zarząd wydaje te pieniądze ?
Aby napisać komentarz, musisz się zalogować lub zarejestrować.
Komentarze
Zarządcą nazywamy osobę, która głownie zajmuje się wspólnotą. W poście wyżej źle to ująłem.
Wspólnota liczy 8 lokali w tym tylko 6 zamieszkałych (dwa puste - na sprzedaż)
To są pieniądze właścicieli (wspólnoty) a nie zarządu.
Oszczędności z tytułu opłat za lokale winny być zwrócone na koniec roku właścicielom a oszczędności z tytułu zaliczek na koszty zarządu NW rozdysponowane zgodnie z odrębną uchwałą właścicieli.
Co teraz jeśli około 2 tys zostało już wydane ?
Które pieniądze należą do zarządu ?
Żadne!
Przecież teraz tych pieniędzy nie zwrócą. Zwołać zebranie i poruszyć sprawę ? Z tego co zrozumiałe to co robią jest bezprawne. No i jeśli chcą zrobić np. rabatę pod blokiem to skąd powinni wziąć na to fundusze ?
ja sobie nie wyobrażam, abym na bieżąco latał do właścicieli lokali pytał, czy jako Zarząd WM możemy to kupić czy nie . Jak chcesz mieć wpływ to niech Ciebie wybiorą do zarządu a najlepiej jeszcze jednego właściciela lokalu zamiast np zastępcy zarządcy.
tak, jest nią plan gospodarczy
no to dużo pracy przed Tobą, aby wyedukować pozostałych właścicieli lokali, aby zmieni zdanie i myśleli tak jak Ty . Jak nie nasz grupy wspomagania/bojówki to nic nie wskórasz.
Pisałem w pierwszym poście
często na pytania ile mamy kredytu słyszę "nie wiem, musiałbym spytać księgowej".
Na moje zdanie, że wydanie 800zł na rabatkę kwiatową to stanowczo za dużo usłyszałem "W tym tyg kupujemy kwiaty do doniczek za 200zł" jakby chcieli mi zrobić na złość
Czy przed zebraniem nie możesz napisać / zadać np. mailem pytań, na które chcesz dostać odpowiedź , czy to takie trudne ?
rabatka rabacie nie równa , u nas za 6 m2 rabatę wraz z nasadzeniami , przygotowaniem gruntu, robocizna przywozem nasadzeń oraz roczną gwarancją na nasadzenia zapłaciliśmy 2400 zł . Dla jednych to dużo dla innych nie .
Okej, kwota za rabatę jest jaka jest, ale czy mogą sami od siebie wydać taką kwotę ? Bez pytania kogokolwiek ?
Czytałeś protokoły z poprzednich zebrań właścicieli lokali ? Są pewnie u zarządcy , czasami to ciekawa lektura. To tam się zapisu takie "poza kontrolowane" wydatki
Protokołów nie widziąłem, ale wiem, że mam wgląd do takich dokumentów
Podstawą wydawania kasy przez Zarząd są uchwały właścicieli lokali, jak :
Plan gospodarczy na dany rok obrachunkowy , Plan remontów
to było drugie zebranie, na którym byłem i dokumentów oprócz listy księgowań czynszu ani listy obecności nie widziałem. "Plan gospodarczy" ustalany był tylko słownie .Czy musi być on na piśmie i podpisany przez włascicieli ? Czegoś w typu udzielanie absolutirum też nie było...
https://forum.zarzadca.pl/dyskusja/4939/#Item_5
https://forum.zarzadca.pl/wiki/wzor_-_sprawozdanie_finansowe
zapamiętaj we wspólnocie nie płaci sie czynszu tylko zaliczki ... a to jest różnica .
A co jeśli w planie (ustnym) na ubiegły rok była wymiana elektryki i nie zostało to zrealizowane ?
I proszę o ostateczną odpowiedź - zarząd może finansować w/w rzeczy jeśli ponad połowa właścicieli jest za ?
Nowy doklejony: 22.03.17 22:14
Dzięki, zapamiętam
Każda uchwała musi mieć formę pisemną .
Pisałeś. że jest u was 8 lokali, to jesteście "dużą wspólnotą" więc i z kartą do głosowania do każdej uchwały nie powinno być problemu , głosy zmieszczą się na jednej stronie ...
z ustawy o własności lokali.
https://forum.zarzadca.pl/dyskusja/2218/2/coroczne-zebranie-wlascicieli-lokali/
https://forum.zarzadca.pl/dyskusja/2218/coroczne-zebranie-wlascicieli-lokali/#Item_4
1. Np. przy zakładaniu wody (o czym pisałem) - była potrzebna pisemna uchwała z głosami wszystkich włascicieli, że godzimy/nie godzimy sie na jej podłączenie lub ujęte w planie gospodarczym (też poprzez uchwałę)
2. Z pierdołami nie lata się z uchwała ale z poważniejszymi rzeczami już tak ? jakieś granice ?
3. Uchwała jest ważna kiedy jest większość jest ZA
4. Uchwała zapada albo na zebraniu albo chodzą do każdego indywidualnie w celu zebrania głosu.
5. Na zebraniu Plan Gospodarczy i Sprawozdanie Finansowe do rąk własnych
właściciele mogą ustalić np 1000 zł
wiekszość ... liczona udziałami w NW
to elementarna wiedza, abecadło WM,
Jakbyś dostał sprawozdanie finansowe do ręki przed zebraniem sprawozdawczym to na pewno byłoby tam napisane o kredycie i innych wydatkach za rok obrachunkowy.
Należy jeszcze dodać - Treści uchwał dołączona do zawiadomienia o zebraniu
czy powinno się ustalać kwote od jakiej potrzebna jest uchwała ? Czy może jest to z góry ustalone
"mogą ustalić"
a jeśli zarząd nie chce miec ograniczeń ? Znów uchwała ?
Dzięki bardzo, pozdrawiam
To nie są oszczędności. To są nadpłacone zaliczki które należy zwrócić właścicielom lokali.
W niektórych wspólnotach (z aspiracjami :cool: ) nazywanym również Prezesem.
To nic, że puste. Mają swego właściciela.
Raptem 8 właścicieli i tyle korowodów?
Musisz czekać na zebranie? Nie możecie się normalnie dogadać, wypić kawę lub piwo i zamiast spisywać protokoły podać sobie rękę?
Zatrudniacie administratora czy sami się rządzicie?
Czy dobrze rozumiem, że mówi o tym Art. 12. pkt 2 ? :
Nie, nie, nie. Ja nie nazwę ich nawet zarządem
Niby nic, ale właściciele nie stawiają się na zebraniach. A oni stanowią 1/4 głosów
To do mnie było ? Ja nie wchodzę w zarząd mojej WM, tylko jestem w niej nowy i chciałbym mieć jakiekolwiek pojęcie jak wszystko powinno działać
No właśnie myślałem, że tak jest. Ale takie rozmowy poza zebraniem są brane jako luźne sugestie, które nie mają prawa mocy. Ja też myślałem, że tak najprościej spotkać się pod blokiem i pogadać no ale nie... Oni robią po swojemu. Stąd moje oburzenie i wątpliwośći co do zarządu.
Sam rządzi rząd - tak najlepiej to ująć radząc się we wszystkim księgowej (ona chociaż ma jakiekolwiek pojęcie)
pisałem o tym na początku wątku, w razie gdyby miało to jakieś znaczenie. Według mnie 1/4 to dużo jeśli chodzi o jakieś poważniejsze decyzje.
Jeśli chodzi o UoWL studiuje na bieżąco i staram się ją zrozumieć. Jestem świeży nie siedzę w tym kilka lat (domyślam się, że ty siedzisz w tym bardzo długo i znasz ja prawie na pamieć)
chłopie, głosowanie w dużych wspólnotach odbywa sie udziałami i nie ma znaczenia, że na zebranie przyjdzie 2 z 8 właścicieli lokali.
Głosowania mogą odbywać się na podstawie pełnomocnictw udzielonych np: jednej osobie . To ona n podstwie pełnomocnictw zbierze 80 % udziałów i głosuje to uchwały są ważne i obowiązujące . Głosowania mogą sie odbywać w drodze mieszanym: częściowo na zebrani, a częściowo w drodze indywidualnego zbierania głosów wśród tych właścicielei lokali, co nie byli obecni na zebraniu
Z twoich wpisów wynika, że często stosujesz "prawo Kalego" i wysoką "sprawiedliwość" .
Sprawiedliwości we wspólnocie nie ma, bo jakby była, to każdy właściciel miałby taki sam udział , takie sam lokal położony na parterze , itd.
Z tym czytaniem UoWL jesteś na bakier, bo co innego wiedzieć, jak się odbywają głosowania nad uchwałami, a co innego jak to prawo interpretować . Do interpretacji jeszcze nie doszedłeś ,a z czytaniem zatrzymałeś się na etapie tytułu ustawy.
Sorry, że tak krytycznie ale taki wniosek wynika z twoich wpisów
Nie, tu jest mowa o pożytkach. Pożytki w tym przypadku są środkami/pieniędzmi uzyskanymi przez wspólnotę za, np. podnajem części wspólnych - powierzchni elewacji pod reklamę, klimatyzator, powierzchni dachu pod antenę telefonii komórkowej... itd.
Pozostaje przed zebraniem wziąć od nich pełnomocnictwa.
Przykład :
We wspólnocie nie ma FR.
Są pożytki z reklamy 150 zł netto/ miesiąc
Koszt miesięczny EE na NW to 40 zł
Koszty miesięczny sprzątania NW to 300 zł .
Zaliczka powinna wyglądać tak:
Za EE na NW - nie nalicza się zaliczki . - (w całości pokrywa się z pożytków)
Zaliczka za sprzątanie NW = 190 zł X udział w NW - (częściowo pokrywa się z pożytków)
Nie istotne. On pytał czy na podstawie Art. 12 pkt 2 należy zwracać "oszczędności" i moja odpowiedź tylko tego dotyczyła.