Nowelizacja ustawy o gospodarce nieruchomościami
kotek1
Użytkownik
Słyszałem o zmianach w ustawie o gospodarce nieruchomościami, które dotyczą zarządców nieruchomościami, pośredników w obrocie nieruchomościami. Ma wejść w życie z dniem 1 września br.
Czego one dotyczą, jakich zmian one dotyczą. Pozdrawiam.
Czego one dotyczą, jakich zmian one dotyczą. Pozdrawiam.
Aby napisać komentarz, musisz się zalogować lub zarejestrować.
Komentarze
Przede wszystkim UoGN nie dotyczy wspólnot. Tu należy przypomnieć też bardzo ważną uchwałę SN: Reasumując - wspólnota mieszkaniowa może zatrudnić sobie administratora, dyrektora, prezesa, konserwatora czy też przekazać zarząd w dowolny, aprobowany przez prawo sposób, np. przez zawarcie umowy zlecenia, czy też udzielenie pełnomocnictwa do dokonywania określonych czynności.
Jeszcze inaczej - wspólnota może zatrudnić sobie do administrowania zarządcę, konserwatora czy innego prezesa nawet bez OC.
Natomiast jeżeli wspólnota chce mieć możliwość egzekwowania od zatrudnionego człowieka skutków jego działalności wynikających z UoGN to musi wtedy zatrudnić go z wszelkimi szykanami tej ustawy czyli tak jak nieruchomości państwowe czy samorządowe.
Jest to oczywiste bo ustawodawca nie może narzucać prywatnemu właścicielowi budynku jednorodzinnego czy wielorodzinnego - jak ma się zarządzać.
Jeżeli chodzi o nowelizację to:
- znowelizowana ustawa przywraca definicję "zarządzania nieruchomościami”.
- precyzuje, że zarządcą powinna być osoba, która realizuje czynności zawodowe odpłatnie, w sposób zorganizowany, ciągły i powtarzalny, co oznacza, że zarządcą nieruchomości będzie mógł być wyłącznie przedsiębiorca.
- zobowiązuje zarządcę nieruchomości do dołączania polisy OC do umowy o zarządzanie nieruchomością i wprowadza sankcje finansowe za ich brak.
- ustawodawca dopuszcza możliwość zawarcia umowy zarządzania nieruchomością nie tylko w formie pisemnej, ale także elektronicznej.
Za to nadal nie definiuje się umowy o zarządzanie, która pozostanie tzw. umową nienazwaną.
1) zarządca nieruchomości to przedsiębiorca prowadzący działalność gospodarczą z zakresu zarządzania nieruchomościami;
2) zarządzanie nieruchomością polega na podejmowaniu decyzji i dokonywaniu czynności mających na celu w szczególności:
-zapewnienie właściwej gospodarki ekonomiczno-finansowej nieruchomości;
-zapewnienie bezpieczeństwa użytkowania i właściwej eksploatacji nieruchomości;
-zapewnienie właściwej gospodarki energetycznej w rozumieniu przepisów Prawa energetycznego;
-bieżące administrowanie nieruchomością;
-utrzymanie nieruchomości w stanie niepogorszonym zgodnie z jej przeznaczeniem;
-uzasadnione inwestowanie w nieruchomość;
3) zakres czynności zarządzania nieruchomością określa umowa o zarządzanie nieruchomością, zawarta z jej właścicielem, wspólnotą mieszkaniową albo inną osobą lub jednostką organizacyjną, której przysługuje prawo do nieruchomości, ze skutkiem prawnym bezpośrednio dla tej osoby lub jednostki organizacyjnej. Umowa wymaga formy pisemnej lub elektronicznej pod rygorem nieważności.;
4) kopia dokumentu ubezpieczenia, o którym mowa w ust. 3, aktualnego na dzień zawarcia umowy o zarządzanie nieruchomością stanowi załącznik do tej umowy. Zarządca nieruchomości niezwłocznie informuje stronę umowy o zarządzanie nieruchomością o wszelkich zmianach umowy ubezpieczenia lub o zawarciu nowej umowy ubezpieczenia, przekazując kopię dokumentu ubezpieczenia. Jeżeli zarządca nieruchomości nie dopełnił tych obowiązków, strona umowy o zarządzanie nieruchomością, po uprzednim wezwaniu zarządcy nieruchomości do przedłożenia kopii dokumentu ubezpieczenia w ciągu 7 dni od daty wezwania, ma prawo wypowiedzieć umowę o zarządzanie nieruchomością ze skutkiem natychmiastowym.
Więcej na ten temat w artykule:
Nowe wymogi dla zarządców, pośredników i rzeczoznawców majątkowych
na stronie czasopisma Zarządca Portal Informacyjny:
http://www.zarzadca.pl/nieruchomosci/rynek-nieruchomosci/3023-nowe-wymogi-dla-zarzadcow-posrednikow-i-rzeczoznawcow-majatkowych
Odnośnie sposobu zawarcia umowy, to strony mogą złożyć oświadczenia osobno a następnie się nimi wymienić, nie musi to być jeden wspólny dokument.
"Należy jednak mieć na uwadze, że zachowanie formy pisemnej nie wymaga, aby oświadczenia woli były złożony w tym samym czasie, jako przykład można posłużyć się dość częstym przypadkiem powierzenia zarządu w umowie ustanawiającej odrębna własność lokalu, czyli w trybie art. 18 ustawy o własności lokali.
Jeżeli właściciele lokali poza określeniem sposobu zarządu wskażą osobę zarządcy i określą jego wynagrodzenie lub sposób jego ustalenia będziemy mieli do czynienia z czymś więcej niż tylko z umową o sposobie zarządu, takie oświadczenia woli właścicieli konstytuujących wspólnotę mieszkaniową (wyodrębnienie pierwszego lokalu na rzecz innego podmiotu niż dotychczasowy właściciel nieruchomości) stanowią „zalążek” umowy o zarządzanie. Oczywiście jej zawarcie wymaga pisemnego potwierdzenia warunków przez zarządcę, który może złożyć swoje oświadczenie woli przed, albo już po złożeniu oświadczeń przez właścicieli w tym pierwszym akcie notarialnym, np. przez złożenie oferty wspólnocie."
Więcej na ten temat w artykule: "Różne są sposoby zawarcia umowy o zarządzanie"
na stronie czasopisma Zarządca Portal Informacyjny:
http://www.zarzadca.pl/prawo/orzecznictwo-sadowe/52-akty-prawne/kodeks-postwania-cywilnego/2779-rozne-sa-sposoby-zawarcia-umowy-o-zarzadzanie