Umowa o zarządzanie od 01-09-2017

jadzia1211jadzia1211 Użytkownik
edytowano sierpnia 2017 w Zarządzanie Nieruchomościami
Jesteśmy niewielką WM- mamy 19 lokali. Od 2008r do chwili obecnej Zarząd wybrany uchwałą / z pośród właścicieli / sam prowadził wszystkie sprawy Wspólnoty. Jestem technikiem rachunkowości, zajmuję się księgowością, pilnuję wszystkich terminów kontroli budynku /tych rocznych i tych co 5 lat/. Mamy również ubezpieczenie OC Wspólnoty. W związku z ustawą, która będzie obowiązywać od 01-09-2017 o zarządcach nieruchomości / mają mieć działalność gospodarczą i wysokie ubezpieczenie/ w naszej Wspólnocie doszło do konfliktu.
Część właścicieli uważa, musimy zatrudnić Zarządcę. Inni stoją na stanowisku aby osoba z naszego Zarządu założyła działalność gospodarczą i została Zarządcą. Jeszcze inna grupka osób twierdzi aby to Wspólnota wykupiła to wysokie ubezpieczenie OC dla Zarządu.
Wiadomo, chodzi o koszty. Niestety 70% naszych właścicieli to emeryci z bardzo niskimi emeryturami /900 - 1100zł netto/ więc każda złotówka się liczy. Proszę, podpowiedzcie jak to rozwiązać.

Komentarze

  • Opcje
    HaneczkaHaneczka Użytkownik
    edytowano sierpnia 2017
    [cite] jadzia1211:[/cite]Część właścicieli uważa, musimy zatrudnić Zarządcę.
    Zanim podejmiecie ostateczną decyzję, ja na Twoim miejscu, urządziłabym we wspólnocie referendum. Lepiej dłużej pomyśleć i pozastanawiać się, niż zrobić jeden pochopny krok, a potem żałować i odkręcać sprawę, a przy tym jeszcze szarpać nerwy.
    19 lokali to nie aż tak dużo, by nie można było zasięgnąć opinii wszystkich właścicieli lokali. Im więcej będziecie ze sobą rozmawiać, tym będziecie mieli większe poczucie jedności i wspólnej sprawy.
    19 kartek papieru, z przygotowaną informacją, pytaniami i z prośbą o krótkie uzasadnienie odpowiedzi na pytanie: dlaczego chcesz zatrudnić zarządcę? Ludzie muszą mieć czas spokojnie sobie przeczytać, zastanowić się, przemyśleć, porozmawiać między sobą i wypracować własne zdanie w temacie.
    Komentarz edytowany Haneczka
  • Opcje
    blazejhblazejh Użytkownik
    edytowano listopada -1
    W związku z ustawą, która będzie obowiązywać od 01-09-2017 o zarządcach nieruchomości / mają mieć działalność gospodarczą i wysokie ubezpieczenie/ w naszej Wspólnocie doszło do konfliktu.

    Nie strzelajcie z armat do wróbli z powodu tej nowelizacji. Zmiana tych przepisów w ogóle nie dotyczy waszej wspólnoty.
  • Opcje
    koziorozkakoziorozka Użytkownik
    edytowano listopada -1
    Jadzia - tak jak napisał ci Błażej - nic nie musicie zmieniać.
  • Opcje
    ZarządcaZarządca Zarzadca.pl ZARZADCA.PL
    edytowano sierpnia 2017
    Ten przepis nie dotyczy właścicieli lokali pełniących obowiązki członków zarządu wspólnoty mieszkaniowej, tak jak napisano powyżej- nie ma potrzeby zakładać działalności gospodarczej.

    Regulacja została umieszczona w rozdziale zatytułowanym: "Działalność zawodowa w dziedzinie gospodarowania nieruchomościami", w omawianym przypadku nie mamy z takim rodzajem działalności do czynienia.
    ZARZĄDCA PORTAL INFORMACYJNY II 6tfwtu9sbskv.png
  • Opcje
    jadzia1211jadzia1211 Użytkownik
    edytowano listopada -1
    Dziękuję wszystkim, którzy zamieścili wpisy.
  • Opcje
    KubaPKubaP Użytkownik
    edytowano listopada -1
    [cite] jadzia1211:[/cite] w naszej Wspólnocie doszło do konfliktu.
    Część właścicieli uważa, musimy zatrudnić Zarządcę. Inni stoją na stanowisku aby osoba z naszego Zarządu założyła działalność gospodarczą i została Zarządcą. Jeszcze inna grupka osób twierdzi aby to Wspólnota wykupiła to wysokie ubezpieczenie OC dla Zarządu.
    Wiadomo, chodzi o koszty. Niestety 70% naszych właścicieli to emeryci z bardzo niskimi emeryturami /900 - 1100zł netto/ więc każda złotówka się liczy. Proszę, podpowiedzcie jak to rozwiązać.
    Właściciel lokalu, który sprawuje zarząd nad rzeczą wspólną nie musi mieć własnego ubezpieczenia OC, wystarczy wspólnotowe . Te przepisy dotyczą osób trzecich, którzy prowadzą działalność gospodarczą w zakresie zarządzania i administrowania nieruchomościami.
  • Opcje
    ZarządcaZarządca Zarzadca.pl ZARZADCA.PL
    edytowano listopada -1
    Zarząd wspólnoty ponosi odpowiedzialność odszkodowawczą zatem może się ubezpieczyć - takiego obowiązku oczywiście ustawa nie kreuje. Jeżeli, np. zarząd wyrządzi szkodę wspólnocie mieszkaniowej, to będzie odpowiadał własnym majątkiem - tego ubezpieczenie wspólnotowe nie obejmuje.


    W przypadku osoby wykonującej działalność zawodową w zakresie gospodarowania nieruchomościami ubezpieczenie OC jest obowiązkowe.
    ZARZĄDCA PORTAL INFORMACYJNY II 6tfwtu9sbskv.png
  • Opcje
    blazejhblazejh Użytkownik
    edytowano sierpnia 2017
    Przy czym czy to jest dobrowolne OC zarządu czy obowiązkowe zarządcy, to nadal mało wiadomo jakie przypadki objęte są ochrona. Tak na konkretach.

    Tak samo mają księgowi ze swoim OC obowiązkowym. Nie za bardzo wiadomo w tych zawodach czym jest "niegospodarność" i co to jest "rażące niedbalstwo".
  • Opcje
    ZarządcaZarządca Zarzadca.pl ZARZADCA.PL
    edytowano listopada -1
    Pojęcie niegospodarności zostało zdefiniowane w kodeksie karnym "Artykuł 296 par. 1 k.k. w odniesieniu do typu podstawowego przestępstwa niegospodarności określa zachowanie sprawcy, który będąc obowiązany do zajmowania się sprawami majątkowymi lub działalnością gospodarczą osoby fizycznej, prawnej albo jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, przez nadużycie udzielonych mu uprawnień lub niedopełnienie ciążącego na nim obowiązku, wyrządza jej znaczną szkodę majątkową.".

    Jest związane z pojęciem szkody,a tę kwestię, jak i "rażące niedbalstwo" ustala się w realiach danej sprawy.


    Przydatne informacje na ten temat w artykule: "Odpowiedzialność odszkodowawcza członków zarządu wspólnoty mieszkaniowej":


    "Członkowie zarządu wspólnoty mieszkaniowej, podobnie jak członkowie zarządu innych podmiotów prawa, ponoszą odpowiedzialność, która nierozerwalnie związana jest ze sprawowaną funkcją. Wzorem spółek kapitałowych należy przyjąć, że jest to odpowiedzialność organizacyjna, cywilna i karną. ... Za wyrządzoną wspólnocie mieszkaniowej szkodę członkowie zarządu ponoszą także odpowiedzialność odszkodowawczą. Zgodnie z brzmieniem art. 471 kodeksu cywilnego: dłużnik obowiązany jest do naprawienia szkody wynikłej z niewykonania lub nienależytego wykonania zobowiązania, chyba że niewykonanie lub nienależyte wykonanie jest następstwem okoliczności, za które dłużnik odpowiedzialności nie ponosi.



    Podstawową, jednak nie jedyną, przesłanką tego rodzaju odpowiedzialności jest powstanie szkody. Należy jednak pamiętać, że członkowie zarządu odpowiadają na zasadzie winy, odpowiadają więc tylko wtedy, gdy powstała szkoda jest konsekwencją niewykonania lub nienależytego wykonywania obowiązków."

    Artykuł na stronie czasopisma Zarządca Portal Informacyjny:

    http://www.zarzadca.pl/komentarze/704-odpowiedzialnosc-odszkodowawcza-czlonkow-zarzadu-wspolnoty-mieszkaniowej
    ZARZĄDCA PORTAL INFORMACYJNY II 6tfwtu9sbskv.png
  • Opcje
    ANNAMARIAANNAMARIA Użytkownik
    edytowano listopada -1
    Jak i kto sprawdzi że wspólnota zarządzana jest zgodnie z obowiązującym prawem, które wchodzi w życie z dniem jutrzejszym. Jak to się ma do umowy zlecenia z osobą administrującą nieruchomości. Może to nic nie zmienić bo podniesienie kwoty ubezpieczenia zwiększy koszty administratora, zarządy więc nie będą zainteresowane wzrostem kosztów.
Aby napisać komentarz, musisz się zalogować lub zarejestrować.