Umowa o zarządzanie od 01-09-2017
Jesteśmy niewielką WM- mamy 19 lokali. Od 2008r do chwili obecnej Zarząd wybrany uchwałą / z pośród właścicieli / sam prowadził wszystkie sprawy Wspólnoty. Jestem technikiem rachunkowości, zajmuję się księgowością, pilnuję wszystkich terminów kontroli budynku /tych rocznych i tych co 5 lat/. Mamy również ubezpieczenie OC Wspólnoty. W związku z ustawą, która będzie obowiązywać od 01-09-2017 o zarządcach nieruchomości / mają mieć działalność gospodarczą i wysokie ubezpieczenie/ w naszej Wspólnocie doszło do konfliktu.
Część właścicieli uważa, musimy zatrudnić Zarządcę. Inni stoją na stanowisku aby osoba z naszego Zarządu założyła działalność gospodarczą i została Zarządcą. Jeszcze inna grupka osób twierdzi aby to Wspólnota wykupiła to wysokie ubezpieczenie OC dla Zarządu.
Wiadomo, chodzi o koszty. Niestety 70% naszych właścicieli to emeryci z bardzo niskimi emeryturami /900 - 1100zł netto/ więc każda złotówka się liczy. Proszę, podpowiedzcie jak to rozwiązać.
Część właścicieli uważa, musimy zatrudnić Zarządcę. Inni stoją na stanowisku aby osoba z naszego Zarządu założyła działalność gospodarczą i została Zarządcą. Jeszcze inna grupka osób twierdzi aby to Wspólnota wykupiła to wysokie ubezpieczenie OC dla Zarządu.
Wiadomo, chodzi o koszty. Niestety 70% naszych właścicieli to emeryci z bardzo niskimi emeryturami /900 - 1100zł netto/ więc każda złotówka się liczy. Proszę, podpowiedzcie jak to rozwiązać.
Aby napisać komentarz, musisz się zalogować lub zarejestrować.
Komentarze
19 lokali to nie aż tak dużo, by nie można było zasięgnąć opinii wszystkich właścicieli lokali. Im więcej będziecie ze sobą rozmawiać, tym będziecie mieli większe poczucie jedności i wspólnej sprawy.
19 kartek papieru, z przygotowaną informacją, pytaniami i z prośbą o krótkie uzasadnienie odpowiedzi na pytanie: dlaczego chcesz zatrudnić zarządcę? Ludzie muszą mieć czas spokojnie sobie przeczytać, zastanowić się, przemyśleć, porozmawiać między sobą i wypracować własne zdanie w temacie.
Nie strzelajcie z armat do wróbli z powodu tej nowelizacji. Zmiana tych przepisów w ogóle nie dotyczy waszej wspólnoty.
Regulacja została umieszczona w rozdziale zatytułowanym: "Działalność zawodowa w dziedzinie gospodarowania nieruchomościami", w omawianym przypadku nie mamy z takim rodzajem działalności do czynienia.
W przypadku osoby wykonującej działalność zawodową w zakresie gospodarowania nieruchomościami ubezpieczenie OC jest obowiązkowe.
Tak samo mają księgowi ze swoim OC obowiązkowym. Nie za bardzo wiadomo w tych zawodach czym jest "niegospodarność" i co to jest "rażące niedbalstwo".
Jest związane z pojęciem szkody,a tę kwestię, jak i "rażące niedbalstwo" ustala się w realiach danej sprawy.
Przydatne informacje na ten temat w artykule: "Odpowiedzialność odszkodowawcza członków zarządu wspólnoty mieszkaniowej":
"Członkowie zarządu wspólnoty mieszkaniowej, podobnie jak członkowie zarządu innych podmiotów prawa, ponoszą odpowiedzialność, która nierozerwalnie związana jest ze sprawowaną funkcją. Wzorem spółek kapitałowych należy przyjąć, że jest to odpowiedzialność organizacyjna, cywilna i karną. ... Za wyrządzoną wspólnocie mieszkaniowej szkodę członkowie zarządu ponoszą także odpowiedzialność odszkodowawczą. Zgodnie z brzmieniem art. 471 kodeksu cywilnego: dłużnik obowiązany jest do naprawienia szkody wynikłej z niewykonania lub nienależytego wykonania zobowiązania, chyba że niewykonanie lub nienależyte wykonanie jest następstwem okoliczności, za które dłużnik odpowiedzialności nie ponosi.
Podstawową, jednak nie jedyną, przesłanką tego rodzaju odpowiedzialności jest powstanie szkody. Należy jednak pamiętać, że członkowie zarządu odpowiadają na zasadzie winy, odpowiadają więc tylko wtedy, gdy powstała szkoda jest konsekwencją niewykonania lub nienależytego wykonywania obowiązków."
Artykuł na stronie czasopisma Zarządca Portal Informacyjny:
http://www.zarzadca.pl/komentarze/704-odpowiedzialnosc-odszkodowawcza-czlonkow-zarzadu-wspolnoty-mieszkaniowej