Zebranie

Fanta236Fanta236 Użytkownik
edytowano lutego 2018 w Wolne tematy
Witam :bigsmile:
Mam pytanie, ponieważ mam wątpliwości co do podjęcia uchwał przez członków wspólnoty na najbliższym zebraniu. Mianowicie ..Dostałam powiadomienie o zebraniu ( chciałam bardzo jechać, ponieważ mam mnóstwo pytań do zarządu i reszty :devil:) dwa dni przed zebraniem tzn. wczoraj. A że mieszkam na drugim końcu polski, nie mam oczywiście możliwości szybkiego dojazdu na zebranie. W planie wspólnota ma zamiar zmienić księgową oraz udostępnić jej konto, zastanawiam się czy mogą i w jaki sposób ? Jest też pkt. o uzupełnieniu funduszu eksploatacyjnego. i tego również nie rozumiem w jaki sposób ? Wspomnę, że w zeszłym roku przeksięgowano pieniądze z tego funduszu eksploatacyjnego na fundusz remontowy ( z tego co czytałam to chyba nie mogą - według sądu jest to niezgodne z prawem) Wspomnę również, że moje zeszłoroczne otrzymane sprawozdanie finansowe było bez jakiegokolwiek podpisu. Wydrukowana lista zakupów i stan konta. i myślę że w tym roku będzie to samo. Wiem, ze wszystko powinno być zgodnie z ustawą o rachunkowości, ale cóż ja mogę. Gdzieś już opisywałam sytuację mojej wspólnoty( ewenement w skali krajowej). Co tym sądzicie ? I jeszcze jedno pytanko..Jeśli jest zarząd właścicielski, który składa się właścicieli lokali. Działa on w tej formie dwa lata. Następnie na zabraniu rocznym jedna pani rezygnuje i na jej miejsce wybierają uchwałą pana z zewnątrz podpisują z nim jakąś umowę ( tak myślę bo bierze niby 100 zł miesięcznie, umowy nie widziałam) przekazano mu dokumenty, bez protokołu przekazania dokumentów ( nie wiem jakie mu dali, przypuszczam że wszystkie, i jest on osobą do kontaktów między zarządem a poszczególnymi właścicielami. I teraz jaki to zarząd, bo chyba nie właścicielski. Dodam że nie było żadnego notariusza i w księgach w ogóle nie ma zarządu wpisanego.Po prostu są nieaktualizowane księgi od początku.

Komentarze

  • Opcje
    KubaPKubaP Użytkownik
    edytowano lutego 2018
    [cite] Fanta236:[/cite] Wiem, ze wszystko powinno być zgodnie z ustawą o rachunkowości, ale cóż ja mogę.
    gdzie to usłyszałaś ? skąd to wiesz?
    [b]Art.22.[/b] 10) określenie zakresu i sposobu prowadzenia przez zarząd lub zarządcę, któremu zarząd nieruchomością wspólną powierzono w sposób określony w art. 18 ust. 1, [b][color=#00f]ewidencji pozaksięgowej[/color][/b] kosztów zarządu nieruchomością wspólną, zaliczek uiszczanych na pokrycie tych kosztów, a także rozliczeń z innych tytułów na rzecz nieruchomości wspólnej.
    
    [cite] Fanta236:[/cite] Wspomnę, że w zeszłym roku przeksięgowano pieniądze z tego funduszu eksploatacyjnego na fundusz remontowy ( z tego co czytałam to chyba nie mogą - według sądu jest to niezgodne z prawem) Wspomnę również, że moje zeszłoroczne otrzymane sprawozdanie finansowe było bez jakiegokolwiek podpisu.
    a sprawdziłaś jakie jest SF podpięte pod uchwałą o jego zatwierdzeniu sa tam podpisy Zarzadu WM ?
    [cite] Fanta236:[/cite] I jeszcze jedno pytanko..Jeśli jest zarząd właścicielski, który składa się właścicieli lokali. Działa on w tej formie dwa lata. Następnie na zabraniu rocznym jedna pani rezygnuje i na jej miejsce wybierają uchwałą pana z zewnątrz podpisują z nim jakąś umowę ( tak myślę bo bierze niby 100 zł miesięcznie, umowy nie widziałam) przekazano mu dokumenty, bez protokołu przekazania dokumentów ( nie wiem jakie mu dali, przypuszczam że wszystkie, i jest on osobą do kontaktów między zarządem a poszczególnymi właścicielami.
    a po co te domysły i stawianie zarzutów . Przeczytałabyś ustawę o własności lokali i dylematy znikną
    [b]Art. 20.[/b] 1. Jeżeli lokali wyodrębnionych, wraz z lokalami niewyodrębnionymi, jest więcej niż siedem, właściciele lokali są obowiązani podjąć uchwałę o wyborze jednoosobowego lub kilkuosobowego zarządu. [b]Członkiem zarządu może być wyłącznie osoba fizyczna wybrana spośród właścicieli lokali lub [color=#f00]spoza ich grona[/color].
    [/b]
    2. Zarząd lub poszczególni jego członkowie mogą być w każdej chwili na mocy uchwały właścicieli lokali zawieszeni w czynnościach lub odwołani.
    
    [b]Art. 28[/b]. Właściciel lokalu pełniący obowiązki członka zarządu może żądać od wspólnoty wynagrodzenia odpowiadającego uzasadnionemu nakładowi pracy.
    
    Komentarz edytowany KubaP
  • Opcje
    Fanta236Fanta236 Użytkownik
    edytowano listopada -1
    a sprawdziłaś jakie jest SF podpięte pod uchwałą o jego zatwierdzeniu sa tam podpisy Zarzadu WM ?
    Więc Nie ma nic podpiętego pod uchwałę i zero podpisu. nikt tego nie zatwierdzał żadnym podpisem. Stan konta, i wydatki. niektóre zestawienie wydatków w jednym pkt. paliwo do kosiarki, tusz, sesja foto - kwota. Stan Konta remontowego. stan konta w banku. koszt kśiegowej. Na tym koniec. Nawet pieczątki nie ma. w tym roku dostanę pocztą takie same, bo wątpie by było inaczej. Z roku 2015 nie mam wcale, ponieważ nie dostałam.

    a po co te domysły i stawianie zarzutów . Przeczytałabyś ustawę o własności lokali i dylematy znikną
    Czytałam ustawę. Nie mogę tylko zrozumieć jaki teraz jest zarząd- skoro był właścicielski, a teraz dołączył pan x z poza grona właścicieli. To nie domysły tylko tak jest..nie wiem jaka forma zawarcia z panem x umowy..Czy to jest właśnie umowa ( jakakolwiek)..po prostu na jakiej podstawie pobiera pan pieniądze.
    Czy powinien być przy tym notariusz, rozumiem, że przy takiej zmianie sposobu zarządzania powinien być notariusz- tak? Pytanie moje brzmi jaki teraz mamy zarząd - powierzony? Pan x nie jest jako administrator ani jako zarządca. Nie kwestionuję jego pozycji tylko czy było to zgodne z prawem- zmiana zarządu( sposobu).
    Ja nawet nie wiem jak oni to wszystko księgują, nie udzielą mi takiej informacji, a nigdzie o tym nie pisze w dokumentach które posiadam. Czy księgowa możne mieć dostęp bezpośredni do konta WM. Co można rozumieć przez uzupełnienie funduszu eksploatacyjnego.?
  • Opcje
    KubaPKubaP Użytkownik
    edytowano lutego 2018
    [cite] Fanta236[/cite]Czytałam ustawę.
    Nie mogę tylko zrozumieć jaki teraz jest zarząd- skoro był właścicielski, a teraz dołączył pan x z poza grona właścicieli.
    Ale z tego Twojego czytania nic nie wynika.
    Dalej masz Zarząd właścicielski czyli zgodnie z art.20 UoWL.
    [cite] Fanta236[/cite] Stan konta, i wydatki. niektóre zestawienie wydatków w jednym pkt. paliwo do kosiarki, tusz, sesja foto - kwota. Stan Konta remontowego. stan konta w banku. koszt kśiegowej. Na tym koniec.
    polecam https://forum.zarzadca.pl/wiki/wzor_-_sprawozdanie_finansowe Przykład 2
    Nic nie stoi na przeszkodzie, aby takie było u ciebie . Zgłoś swój projekt

    [cite] Fanta236[/cite] To nie domysły tylko tak jest..nie wiem jaka forma zawarcia z panem x umowy..Czy to jest właśnie umowa ( jakakolwiek)..po prostu na jakiej podstawie pobiera pan pieniądze.
    to się dowiedz , na jakie podstwie pobiera kasę . Może na podstawie uchwały właścicieli lokali?
    [cite] Fanta236[/cite]aki teraz jest zarząd- skoro był właścicielski, a teraz dołączył pan X z poza grona właścicieli.
    rozumiem, że przy takiej zmianie sposobu zarządzania powinien być notariusz- tak?
    NIE , bo to nie jest zmiana sposobu zarządu . Prawo przewiduje dwa zarządzania nieruchomością wspólną art. 18.1 i art.20 UoWL
  • Opcje
    tajfuntajfun Użytkownik
    edytowano lutego 2018
    Kuba P Anioł Cierpliwości. Ja bym nie wyrobił.
  • Opcje
    koziorozkakoziorozka Użytkownik
    edytowano listopada -1
    Fanta - jak nie mieszkasz w tej nieruchomości to odpuść. Nic nie załatwisz. Najwyżej się niepotrzebnie zdenerwujesz.
    Poza tym niezbyt dobrze orientujesz się w prawie wspólnotowym, więc tylko namieszasz.
    Po co zarząd informuje właścicieli, że chce zmienić księgową? To ich prawo i szkoda na takie drobiazgi czasu.
    Jednak co to znaczy, że chce "udostępnić jej konto"? Jeżeli dać pełnomocnictwo do dysponowania kontem, to protestuj.
    Tylko członkowie zarządu mają prawo aprobować wydatki, wysyłać (podpisywać) przelewy. Od kasy wspólnoty obcym wara!
  • Opcje
    KubaPKubaP Użytkownik
    edytowano lutego 2018
    [cite]koziorozka:[/cite]Tylko członkowie zarządu mają prawo aprobować wydatki, wysyłać (podpisywać) przelewy. Od kasy wspólnoty obcym wara!
    rzadko to robię , ale muszę poprzeć Koziorozkę .:wink: Kropkę nad wydatkami z konta wspólnoty stawia Zarząd WM (tzw . wielopodpis przelewu)
  • Opcje
    Fanta236Fanta236 Użytkownik
    edytowano listopada -1
    :tongue::bigsmile:
    Poza tym niezbyt dobrze orientujesz się w prawie wspólnotowym, więc tylko namieszasz
    Orientuje się.. orientuje. Już dwie sprawy wygrałam. A to że nie mieszkam nie znaczy że nie zamieszkam. Mam prawo brać udział nawet na odległość. Pytałam na forum bo nie znalazłam odpowiedzi konkretnie na pytania które mnie nurtują. Pisałam pracę mgr na temat tej wspólnoty. :wink:
    Po co zarząd informuje właścicieli, że chce zmienić księgową?
    A co do tego to chyba dobrze że informują. Tam podejmowane są uchwały nawet w sprawie przeglądu komina.:bigsmile:
    Jednak co to znaczy, że chce "udostępnić jej konto"?
    Chyba chcą..ponieważ w pkt porządku zebrania jest napisane dosłownie. Znając znajomość ustawy i prawa tych ludzi to udzielą jej w pełni dostęp. Nie mam co protestować ..muszę odrazu do sądu..ponieważ ze mną się nie rozmawia i nie odpisuje na moje pisma i nie odbiera telefonu. :devil:
    Dzięki akurat tych kwestii nie mogłam zrozumieć. Z interpretacją ustawy mają nawet Sądy:smile:
  • Opcje
    KubaPKubaP Użytkownik
    edytowano lutego 2018
    Orientuje się.. orientuje. Już dwie sprawy wygrałam.
    Pisałam pracę mgr na temat tej wspólnoty. :wink:
    Z interpretacją ustawy mają nawet Sądy:smile:
    aha ... takie buty ...
  • Opcje
    koziorozkakoziorozka Użytkownik
    edytowano listopada -1
    Wiem, ze wszystko powinno być zgodnie z ustawą o rachunkowości
    Pisałaś pracę? :shocked:
  • Opcje
    KubaPKubaP Użytkownik
    edytowano listopada -1
    Wiem, ze wszystko powinno być zgodnie z ustawą o rachunkowości
    Pisałam pracę mgr na temat tej wspólnoty. :wink:
    Co za amator musiał być ten promotor ...:bigsmile: :shamed:
  • Opcje
    Katarzyna13Katarzyna13 Użytkownik
    edytowano lutego 2018
    Witam, Wspólnota drogą podjęcia uchwały wybrała Zarząd Wspólnoty Mieszkaniowej, który reprezentuje wszystkich jej członków. Jeżeli jeden z członków Zarządu WM chce zająć się sprawami budynku za odpłatnością, może to zrobić na podstawie np. umowy zlecenia? o dzieło? (znaki zapytania świadczą o tym, że nie do końca jestem przekonana, która umowa) zawartej między wspólnotą a osobą fizyczną. Jeśli chodzi o księgową to na terenie woj. Świętokrzyskiego rzadko która księgowa nie ma dostępu do kont wspólnotowych w bankowości elektronicznej. Zarząd Wspólnoty ma prawo dać pełnomocnictwo do elektronicznej obsługi swoich rachunków bankowych księgowej, ponieważ to usprawnia jej pracę. Jeżeli chcecie mieć większą kontrolę nad płatnościami to jest kilka możliwości tj. Zarząd wspólnoty mieszkaniowej wyznacza spośród składu osobę, która będzie składać elektroniczny podpis pod przelewami (czyli księgowa przygotuje płatność w elektronicznej bankowości a ta konkretna osoba z zarządu akceptując przelew automatycznie ją realizuje; Zarząd WM może mieć podgląd do rachunków bankowych elektronicznej bankowości, co umożliwi kontrolowanie jakie przelewy są dokonywane z konta WM, Zarząd WM może również podpisywać wszystkie faktury wystawione na WM przed dokonaniem przelewu. Wiadomo, że księgowa też człowiek a do ludzi trzeba mieć ograniczone zaufanie ale nie dajmy się zwariować.
    Jeszcze jedno, a mianowicie jeżeli na funduszu eksploatacyjnym ( u nas zaliczce na pokrycie kosztów zarządzania częścią wspólną nieruchomości) na koniec okresu sprawozdawczego wychodzi nadpłata czyli przychody przewyższyły koszty to drogą podjęcia uchwały Wspólnota może ten przychód przeznaczyć na fundusz remontowy. Pozdrawiam:bigsmile:
  • Opcje
    koziorozkakoziorozka Użytkownik
    edytowano listopada -1
    może to zrobić na podstawie np. umowy zlecenia? o dzieło?
    Nie. Wspólnota uchwala mu wynagrodzenie za zajmowania się częścią wspólną w takim to a takim zakresie.
    O wynagrodzeniu członków zarządu przeczytaj w uowl
  • Opcje
    KubaPKubaP Użytkownik
    edytowano lutego 2018
    [cite] Katarzyna13:[/cite]Witam, Wspólnota drogą podjęcia uchwały wybrała Zarząd Wspólnoty Mieszkaniowej, który reprezentuje wszystkich jej członków. Jeżeli jeden z członków Zarządu WM chce zająć się sprawami budynku za odpłatnością, może to zrobić na podstawie np. umowy zlecenia? o dzieło? (znaki zapytania świadczą o tym, że nie do końca jestem przekonana, która umowa) zawartej między wspólnotą a osobą fizyczną.
    żadna umowa, wystarczy uchwała właścicieli lokali przyznająca mu wynagrodzenie i na koniec roku obrachunkowego PIT-11
  • Opcje
    ZarządcaZarządca Zarzadca.pl ZARZADCA.PL
    edytowano listopada -1
    [cite] Katarzyna13:[/cite]Witam, Wspólnota drogą podjęcia uchwały wybrała Zarząd Wspólnoty Mieszkaniowej, który reprezentuje wszystkich jej członków. Jeżeli jeden z członków Zarządu WM chce zająć się sprawami budynku za odpłatnością, może to zrobić na podstawie np. umowy zlecenia? o dzieło? (znaki zapytania świadczą o tym, że nie do końca jestem przekonana, która umowa) zawartej między wspólnotą a osobą fizyczną. Jeśli chodzi o księgową to na terenie woj. Świętokrzyskiego rzadko która księgowa nie ma dostępu do kont wspólnotowych w bankowości elektronicznej. Zarząd Wspólnoty ma prawo dać pełnomocnictwo do elektronicznej obsługi swoich rachunków bankowych księgowej, ponieważ to usprawnia jej pracę. Jeżeli chcecie mieć większą kontrolę nad płatnościami to jest kilka możliwości tj. Zarząd wspólnoty mieszkaniowej wyznacza spośród składu osobę, która będzie składać elektroniczny podpis pod przelewami (czyli księgowa przygotuje płatność w elektronicznej bankowości a ta konkretna osoba z zarządu akceptując przelew automatycznie ją realizuje; Zarząd WM może mieć podgląd do rachunków bankowych elektronicznej bankowości, co umożliwi kontrolowanie jakie przelewy są dokonywane z konta WM, Zarząd WM może również podpisywać wszystkie faktury wystawione na WM przed dokonaniem przelewu. Wiadomo, że księgowa też człowiek a do ludzi trzeba mieć ograniczone zaufanie ale nie dajmy się zwariować.
    Jeszcze jedno, a mianowicie jeżeli na funduszu eksploatacyjnym ( u nas zaliczce na pokrycie kosztów zarządzania częścią wspólną nieruchomości) na koniec okresu sprawozdawczego wychodzi nadpłata czyli przychody przewyższyły koszty to drogą podjęcia uchwały Wspólnota może ten przychód przeznaczyć na fundusz remontowy. Pozdrawiam:bigsmile:

    Członek zarządu działa na zlecenie, przynajmniej do tego rodzaju stosunku stosuje się odpowiednio przepisy Kodeksu cywilnego regulujące stosunek zlecenia. Może też działać za wynagrodzeniem, którego wysokość powinna odpowiadać uzasadnionemu nakładowi pracy - innymi słowy pracuje więcej niż pozostali - ma większe honorarium.
    Można zawrzeć dodatkową umowę - choć lepiej (dla wspólnoty mieszkaniowej), aby podejmując się zarządzania zrezygnował z członkostwa w zarządzie.

    Co do samej umowy - na pewno nie o dzieło, najpewniej o zarządzanie (elementy zlecenia, umowa nazwana uregulowana przepisami ustawy o gospodarce nieruchomościami).
    ZARZĄDCA PORTAL INFORMACYJNY II 6tfwtu9sbskv.png
Aby napisać komentarz, musisz się zalogować lub zarejestrować.