zmiana sposobu zarządzania nieruchomością wspólną
DominikM
Użytkownik
Witam serdecznie,
Mieszkam w bloku który został wybudowany w 2016 roku, wspólnota liczy sobie 40 mieszkań. Na dzień dzisiejszy posiadamy firmę która została nam wybrana przez dewelopera. Niestety jest bardzo wiele, rzeczy które nam nie odpowiadają i chcielibyśmy je zmienić. Przede wszystkim myślimy o zmianie sposobu zarządzania tj. wybranie zarządu i zlecenie innej firmie administrowanie. Rozmawiałem już z ludźmi i udało mi się uzyskać ponad 50 % chętnych (względem udziałów), do podjęcia uchwały. Niestety nie posiadamy w tym doświadczenia. W związku z tym potrzebuje drobnej porady.
Jak w kolejności powinniśmy się za to zabrać?
1. uchwała nad zmianą sposobu zarządzania 2. uchwała o wyborze zarządu 3. wypowiedzenie umowy z zarządca 4. wybranie nowej firmy do administrowania
czy powyższa kolejność jest prawidłowa? czy w przypadku podpisania uchwały o wyborze zarządu, wypowiedzieć umowę z zarządca może zarząd czy potrzeba do tego ponad 50 % głosów udziałów ?
W dwóch mieszkaniach posiadamy dzieci właścicieli czy mogą na podstawie pełnomocnictwa zwykłego złożyć podpis pod uchwałą czy jest do tego potrzebne pełnomocnictwo notarialne?
Czy musimy fatygować zarządce do zrobienia zebrania czy możemy bez jego udziału złożyć podpisy pod uchwałą w obecności notariusza np. na klatce schodowej ?
Będę bardzo wdzięczny za pomoc.
Mieszkam w bloku który został wybudowany w 2016 roku, wspólnota liczy sobie 40 mieszkań. Na dzień dzisiejszy posiadamy firmę która została nam wybrana przez dewelopera. Niestety jest bardzo wiele, rzeczy które nam nie odpowiadają i chcielibyśmy je zmienić. Przede wszystkim myślimy o zmianie sposobu zarządzania tj. wybranie zarządu i zlecenie innej firmie administrowanie. Rozmawiałem już z ludźmi i udało mi się uzyskać ponad 50 % chętnych (względem udziałów), do podjęcia uchwały. Niestety nie posiadamy w tym doświadczenia. W związku z tym potrzebuje drobnej porady.
Jak w kolejności powinniśmy się za to zabrać?
1. uchwała nad zmianą sposobu zarządzania 2. uchwała o wyborze zarządu 3. wypowiedzenie umowy z zarządca 4. wybranie nowej firmy do administrowania
czy powyższa kolejność jest prawidłowa? czy w przypadku podpisania uchwały o wyborze zarządu, wypowiedzieć umowę z zarządca może zarząd czy potrzeba do tego ponad 50 % głosów udziałów ?
W dwóch mieszkaniach posiadamy dzieci właścicieli czy mogą na podstawie pełnomocnictwa zwykłego złożyć podpis pod uchwałą czy jest do tego potrzebne pełnomocnictwo notarialne?
Czy musimy fatygować zarządce do zrobienia zebrania czy możemy bez jego udziału złożyć podpisy pod uchwałą w obecności notariusza np. na klatce schodowej ?
Będę bardzo wdzięczny za pomoc.
Aby napisać komentarz, musisz się zalogować lub zarejestrować.
Komentarze
jak dla mnie może być taka kolejność czynności
uchwał się nie podpisuje, tylko sie nad nimi głosuje - oddaje głosy, poprzez złożenie podpisu na karcie do głosowania
wystarczy pełnomocnictwo rodzajowe wystawione przez właściciela lokalu
mamy XXI wiek i jakaś cywilizowana forma powinna byc dotrzymana , nie wiem czy notariusz się na takie warunki zgodzi
Czy musimy fatygować zarządce do zrobienia zebrania czy możemy sami z inicjatywy np jednego właściciela zrobić zebranie z notariuszem bez udziału zarządcy?
oraz
czy w przypadku przegłosowania uchwały o wyborze zarządu, wypowiedzieć umowę z zarządca może zarząd czy potrzeba do tego ponad 50 % udziałowców ?
są dwie szkoły ... w jednej wyboru administratora dokonuje sam zarząd WM i sam z nim podpisuje umowę a w innej
(Warianat II ) to zarząd przygotowuje zebrane oferty na administrowanie i przedstawia je właścicielom lokali a ogól właścicieli lokali dokonuje wyboru administratora , którego będą utrzymywać .
Gdy przegłosujecie uchwałę (z notariuszem) o zmianie sposobu zarządu wasz zarządca z automatu staje się administratorem.
Głosujecie uchwałę o powołaniu członków zarządu.
Członkowie zarządu z kopiami uchwał idą do byłego zarządcy, informują go o zmianach i zaczynają rozmowę o ewentualnej dalszej współpracy.
Czy on chciałby? Na jakich warunkach itp. Informujecie go, że musicie się zastanowić i podejmiecie decyzję za 1-3 dni i pytacie, co zrobią obie strony, gdy nie dojdziecie do porozumienia, jak by wyglądało ewentualne rozstanie.
Po 1-3 dnia informujecie, co postanowiliście i co w scenariuszu rozstania wam pasuje, a na co się nie zgadzacie.
Grzecznie, kulturalnie, ale twardo.
I nie daj się wmanewrować w wybieranie administratora uchwałą. Zatrudnienie go jest w kompetencjach zarządu.
Uchwała może utrudnić wam życie, na pewno go nie ułatwi.
Członkom zarządu, którym marzy się kręcenie lodów kosztem właścicieli lokali. czy członkom wspólnoty, którzy w ten sposób bronią się przed ewentualnym brakiem kompetencji , roztropności , a przed wszystkim odpowiedzialności za swoje czynny członków Zarządu .
Nawiedzeni / wizjonerzy członkowie Zarządu są zagrożeniem dla wspólnoty. Nie jeden juz się o tym na własnej skórze przekonał i płaci do dziś.
W sąsiedniej wspólnocie zrobili tak jak koziorozka tobie radzi . Zarządca podał do sądu za długi grupę właścicielei lokali . Ta grupa tak omamiła właścicielei, że kilku z nich "stworzyło" Zarząd WM i "wyrzuciło" Zarządcę oraz próbowało wycofać pozwy z sądu . Sąd niestety nie wyraził zgody i sprawy się toczą - sprzeczność interesów . Tak się manipuluje właścicielami lokali.
Czasami lepiej wyrzucić członów zarządu WM niż zmienić administratora czy Zarządcę. Przynajmniej dane osobowe właścicielei nie będą "rozdawane" po okolicy, a rola administratora nie zostanie sprowadzona do poziomu firmy sprzątającej.
Administrator jest człowiekiem wynajętym, zatrudnionym (na umowę zlecenie najczęściej) do określonej pracy.
Tak samo, jak każdy inny wykonawca zatrudniany przez wspólnotę.
I w większości przypadków obie strony wypełniają umowę.
Dawno temu widziałam u sąsiadów patologię, gdy administrator broniąc się przed wypowiedzeniem umowy próbował na zebraniu oczerniać członków zarządu.
(Było bardzo nieprzyjemnie. Przedłużył swoją agonię o miesiąc, ale chyba nie spodziewał się, że... Nieważne, było, minęło)
Lepiej przecież rozstać się kulturalnie.
Administrator jest podmiotem wynajętym przez Właścicieli lokali, to oni go utrzymują i powierzają swoje dane osobowe, na podstawie ofert przedstawionych przez Zarząd WM, zatrudnionym (w oparciu o umowę cywilno-prawną) do obsługi wspólnoty i właścicieli lokali z zakresem obowiązków ustalonym przez strony umowy.
Ja jestem członkiem Zarządu WM od nastu lat . Przeżyłem we wspólnocie zarządcę , zarządcę przymusowego oraz uczestniczę w zarządzie właścicielskim