nieprawidłowosci w działalności wspólnoty
Ivo
Użytkownik
Witajcie;-)
Koleżanka poprosiła mnie o rozliczanie wspólnoty w której mieszka. Wspólnota liczy 4 lokale mieszkalne, w których każdy z właścicieli ma 1/4 udziału w nieruchomości wspólnej. Wspólnota działa od 2001roku. z dostarczonej dokumentacji wynika że po założeniu wspólnoty wybrano 2 osoby na zarządce i jego zastępce, wyrabiając im pieczątki, ZARZĄDCA WSPÓLNOTY; ZASTĘPCA ZARZĄDCY WSPÓLNOTY ;-). Wspólnota otrzymuje faktury za energię elektryczną na klatce schodowej, z wodociągów za ubytki wody pomiędzy wodomierzem głównym a wodomierzami indywidualnymi, za ubezpieczeniu budynku oraz dokonywane przeglądy kominiarskie. Ponadto we wspólnocie brak jest kanalizacji. Na wspólnote wystawiana jest faktura za wywóz nieczystości płynnych, które są rozliczane według podjętej decyzji według liczby osób zamieszkałych w danym lokalu.
Ewidencja księgowa prowadzona była w formie podatkowej księgi przychodów i rozchodów, gdzie po stronie przychodó ujmowano wpłacone zaliczki, a po stronie kosztów faktury od dostawców. I te wartości przenoszono do cit oraz sprawozdania finansowego.
Członkowie wspólnoty od 2014 r wpłacają 120zł miesięcznie tytułęm zaliczki na pokrycie kosztów zarządu nieruchomościa wspólną. nadwyżki wpłat za dany rok były przeznaczane na przyszłę remonty i nie podlegał zwrotowi. za 2016 wyszła strata która nie została rozliczona. Brak jest kartotek rozliczeń lokatorów/choć wszyscy wpłacają bez zarzutu.
Zastanawiam sie od czego zacząc wyprowadzanie tego ,tym bardziej że zbliża się termin cit 8. a chciałabym za 2017 juz to wyprostowac by w 2018 była już z górki.Proszę o pomoc
Koleżanka poprosiła mnie o rozliczanie wspólnoty w której mieszka. Wspólnota liczy 4 lokale mieszkalne, w których każdy z właścicieli ma 1/4 udziału w nieruchomości wspólnej. Wspólnota działa od 2001roku. z dostarczonej dokumentacji wynika że po założeniu wspólnoty wybrano 2 osoby na zarządce i jego zastępce, wyrabiając im pieczątki, ZARZĄDCA WSPÓLNOTY; ZASTĘPCA ZARZĄDCY WSPÓLNOTY ;-). Wspólnota otrzymuje faktury za energię elektryczną na klatce schodowej, z wodociągów za ubytki wody pomiędzy wodomierzem głównym a wodomierzami indywidualnymi, za ubezpieczeniu budynku oraz dokonywane przeglądy kominiarskie. Ponadto we wspólnocie brak jest kanalizacji. Na wspólnote wystawiana jest faktura za wywóz nieczystości płynnych, które są rozliczane według podjętej decyzji według liczby osób zamieszkałych w danym lokalu.
Ewidencja księgowa prowadzona była w formie podatkowej księgi przychodów i rozchodów, gdzie po stronie przychodó ujmowano wpłacone zaliczki, a po stronie kosztów faktury od dostawców. I te wartości przenoszono do cit oraz sprawozdania finansowego.
Członkowie wspólnoty od 2014 r wpłacają 120zł miesięcznie tytułęm zaliczki na pokrycie kosztów zarządu nieruchomościa wspólną. nadwyżki wpłat za dany rok były przeznaczane na przyszłę remonty i nie podlegał zwrotowi. za 2016 wyszła strata która nie została rozliczona. Brak jest kartotek rozliczeń lokatorów/choć wszyscy wpłacają bez zarzutu.
Zastanawiam sie od czego zacząc wyprowadzanie tego ,tym bardziej że zbliża się termin cit 8. a chciałabym za 2017 juz to wyprostowac by w 2018 była już z górki.Proszę o pomoc
Aby napisać komentarz, musisz się zalogować lub zarejestrować.
Komentarze
Obowiązują ich zapisy z kodeksu cywilnego DZIAŁ IV. WSPÓŁWŁASNOŚĆ i kpc.
Czy te lokale zostały kupione przez podmioty gospodarcze czy osoby fizyczne, że CIT jest odprowadzany? a może wspólnota jest VAT-owcem ? :shocked:
To należy rozliczyć tę stratę na właścicieli: kwota X 25% lub zgodnie ze sposobem naliczania zaliczek na utrzymanie nieruchomości i po sprawie
Jeżeli nie rozliczono straty za 2016, to trzeba to zrobić, być moze teraz będą nadwyżki i się w jakiś sposób wyrówna, jeżeli nei, to właściciele muszą dopłacić. Ale jak maja to zrobić skoro nie znają stanu swoich sald?
dlatego proszę Was tutaj mądre głowy o pomoc,by wyprowadzić rok 2017 w miarę możliwości najlepiej, by dalej już prowadzić to zgodnie z wymogami.
to co nasuwa mi się teraz w głowie, to wyjście od :
napisania decyzji o zmianie osób reprezentujących wspólnotę,
przyjęcia od 2017 rok decyzji o prowadzeniu ewidencji księgowej w formie uproszczonej ,
przyjęciu regulaminu rozliczania mediów w tym mediów dostarczanych do lokali indywidualnych,
założenia kartotek właścicieli
wystawienia niezbędnych dokumentów potrzebnych do obciążenia właścicieli oraz do prowadzenia ewidencji rachunkowej i podatkowej wspólnoty by sporządzić cit i sprawozdanie
Dobrze myślę?
Tak sie dzieje, gdy ma się "wieża w kieszeni" i brak wiedzy .
Ja bym pozwał dotychczasowe osoby sprawujące zarząd za obecny stan rzeczy.
Nowy doklejony: 16.03.18 17:16
Założyłam pozaksięgową ewidencje wspólnoty wprowadzając jako bilans otwarcia kwotę środków zgromadzonych na rachunku bankowym oraz stratę na konto wyniku finansowego.
Stratą tą powinni zgodnie z uchwała właściciele lokali pokryć proporcjonalnie do posiadanego udziału w NW, księgowanie powinno wyglądać w nastepujący sposób :
1) przeksięgowanie WF za 2016 r
Wynik finansowy ma 2950,00 / Rozliczenie wyniku finansowego wn 2 950,00
2) obciążenie właścicieli stratą na NW za 2016 r
211Wn 737,50/820 Ma 737,50
Czy moje myślenie jest prawidłowe?