zgoda wspolnoty na prowadzenie dzialalnosci w swoim lokalu mieszkalnym
tomaszki
Użytkownik
Mam takie pytanie
W moim budynku gdzie jest mala wspolnota,4 lokatorow jeden z lokatorow otworzyl i prowadzi nie pytajac nikogo o zgode gabinet kosmetyczny.
Prowadzi to w swoim mieszkaniu,gdyz w naszym budynku nie przewidziano lokali uzytkowych.
mam w zwiazku z tym pytanie czy nie musi on dostac od wspolnoty zgody na prowadzenie tego typu dzialalnosci? Jakie mam srodki prawne na zablokowanie tej dzialalnosci?
prosze o rzeczowe podpowiedzi
z gory dziekuje:)
W moim budynku gdzie jest mala wspolnota,4 lokatorow jeden z lokatorow otworzyl i prowadzi nie pytajac nikogo o zgode gabinet kosmetyczny.
Prowadzi to w swoim mieszkaniu,gdyz w naszym budynku nie przewidziano lokali uzytkowych.
mam w zwiazku z tym pytanie czy nie musi on dostac od wspolnoty zgody na prowadzenie tego typu dzialalnosci? Jakie mam srodki prawne na zablokowanie tej dzialalnosci?
prosze o rzeczowe podpowiedzi
z gory dziekuje:)
Aby napisać komentarz, musisz się zalogować lub zarejestrować.
Komentarze
To zawiść, czy bezinteresowna złośliwość?
usytuowany w domu wielorodzinnym gdzie wejscie jest wspolne przez jedna klatke schodowa...
Wspólnota może nie wyrazić zgody na przebudowę lokalu, która ingerowałaby w części wspólne (stropy, ściany nośne, wspólne instalacje). Ale do tego i tak jest potrzebne pozwolenie na budowę, a do jego uzyskania jest potrzebna uchwała wspólnoty wyrażająca zgodę na tę część remontu, która dotyczy NW. Zatem odpowiedni urząd (starostwo) powinien sprawdzić, czy do wniosku o pozwolenie załączono taką zgodę wspólnoty.
Jeśli zmiana przeznaczenia lokalu nie wymagała przebudowy nieruchomości wspólnej, wspólnota nie może ingerować w wykonywanie praw właścicielskich przez właściciela lokalu.
Jeżeli klienci gabinetu kosmetycznego brudzą klatkę schodową (i wspólnota ponosi z tego powodu większe koszty) lub niszczą Wasze wspólne mienie, macie pawo uchwałą zwiększyć wysokość zaliczki właściciela tego lokalu:
Chyba, że któryś z sąsiadów zechce skorzystać z tej informacji i złożyć "donos obywatelski".
Zgodnie z art. 71 ust. 1 pkt 2 ustawy - Prawo budowlane, przez zmianę sposobu użytkowania obiektu budowlanego lub jego części rozumie się w szczególności podjęcie bądź zaniechanie w obiekcie budowlanym lub jego części działalności zmieniającej warunki: bezpieczeństwa pożarowego, powodziowego, pracy, zdrowotne, higieniczno-sanitarne, ochrony środowiska bądź wielkość lub układ obciążeń.
Powyższe oznacza, że o zmianie sposobu użytkowania możemy mówić jeśli zostaną spełnione łącznie dwie przesłanki tzn. nastąpi podjęcie bądź zaniechanie w obiekcie budowlanym lub jego części działalności oraz zmiana warunków bezpieczeństwa pożarowego, powodziowego, pracy, zdrowotnych, higieniczno-sanitarnych, ochrony środowiska bądź wielkość lub układ obciążeń.
Ponadto należy zaznaczyć, że użyty w art. 71 ust. 1 ustawy - Prawo budowlane zwrot „w szczególności” wskazuje, że oprócz sytuacji wymienionych w ustawie (najbardziej powszechnych i typowych) mogą zaistnieć inne, które także można zakwalifikować jako zmianę sposobu użytkowania obiektu budowlanego.
W konsekwencji, jeśli w obiekcie budowlanym lub jego części nie następuje podjęcie bądź zaniechanie określonej działalności nie można mówić o zmianie sposobu użytkowania w rozumieniu Prawa budowlanego.
Działanie, które nie zmienia sposobu użytkowania mieści się w ramach zwykłego użytkowania rzeczy, które wynika z prawa własności. Problematykę tę reguluje ustawa z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny (Dz. U. Nr 16, poz. 93 z późn. zm.).
Natomiast podmiotem uprawnionym do dokonania prawidłowej oceny, czy w konkretnym przypadku ma miejsce zmiana sposobu użytkowania, jest właściwy miejscowo organ administracji architektoniczno-budowlanej, który w oparciu o przepisy ustawy i ocenę rodzaju, zakresu itd. zamierzonej zmiany może w tej sprawie zająć decydujące stanowisko. W rezultacie inwestor zamierzający podjąć działalność gospodarczą w obiekcie budowlanym powinien upewnić się w organie administracji architektoniczno-budowlanej, czy ciąży na nim obowiązek dokonania zgłoszenia zmiany sposobu użytkowania obiektu budowlanego lub jego części.
Jeżeli zamierzona zmiana sposobu użytkowania obiektu budowlanego lub jego części wymaga wykonania robót budowlanych, objętych obowiązkiem uzyskania pozwolenia na budowę, narusza ustalenia obowiązującego miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego albo decyzji o warunkach budowy i zagospodarowania terenu, w przypadku braku obowiązującego miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego bądź może spowodować niedopuszczalne zagrożenia bezpieczeństwa ludzi lub mienia, pogorszenie stanu środowiska lub stanu zachowania zabytków, pogorszenie warunków zdrowotno-sanitarnych, wprowadzenie, utrwalenie bądź zwiększenie ograniczeń lub uciążliwości dla terenów sąsiednich, właściwy organ wnosi sprzeciw (zob. art. 71 ust. 5 ustawy - Prawo budowlane). Organ wnosi sprzeciw w terminie 30 dni od dnia doręczenia zgłoszenia (zob. art. 71 ust. 4 ustawy - Prawo budowlane). Wniesienie sprzeciwu uniemożliwia inwestorowi zmianę sposobu użytkowania obiektu budowlanego lub jego części.
http://je.pl/zhqg