Podział kosztów wywozu śmieci w budynku wielomieszkaniowym z lokalem użytkowym
Janek_dz
Użytkownik
Dzień dobry. Jak podzielić koszty wywozu śmieci w kamienicy, w której jest 9 lokali mieszkalnych, w których mieszka 21 osób oraz 2 lokale użytkowe, które produkują niewiele śmieci i mają małe obroty. Dodatkowo jeden z mieszkańców ma zgłoszoną działalność w swoim mieszkaniu (księgowość). Koszty wywozu śmieci dla nieruchomości z działalnością są w tym przypadku niemal dwukrotnie wyższe, niż dla takiej samej nieruchomości bez działalności. Przeliczyć wszystko na osoby? Inaczej dla przedsiębiorców, a inaczej dla mieszkańców? Przepisy są mało precyzyjne.
Aby napisać komentarz, musisz się zalogować lub zarejestrować.
Komentarze
np. https://czysta.um.warszawa.pl/web/strony/deklaracja
Teoretycznie możesz wprowadzić uchwałą wewnętrzny podział kosztów wywozu śmieci w inny sposób niż od i wielkości gospodarstw i od ilości osób . Najlepiej zgodny z chociaż z ustawą, jeśli nie z regulaminem gminy. Radosna twórczość wspólnot w temacie śmieci wciąż nie jest zabroniona.
Ale nie radziłbym, między innymi dlatego, że Twój sposób zawsze będzie sprzeczny z treścią deklaracji śmieciowej. Raczej nie powinien i to z kilku względów.
ps. Osoby w waszym budynku już były liczone, bo wasza deklaracja tak każe.
Popatrz sobie na kryteria naliczana łącznej opłaty śmieciowej w tej deklaracji.
W całym kraju w takich budynkach mieszkalnych gminy zbierają albo wg osób, albo m3 wody (uchowały się jeszcze takie gminy), albo od powierzchni mieszkalnej lokali. Działalność gospodarcza w lokalu nie gra roli i ustawa o tym milczy.
Jednak dla kombinujących ze śmieciami pod górę jest furtka. Jest mnóstwo orzeczeń karzących obciążać mieszkańców wg udziałów, pomimo że każdy system naliczania w każdej gminie jest inny od systemu udziałowego. Także jak chcesz wewnętrznie obciążyć sklepy inaczej niż mieszkania, to wg udziałów i koniecznie dodatkowo na podstawie art 12 ust 3 uwol, jeżeli jest to uzasadnione, a sklepy niedostatecznie duże żeby płaciły więcej. I nie rozwiązuje to rzekomego problemu z biurem rachunkowym. Jak pisałem - odradzam.
pogmerałam trochę w sieci i znalazłem taki Wrocław
http://bip.um.wroc.pl/sprawa-do-zalatwienia/29115/oplata-za-gospodarowanie-odpadami-komunalnymi-zlozenie-deklaracji-osoby-fizyczne
http://bip.um.wroc.pl/sprawa-do-zalatwienia/28769/oplata-za-gospodarowanie-odpadami-komunalnymi-zlozenie-deklaracji-osoby-prawne
Tam Wspólnota musi złożyć deklaracje zbiorczą + załącznik ''O''
W załączniku są wyliczone opłaty: ile ; za jaki lokal .
Z tego co zrozumiałem, odrębnie jest naliczanie za lokale mieszkalne (od osoby albo od m2 pul) i odrębnie za lokale użytkowe,
które muszą się określić (złożyć deklaracje u Zarządcy / Administratora) ile m3 "produkują" odpadów
Pewnie Gmina to, jakoś później sprawdza, zwłaszcza lokale użytkowe.
Załącznik "O" mają wspólny i tak samo: wylicza się tylko wg. pow.lokalu i liczba mieszkańców.
Około jednej trzeciej gmin stosuje jakąś metodę nieformalnie hybrydową tzn. wyznaczają różne wielkości gospodarstw domowych i naliczają opłaty nie tylko od liczby gospodarstw domowych/ilości mieszkańców, ale również od liczby mieszkańców zamieszkujących poszczególne gospodarstwa domowe i/lub w połączeniu z metrażem lokali (Wrocław).
W Gliwicach, Koszalinie oraz Zambrowie są opłaty od czystej powierzchni mieszkalnej i są ustalane wg stopni wielkości mieszkań, gdzie do określonej granicy (ok. 50m2) stosuje się stawki wysokie, a powyżej tej granicy – stawki degresywne.
Na każdym przykładzie widać, że ustalanie opłat przez gminy wg kryterium prowadzonej (deklarowanej??) działalności w mieszkaniu byłoby wprost sprzeczne z art. 6 r. u.c.p.g.
Ale jak pisałem, wspólnota w naliczeniu wewnętrznym w zasadzie ma do wyboru dwie rożne ustawy oraz dodatkowo duże pole użycia własnej wyobraźni.
Czyli nie ma przeszkód, żeby sobie naliczać nawet "od wody", a gminie płacić od osób itp. Sądy każą naliczać "od udziału".
Nie wystarczy napisać: tak myliłem się są rożne metody naliczania i składania deklaracji, nie ma jednolitego sytemu?
uważam, że tak robić nie można, Prawo lokalne obowiązuje wszystkich i nie można go sobie zmieniać do woli, jak się komu podoba - wg blazejh
Naliczenie opłat wewnątrz wspólnoty winno się odbywać na podstawie złożonej deklaracji przez właściciela lokalu, wspólnota musi taką deklaracje przyjąć
i na jej podstawie naliczyć wg zasad obowiązujących w danej Gminie .
Prawo obowiązuje wszystkich. Luki prawne wypełniamy z głową.
wyroki sądowe są tam, gdzie są tacy, jak ty twierdzący :
Należy się trzymać prawa lokalnego, jakie uchwaliła Gmina na podstawie ustawy, a będzie OK.
ja też zrozumiałem wszelkie wpisy i to z "naddatkiem",
a autor wątku ... no cóż, pojechał na urlop :surfing: