Opłaty za garaż
Green
Użytkownik
Witam
Sprawa wygląda tak, we wspólnocie jest garaż podziemny, który jest własnością wspólną. Jednak miejsca garażowe są przypisane do wybranych mieszkań na zasadzie umowy quoad usum. W garażu są jeszcze przestrzenie typu, wózkownia, rowerownia dostępne dla wszystkich mieszkańców. Moje pytanie dotyczy opłat za garaż. Jeżeli umowa (notarialna z deweloperem i wpis do aktu notarialnego o wyłącznym korzystaniu z danego miejsca postojowego i zrzeczenie się prawa do innych miejsc - osoby które nie mają garażu zrzekały się prawa do miejsc parkingowych) nie określa opłat to czy wspólnota powinna określić je w drodze uchwały. W chwili obecnej jest tak, że osoby posiadające miejsce w garażu opłacają czynsz wyliczany zgodnie z powierzchnią miejsca parkingowego z czego pokrywane są koszty utrzymania garażu. Jednak montaż kamer czy wymiana zamków w garażu rozliczany jest na wszystkich mieszkańców. Zastanawiam się czy pobieranie opłaty przez zarządce bez uchwały i sposób rozliczania kosztów jest prawidłowy? Zakład się, że członek wspólnoty ponosi koszty w stosunku do swoich udziałów we wspólnocie, metraż miejsca parkingowego nie jest wliczany jako udział. Proszę o wyjaśnienie jaki jest , powinien być prawidłowy system rozliczania kosztów utrzymania garażu i czy czasami nasza wspólnota nie powinna uregulować tego uchwałą Z góry dziękuję za poradę.
Sprawa wygląda tak, we wspólnocie jest garaż podziemny, który jest własnością wspólną. Jednak miejsca garażowe są przypisane do wybranych mieszkań na zasadzie umowy quoad usum. W garażu są jeszcze przestrzenie typu, wózkownia, rowerownia dostępne dla wszystkich mieszkańców. Moje pytanie dotyczy opłat za garaż. Jeżeli umowa (notarialna z deweloperem i wpis do aktu notarialnego o wyłącznym korzystaniu z danego miejsca postojowego i zrzeczenie się prawa do innych miejsc - osoby które nie mają garażu zrzekały się prawa do miejsc parkingowych) nie określa opłat to czy wspólnota powinna określić je w drodze uchwały. W chwili obecnej jest tak, że osoby posiadające miejsce w garażu opłacają czynsz wyliczany zgodnie z powierzchnią miejsca parkingowego z czego pokrywane są koszty utrzymania garażu. Jednak montaż kamer czy wymiana zamków w garażu rozliczany jest na wszystkich mieszkańców. Zastanawiam się czy pobieranie opłaty przez zarządce bez uchwały i sposób rozliczania kosztów jest prawidłowy? Zakład się, że członek wspólnoty ponosi koszty w stosunku do swoich udziałów we wspólnocie, metraż miejsca parkingowego nie jest wliczany jako udział. Proszę o wyjaśnienie jaki jest , powinien być prawidłowy system rozliczania kosztów utrzymania garażu i czy czasami nasza wspólnota nie powinna uregulować tego uchwałą Z góry dziękuję za poradę.
Aby napisać komentarz, musisz się zalogować lub zarejestrować.
Komentarze
W teorii jest to układ najbardziej klarowny: pomieszczenie jest wspólne - płacą wszyscy - uchwała. I tak nakazuje ustawa o własności lokali.
W praktyce to się może niespecjalnie sprawdzać. Pewnie dlatego macie odstępstwo od zasady udziałowej i wprowadzoną opłatę dla garażowiczów od powierzchni miejsc.
I jak rozumiem, sposób obciążenia kosztów mieszany, bo nie garażowicze też coś płacą na halę, tyle że od udziałów?
Czy z tym garażem /halą z miejscami do parkowania nie jest związany udział % w NW , tak jak lokalem np mieszkalnym/użytkowym?
czy, aby na pewno tak jest ?
nie zostały sprzedane wraz lokalem mieszkalnym , aby był mniejszy podatek ?
Czy są ponumerowane MP?
Czy nie ma właścicieli MP, którzy posiadają tylko MP we wspólnocie?
a nie masz wpisane do AN "służebności przejazdu i przechodu" na rzecz właścicieli lokali, którzy nie mają MP ?
Eeee... na pewno w ewidencji pozaksięgowej wspólnoty jest zrobiony podział kosztów utrzymania, na poszczególne elementy budynku garaż/części wspólne/lokale .
To, że nie ma dwóch kont bankowych, to o niczym nie świadczy , ważne jak jest prowadzona ewidencja kosztów we wspólnocie
a czy brama garażowa, to nie elewacja nieruchomości ? , tak jak drzwi do klatki schodowej ?
do tych drzwi właściciele tylko MP nie mają nawet kluczy, a musza łożyć na ich wymianę , konserwację czy naprawy.
Poczytaj sobie ustawę o właściwości lokali w wiele twoich dylematów pryśnie, jak bańka mydlana.
wszystko zależy na odpowiedź jak na wstępie .
Czyli są związane w MP udziały w NW.
Czyli system płacenia tylko od powierzchni MP "oznaczonego liniami" jest do bani . Powinno być od udziału zgodnie z zapisem w AN zakupu MP.
Można sprawdzić w KW macierzystej czy z garażem wielostanowiskowym nie jest związany/przypisany udział w NW.
W akcie notarialnym jest zapis , że jest to własność wspólna. Nie mogę sprzedać tego miejsca, przechodzi ono na następnego właściciela mieszkania. "..... w ramach współwłasności nieruchomości wspólnej, jest wyłącznie uprawniony do korzystania z jednego miejsca postojowego oznaczonego numerem..." Nie jest związany udział % w WN, a akcie mam określony dokładny udział i jest on równy powierzchni mieszkania. Przy głosowaniu dot.uchwał też brany jest tylko ten udział . Nie ma właścicieli którzy posiadają tylko miejsce parkingowe. Jedno miejsce postojowe pozostało w rękach dewelopera( nie było chętnego- cena mieszkania z MP była wyższa za m2) i zostało przekazane wspólnocie. w tej chwili wynajmujemy je. Nie ma wpisanej służebności przejazdu i przychodu na rzecz nie garażowych członków wspólnoty. W rocznym planie gospodarczym faktycznie jest to rozdzielane,ale już w rocznym sprawozdaniu finansowym za dany rok już nie. Mam też wykaz obrotów na kontach z opisem i tam też nie jest wyodrębniony koszt utrzymania części garażowej. Media części wspólnej są księgowane na jedno konto( nie ma informacji która z faktur dotyczy garażu), remonty, konserwacje na inne itd.
W akcie notarialnym celowo nie ma zapisu o tym, jaki jest sposób ponoszenia kosztów na halę. Pozostawiono to do decyzji wspólnoty.
Zapis o wyłącznym płaceniu przez garażowiczów byłby pewnie ryzykowny, bo do hali przylegają inne pomieszczenia wspólne.
Lepiej pokazać ten system mieszany w uchwale, bo przy okazji remontu bramy do hali wszytko i tak wyjdzie na jaw. Opłaty od metra od miejsc mogą nie pokryć dużego remontu bramy, a o funduszu remontowym dla samej hali też nie pomyślano.
Wyodrębnienie kosztów wspólnej hali garażowej na odzielnym koncie jest najłatwiejsze w księgowości i być raczej powinno. Trudniej pokazać halę po stronie naliczeń, ale i to się da.
Zarządca może by się bronił, że ustawa tego nie wymaga a w akcie nie ma konkretów, ale przecież gdyby hala była lokalem wyodrębnionym, to teoretycznie ustawa wymagałaby tego wyodrębnienia.
A różnica pomiędzy halami jest tylko na papierze. Hala to hala. Parkują w niej takie same samochody.
Ten "garaż z MP" jest częścią wspólną nie ma znaczenia, kto z niego KORZYSTA (oczywiście z wyłączeniem powierzchni przynależnej do lokali.) i jakie koszty z tego wynikają ,TO WSZYSTKO JEST KOSZTEM NW.
Koszty powstałe / związane z halą garażową ponoszą wszyscy właściciele lokali wg udziału zawartego w AN.
Uważam, że nie ma potrzeby dzielenia / wydzielania, bo brak podstawy prawnej .
Uważam, że Wspólnota powinna "dochody" z MP traktować jako pożytki , zmniejszające koszty utrzymania NW.
Należy wykonać kalkulację "stawki eksploatacyjnej" za 1 m2 MP. W tym przypadku, od tych pożytków WM nie zapłaci podatku.
W Planie gospodarczym WM wystarczy umieścić "stawkę eksploatacyjną" za m2 MP bez wskazywania czego ona dotyczy.
To jest podstawa do naliczania opłat. Na takich zasadach jak poniżej
a jak go wyodrębnisz ? też nie??? ..... np: sąsiadowi , który nie kupił lokalu z MP ?
MP zmienia "przynależność" z twojego lokalu i zostaje doczepione do lokalu sąsiada.
Nie ma podatku, nie ma przywileju dla najemcy jedynego dostępnego miejsca.