Opłaty za garaż
Witam
Sprawa wygląda tak, we wspólnocie jest garaż podziemny, który jest własnością wspólną. Jednak miejsca garażowe są przypisane do wybranych mieszkań na zasadzie umowy quoad usum. W garażu są jeszcze przestrzenie typu, wózkownia, rowerownia dostępne dla wszystkich mieszkańców. Moje pytanie dotyczy opłat za garaż. Jeżeli umowa (notarialna z deweloperem i wpis do aktu notarialnego o wyłącznym korzystaniu z danego miejsca postojowego i zrzeczenie się prawa do innych miejsc - osoby które nie mają garażu zrzekały się prawa do miejsc parkingowych) nie określa opłat to czy wspólnota powinna określić je w drodze uchwały. W chwili obecnej jest tak, że osoby posiadające miejsce w garażu opłacają czynsz wyliczany zgodnie z powierzchnią miejsca parkingowego z czego pokrywane są koszty utrzymania garażu. Jednak montaż kamer czy wymiana zamków w garażu rozliczany jest na wszystkich mieszkańców. Zastanawiam się czy pobieranie opłaty przez zarządce bez uchwały i sposób rozliczania kosztów jest prawidłowy? Zakład się, że członek wspólnoty ponosi koszty w stosunku do swoich udziałów we wspólnocie, metraż miejsca parkingowego nie jest wliczany jako udział. Proszę o wyjaśnienie jaki jest , powinien być prawidłowy system rozliczania kosztów utrzymania garażu i czy czasami nasza wspólnota nie powinna uregulować tego uchwałą Z góry dziękuję za poradę.
Sprawa wygląda tak, we wspólnocie jest garaż podziemny, który jest własnością wspólną. Jednak miejsca garażowe są przypisane do wybranych mieszkań na zasadzie umowy quoad usum. W garażu są jeszcze przestrzenie typu, wózkownia, rowerownia dostępne dla wszystkich mieszkańców. Moje pytanie dotyczy opłat za garaż. Jeżeli umowa (notarialna z deweloperem i wpis do aktu notarialnego o wyłącznym korzystaniu z danego miejsca postojowego i zrzeczenie się prawa do innych miejsc - osoby które nie mają garażu zrzekały się prawa do miejsc parkingowych) nie określa opłat to czy wspólnota powinna określić je w drodze uchwały. W chwili obecnej jest tak, że osoby posiadające miejsce w garażu opłacają czynsz wyliczany zgodnie z powierzchnią miejsca parkingowego z czego pokrywane są koszty utrzymania garażu. Jednak montaż kamer czy wymiana zamków w garażu rozliczany jest na wszystkich mieszkańców. Zastanawiam się czy pobieranie opłaty przez zarządce bez uchwały i sposób rozliczania kosztów jest prawidłowy? Zakład się, że członek wspólnoty ponosi koszty w stosunku do swoich udziałów we wspólnocie, metraż miejsca parkingowego nie jest wliczany jako udział. Proszę o wyjaśnienie jaki jest , powinien być prawidłowy system rozliczania kosztów utrzymania garażu i czy czasami nasza wspólnota nie powinna uregulować tego uchwałą Z góry dziękuję za poradę.
Aby napisać komentarz, musisz się zalogować lub zarejestrować.
Komentarze
W teorii jest to układ najbardziej klarowny: pomieszczenie jest wspólne - płacą wszyscy - uchwała. I tak nakazuje ustawa o własności lokali.
W praktyce to się może niespecjalnie sprawdzać. Pewnie dlatego macie odstępstwo od zasady udziałowej i wprowadzoną opłatę dla garażowiczów od powierzchni miejsc.
I jak rozumiem, sposób obciążenia kosztów mieszany, bo nie garażowicze też coś płacą na halę, tyle że od udziałów?
Czy z tym garażem /halą z miejscami do parkowania nie jest związany udział % w NW , tak jak lokalem np mieszkalnym/użytkowym?
czy, aby na pewno tak jest ?
nie zostały sprzedane wraz lokalem mieszkalnym , aby był mniejszy podatek ?
Czy są ponumerowane MP?
Czy nie ma właścicieli MP, którzy posiadają tylko MP we wspólnocie?
a nie masz wpisane do AN "służebności przejazdu i przechodu" na rzecz właścicieli lokali, którzy nie mają MP ?
Eeee... na pewno w ewidencji pozaksięgowej wspólnoty jest zrobiony podział kosztów utrzymania, na poszczególne elementy budynku garaż/części wspólne/lokale .
To, że nie ma dwóch kont bankowych, to o niczym nie świadczy , ważne jak jest prowadzona ewidencja kosztów we wspólnocie
a czy brama garażowa, to nie elewacja nieruchomości ? , tak jak drzwi do klatki schodowej ?
do tych drzwi właściciele tylko MP nie mają nawet kluczy, a musza łożyć na ich wymianę , konserwację czy naprawy.
Poczytaj sobie ustawę o właściwości lokali w wiele twoich dylematów pryśnie, jak bańka mydlana.
wszystko zależy na odpowiedź jak na wstępie .
Czyli są związane w MP udziały w NW.
Czyli system płacenia tylko od powierzchni MP "oznaczonego liniami" jest do bani . Powinno być od udziału zgodnie z zapisem w AN zakupu MP.
Można sprawdzić w KW macierzystej czy z garażem wielostanowiskowym nie jest związany/przypisany udział w NW.
W akcie notarialnym jest zapis , że jest to własność wspólna. Nie mogę sprzedać tego miejsca, przechodzi ono na następnego właściciela mieszkania. "..... w ramach współwłasności nieruchomości wspólnej, jest wyłącznie uprawniony do korzystania z jednego miejsca postojowego oznaczonego numerem..." Nie jest związany udział % w WN, a akcie mam określony dokładny udział i jest on równy powierzchni mieszkania. Przy głosowaniu dot.uchwał też brany jest tylko ten udział . Nie ma właścicieli którzy posiadają tylko miejsce parkingowe. Jedno miejsce postojowe pozostało w rękach dewelopera( nie było chętnego- cena mieszkania z MP była wyższa za m2) i zostało przekazane wspólnocie. w tej chwili wynajmujemy je. Nie ma wpisanej służebności przejazdu i przychodu na rzecz nie garażowych członków wspólnoty. W rocznym planie gospodarczym faktycznie jest to rozdzielane,ale już w rocznym sprawozdaniu finansowym za dany rok już nie. Mam też wykaz obrotów na kontach z opisem i tam też nie jest wyodrębniony koszt utrzymania części garażowej. Media części wspólnej są księgowane na jedno konto( nie ma informacji która z faktur dotyczy garażu), remonty, konserwacje na inne itd.
W akcie notarialnym celowo nie ma zapisu o tym, jaki jest sposób ponoszenia kosztów na halę. Pozostawiono to do decyzji wspólnoty.
Zapis o wyłącznym płaceniu przez garażowiczów byłby pewnie ryzykowny, bo do hali przylegają inne pomieszczenia wspólne.
Lepiej pokazać ten system mieszany w uchwale, bo przy okazji remontu bramy do hali wszytko i tak wyjdzie na jaw. Opłaty od metra od miejsc mogą nie pokryć dużego remontu bramy, a o funduszu remontowym dla samej hali też nie pomyślano.
Wyodrębnienie kosztów wspólnej hali garażowej na odzielnym koncie jest najłatwiejsze w księgowości i być raczej powinno. Trudniej pokazać halę po stronie naliczeń, ale i to się da.
Zarządca może by się bronił, że ustawa tego nie wymaga a w akcie nie ma konkretów, ale przecież gdyby hala była lokalem wyodrębnionym, to teoretycznie ustawa wymagałaby tego wyodrębnienia.
A różnica pomiędzy halami jest tylko na papierze. Hala to hala. Parkują w niej takie same samochody.
Ten "garaż z MP" jest częścią wspólną nie ma znaczenia, kto z niego KORZYSTA (oczywiście z wyłączeniem powierzchni przynależnej do lokali.) i jakie koszty z tego wynikają ,TO WSZYSTKO JEST KOSZTEM NW.
Koszty powstałe / związane z halą garażową ponoszą wszyscy właściciele lokali wg udziału zawartego w AN.
Uważam, że nie ma potrzeby dzielenia / wydzielania, bo brak podstawy prawnej .
Uważam, że Wspólnota powinna "dochody" z MP traktować jako pożytki , zmniejszające koszty utrzymania NW.
Należy wykonać kalkulację "stawki eksploatacyjnej" za 1 m2 MP. W tym przypadku, od tych pożytków WM nie zapłaci podatku.
W Planie gospodarczym WM wystarczy umieścić "stawkę eksploatacyjną" za m2 MP bez wskazywania czego ona dotyczy.
To jest podstawa do naliczania opłat. Na takich zasadach jak poniżej
a jak go wyodrębnisz ? też nie??? ..... np: sąsiadowi , który nie kupił lokalu z MP ?
MP zmienia "przynależność" z twojego lokalu i zostaje doczepione do lokalu sąsiada.
Nie ma podatku, nie ma przywileju dla najemcy jedynego dostępnego miejsca.