Utrzymanie czystości w garażu a wspólnota
lucap
Użytkownik
Budynek posiada miejsca parkingowe z osobną KW oraz lokale mieszkalne. Opłaty administracyjne w oby dwóch przypadkach zawierają punkt 'utrzymanie czystości garaż'. Nie każdy lokal posiada miejsce parkingowe. Natomiast wspólnota od ok 24msc niechce realizować tego zadania przez co garaż jest w fatalnym stanie.
Miedzyczasie (pół roku temu) zmienił się administrator i została doręczona właścicielom MP umowa na zarządzanie nieruchomością w której "ADMINISTRATOR zobowiązuje się do administrowania nieruchomością określoną xx w zakresie czynności zwykłego zarządu". Niestety wspólnota oprócz pobierania składek nie chce poinformować i jak narazie nie planuje żadnych czynności związanych z utrzymaniem części wspólnych garażu w zakresie utrzymania czystości. Co w takiej sytuacji mogę zrobić ? Jakie mam ścieżki rozwiązania tego problemu ?
Miedzyczasie (pół roku temu) zmienił się administrator i została doręczona właścicielom MP umowa na zarządzanie nieruchomością w której "ADMINISTRATOR zobowiązuje się do administrowania nieruchomością określoną xx w zakresie czynności zwykłego zarządu". Niestety wspólnota oprócz pobierania składek nie chce poinformować i jak narazie nie planuje żadnych czynności związanych z utrzymaniem części wspólnych garażu w zakresie utrzymania czystości. Co w takiej sytuacji mogę zrobić ? Jakie mam ścieżki rozwiązania tego problemu ?
Aby napisać komentarz, musisz się zalogować lub zarejestrować.
Komentarze
Sprzątanie garażu obejmuje tylko te czesci które służą kilku właścicielom (są wspólne) np, drogi komunikacyjne. O czystość samego MP ma zadbać jego właściciel.
a po co to komu , tylko mąci w głowach właścicielom
praktycznie nie jest to realne, aby wszyscy taką umowę na obsługę części wspólnej w garażu wielostanowiskowym podpisali, z powodu tumiwisizmu.
Nie piszesz o utrzymaniu czystości w częściach wspólnych. Piszesz o braku utrzymywania czystości w wyodrębnionej hali garażowej.
Ale:
1. W KW garażu mam ograniczony prawo rzeczowe dla cześci mieszkań o dostępie do ich komórek które są opisane w KW tych lokali i w KW MP.
2. Budynek garazu posiada 3 kondygnacje i połączony jest klatką schodową z budynkiem mieszkalnym (nie ostatnim stropem). Z garażu korzystają wszyscy mieszkańcy ponieważ mają kluczę i wchodzą z od tej strony budynku poniważ bliżej jest np. dostać się do kosza na odpady, wyprowadzić psa (czasem ten pies nie 'doniesie') itp
Czy na podstawie w.w. puntków i ustawy można jednoznacznie stwierdzić że w garaż nie ma nieruchomości wspólnej ?
Dodatkowo wspólnota wprost pobiera od posiadająych i nie posiadających MP zaliczki na utrzymanie czystości garażu. Tego celu nie realizuje.
Inna kwestia związana z garażem to rozliczenie na podstawie m2 - tych samych zaliczek co lokale mieszkalne plus brama garażowa itp Natomiast te m2 zostały ustalone na zasadzie wielkość obiektów przez liczba MP,
ja się pytam to gdzie te komórki lokatorskie itp plus ewentualna NW ?
Wynikiem tego wszystkie opłaty za MP wynoszą >110pln vs <30 w innych WM.
Proszę o Wasze opinie co w tej sytuacji powinienem zrobić zapytać.
PS Wogóle bym się tym tematem nie zainteresował gdyby panował porządek jak w innych wspólnotach gdzie garaż też traktowany jest to jako osobny lokal a jednak wspólnota daje sobie radę w tym temacie.
Odnośnie tej uchwały o granice NW musze dopytać, dzięki za trop.
uważam, że dla przejrzystości powinien być uznany do naliczania zaliczek, jako nieruchomość wspólna; ze względu na służebność przejazdu i przechodu dla wszystkich właścicieli lokali tworzących wspólnotę.
i tu jest błąd , zaliczkę za sprzątanie garażu wielostanowiskowego winni płacić tylko ci co posiadają MP, a nie wszyscy.
Korzystanie "z garażu" przez wszystkich nie ma znaczenia.
... kolejny nonsens .
Wszelki rozliczanie kosztów związane z utrzymaniem cześć wspólnych winno się odbywać wg udziału w NW jakie posiadają właściciele lokali
Algorytm, wyliczenia zaliczki/ rozliczenia kosztów , w oparciu art.12 UoWL, winien wyglądać tak:
koszt X udział przypisany do garażu wielostanowiskowego X 1/ ilośc MP
lub
koszt X udział przypisany do garażu wielostanowiskowego X udział przypisany do MP
Tak, też powinny być naliczane zaliczki za MP.
a co ciebie obchodzi, jak jest u innych , jeżeli tak ci się podoba, to sprzedaj to swoje i kup tam gdzie jest taniej.
Z praktyki wiem, że 30 zł za MP to jest za mało przy dużej wspólnocie i przy udziale przypadającym na MP ok 0,41 %.
U mnie taka zaliczka wynosi ok 167 zł/m-c za MP
Można stwierdzić na podstawie ustawy, że lokal to lokal. Nie posiada części wspólnych, co wynika z definicji lokalu. Wasza hala to formalnie nadal (niestety) tylko lokal.
Z tego co zrozumiałem to zaliczki na utrzymanie hali garażowej zbiera się u was w proporcji od metrażu mieszkań plus od metrażu stanowisk parkingowych. A nie zbiera się od metrażu komórek.
Bardzo powszechne rozwiązanie, chociaż niekonsekwentne w świetle ustawy o własności lokali.
Nie czepiałbym się, zwłaszcza, że wasz podstawowy problem, to nawet nie taki, że w garażu jest brudno. Jest o wiele gorzej, bo jest brudno, a zbierane są osobne pieniądze na sprzątanie.
O uchwałę o granice nieruchomości to bym nawet nie pytał, bo z daleka widać że macie sytuację improwizowaną na bieżąco. Do tego zmiana administratora.